Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko joku käynyt Tihusella?

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   5.9.26 22:23:42

Onko joku täällä käynyt Tihusen hevosmatkailutilalla Virossa?
Oli se sitten katsomassa/ostamassa hevosia tai ratsastamassa?
Millaista oli? Suositteletko?

Re: Onko joku käynyt Tihusella?

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   5.9.26 22:30:23

Miinusta:Turvatonta laukata pellolla villisti. Vetäjät eivät puhuneet muuta kuin viroa ja ratsastivat tennareissa. Ruoka oli mitäänsanomatonta.
Plussaa:Hevoset olivat kivoja ja maastovarmoja. Voisaaren retki villihevoslaumaan oli huikea!

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   6.9.26 00:20:34

Jos on kovin tarkka asioista niin varmaan menettää yöunensa. Siisteys ja varusteet eivät parasta a-ryhmää :D Hevoset oli kaikki täyspäisiä ja hyviä maastomopoja. En muista että kukaan olisi sanonut ratsunsa säpsyneen tai mitään, vaikka laukattiin paljon ja välillä ihan ns. täysiä.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   6.9.26 09:32:08

Se on ihanaa, tuulahdus ajasta, kun minä olin nuori.
Kiidetään pelloilla, joka sujuu hyvin. Hevoset eivät keuli, ja vauhti on niin kovaa, ettei edellistä edes saa kiinni. Itse ihan -70- luvun maasto-ohjeilla odotin aina, että edellinen lähtee jo laukkaan, ennen kuin päästin omani. Pysyvät hyvin käsissä.
Pari kertaa laukattiin metsätiellä, siinä jo vähän vanhaa hirvitti, kun ei nähnyt aina edessä olevaa.
Villisika kohdattiin, peuroja. Jännin oli kyykkivä marjastaja, se sai eniten huomiota hevosilta. Näyttäähän se vaanivalta.

Ruoka on peruskotiruokaa, mutta jos on autolla, voi ajaa lähelle Padasten kartanoon, siellä on sitten Michelin tähti ainakin ollut… että fine dining onnistuu. Ja voihan paremmat ihmiset asuakin siellä, ja tulla Tihuselle ratsastamaan.
Nälkäiseksi ei Tihusellakaan jää. Aamupala on riittävä viiden tunnin retkelle. Siin tulee n puolessa välissä tauko, ruoka tuodaan autolla metsään, hevoset päästetään vapaiksi ja usein ne menevätkin uimaan.
Ollaan oltu kuusi kertaa. Mukavaa porukkaa on osunut reissuun ja englantia on riittävästi.

Ratsastuksen tahdista voi neuvotella, jos haluaa iisimpää menoa, sekin yleensä järjestyy parin tunnin lenkille. Voi myös kärrytellä, jos mukana on lapsia tai muita, jotka ei ratsasta.
Vanha isäntä Martin pyynnöstä pitää myös muinaismaahiskierroksen. Me ratsastimme ja hän tuli uuteen kohteeseen autolla, opimme kuinka henkiolennot asuvat puissa, lähteissä ja esim tien risteyksissä. Tuli vähän mieleen Irlannin leprachaun jutut. Ei tietenkään sovi syvästi uskovaisille, vaatii tällaista free spirit ajattelijaa.

Jos haluaa kentällä työskentelyä, ollaan oltu myös kerran Torin kartanolla. Itsenäinen tunti, 25 e torinhevosilla. Sekin oli hauskaa. Torissa ei ole majoitusta, asuttiin Pärnussa silloin. Välissä on iso alpakkafarmi, jos haluaa taputella muutakin kuin heppoja.

Mutta kaikki pisteet Tihuselle, aina ollut hauskaa. Toki, kuten esittelyssä sanotaan, askellajit pitää osata ja olla rehellinen.
Pari kertaa osunut mukaan ihminen, joka selvästi joko tietoisesti tai ehkä ymmärtämättömyyttään väitti osaavansa ratsastaa, mutta ensimmäisessä laukassa jo tasapaino alkoi hyytyä. Kun reissu kestää pari tuntia, tulee väistämättä väsy. Menin tällaisen takana seuraavana kerran, ja ilman mitään yllätystä, hän putosi kesken laukan. Ei käynyt onneksi kuinkaan, mutta olin jo katsonut menoa jonkin aikaa, kun keventäminenkin oli selvästi epätahtista ja rankkaa…

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   6.9.26 11:31:59

Olen käynyt useamman kerran. Ensimmäisen kerran 25 vuotta sitten ja viime kesänä viimeksi. Majoitus päätalossa toimii ja ruoka on tosi hyvää. Henkilökunta on mukavaa. Oma ratsastustaito pitää olla sillä tasolla, ettei tipu ja häiritse muun ryhmän etenemistä. Hevosia on tosi paljon, ja ne jaetaan taitojen mukaan. On hitaampia ja turvallisia, sitten on nuoria 5-vuotiaita. Maastot vedetään nuorilla hevosilla, jotka totutetaan sillä asiakaskäyttöön.

