Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten myöhään saa kiinni tpn

Lähettäjä: Tyras 
Päivämäärä:   6.9.26 02:04:38

Miten teillä saatte kiinni tallista jonkun palkollisen? Itse iltaihminen ja moni asia pitäisi hoitaa tai tiedottaa nyt, mutta jos laittaa viestin niin luetaan ehkä aamulla mutta se on myöhäistä

Re: Miten myöhään saa kiinni tpn

Lähettäjä: Lits 
Päivämäärä:   6.9.26 02:20:20

Meillä oli illalla tallin wa-ryhmässä mielenkiintoinen keskustelu menossa. Tp osallistui siihen myös. Viimeisen viestin hän on kirjoittanut klo 22.46.

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   6.9.26 02:36:53

Mitkä teidän tallin aukioloajat on? Eiköhän tp halua myös vapaa-aikaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.26 02:49:41

Tallin aukiolo aikojen puitteissa eli 7-20. Tallinpitäjä ei ole velvollinen olemaan asiakkailleen 24/7 saatavilla. Oma on ongelmasi jos et osaa hoitaa asioita ihmisten aikaan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.9.26 04:39:51

Mikä on toistuvasti sellainen asia, joka kuuluu tallinpitäjälle hoidettavaksi yöaikaan, ja jota ei voi sopia ajoissa tai palata asiaan aamulla? Jos hevonen sairastuu, on se omistajan velvollisuus hoitaa. Jos joku hätä tallissa, esim vesiputki vuotaa, jonkun hevosen karsina rikki tms niin joo silloin olisi kyllä olla hyvä joku varma keino saada tallin henkilökuntaan yhteys. Mutta aika harva asia on oikeasti sellainen, etteikö siihen riitä se, että laittaa itse viestin kun itselle sopii ja TP vastaa kun huomaa.

Lähettäjä: Kalle 
Päivämäärä:   6.9.26 06:36:14

Se tp on vissiin sitte aamuihminen. Sillä mennään.

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   6.9.26 08:27:06

”Itse iltaihminen ja moni asia pitäisi hoitaa tai tiedottaa nyt, mutta jos laittaa viestin niin luetaan ehkä aamulla mutta se on myöhäistä”

Kerrotko jonkun esimerkin tällaisesta asiasta?

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   6.9.26 08:31:36

Minkälaisia asioita pitää tiedottaa jatkuvasti niin myöhään (ilmeisesti iltatallin jälkeen) että se on aamulla jo myöhäistä?
Hätätilanteet on tietysti erikseen, esim juurikin rikkoutuneet putket, joku hevosista (ei se oma) ähkyssä tms. Ne hoidetaan soittamalla.

Lähettäjä: Nyt? 
Päivämäärä:   6.9.26 10:11:44

"Miten teillä saatte kiinni tallista jonkun palkollisen? Itse iltaihminen ja moni asia pitäisi hoitaa tai tiedottaa nyt"

Hötölän kello taitaa olla edelleen sekaisin, koska jos puhut että NYT ja viestisi ajoittuu klo 2 korville keskellä yötä niin... Mutta varuiksi - jos olet niin tyhmä että klo 2 yöllä on sinulle normaalia ilta-aikaa hoidella asioita niin muuta tapojasi.

Kyllähän sen niin pitäisi mennä, että jokaikinen asiakas tajuaa mikä on hätätilanne ja soittaa vain sellaisesta silloin kun talli ns on kiinni.

Muuten ei ole asiaa joka joutaa aamuun odottaa. Tallinpitäjien myös kannattaa laittaa vähintään viestiäänet kokonaan pois, työpuhelin lienee monella erikseen.

Varoitus kylmästi vaan joutavilla asioilla häiriköiville, kolmesta pihalle. Loppuu se tyhjästä kysely aukioloaikojen ulkopuolella.

Lähettäjä: Tp 
Päivämäärä:   6.9.26 10:32:12

Voihan yölläkin soitella. Jos talli palaa tai vesi pulppuaa lattialla etkä tiedä päähanan paikkaa tai jos jonkun muun hevosen jalka poikki tai suolet pihalla. Viimeisessäkin tapauksessa soitat ensin päivystävälle.

Lähettäjä: Nii 
Päivämäärä:   6.9.26 10:48:02

Eli oletat että kaikki on kahdelta yöllä hereillä. Mikä on niin tärkeä asia että ei voi odottaa viittä tuntia jotta aamu alkaa?
Yleinen hätä tilanne soita häke
Hevosella hätä soita ell
Tallinpitäjälle tuskin mitään asiaa klo 2 yöllä...

