Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millainen toimintatapa teillä on kengittäjää odo

Lähettäjä: tellessa? 
Päivämäärä:   4.9.26 20:59:47

Jalkojen pitää tietenkin olla puhtaat ja kuivat, ei polvia myöten mudassa eikä kaviot saa olla jäässä. Mutta pitääkö hevosen olla hoitopaikalla valmiina kun kengittäjä saapuu? Onko kengittäjällä tapana olla myöhässä? Mikäli kyllä, niin ilmoittaako hän?

Oli melkoinen yllätys kun kaveri kertoi, että hänen kengittäjä kääntyy kannoillaan ja laittaa laskun perään turhasta käynnistä jos hevonen ei ole hoitopaikalla häntä valmiiksi odottamassa. Mutta sitten kuitenkin jos jostain syystä kengittäjä myöhästyy, niin hän ei ilmoita mitään, joten hevosta on saatettu seisottaa hoitopaikalla kaksi tuntia odottamassa kengittäjää. Melko törkeää mielestäni :DD

Re: Millainen toimintatapa teillä on kengittäjää odo

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.9.26 21:34:54

Kyllä mulla on hevonen valmiina ja hoidettuna odottamassa käytävällä kengittäjän tuloa. Kerran edellisen kengittäjän kohdalla olen heittänyt hevosen takaisin ulos, ilmoitti olevansa myöhässä muttei kertonut paljonko, 30min odottelin jälkeen pistin ulos kun tuo ei ole muutenkaan mikään kärsivällinen seisoja, niin se kaikki turha seisotus on siitä kengityksestä pois. Hain takaisin sisään kun auto kurvasi pihaan.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   4.9.26 21:42:51

Kun kengittäjä kaartaa pihaan niin vien hepan kengityspaikalle.

Lähettäjä: Presso 
Päivämäärä:   4.9.26 21:45:41

En yleensä ole paikalla kun kengittäjä käy, ottaa itse karsinasta ja laittaa sinne takaisin kun on valmis. Kengityspaikka on karsinan vieressä ja hevonen on ongelmaton käsitellä ja kengittää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.9.26 22:37:47

Valmiina hoitopaikalla valmiiksi harjattuna. Karsinassa ainoastaan jos joku toinen kengitetään ensin. Kengittäjä ei ole koskaan myöhässä, päinvastoin joskus on etuajassa

Päivämäärä:   4.9.26 22:53:25

Kengittäjä tulee ja laittaa ensin kamppeensa valmiiksi ja sitten vasta hevonen tuodaan. Hän kyllä itsekin saattaa vaihtaa hevosen toiseen, kun ovat valmiina sisällä. Mun periaate on, että kengittäjää passataan, mutta hän kyllä tarvittaessa ottaa uuden hevosen.

Lähettäjä: ~*~ 
Päivämäärä:   4.9.26 22:55:14

Ei tarvisi toista kertaa käydä tämän aloittajan kaverin kengittäjän, enkä maksaisi laskua.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   4.9.26 22:58:18

2 kertaa aikanaan odotin kengittäjää sen 2 tuntia, ei ollut ilmoittanut myöhästymisestään. Vaihdoin.

Laitan valmiiksi. Kokemattomamman hevosen annan odotella karsinassa, mutta rarvittaessa putsaan jalat valmiiksi ja sit vaikka takas karsinaan. Nykyinen kengittäjä tosin on ennemmin ajoissa kuin myöhässä.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   4.9.26 23:06:33

Odottavat sisällä ja kun kengittäjä ajaa talon ohi, menen ulos ja laitan hevosen käytävälle. Tällä välin kengittäjä laittaa itsensä ja kamppeensa kuntoon, yleensä odotan hepan kanssa ennemmin hetken käytävällä kuin että kengittäjä joutuisi meitä odottamaan. Jos on kuraista tai tosi kova pakkanen, hepat jää suoraan aamulla karsinoihin odottamaan, ettei ole jalat likaiset tai kaviot jäässä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.9.26 23:23:51

Vien hevosen käytävälle kun kengittäjä tulee. Hänellä menee kuitenkin hetki tavaroita siirtäessä, ja käytävällä hevonen on muiden edessä, eli en seisota siinä turhaan.

Lähettäjä: Kosto 
Päivämäärä:   4.9.26 23:25:21

Meillä hakee itse tarhasta ja jättää siistin käytävän. Täyden kympin seppä.

