Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yksin maastoon, ei vaan suostu!

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   31.8.26 11:24:08

Meillä ei lähde pihaa pitemmälle, ei sitten millään.

Vieläkö vanhaa 15v hevosta kannattaa väkisin opettaa vai joko luovutetaan?

Kuinka kauan teillä on mennyt aikaa jumitusvaiheesta leppoisaan maastoiluun?

Re: Yksin maastoon, ei vaan suostu!

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   31.8.26 11:29:40

Lähtee, mutta se vaatii kuskilta aikaa ja hermoja. Ei sitä tarvitse väkisin opettaa, kuskilla pitää vaan olla pitempi pinna kuin hevosella. Menet siis niin pitkälle kunnes se pysähtyy. Annat seistä siinä, mutta milliäkään pihaan päin ei mennä. Jos yrittää niin palautat takaisin siihen missä olikin. Sitten pyydät askelta maastoon päin. Jos menee niin hyvä, jos ei niin ei, mutta sitten seistään taas paikallaan.

Jos alkaa riehua niin turpa kiinni jalustimeen ja 20 kierrosta ympäri, siitä asennosta ei voi hyppiä pystyyn eikä pukittaa. Tarpeeksi kun pyörii, niin alkaa maistua eteenpäin menokin jossain vaiheessa.

Mulla oli tuollainen, niin otin yhtenä viikonloppuna koko päivän tähän. 5h 23 min meni ennen kuin lähti pihasta, mutta sen jälkeen ei ole ollut enää mitään ongelmaa.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   31.8.26 11:33:38

Lähteekö jos menet kävellen talutuslenkille? Jos lähtee aloita sillä hjs nouse vaikka jossain vaiheessa satulaan.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   31.8.26 11:33:51

Kuulostaa suomenhevoselta. :D
Mulla on ollut muutamia tällaisia. Osalla olen tehnyt niin, että olen peruuttanut maastoon. Tämä tietysti sillä periaatteella, ettei hevonen ole keulija. Aikansa kun peruuttaa, niin kääntää ja kysyy, että joko mennään eteenpäin. Mikäli ei niin peruutus jatkuu.

Toisilla auttaa tuo, että sitä lenkkiä pidennetään koko ajan. Ensin talon ympäri, sitten pihan ympäri ja pikkuhiljaa kauemmas pihasta. Auttaisiko taluttaja? Osa tulee kyllä ihmisen perässä sinne maastoon, vaikka ei ratsastajan kanssa lähtisikään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.8.26 11:38:50

Käy joka päivä talutuslenkillä niin että tottuu. Sitten nouset kotimatkaksi selkään.

Lähettäjä: Erkkitäti 
Päivämäärä:   31.8.26 12:39:20

Kävellen ensin koko lenkki, että tottuu.
Nouset välillä selkään ja tulet pois.
En suosittele tuota "kotimatka selästä käsin", koska toisinaan saattaa pollelle tulla liiankin kiire kotiin.
*** olen tehnyt tuota samaa itsekin ja se vaatii aikaa ja hermoja + osaamista, ettei mennä överiksi. Aloittelijalle en suosittele tuota tapaa, koska täällä kysellään neuvoja ongelmaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.