Lähettäjä: Veikkaan 
Päivämäärä:   6.9.26 11:49:33

No esim loimiasia. Illan uutisissa tarkentuu kuitenkin seuraavan päivän sääennuste.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.9.26 12:00:01

"No esim loimiasia. Illan uutisissa tarkentuu kuitenkin seuraavan päivän sääennuste."

Meillä on tallityöntekijät samassa ryhmässä, joten kyllä ne viestit tulee luetuksi aamullakin. Toisekseen seuraavat hekin säätä ja loimittavat sään mukaisesti, mikäli on sopivat loimet esillä omistajan toimesta.

Lähettäjä: - - 
Päivämäärä:   6.9.26 12:02:30

O.o loimiasia niin tärkeää että täytyy ammattilaista ohjeistaa yöllä? Huhhuh.

Itse vastaan, jos satun olemaan hereillä. Mutta myös meillä on oma elämä, joten aina en vastaa.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   6.9.26 12:53:31

Ei ihmetytä että tallinpitäjät väsyvät ja lopettavat jos klo 2 yöllä pitää ottaa loimiohjeita tai muuta tyhjänpäiväistä ohjetta vastaan, haloo!!!

Hätätapauksissa joita tässäkin ketjussa mainittu soitetaan, muuten tallinpitäjä vastaa viesteihin työaikana.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.9.26 13:25:22

Jos joku asia on niin tärkeä, että aamulla on liian myöhäistä, niin oikea numero soittaa lienee jonkin sortin päivystys. Eläinlääkäri tai 112.

Lähettäjä: Ööööö 
Päivämäärä:   6.9.26 14:07:45

Miten ennen viestittely aikaa pärjättiin loimituksen kanssa......

Lähettäjä: Pisu 
Päivämäärä:   6.9.26 14:26:27

Työasiat hoidetaan työaikana. Viestin voi laittaa koska vaan, mutta yhtään turhaa viestiä höpöhöpömikromanageerauksena ei multa lähde.

Häiritsen tallin omistajaa ja työntekijää mahdollisimman vähän. Toimin niin, että heillä on mahdollisimman helppoa hoitaa työnsä. Loimituksesta eivät tarvitse ohjeita, käytössä olevat loimet ovat valmiina ovissa ja siitä lukevat tarpeen mukaan. Tottakai voin kirjoittaa ohjeen karsinan oveen, jos se on tallin tapa, mutta muuten olen sitä mieltä, että osaavat työnsä hoitaa.

Pyrin siihen, että jos mun tarvii jotain kysyä/ottaa esille/ selvittää tämä hoidetaan kasvotusten töitä häiritsemättä. Siksi siihen sitten suhtaudutaan niin, että on ihan asiasta. Sama homma toisinpäin, tallilta aina ilmoitetaan mulle oleellisista asioista. Jos olisi hätä, niin puolin ja toisin voidaan soittaa vaikka keskellä yötä, mutta näin ei kertaakaan ole tapahtunut yli 20v hevosenomistamisen aikana ja talleja/hevosia on ollut useampia.

Ylipäätään jos jotain tarvisi muuten hoitaa kuin tallilla livenä, joihin tarvitsen vastauksen, hoidan soittamalla, jos tp/tt ei vastaa laitan viestin perään, että mikä asia ja vastaavat heille helpoimmalla/asian hoitavalla tavalla. (Normaalit työntekijät alasta huolimatta pystyvät hoitamaan asioita puheluilla, vaikka yleinen luulo nuorilla vissiin nykyaikana on, että puhelimessa puhuminen on jännää.)

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   6.9.26 14:43:07

Inhottava aloitus! Vai "palkollinen" pitäisi saada kiinni? Oletko suurikin yritysjohtaja tai kartanonrouva? Epäkunnioittavaa.

Lähettäjä: elli 
Päivämäärä:   6.9.26 14:52:24

Ei kai tallinpitäjän nyt ole tarkoitus klo 2 aamuyöstä lähteä sitä hevosta loimittamaan. Miksi ihmeessä ei riittäisi, että viestin lukee vasta aamulla?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.9.26 15:19:49

Nyt valot päälle. Mistään loimiasioista ei tarvitse koskaan viestitellä yhtään mitään. Annat yleisohjeet kun muutat uuteen talliin ja päivität tarvittaessa. Tallityöntekijät tekevät työtään ammatikseen ja osaavat hommansa.

Jos on tarve säiden vaihtuessa antaa aina uudet ohjeet, niin älä osta hevosta. Hevosen omistaminen on sulle ihan liian stressaavaa. Tai osta oma talli.