Meitä oli viimeksi useampi ryhmä, kaikki kokeneita aikuisia. Tippumisia väkisinkin tulee, niin jollekin aralle tädille en ehkä paikkaa suosittelisi. Maastot on aivan huiput. Pääsee ratsastamaan rannalla ja laukkaamaan pellolla. Suosittelen ottamaan pidempiä ratsastusretkiä. Hevosia ei tarvitse laittaa itse kuntoon, mutta toki ne saa laittaa jos haluaa. Hevoset ovat ulkona ympäri saarta laumoissa kesät ja talvet.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.9.26 14:47:46

Muita kokemuksia?

Lähettäjä: uudelleen menossa 
Päivämäärä:   7.9.26 13:00:41

Olen käynyt 3 kertaa.
Ollaan majoituttu sekä uudessa että vanhassa talossa, vanhassa tahtoi vähän kylppäri haista mutta muuten kaikki pelittää. Luksusmajoitus se ei ole, vaan tavallinen maaseutumajoitus. Ruoka on hyvää maalaisruokaa ja varmana saa vatsan täyteen.

Kun varaat majoitusta, Tihuselta tulee kysely jossain vaiheessa omista ratsastustaidoista ja minkä kokoinen on ja millaisesta hevosesta pitää. Kannattaa tosiaan olla rehellinen taidoistaan koska ryhmät kootaan sen mukaan. Ekalle reissulle ainakin suosittelen toivomaan rauhallista ja varmaa hevosta koska välillä mennään todellakin kovaa ja maasto on haastavaa toisinaan. Hevosilla mennään puskista, kiivetään vähän, kahlataan yms.

Henkilökunta on aina ollut hyvin ystävällistä ja iloista ja hevoset laitetaan valmiiksi, mikä on mun mielestä kivaa vaihtelua. Hevosilla on satulalaukut mihin voi ottaa esim juomapullon. Englanniksi kaikki hoituu ja oppaat mielellään kyllä puhelevat jos itse on puhelias.

Ei pahaa sanottavaa. Toki pitkillä maastoretkillä voi tulla tilanteita vastaan ja on varauduttava myös jalkautumiseen kesken reissun.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   7.9.26 13:36:18

Olen käynyt useita kertoja, ei ole mitään pahaa sanottavaa. Asioista ei nillitetä, mutta pitkät maastot vaatii kyllä hyvää kuntoa, eli suhteuta toiveesi siihen mitä oikeasti jaksat. Pidemmillä laukkapätkillä omatkin sykkeet huitelee korkealla pitkään. Hevoset on todella kivoja, vaikka elävät "pellossa", ehkä juuri siksi? Liikkuvat halukkaasti ja ainakin omalle ratsulle on aina varustettu sopivat vermeet. Hevoset on hyvinvoivan oloisia ja henkilökunta on avuliasta. Varsoja on paljon ja ne ovat aivan ihania<3 Ruoka on tavallista eikä sinällään kauhean maukasta, mutta maistuu taivaalliselle retkipäivän jälkeen. Täällä pääsee oikeasti pitkään ja vauhdikkaaseen maastoon, jollaisia Suomessa ei tunnu löytyvän mistään.

Ja offtopic, aloitin ratsastuksen kasarilla, ja silloin oli ihan normaalia, että maastossa laukattiin ka kovaa. Ja käytiin syksyisin sänkkärillä irrottelemassa. Nykyään laukataan joku yksi suora tai ylämäki, ja heti sen jälkeen otetaan hevonen kiinni, vaikka oltaisiin jollain metsätiellä. Toki turvallisuus on tärkeää, mutta tuntuu että on menty ihan äärilaitaan. Voi olla että on ratsastettu vuosia, muttei olla koskaan koettu miltä se tuntuu kun hevonen saa vapauden mennä oman nopeuden ylärekisteriä.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   7.9.26 13:39:02

Suosittelen kokeilemaan. Jos on kovin kontrollifriikki tai arka, tämä ei ole ehkä se oikea paikka. Reitit on kauniita mutta ajoittain hieman haastavakulkuisijakin, ja niillä pidetään reipasta tahtia, ravataan ja laukataan paljon. Hevoset on virkeitä mutta varmoja, eivät kyttäile ja pysyvät hanskassa. Vetäjien englannin taito vaihtelee, toisaalta moni ymmärtää hyvin suomea.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.9.26 14:39:17

Miten tuolta siis varataan maasto? Olen tottunut vain sellaisiin paikkoihin, joissa on ennalta ilmoitetut aikataulut ja sitten katsotaan, missä rymissä on vielä vapaata.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.9.26 14:45:41

Laskeeko ne kasvissyöjät erityisruokavalioksi?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.9.26 14:46:51

kävin nyt toukokuussa 2h maastolla kaverin kanssa. Otin yhteyttä sähköpostilla ja sain tietää mitä maastoja on sinä päivänä lähdössä, milloin olimme kaverini kanssa menossa. varasin yhdeltä retkeltä meille paikat. maaston taso oli kai ihan perus, eli kaikissa askelajeissa.