Lähettäjä: Nopsa 
Päivämäärä:   4.9.26 23:33:17

Jos kurakeli, otan hepan sisälle hyvissä ajoin ennen kengittäjän saapumista, että ehdin pesemään ja kuivaamaan jalat. Pakkaskelillä sisälle lämpimään, että kaviot sulaa. Mahdollisuuksien mukaan aamuaikoja.

Jos kiva, lämmin ja kuiva keli, nappaan hepan sisään, kun paku kaartaa pihaan. :)

Lähettäjä: Riippuu 
Päivämäärä:   4.9.26 23:46:10

Meillä samassa ringissä 4 hevosta. Riippuu siitä, monentenako hevoseni on. Jos se on ensimmäisenä, se seisoo valmiina käytävällä odottamassa kengittäjää. Kengittäjä tulee 100 km päästä, joten liikenteestä ja ajokelistä riippuen on joko ajoissa tai max. 20 min myöhässä.

Jos hevonen on toisena, kolmantena tai neljäntenä, se on tarhassa ja haen sen sisään, kun edellinen kengitettävä menee ulos. Kaviot pudistan ja jalat harjaan tarhassa, kun edellistä vielä kengitetään.

Meillä ei tallissa sisällä saa olla muita hevosia kengityksen aikana (poislukien varsat, jotka tarvitsevat kaverin turvaksi), joten hevosta ei voi tuoda sisälle valmiiksi sulamaan tai kuivumaan, jos se ei ole ensimmäisenä kengitysvuorossa. Pihassa on valjastuskatos, jonne sateella voi hevosen ottaa kuivumaan (ellei joku muu katosta tarvitse, kun talliin ei pääse varustamaan), mutta katoksessa on ulkolämpötila, joten ei kaviot pääse sulamaan.

Lähettäjä: Ox 
Päivämäärä:   4.9.26 23:47:35

Kengittäjä soittaa kun ajelee tallille. Siispä tiedän tasan koska tulee, ja hevonen odottaa käytävällä valmiina. Otan sen jo aiemmin, siistin jalat, ja odottelee karsinassa. Karsinassa käyttämällä varmistuu myös että saa käydä pissalla/kakalla siellä eikä tuu hätä kesken työn.

Lähettäjä: Ox 
Päivämäärä:   4.9.26 23:49:45

"Meillä ei tallissa sisällä saa olla muita hevosia kengityksen aikana"

Mikä ihmeen sääntö tällainen on?

Lähettäjä: Ak 
Päivämäärä:   5.9.26 00:04:20

Otan hevosen karsinaan pissalle ja hoidettavaksi vähän ennen kengittäjän tuloa. Kun kengittäjä tulee pihaan, siirrän sitten käytävälle kengitettäväksi.

Lähettäjä: Jepsis 
Päivämäärä:   5.9.26 00:11:55

Tällä hetkellä kengittäjän mukana on kengittäjä opiskelija, niin en välttämättä ole mukana kengityksessä. Meillä 4 kengitettävää, haen tarhoista omiin karsinoihin hyvissä ajoin, että kaviot sulaa tai jalat kuivuu. Mikäli oon paikalla, niin vaihdan hevoset kengittäjää varten, mutta näiden kanssa homma hoituu ilman ongelmia muutenkin.

Lähettäjä: tellessa? 
Päivämäärä:   5.9.26 01:03:28

Kiitos kommenteista.

Minä en todellakaan seisota hevosta kengittäjää odottamassa kovinkaan kauaa, eli yleensä hoidan hevosen kengittäjää odotellessa ja hän sitten kengittää ja minä jatkan jos jotain kesken jäi. Tai hevonen on aamulla karsinassa ja otan sieltä, putsaan kaviot ja laitan hoitopaikalle tai käytävälle kun hän laittaa kamojaan.

Kengittäjä ei ole sekuntiaikataululla, kuten en minäkään.

En pitäisi hevosta käytävällä tuntikausia enkä todellakaan maksaisi laskua, jos hän kääntyisi kannoillaan jos hevonen ei ole valmiina hoitopaikalla.