---

Lähettäjä: Veikkaan
Päivämäärä: 6.9.26 11:49:33

No esim loimiasia. Illan uutisissa tarkentuu kuitenkin seuraavan päivän sääennuste.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   6.9.26 15:25:34

Se sää voi yön aikana muuttua ihan vastakkaiseen suuntaan, mitä illalla ennustettiin. Ei paljoa aina auta illalla sanoa mitään seuraavan päivän säästä, vaan se katsotaan sillä hetkellä, kun hevosia aletaan viemään ulos. Tarkistetaan säätiedote sekä katsotaan ikkunasta pihalle. Kaksi valittavaa loimea ovessa pitää riittää omistajalle. Tai laittaa vaikka kaksi samanlaista siihen oveen, ihan sama sen suhteen, mutta mitään loimiohjeita ei keskellä yötä jaella ja odoteta vastausta

Päivämäärä:   6.9.26 15:29:05

Mitä ihmeen mikromanagerointia aloittaja oikein harrastaa :D Yhdelläkään tallilla jossa olen töissä ollut, ei omistajat määrittele mikä loimi niille aamulla laitetaan. Rekissä on 2-3 vaihtoehtoa joista valitaan se sopiva, jos ei ole niin sitten laitetaan se mikä siellä sattuu olemaan tai ilman loimea jos ei sada. Kannattaisi vähän löysätä tai vaihtaa paikkaan missä luottaa työntekijöihin. Tästä saa nimenomaan sen kuvan ettei ammattitaitoon luoteta kun aletaan keskellä yötä viestittelemään mikä loimi hevoselle pitää laittaa aamulla.

Päivämäärä:   6.9.26 17:04:43

Kyllähän se nyt kuuluu hyvään asiakaspalveluun, että vastaa puhelimeen 24/7. Jopa kahdelta yöllä. Niinkin tärkeän asian takia kuin seuraavan päivän loimituksen...

Joku järki nyt näihin vaatimuksiin!

Lähettäjä: Liu 
Päivämäärä:   6.9.26 17:23:30

Yhden kerran olen laittanut tp:lle yöllä viestin (ja siinäkin anteeksi pyytelin, että yöllä häiritsen). Olin laittanut illalla hevosen riimun pesuun ja tarkoitus oli laittaa puhdas riimu karsinan oveen, mutta unohdin. Heräsin keskellä yötä ja muistin ovesta puuttuvan riimun. Laitoin tp:lle viestin, mistä löytää hevoselle aamulla riimun.

Tp oli aamulla viestin lukenut ja hevonen oli riimu päässä ulkona, lun tallille menin.

Päivämäärä:   6.9.26 20:53:36

LähettäjäLiu

Päivämäärä6.9.26 17:23:30

Yhden kerran olen laittanut tp:lle yöllä viestin (ja siinäkin anteeksi pyytelin, että yöllä häiritsen). Olin laittanut illalla hevosen riimun pesuun ja tarkoitus oli laittaa puhdas riimu karsinan oveen, mutta unohdin. Heräsin keskellä yötä ja muistin ovesta puuttuvan riimun. Laitoin tp:lle viestin, mistä löytää hevoselle aamulla riimun.

Tp oli aamulla viestin lukenut ja hevonen oli riimu päässä ulkona, lun tallille menin.

Tämäkin on sellainen asia, että riittää että aamulla lukee sen viestin. Myös loimitusasiat.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   6.9.26 22:50:25

Aloittaja voi laittaa herätyskellon soimaan klo 6, tarkistaa aamun sään ja laittaa sitten loimitusohjeen.

Lähettäjä: Blop 
Päivämäärä:   6.9.26 23:19:14

Eihän aloittaja sanonut, että loimitusasiat olisi sellaisia vaan joku muu heitti että veikkaa sitä syyksi. Niin voidaanko jättää loimista jankkaaminen ja odottaa, että aloittaja itse tulee kertomaan mikä tosiaan on niin tärkeää, itseä ainakin kiinnostaa kun ei tule itselle mitään mieleen :D

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   6.9.26 23:58:38

Mua kans kiinnostaa, mikä on niin tärkeä asia, että YÖLLÄ pitää tallin omistaja tai tallivuorolainen kiinni? O.o en keksi mitään.