Ryhmässä oli pelkkiä suomalaisia, vetäjän kanssa puhuttiin englantia. Hevoset olivat oikein turvallisia ja mukavia. Me emme menneet mitään holtitonta laukkaa, vaan ihan sellaista kolmitahtista suht samassa letkassa pellolla ja metsäautotiellä.

Hevosten varuseet näyttivät sopivilta, hevoset tekivät mielellään töitä eikä niillä näyttänyt olevan kipuun/stressiin viittaavia eleitä. Aika pyöreitä ne olivat, mutta eivät mitään elsulihavia. Asiakashevoset olivat selvästi työhönsä tottuneita.

Lähettäjä: Uudelleen menossa 
Päivämäärä:   7.9.26 14:48:35

Siis kyselet o ko heillä vapaana tietty päivä milloin haluaisit mennä ja toiveet millaiseen maastoon haluat ja mahdolliset majoitukset.
Kasvisruokavalioon tulee lisämaksu.

Lähettäjä: Ikuisuus 
Päivämäärä:   7.9.26 16:18:08

"En muista että kukaan olisi sanonut ratsunsa säpsyneen tai mitään, vaikka laukattiin paljon ja välillä ihan ns. täysiä."

Meillä kaikki muut hevoset paitsi mun heppa otti ritolat muistaakseni jonkun lehmälauman takia. Jengi paineli pellolle vastakkaiseen suuntaan lehmistä vetäjän hevonen kärjessä ja kun hidastivat vauhtia, hevoset ryhmittyivät varsojen ympärille. Kuskeilla ei kuulemma ollut mitään sanomista vauhtiin ja siihen että pysähdyttiin. Mä laukkailin rauhassa paikalle ihmetellen, että mihin hävisitte. :D

Tää oli liki parikymmentä vuotta sitten. Ihan kiva reissu oli silloin. Aina miinus oli että meillä oli kovin eri tasoista porukkaa ja heikompi tasoiset meni hitaammilla hevosilla joten jäivät jälkeen ja valittivat sitten koko ajan. Sääliksi kävi myös yksi heppa, kun sen kuski veivasi hevosta "peräänantoon" koko viiden tunnin maaston ajan.

Lähettäjä: Fgh 
Päivämäärä:   7.9.26 17:22:31

Pääseekö siellä nykyään taas reipasta laukkaa? Ekat kerrat oon ollut joskus 15v sitten ja silloin laukattiin kovaa, joskus 7-8v sitten kävin uudestaan ja mentiin rauhallista laukkaa koko viikonlopun, vetäjät vaihteli ja meillä oli oma kokenut porukka.
Sitten ei olla viitsitty käydä enää, kun laukat mennyt mummoiluksi.

Päivämäärä:   7.9.26 17:48:17

Kyllä on menty ihan kunnon vauhtia ja kerran itseasiassa vähän hirvitti kun laukattiin nurmipellolla missä oli isoja kiviä ävhän väliä eli pitää olla osaamista oikeasti ohjata ja keskittyä katsomaan mistä menee.

Tietenkään ohjaajatkaan eivät halua ottaa mitään ihan älyttömiä riskejä ettei kukaan loukkaannu. Hevoset on hevosia ja joskus jotain säikytään.

Yhdellä reissulla kun käveltiin autotien viertä, lapset oli polkeneet ihan hipi hiljaa taaksemme jolloin mun hevonen otti hetken ritolat kun viimeisenä siinä mentiin, pelästyi tietty ja mäkin pelästyin niitä lapsia :D Ohjaaja antoi lasten kyllä kuulla kunniansa.

Lähettäjä: Laukaa 
Päivämäärä:   7.9.26 23:37:05

Voisiko joku laittaa paikan nettisivuille linkin, alko kiinnostaa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.9.26 01:27:08

Uudelleen menossa, oletko aloittelija?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.9.26 08:02:10

https://www.tihuse.ee/fi/

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   8.9.26 15:24:47

Käynyt joskus 30v sitten. Nyt vilkaisin, niin hinnat nousseet hurjasti, mut niinhän ne on joka paikassa. Ehkä pitäisi käydä katsomassa miten meno muuttunut

Päivämäärä:   13.9.26 17:35:20

.., mitä luulet olenko aloittelija jos olen ollut vaativilla maastoretkillä?

Lähettäjä: Tiistai 
Päivämäärä:   13.9.26 23:08:35

Minusta taas sitä reipasta laukkaa joutuu erikseen aina pyytämään. Muutoin mennään ihan perustahtia, mikä joillekin nuorille hankalaa kun eivät yhtään osaa vielä lyhentää askelta.
Tihuse on kiva mutta hinnat nousseet älyttömästi eikä tilalla ole muuta tekemistä kuin se ratsastus ja syöminen.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   13.9.26 23:46:03

Itse haluaisin köydä siellä, koska mun hevonen on sieltä. Niin tietty haluaisin nähdä että miltä se paikka näyttää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.