Minun hevoseni on päätykarsinassa eikä vastapäätä ole aikoihin ollut ketään., joten oman karsinansa edustalla hevosta voi seisottaa eikä se ole kenenkään tiellä. Mutta hoitopaikalla on parempi valaistus, joten jos siihen mahtuu, niin yleensä laitan siihen.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   5.9.26 08:43:36

Kengittäjä täällä hei; itse olen iloinen jos hevonen on karsinassa kun tulen. Olen välillä myöhässä, ei ole kiva jos hevonen on joutunut seisomaan käytävällä odottamassa. Tuttuja hevosia voin hakea tarhastakin, mutta yleisesti on turvallisempaa, jos hevonen on karsinassa odottamassa. Ilmoitan aina myöhästymisestä, vain muutaman kerran on käynyt aivopieru ja olen kiireen takia sotkenut kalenterini ja missannut käynnin. Mutta ääriharvoin sellaista käy..

Päivämäärä:   5.9.26 08:55:01

En odottele kengittäjää ollakaan missään tilanteessa. Ei ole aikaa sellaiseen.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   5.9.26 09:19:29

hevonen karsinassa valmiina jalat putsattuina odottamassa. kun kengittäjä kantaa kamoja sisälle, niin silloin siirrän hevosen käytävälle. naurettavaa jos sen pitäisi käytävällä seisoa seppää odotamassa.

Päivämäärä:   5.9.26 09:36:52

Haen sisään noin 10min ennen kengittäjän tuloa jos tiedossa että on ajoissa. Usein illalla oleva kengitys saattaa hieman myöhästyä jos päivällä ollu hankalia asiakkaita mutta niistä ilmoittaa aina ajoissa ja sitten sen mukaan. Otan hepan käytävälle ja putsaan pahimmat kavioista ja pesen ja kuivaan tai harjaan jalat. Sit jos kengittäjä ei siinä kohtaa ole vielä pihalla niin heppa karsinaan odottamaan. Sit ku kengittäjä kantaa kamppeita sisään niin heppa käytävälle ja tarvittaessa purut kavioista.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.9.26 09:48:43

Kesällä haen hevosen tarhasta kun seppä saapuu pihaan. Syksyllä otan valmiiksi sisälle, että putsaan jalat mudasta yms. Talvella sisälle 30 min ennen sepän saapumista. Meillä kengittäjä tulee ajallaan, jos on myöhässä niin ilmoittaa. Ei ole ikinä ollut yli 20 min myöhässä.

Edellinen kengittäjä oli muuten hyvä, mutta alkoi yhtäkkiä myöhästelemään eikä infonnut siitä mitenkään. Oli kerran yli tunnin myöhässä, niin laitoin itse viestin, ettei tarvitse tulla tänään ollenkaan. Ei mulla ole aikaa jäädä ties moneksi tunniksi odottelemaan.

Yksi kengittäjä saapui 2 h liian aikaisinj a suuttui, kun en ollut paikalla :D Sanoin, että ihan yhtälailla mulla on omat aikataulut ja jos herra päättää pölähtää 2 h ennen sovittua aikaa pihaan, niin mä en voi sille mitään. Kysyin, että ootatko siellä 2 h vai sovitaanko uusi aika, niin alkoi möyhöämään että laittaa laskun perään turhasta käynnistä. Kerroin, etten aio sellasta maksaa ja ei tarvi tulla enää kengittämään ollenkaan.

Mun mielestä ihan perusedellytykset pätee eli tullaan silloin kun on sovittu. Jos jostain syystä myöhästyy, niin siitä infotaan heti. Ymmärrän kyllä, jos edellinen asiakashevonen ollut vaikeampi kengittää tai ollut ruuhkaa yms, mutta jos aikataulutei ikinä pidä, niin täytyy tehdä ne aikataulut enemmän ajatuksen kanssa.

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   5.9.26 09:53:00

Hevoset on aina hollilla ja nappaan nopeasti kengittäjälle, kun hän saappuu. Samalla kysyn haluaako kahvia ja tuon sen myös.

Päivämäärä:   5.9.26 10:07:48

"Mun mielestä ihan perusedellytykset pätee eli tullaan silloin kun on sovittu. Jos jostain syystä myöhästyy, niin siitä infotaan heti."

Tämä.

Otan hevoset sisään noin 15-30 minuuttia ennen sovittua kengitysaikaa ja kun kengittäjä ajaa pihaan, nin siirrän ensimmäisen hoitopaikalle.

Lähettäjä: Zebbä 
Päivämäärä:   5.9.26 10:11:08

Paras kun hevonen on vähän käynyt karsinassa jotta on mahdollisesti kakannut ja pissannut eikä ole nälkäinen. Läheisriippuvaisilla seuraa. Jalat tietysti kuivat.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   5.9.26 10:44:17

Otan karsinasta kun kengittäjä tulee talliin.