Meillä viesti laitetaan tallin whatsappiin ja tallivuoro lukee sen aamulla kun tulee töihin. Ei kukaan yöllä ryntää enää talliin, ellei ole hätätilanne. Ja silloin soitetaan. Ainut mitä miettiessä tuli mieleen, niin vois olla että karsinaan jäänyt hoitaessa esim. joku sanko ja omistaja pelkää että hevonen rikkoo itsensä yöllä siihen. Mutta silloinkin itse ajan tallille ja otan sangon pois karsinasta, enkä soita TP:lle keskellä yötä. Meillä onneksi kukaan ei asu suoraan tallin alueella, joten ei tartte ajaa kenenkään kotipihalle keskellä yötä.

Eli tän pohdinnan perusteella asia on varmaan tosiaan joku tollainen juttu, että ap unohtanut jotain karsinaan ja talli on tp:n pihassa.

Lähettäjä: Tekika 
Päivämäärä:   7.9.26 00:19:17

Mä soitin kerran yöllä tallinpitäjälle kotiin ja kysyin missä se pitää avainta. Olin menossa kisoihin ja piti lähteä yöllä matkaan. Tp ei ollut kovin happy yöunien menetyksestä, mutta muuten olisin varmaan joutunut rikkomaan ikkunan tai oven tms että saan hevosen matkaan.

Päivämäärä:   7.9.26 01:05:18

Tekika, ei tullut sitten tuollainen asia mieleen jo päivällä, että talli on lukossa yöllä?

Päivämäärä:   7.9.26 09:59:01

Meillä on ohje, että tallinpitäjän "asiakaspalvelu" on auki tallin aukioloaikana, eli 7-21. Yöllä hänellä on whatsappin ym. viestipalveluiden ilmoitukset pois päältä, koska joillakin asiakkailla on vaikeuksia noudattaa tätä ohjetta ja jotain seuraavan päivän loimitusohjeita lähetellään vielä puoliltaöin.

Hätätapauksissa, eli jos joku ohikulkija esim. huomaa että talli palaa, kyllä päivystää ympäri vuorokauden, mutta silloin pitää soittaa. Mutta unohtunut riimu, ämpäri tai loimi ei ole hätätapaus.

Lähettäjä: Ttt 
Päivämäärä:   7.9.26 11:06:26

Mä teen aamutalleja ja puhelimessa on viestiäänet pois päältä klo 20-05. Ihan siksi, että keskellä yötäkin saattaa tulla viestejä seuraavan päivän loimesta ja tuolla tavoin ne eivät häiritse unia. Ja parempihan se on, että jos keskellä yötä huomaavat ennusteen muuttuneen niin laittavat ohjeita. Meillä siis on asiakkaan tehtävä laittaa päällimmäiseksi oveen se loimi mikä puetaan ja jos pitää pukea joku alempi niin kertoa siitä erikseen. Ei tule harmia loimista kun asiakas päättää ne itse.

Olen kyllä saanut valitusta siitä kun kuittaan wa-viestin peukulla ennen kuutta aamiaista syödessä ja ihmiset heräävät siihen äänimerkkiin aivan liian aikaisin :D Joten lopetin sen, ja sitten ihmiset valittivat kun en noteeraa heidän viestejään peukulla tms. Ja joskus on ollut viestiketju joka alkanut noin klo 23: "Hepalle se punainen loimi mikä päällimmäisen alla", vartin päästä "huomasitko viestin", toisen vartin päästä "hei oletko paikalla, et ole lukenut viestiä??" Sitten tallin wa-ryhmässä: "laitoin Ttt viestin loimesta, mutta ei ole vastannut, kuka tekee aamutallin??" ja joku toinen yökyöpeli tiesi kertoa, että mä nukun öisin...

Onneksi ihmiset nykyään ei uskalla käyttää puhelinta soittamiseen koska vaikka viestiäänet on pois päältä niin puhelut tulisi läpi.

Päivämäärä:   7.9.26 11:11:07

Hätätapauksia lukuunottamatta vaikea kuvitella mitä pitäisi yöllä laittaa tp:lle. Tietysti osasta hätätapauksista häkeen soitto, mutta varmasti tp mielellään kuulee aisasta myös eli sen jälkeen sinne. Vuotava putki, rikkoutunut karsina tai ovi/ikkuna talvella voisi vaatia tp:n. Meillä karsinoiden ovissa lähes kaikilla omistajilla puhelinnumerot juuri siksi, että ähkyisen tms. vaarassa olevan hevosen kohdalla voi soittaa suoraan omistajalle. Toki mikäli ei vastaa niin sitten tp, ja on tp:lläkin tallissa omia hevosia.

