Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuiva odelma paali, säilyykö?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.9.26 09:05:06

Kuiva aine 870 g/kg. Viime vuoden paali.
Varmaan kolmisen viikkoa kestäisi syöttää paalia sillä hevoset laitumella vielä päivät.

Mahtaako alkaa menemään huonoksi.. paali sisätiloissa, ei suoraan auringon paisteessa. Päivälämpötiloja luvannut nyt sellaista about 15 astetta.

Re: Kuiva odelma paali, säilyykö?

Lähettäjä: ilta 
Päivämäärä:   1.9.26 09:27:33

Mulla ei ainakaan viime syksynä vastaava kestänyt, kosteus on nyt jo niin hurja että se pilaa lämmön kansa.

Päivämäärä:   1.9.26 09:55:27

Kiitoksia vastauksesta

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   1.9.26 10:08:04

Sana homma. Meillä iso paali kestää myös melkein kolme viikkoa, eikö kyllä säily koko aikaa tämän lämmön ja kosteuden takia. Kuivaheinäkin vetää homeeseen

Lähettäjä: odelmaaaaa 
Päivämäärä:   1.9.26 13:45:00

ei säily kun muutaman päivän. odottele että keli tippuu + 10 tai alle.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   1.9.26 13:47:56

Tämä vuodenaika on kaikista huonoin avatun paalin säilymisen kannalta, kun ilmankosteus on korkea mutta on kuitenkin vielä melko lämmintä. Ei kyllä kolmea viikkoa säily millään, vaikka onkin lähtökohtaisesti noin kuivaa.

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   1.9.26 14:17:41

Oon saanut säilymään kun oon avannut, levitellyt kuivumaan ja raahnnut sisälle ja heitellyt suolaa väliin. Se on sitten kuivaa irtoheinää. Tosin kesemmällä kuivattanut mutta mulla oli alunperin 70% kuivaa. On kyllä työlästä, paalissa on yllättävän paljon heinää leviteltynä irtoheinäksi.

Päivämäärä:   1.9.26 17:37:36

Meilläkin on saatu suurin osa paalista säilymään, kun on avattu ja kuivatettu pöyhityissä kasoissa. Helposti kyllä joku kohta pilaantuu, jos ei ole kunnolla avattu tai ei muista/ehdi kääntää kasoja riittävän usein. Alkuun toki työläämpää, sitten kun on kuivunut, sitten säilyy ihan ok.

Lähettäjä: Jepsis 
Päivämäärä:   1.9.26 22:05:05

Meilläkin saatu suurin osa säilymään, kun levitetty paali, varsinkin jos päästy levittämään tuohon vintille siten, että aurinko lämmittää ja tuuli pääsee puhaltamaan. Työlästä kuitenkin on, niin meillä kuiva heinä pikkupaaleissa siihen asti, et laidunkausi loppuu

Päivämäärä:   1.9.26 22:32:20

Okei, ehkä sitten kokeilen ja yritän saada leviteltyä sitä. Jos nyt edes puolet paalista saisi syötettyä. Eihän se sitten enää paha ole jos 40€ edestä menee heinää haaskuun :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.