Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Satulahuopa karkaa

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   2.9.26 18:17:55

Mitä syitä voi olla sille että satulahuopa liukuu satulan alta taaksepäin, mutta satula itse pysyy kyllä paikallaan? Sama satula ollut muutaman vuoden, mutta nyt ei voi enää tuon takia käyttää. Huovan materiaalilla ei ole merkitystä. Grippihuopa kyllä pysyy.

Saa laittaa myös vinkkejä mitä koulusatuloita lähteä kokeilemaan pyöreään leveään pv selkään jossa on isohko ja leveä säkä, itse etukaaren leveys ei ole sen isompi kuin mw. Suorahko hitusen taaksenouseva malli.

Re: Satulahuopa karkaa

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   2.9.26 19:09:11

Satula ei silloin ole kaikin puolin sopiva, vaikka siltä sinusta näyttäisikin. Käy jollain oikeasti ammattilaisella se sovittamassa. Hevoselle sopivalla satulalla huopa kestää paikoillaan ilman niitä huovan lenksukoitakin.

Lähettäjä: Showshine 
Päivämäärä:   2.9.26 19:11:54

Käytätkö showshinea? Siirtyykö se esim. harjan jouhista kaulaan, harjaat kaulaa ja sitten selkää ja showshine siirtyy selkään suan mukana?

Päivämäärä:   2.9.26 21:17:05

Peppi, no ei tietenkään ole sopiva?? Senhän takia olen heivannut satulan käytöstä jo aikaa sitten kun huomasin että noin alkanut tapahtua ja ratsastanut pelkällä estesatulalla :D
Eikä tuohon mitään lenksukoita voi edes laittaa kun on yksisiipinen. En kai täällä muuten kyselisi mitä syitä tuolle voi olla. Selässä on muutoksia tapahtunut mutta itse en huomaa muuta kuin säkätilan käyneen ahtaaksi. Voi olla että lihasta on sen verran tullut että satula jäänyt kapeaksi.

En käytä showshinea.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.9.26 22:32:16

Onko laadukas huopa vai joku lörö

Päivämäärä:   2.9.26 23:21:21

. Huopia on vaikka minkälaisia, enimmäkseen lemieuxia ja mä en mitään löröhuopia ostele.
Ei ole huovasta kiinni tämä. Myös ne etutoppaukselliset huovat liukuu satulan alle.

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   3.9.26 07:34:17

Sori Ö, my mistake. Sain vaan kirjoituksestasi käsityksen, että se huopa on ongelma, ei itse satula.

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   3.9.26 09:59:16

Meillä myös karkaa huopa koulusatulassa taakse ilman lenksuja. Juuri sovitettu satula ihan ammattilaisella. Hevonen erittäin leveä, säätön ja suoraselkäinen. Laitoin satulan ja huovan väliin liukuesteen niin nyt pysyy koko paketti paikoillaan

Lähettäjä: Rupsu 
Päivämäärä:   3.9.26 18:22:19

Henna: millaista liukuestettä käytät?

Mun estesatulan alta valuu huovat ja etenkin liukaspintaiset, kuten ESS ja psos. Satula on sovitettu hevoselle ammattilaisen toimesta ja pitäisi kyllä istua hyvin sinne. Mietin, kun satula on alapuolelta aika liukasta nahkaa, että johtuisiko vain siitä 

Päivämäärä:   4.9.26 09:09:12

Hanki joku seuraavista sopiva satula, puuvillainen huopa stoppareilla, liukueste geeliromaani tai barrback

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   4.9.26 09:19:34

mulle vinkattiin rasvaamaan satula, jos se on muuten oikeasti sopiva ja silti huovat valuu. saa vähän tahmaa pintaan

Lähettäjä: Henna 
Päivämäärä:   4.9.26 09:36:06

Mulla on tämä:
https://www.reunos.fi/product/7024/br-soft-gel-anti-slip-153915

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   4.9.26 09:37:48

Huovan liukuminen eteen, taakse, tai alas vasten säkää tarkoittaa sitä että satula liikkuu hevosen selässä liikaa ja ohjaa huovan pois paikaltaan.

Minulla näin on käynyt sekä silloin kun satula on liian leveä, että liian kapea. Satuloita sovittaessa joku vähän liian "kaareva" taisi tehdä samaa.

Sama huopa pysyy hyvin paikallaan sitten, kun satula istuu hevoselle eikä liiku edes-takas tai keiku hevosen liikkuessa. Pyöreään satulaan voisi katsella enkkusatuloita, siellä on paljon cobeja ja laakealla paneelikulmalla tehtyjä malleja. Helpoimmalla pääset kun käyt kerran hyvällä sovittajalla jolla on laaja valikoima satuloita.

Lähettäjä: piuku 
Päivämäärä:   4.9.26 16:10:08

Sopiva satula asap

Päivämäärä:   4.9.26 16:53:45

Alottaja minkä rotunen sun hevo on?

Päivämäärä:   5.9.26 00:26:21

^Puoliverinen jolla on tynnyrimallinen selkä mutta iso säkä.
Ja meillä on kyllä toinen sopiva satula jonka kanssa ei ongelmaa, kuten yllä sanoin. Siinä koulusatulassa on käynyt kyllä säkätila sivusuunnassa vähän ahtaaksi niin en mä ala millään liukuesteillä sitä enää korjaamaan.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.9.26 09:24:37

Meillä oli sama ongelma. Toppaaja muokkasi satulaa siten, että pysyi paikallaan. Taitavaa toppaajaa vaan haastava löytää, kuka osaa katsoa selän mallin näin tarkasti. Nyt samalla huovalla ja satulalla pysyy paikallaan. Hevonen tosin myös laihtunut, niin satula ei oyöri muutenkaan niin paljon.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   5.9.26 12:04:58

” Siinä koulusatulassa on käynyt kyllä säkätila sivusuunnassa vähän ahtaaksi ”

Itse vastasit jo kysymykseesi. Jos satula on säkätilan leveydessä ahdas, se jää siitä kohtaa hieman kantamaan ja pääsee keinumaan. Ei välttämättä vielä silminnähden keinu niin että fläppäisi, mutta satulahuovalle se riittää niin että karkaa alta vaikka satula pysyisikin paikallaan.
Ei tähän auta kuin satulan vaihto tai jos hyvä tuuri käy niin muokkaamalla sopiva jos satula on muokattavissa.

Hyvin harvoin satulahuovan paikallaan pysymisessä on kyse muusta kuin satulan epäsopivuudesta. Showshinet ym voivat edesauttaa myös liukumista tai jotkut plöröt huovat, mutta lähtökohtaisesti sopivan satulan alla pysyy huopa kuin huopa paikallaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.