Ei ole tallissa koskaan ollut tällaista tilannetta niin en tiedä miten tp toimii, tietysti toivottavasti pitää jonkin näköistä älä häiritse tilaa päällä mistä puhelut menee läpi viimeistään pari kertaa soittamalla. Siltä kannalta oli helpompaa, kun talli oli tp:n pihassa ja em. hätätapauksessa olisi voinut mennä ihan vain koputtamaan.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   7.9.26 13:33:27

Tai mitä jos annatte selkeät ohjeet: Jos sataa niin vaikka tyyliin punainen loimi, jos tuulee, niin yksisarvisloimi ja jos taivaalta tippuu pikku-ukkoja niin violetti loimi? Ei tarvitse sitten joka ilta valistaa.
TAI jätät lapun hevosen karsinan oven eteen.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   7.9.26 13:33:46

"Lähettäjä: Veikkaan

No esim loimiasia. Illan uutisissa tarkentuu kuitenkin seuraavan päivän sääennuste."

Näistä asioista saa meillä lähtöpassin että klo yöllä pitäisi kertoa minkä värinen loimi laitetaan aamulla ulos.

Lähettäjä: Ttt 
Päivämäärä:   7.9.26 13:39:24

" Jos sataa niin vaikka tyyliin punainen loimi, jos tuulee, niin yksisarvisloimi ja jos taivaalta tippuu pikku-ukkoja niin violetti loimi?"

Juu, on kokeiltu. Jokaisella on oma mielipide, että mitä on "sade". Joillekin se on sitä, että klo 12 tuli viiden minuutin kuuro. Toiselle koko päivän sade. Tuulikin vaihtelee, jos aamulla tuulee ja se laantuu puolen päivän aikoihin niin onko päivä ollut tuulinen?

Mä rakastan nykyistä systeemiä. Omistaja päättää loimen ja laittaa sen oveen päällimmäiseksi. Ja laittaa viestin jos se pitää vaihtaa. Kaikki ruikutukset vääristä loimista loppui siihen.

Päivämäärä:   7.9.26 15:23:12

Jos oikean loimen pukeminen on niin tärkeää ja säätiedotus muuttunut niin miksei voi herätä aamutallin aikoihin soittamaan tallille? Vai eikö se ole enää niin tärkeää kun itse pitää herätä :D

Päivämäärä:   7.9.26 15:29:05

Ainoa asia mikä itselle tulee mieleen on jokin lääkitykseen liittyvä asia, mutta tällöinkin: herää ja kun tallityöntekijä on töissä

Lähettäjä: Uhj 
Päivämäärä:   7.9.26 15:35:52

Ei meillä lääkitykseen liittyvistä asioista eikä mistään muustakaan (pl joku vaaratilanne, kuten tulipalo) soitella. Porukka laittaa ohjeet talliryhmään ja se, joka on töissä, lukee viestit aamulla.

Lähettäjä: Wdf 
Päivämäärä:   7.9.26 15:39:41

Meillä loppui turha viestittely, kun jokainen "palvelus" laitettiin maksulliseksi. Yhtäkkiä ei tarvitsekaan loimia vaihdella eikä talutella hevosia sisään ja ulos kesken päivän.

Päivämäärä:   7.9.26 16:25:31

Lähettäjä: Veikkaan

Sääennustetta voi seurailla pitkin päivää, ja nykypäivänä muutokset on yhden yön aikana harvoin niin radikaaleja että loimen täytyy olla tyystin eri.

Lähettäjä: Qwe 
Päivämäärä:   7.9.26 16:39:24

Lähden iltatallista klo 21. Sitten en enää vastaa mihinkään, jos on kiireellistä niin pitää soittaa ja puheluun vastaan aina.

Päivämäärä:   7.9.26 16:44:28

Meilläkin on näitä joka asiasta viestittelijöitä.
Mietin että mikä olisi kohtelias tapa ilmaista säännöissä/sopimuksessa se että mikromanagerointia ei tarvita eikä hyväksytä. Miten ilmaista se että talli päättää kaikista aikatauluista, siitä esim milloin laitumelle mennään ja milloin sieltä tullaan, mikä loimi puetaan vai puetaanko, missä hevonen tarhaa ja missä sen karsina on. Tämähän ei kaikille sovi, ja hyvä niin. Omiksi asiakkaikseni en kuitenkaan näitä haluaisi, ja nämä huolissaan olijat sekä yliloimittajat sun muut ovat onnellisempia jossain muualla muutenkin, joten sinänsä kaikkia ei todellakaan tarvitse miellyttää. Tallin käytäntö, eli se että päätökset tekee koulutettu ammattilainen, on kuitenkin kaikille tullessa kerrottu, ja silti saan ohjeita siitä miten minun pitäisi työni hoitaa.