Lähettäjä: Vaihto 
Päivämäärä:   5.9.26 10:52:14

Tätä ei saisi sanoa ääneen kun saa hullun leiman, mutta meilläkin kerran odoteltiin kengittäjää pari tuntia ja kysyin sitten voiko viedä takaisin tarhaan kun en todellakaan voi jäädä odottamaan. Pitkin hampain tämä onnistui, mutta oli selvästi kengitetty vauhdilla ja pieleen. Tallikaveri oli tullut paikalle jonkin ajan päästä ja kengittäjä luikkinut jo pois.

Palasin asiaan ja mainitsin samalla, että olisimme olleet menossa pikkukisoihin, mutta nyt ei sit mennä. Kengittäjä vastasi ”olisit sanonut”. Olin ihan monttu auki, että sittenkö ois tullut parempaa kengitystä.

Tajusin tämän jälkeen, ettei kengitysjälki ollut aiemminkaan hyvää niin vaihdettiin kengittäjää. Samoihin aikoihin tallille oli tullut uusi heppa, jonka omistaja jakoi tietoaan ja luultavasti jos olisin jatkanut samalla kengittäjällä niin pikkuhiljaa olisi kertynyt vaivoja.

Toisen hepan kanssa eri kengittäjällä (eri paikkakunta niin en voinut hänen kanssa jatkaa) kävi inhimillinen moka ja teki parit seuraavat korjaus kengitykset puoleen hintaan. En siitä pahastunut, mutta en voi sietää hutilointia ja jopa tahallista välinpitämättömyyttä

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   5.9.26 11:09:14

Hevonen on valmiina karsinassa ja siirtyy kengityspaikalle vasta, kun kengittäjä ajaa pihaan. Ihan hulluutta seisottaa odottamassa, vaikka oma kengittäjä tulee ajallaan. Tietysti on harjattu ja kaviot putsattu.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   5.9.26 11:14:21

Jos kengittäjä muistaa ilmoittaa tulostaan (saattaa sanoa, että tulee n. xx, mutta laittaa viestin kun lähtee edellisestä paikasta), niin silloin poni (ja yleensä seuraavakin laitettava) on valmiina hoitopaikalla jalat kuivina. Joskus haetaan kimpassa tarhasta, jos tuleekin tunnin etuajassa niin lyhyellä varoajalla, etten ehdi edes itse pihaan 

Päivämäärä:   5.9.26 11:16:50

Tällä hetkellä hevonen pitää rauhoittaa kengityksen ajaksi edellisen kengittäjän takia. On siis karsinassa valmiina ja otetaan käytävälle kun kengittäjä tulee.

Lähettäjä: Virpi 
Päivämäärä:   5.9.26 11:26:47

Liukuvoidetta ja kondoomeja on hyvä olla valmiina

Lähettäjä: Imar 
Päivämäärä:   5.9.26 12:53:16

Otan karsinoihin valmiiksi, ja sitten kun kengittäjä tulee, niin vaihdetaan moikat ja haen ekan hevosen käytävälle. En tiedä, miten ihmeen jäykkäniskaiset välit teillä on kengittäjiinne kun tuntuu olevan niin sotilaallista tuo toiminta. Meillä on aina tarjolla myös kahvia ja keksejäkin joita hän saattaa pikaisesti ottaa laitettavien välissä kun vaihdan hevosta ja harjaan lattiaa, ja töitä tehdessä jutellaan ummet ja lammet. Tosin meillä onkin käynyt sama tyyppi jo liki kymmenen vuotta jos ei laske sairaslomaa jonka hän joutui pitämään. Ikinä ei ole ollut jäljessä huomautettavaa, eikä ole ollut minkäänlaisia erimielisyyksiä vaikka joskus jouduttu odottelemaan puolin tai toisin jostakin syystä.

Lähettäjä: Koo 
Päivämäärä:   5.9.26 14:38:48

Huolehdin että hevonen on siisti jaloistaan kengittäjälle. Odottelee ulkona kuivalla ja sisällä vähemmän kuivalla. En seisota hoitopaikalla, sillä ei riitä kärsivällisyys enää muuten kengitykseen.

Päivämäärä:   5.9.26 19:38:31

Virpi: menethän niiden varautumistarpeidesi kanssa tallista muualle, en diggaa mistään ahdisteluista. Olen kengittäjä, en huora. Vai haetko sä Puuilosta kengätkin samalla taktiikalla? Mä en maksa tarvikkeita luonnossa, enkä muutenkaan kuluja.

