|
Lähettäjä: :-)
Päivämäärä: 4.9.26 16:41:39
Miten olette päässeet ratsastusjännityksestä yli? Vuosi sitten valmentaunut heb-hea tasolla, sen jälkeen siirtynyt ratsastamaan hevosella jonka kanssa kemiat ei toiminut. Tipuin todella useasti, hevonen otti jatkuvasti minulla lähtöjä, pukitti, veti päätä alassa ja otti sivuloikkia. Aloin ratsastamaan vuodenvaihteessa myös entisella ratsastuskoulu ponilla, joka on tosi osaava ja mielestäni mukava ratsastaa, mutta hän tekee välillä samaa eli ottaa lähdöt, pukittaa ja pistää pään alas. Tältäkin tullut pari kertaa tiputtua.
En ole nyt viiteen kuukauteen ratsastanut lähes ollenkaan. Käyn ratsastamassa 1-2 kertaa kuussa, vaikka minulla on nykyään puoliylläpidossa hevonen. Ratsastin yp hevosellani kerran ja heti tipuin sen verran pahasti että lähdettiin suoraan päivystykseen tikattavaksi.
En vain pysty ratsastamaan. Selkään nouseminen aiheuttaa paniikin, tuntuu etten saa happea ja itken. En ole laukannut nyt 3-4 kuukauteen kertaakaan, koska jo ravissa tuntuu että hevonen lähtee milloin tahansa käsistä.
Olen tässä aikana ratsastanut muutamia kertoja todella kilteillä, lähes pystyynkuolleilla hevosilla ja niiden selässä ollut aikalailla samanlainen olo. Eli edes onnistuneet ratsastukset eivät helpota jännitystäni ollenkaan.
Vuosi sitten tosiaankaan mikään ei pelottanut, vaikka silloinkin tipuin jonkun verran, koska koulutin yhtä ponia samalla. Mitä tälle voi tehdä? Muuta kuin vain ratsastaa, koska olen yrittänyt sitä ja se ei nyt auta kun käynnissäkin saan paniikin.
|