Lähettäjä: lollo 
Päivämäärä:   7.9.26 17:12:26

Meillä tallinpitäjän saa kiinni aikalailla 24/7. Ilmeisesti ei turhia soittoja/viestejä tule vaikka osa hevosenomistaja kyllä chattailee talliryhmään ajoittain todella outoja viestejä. Just noita et milloin laitetaan se ja se riimu, mihin kohtaan heinät laitetaan jne.

Meillä toimii loimitus vaihtelevasti, vaikka kuinka yritän kirjoittaa selkokieliset ohjeet niin aina kaivellaan se alempana oleva loimi jos se esim. koetaan helpommin puettavaksi (ilman kaulakappaletta tms.).
Lisäksi on tosi vaikeeta kun loimia ei viedä/haeta kuivaushuoneesta. Kauhee yritys aina saada loimi ratsastuksen aikana kuivaksi ja koko ajan pitää selata säätiedotusta. Mut oon pärjännyt tän asian kanssa, en vaan koe sitä ammattimaiseksi hevosten pitämiseksi.

Päivämäärä:   7.9.26 17:15:40

lollo, mitäpä jos hankkisit tuplana ne kaikkein käytetyimmät loimet, niin olisi varaloimi aina kuivana.

Lähettäjä: Leevi 
Päivämäärä:   7.9.26 17:25:53

Joskus klinikalta saa hevosen tuotua yötä vasten. Ei valitettavasti ole hevosen omistajan vastuulla tietää missä mahdolliset avaimet tms ovat. Omistaja kuitenkin vuokraa karsinaa niin sinne ja sieltä saa tuoda ja viedä hevosen vaikka yöllä. Oletan että TP on käytettävissä 247 jos hän ei ole kertonut missä avainta pidetään tai talli on avoimena yön. Eikä voi olettaa että hevosen omistajan pää toimii tilanteessa kun kipeää hevosta tuo vaikka klinikalta takaisin. Siinä on monta muuta murhetta.

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   7.9.26 17:41:34

Saa kyllä iltamyöhään asti kunnes menee nukkumaan, mutta kynnys laittaa viestiä tai soittaa iltapäivän jälkeen on korkea eli otan yhteyttä vain oikeasti hätätapauksessa. Mieluiten myös hoidan asiat kasvotusten. Jos ei ole kiireellinen juttu niin laitan vaikka lapun karsinan oveen jonka näkee aamulla. Tallinpitäjälläkin pitää olla oma rauha eikä tarvetta tai pakkoa vastailla nönnönnöö viesteihin klo 7-22. Harva asia on mikään kiireellinen.

Lähettäjä: Heta 
Päivämäärä:   7.9.26 17:46:07

Kun tätä keskustelua lukee niin en voi kuin huokaista helpotuksesta etten enää pidä tallia.
Aina välillä sitä muistot kultaistuu, mutta tämä keskustelu kyllä toi hyvin vahvasti mieleen ne kaikki mikromanageraajat, jotka laittelee viestiä viellä klo 23 ja seuraavana aamuna "??".

Ei se sää illan aikana niin paljon muutu, että siitä pitäisi talliyrittäjälle laittaa viestiä.

Oveen se loimi mikä tulee päälle, hevonen kyllä selviytyy vaikka illan sääuutisissa luvattaisiinkin kolme astetta enemmän tai vähemmän.

Miettikää asiaa siltä kannalta, mitä enemmän laitatte viestiä = sitä enemmän kiristätte talliyrittäjän hermoja.
Aivan lemppariasiakkaita on aina olleet ne, jotka ei viestittele, ei soittele. Luottaa siihen, että minä ammattialisena hoidan kuin omiani. On ollut asiakkaita joiden kanssa ei ikinä viestitelty, muutakuin monelta heppa saapuu kun muuttivat meille.

Päivämäärä:   7.9.26 17:47:48

"Joskus klinikalta saa hevosen tuotua yötä vasten."

Tämä nyt on ihan eri asia kun "monien asioiden tiedottaminen jatkuvasti yöllä". Lisäksi jos pää pelaa, niin voi tietysti kysyä etukäteen että jos päästään yöllä kotiin niin missä avain on. Fiksu TP tietysti kertoo myös omatoimisesti tai ilmoittaa jättävänsä ovet auki jos kotiuduttekin myöhään.

Päivämäärä:   7.9.26 21:02:42

Heräsi myös kysymys, mihin aikaan aloittaja käy tallilla?