Päivämäärä:   5.9.26 19:41:44

Imar: joskus ehtii juoda kupposen, ei aina. Kuulostaa silti mukavalta ja kuulumiset vaihdetaan aina kaltaistesi asiakkaiden kanssa :) sitten on sellaiset asiakkaat, jotka eivät halua jutella ja kertovat vain oleelliset asiat hevosesta. Sekin on fine, kunhan keskusteluyhteys hevosen asioista säilyy, jotta pystyy tehdä hyvää työtä :)

Lähettäjä: Hop 
Päivämäärä:   6.9.26 01:05:22

Mulla on kaksi kengitettävää hevosta ja kaksi ponia jotka vuollaan. Otan yleensä 2 kerrallaan talliin, niin ei tarvitse koko ajan juosta ees taas. Ikävää on se, että meidän nykyinen kengittäjä on aina myöhässä, joten ekat hevoset joutuvat odottamaan tallissa epämääräisen ajan. Yleensä kengittäjä on myöhässä 0,5-1,5 tuntia. Saatan saada häneltä viestin siinä vaiheessa kun hänen olisi jo pitänyt olla meillä, että "lähden nyt tulemaan, menee n. 20 min" ja silti hän tulee vasta puolentoista tunnin kuluttua... Tämä on todella kurjaa ja stressaavaa, koska siinä menee multa aina puoli päivää. Usein joudun järjestelemään menoja ja esim. lähden töistä aikaisemmin hänen takiaan ihan turhaan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   6.9.26 02:21:22

Pisterivi kirjoitti juuri niin kuin meilläkin rehdään. Eli otan hevosia sisälle karsinoihin valmiiksi ja kun kuulen että kengittäjä ajaa pihaan, niin sillä välin kun hän roudaa kamoja paikoilleen, niin minä otan ensimmäisen kengitettävän käytävälle.
Talvella aiemmin sisälle, että eivät ole kovin jäässä.
Joskus jos itsellä on jotain menoa, niin kengittäjä vaihtaa itse uuden hevosen karsinasta.

Lähettäjä: hevosen omistaja 
Päivämäärä:   6.9.26 12:15:40

Otan valmiiksi karsinaan ajoissa. Jos tulossa aamusta esim.9:ltä niin jää jo aamulla sisälle. Harjaan jalat ja puhdistan kaviot. Kun seppä laittanut kaikki valmiiksi niin sitten siirrän kengityspaikalle. Meillä seppä ei halua seisottaa yhtään turhaan odottamassa. Enkä kyllä itsekään halua, että seisotetaan turhaan hoitopaikalla. Osaa kyllä itsekin ottaa hevosen tarvittaessa karsinasta ja laittaa takaisin karsinaan. Seppä on tarkka aikatauluista ja ilmoittaa aina jos on vähänkään myöhässä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.9.26 14:48:27

Hevoset ajoissa valmiiksi sisälle.

Lähettäjä: Hani 
Päivämäärä:   6.9.26 16:18:52

Talvella jäävät karsinaan odottamaan jos kengittäjä tulee aamulla. Muuten otetaan tuntia ennen karsinaan. Ehtii kaviot sulaa. Kesällä otan 15 min ennen kengittäjän tuloa karsinaan että ehtii pissata. Sekä puhdistan kaviot ja jalat jos satanut. Siitä sitten kengityspaikalle kun seppä saapuu. Näin menty aina ja seppä kiittää kun pääsee aloittamaan HETI ilman turhaa odottelua.

Lähettäjä: Tryyki 
Päivämäärä:   6.9.26 16:29:30

Onneksi on kengittäjä, jonka tuloon voi luottaa.

Kurakelillä putsaan jalat ja otan hepan valmiiksi kengityspaikalle. Märät loimet tietty pois ja välillä irroitan myös kengät, jos on aikaa.

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   6.9.26 21:19:08

Pyrin ympäri vuoden ottamaan noin 20-30 min ennen kengitystä sisälle karsinaan pissalle ja heinille. Malttaa paremmin kun rutiinit samat mitä esim ratsastamaan lähtiessä, eli pieni heinäannos, harjaus ja kavioiden putsaus. Kengittäjä kun astuu talliin, nappaan hevosen käytävälle. Jos kurakeli, niin pesen sisälle oton yhteydessä ja jos ei täysin ehdi kaviot kuivua, niin kuivaan ne käytävällä vielä erikseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.