Päivämäärä:   7.9.26 21:41:29

Se tallinpitäjä osaa kyllä takuulla valita riittävällä tarkkuudella loimen oli sää mikä tahansa..

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   7.9.26 22:06:03

” Lähettäjä: .
Päivämäärä: 7.9.26 16:44:28

Meilläkin on näitä joka asiasta viestittelijöitä.
Mietin että mikä olisi kohtelias tapa ilmaista säännöissä/sopimuksessa se että mikromanagerointia ei tarvita eikä hyväksytä. Miten ilmaista se että talli päättää kaikista aikatauluista, siitä esim milloin laitumelle mennään ja milloin sieltä tullaan, mikä loimi puetaan vai puetaanko, missä hevonen tarhaa ja missä sen karsina on. Tämähän ei kaikille sovi, ja hyvä niin. Omiksi asiakkaikseni en kuitenkaan näitä haluaisi, ja nämä huolissaan olijat sekä yliloimittajat sun muut ovat onnellisempia jossain muualla muutenkin, joten sinänsä kaikkia ei todellakaan tarvitse miellyttää. Tallin käytäntö, eli se että päätökset tekee koulutettu ammattilainen, on kuitenkin kaikille tullessa kerrottu, ja silti saan ohjeita siitä miten minun pitäisi työni hoitaa.”

Laita noihin mikromanagerointeihin erillinen maksu. Esim. Tallinpitäjän valitsema loimitus sisältyy hintaan, oma valintainen loimutus 10 € / loimen laitto.

Lähettäjä: Tuuti 
Päivämäärä:   7.9.26 23:28:40

"Omistaja kuitenkin vuokraa karsinaa niin sinne ja sieltä saa tuoda ja viedä hevosen vaikka yöllä."

^Joo, klinikalta tai kisoista tullaan joskus myöhään. Mutta tuolla asenteella lentäisi aika äkkiä ulos minun tallistani. Jos vuokraat auton vuokraamosta, joka on auki 8-22, oletatko voivasi hakea sen klo 5 aamulla?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.9.26 08:29:07

Miten loimittamisesta voi tehdä tuollaisen numeron?

Jos ei ole varmuutta esim. siitä, miten kylmää lähipäivinä on, omistaja jättää oveen ohuemman ja paksumman topan. Jos omistaja ei luota siihen, että aamutalli osaa valita itse oikean, selvät ohjeet tyyliin ”jos pakkasta enemmän kuin kymmenen astetta, sininen loimi, jos vähemmän kuin kymmenen astetta, vihreä loimi” auttavat.

Jos silti on jatkuva huoli siitä, että homma ei hoidu ja tarve varmistella/ohjeistaa yötä myöten, on aiheellista harkita tallin tai harrastuksen vaihtoa.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   8.9.26 10:01:58

Mietin kans miten loimittaminen on noin iso ongelma? Meillä tallivuorossaon kokeneet asiantuntijat. Ei loimituksiin kukaan omistaja anna ohjeita pl. tyyliin ”Polle on hierottu tänään, huomenna vois haluta loimen päälle”.

Lähettäjä: tallityöntekijä 
Päivämäärä:   8.9.26 10:05:38

Mun mielestä on ihan uskomatonta, että miten hevosihmiset ei tule toimeen keskenään ja tuntuu jopa inhoavan asiakkaita. Paras asiakas näyttäisi olevan sellainen joka käy tallilla, mutta ei ota minkäänlaista kontaktia tallin työntekijöihin ja omistajaan. Eikä ainakaan esitä minkäänlaisia toiveita loimien suhteen.

Ei mua haittaa pätkän vertaa jos joku laittaa viestin, että Pollelle tänään se harmaa loimi. Sen viestin lukee sekunnissa ja säästää aikaa arpoa, että mikähän loimi tällä säällä olisi hyvä. Parilla on tapana kirjoittaa ylimääräiseen tauluun aina edellisenä iltana, että mikä loimi laitetaan vai laitetaanko mitään, senkin lukee sekunnissa. Talvella kun kaikki loimitetaan ei näitä viestejä edes tule kun se on aina se samanpaksuinen loimi ja se on päällimmäisenä. Eniten arpomista on just kevät ja syksy kun säät vaihtelee ja ennusteet elää koko ajan. Joku sen loimen joutuu päättämään ja mun mielestä on paljon helpompaa jos omistaja päättää sen.

Ja mun ego kyllä kestää sen, että joku "mikromanageroi" hevosensa loimituksen. Näin yli 20 vuoden aikana on tullut nähtyä kaikenlaista. Mutta näköjään joillakin tallinpitäjillä nousee verenpaineet kun kuvittelevat, että heidän loimituskykyään kyseenalaistetaan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   8.9.26 10:20:44

"Omistaja kuitenkin vuokraa karsinaa niin sinne ja sieltä saa tuoda ja viedä hevosen vaikka yöllä."

^Joo, klinikalta tai kisoista tullaan joskus myöhään. Mutta tuolla asenteella lentäisi aika äkkiä ulos minun tallistani. Jos vuokraat auton vuokraamosta, joka on auki 8-22, oletatko voivasi hakea sen klo 5 aamulla?

^^ Saati uhkailla vuokraamon pitäjää, että murtautuu tämän tiloihin rikkomalla ovia ja ikkunoita, kun ei ole itse tullut kysyneeksi ennen lähtöä (tuon yhden valopään mukaan siis kisapäivän aamuna - siinä vasta esimerkki ennakoimattomasta hätätilanteesta...), miten pääsisi sisälle keskellä yötä. Eikä avaintiedusteluihin vastata klo 3 aamulla, kuten toki tallinpitäjän ilman muuta kuuluisi Maksavan Aasiakkaan mielestä toimia.

Lähettäjä: tallityöntekijä 
Päivämäärä:   8.9.26 10:30:59

Joku joka käy tallilla töiden jälkeen ja viikonloppuna päivällä ei välttämättä edes tiedä yörutiineja. Että se talli lukitaan yöksi eikä sinne pääse sisälle. Jos on vaikka käynyt lähikisoissa siihen asti ja päässyt aukioloaikaan takaisin / vasta muuttanut tallille. Kyllä meillä kisoihin lähtijät ilmoittavat tallinpitäjälle, että ovat poissa (ettei tarvi ihmetellä, että mihin Polle hävisi) ja siinä keskustelussa tulee ilmi jos lähtevät tai tulevat outoon aikaan ja saavat ohjeet miten toimia.

Päivämäärä:   8.9.26 10:46:07

"Kyllä meillä kisoihin lähtijät ilmoittavat tallinpitäjälle, että ovat poissa (ettei tarvi ihmetellä, että mihin Polle hävisi) ja siinä keskustelussa tulee ilmi jos lähtevät tai tulevat outoon aikaan ja saavat ohjeet miten toimia."

No juurikin tämä.

Lähettäjä: nosiis 
Päivämäärä:   8.9.26 11:08:42

Meillä ei talli ole lukittuna koskaan. Näin päästään mahdollisen hätätilanteen sattuessa (esim tulipalo), nopeasti tyhjentämään tallia. Paniikissa kun lähdet etsimään avainta tutusta paikasta, et välttämättä löydä sitä. Toinen ongelma tulee paniikki tilanteessa oven lukon avaamisessa, moni ei ehkä ajattele että se saattaa olla hyvinkin vaikeaa. Näin toimimalla säästetään monta minuuttia, jotka saattavat olla kultaakin kalliimpia.

Öisin en vastaisi kenenkään viesteihin, puheluihin vastaan sillä kukaan ei huvikseen yöllä soittele. Jos olisi asiakkaita niin odottaisin että omistaja laittaa edellisenä päivänä ystävänsä ulkovaatteet oveen roikkumaan. Säästää paljon aikaa kun ei tarvitse miettiä mikä loimi menee milloinkin. Toki nyt sateiden aikaan, niitä saa hakea kuivaustiloista jolloin olisi hyvä että loimessa olisi nimi, ei tarvitse arpoa kenen loimi oli kenenkin.

Päivämäärä:   8.9.26 15:03:40

Mua kyllä aidosti kiinnostaa, mikä on sellainen asia, että ei riitä tallinpitäjä vastaus siihen aikaan kun hän hevosia on hoitamassa.

Joku kisareissu nyt on ennakoitava asia, eikä klinikaltakaan kotiutuksia keskellä yötä tehdä. Näihin pätee "your lack of planning is not my emergency". Se ei varsinaisesti ole tp:n ongelma, jos ihminen ei onnistu kysymään edellisenä päivänä tai sitä edellisenä päivänä, että pitäisi kolmelta lähteä kisoihin, miten toimin. Vaikka talli olisi aukikin, kyllähän se pitää keskustella, miten poikkeustilanteet hoidetaan, kun tallissa asuu muitakin hevosia.

Ihmettelin sitäkin joskus, kun tuttu sanoi ettei uskaltaisi pitää puhelinta yöllä äänettömällä. Että ei menisi ohi, jos hevosella on hätä. Kuka sitä hevosta keskellä yötä kuitenkaan tallissa on katsomassa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.