Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pitkän ratsastajan ongelmat

Lähettäjä: Pitkä 
Päivämäärä:   29.8.26 18:58:33

Hei,
olen yrittänyt syventää ja parantaa istuntaani ,olen ratsastuskoululainen .Aikuinen ihminen ja vuosien ratsastustaustaa.Käyn intensiivisillä tunneilla,pienryhmissä ja opettaja on hyvä,mutta hänkin pienikokoinen.

Olen oppinut tsekkaan istunnan niin että istuinluut ovat kohtisuoraan alaspäin.Siinä jalat pääsevät hyvin alas,aivan erilailla kuin aiemmin.
Ongelma tulee jos ratsastan kapealla tai pienemmällä hevosella,jalkani putoavat ohi kylkien.
Pohjeapua,eteenkin laukassa,haastavampi antaa.
Laukka ei sitten välttämättä nouse.

Mitä neuvotte te pitkät konkarit/opettajat,mikä neuvoksi?
Aiemmin lyhensin jalustimia niin että pohje asettui sen takia lähelle hevosta,mutta menetän siinä istunnan syvyyden.

Nyt on kyse n.1.80 senttisestä ratsastajalta,liian pitkine jalkoineen:)

Re: Pitkän ratsastajan ongelmat

Lähettäjä: Dun 
Päivämäärä:   29.8.26 19:13:32

Mä olen pitkäjalkainen 170-senttinen, mutta tiedän mistä puhut. Olen huomannut, että vasta melkein 170-säkäisen ja syvärunkoisen hevosen selässä tuntuu, että on ns. palikat paikallaan. Mutta kapean/ei-syvärunkoisen hevosen selässä tuntuu, että pohkeen puolivälistä alaspäin jalkojen välissä ei mitään. Jos taas hevonen on lyhytselkäinen, niin reisi tulee yli satulansiivestä ja peppu ja pohkeet liian taakse.

Toki myös omassa istunnassa on paaaljon parantamisen varaa.

Lähettäjä: Toinen pitkä 
Päivämäärä:   29.8.26 19:23:22

Ei auta kuin vaan ratsastaa isommilla hevosilla. Itse olen 180cm ja minulla siis pitkät reidet. Jotkut satulatkin ahtaat siitä syystä. Parhaiten viihdyn 175cm säkäisillä hevosilla, mutta jykevä suomenhevonen tynnyrimuodossa menee ok. Ratsastuskouluissa opettajat eivät tunnista pitkien ratsastajien haasteita (oma kokemus). Yksikin opettaja sai päähänsä että ongelmani oli se, että lonkkani ovat kireät ja väänsi jalkaani kesken tunnin ihan luonnottoman asentoon ja reiteni revähti. Toinen opettaja vaan huusi, että pidennä jalustimia kunnes en saanut edes mitään tukea jalustimista ja oli ihan sama oliko jalustimet vai ei. Kolmas sitten sanoi että jalkani heiluvat liian taakse, no satula oli sellainen että en oikein mahtunut sinne ja lopputulos oli mitä oli. Ongelma tuli ratkaistua kun ostin oman 175cm hevosen, sille sopivat ja omalle peffalle sopivat satulat. Ratsastuskoulut eivät vaan ole pitkille henkilöille. Lisäksi kukaan ei osta niin paljoa isoja hevosia koska muut lyhyet ratsastajat eivät voi tai halua niillä ratsastaa.

Lähettäjä: Pitkä 
Päivämäärä:   29.8.26 19:24:40

Dun,varmasti muillakin samaa ongelmaa!
Ymmärrän että siirtymiset ym tehdään istunnalla,mutta mitä sitten kun hevonen ei ole herkistynyt tarpeeksi,kun ei ole oma hevonen jolla menisi päivittäin...

Olisin kiitollinen kokeneiden neuvoista.

Lähettäjä: marila 
Päivämäärä:   29.8.26 19:25:08

En oikein osaa auttaa, koska olen 163 cm ja pituuteeni nähden minulla on pitkät reidet, mutta vähän lyhyehköt sääret, eli ylä- ja alakroppa ovat toisiinsa nähden aika sopusuhtaiset enkä ole "persjalkainen" tai "pelkkää jalkaa".

Yleensäkin ratsastan perstuntumalla ja ajatuksen voimalla, joten olen todella huono antamaan neuvoja apujen käytössä tai edes itse käyttämään apuja oikeaoppisesti, kun menen tosiaan ajatuksen voimalla ja hevonen tekee kaiken mitä pyydän. Lähinnä minulla on ongelmia liian leveässä satulassa leveän hevosen selässä kun tuntuu, etten kykene mukautumaan liikkeisiin. Toisessa lonkassa on vikaa.

Olen toki myös mennyt pikkuponin kokoisilla poneilla, joille olen aivan liian pitkä. Mutta ihan yhtä lailla minä niilläkin menen ajatuksen voimalla ja perstuntumalla, eli en ajattele oikeaoppista apujen käyttöä sen suuremmin...

Ehkä sinunkin pitäisi keskittyä vain siihen hyvään istuntaan ja tunteeseen, eikä niinkään pohtia kaikkea juurta jakaen ja atomin tasolla, jos se vain hankaloittaa kaikkea ja tekee sinulle tunteen, ettet osaa etkä onnistu? Sen sijaan, että koko ajan jumputtaisit niitä pohjeapuja, opettele ratsastamaan ajatuksen voimalla niin kaikki näyttää automaattiselta ja näyttää, kuin vain istuisit selässä samalla kun hevonen tanssii.

En minä laukannostossakaan mitään pohjeapuja mieti ja moni muukin sanoo nostavansa laukan ohjalla tai istuinluulla, joten pohkeet ei todellakaan ole se suurin tekijä.

Jalustimia ei todellakaan kannata laittaa väärän pituisiksi kuten huomasit. Se vain tekee istunnasta kummallisen.

Lähettäjä: 175 cm 
Päivämäärä:   29.8.26 19:27:44

Tuttu juttu! Olen 175 cm, ja pitkät reidet.

Kapeat silakkamalliset hevoset ei oo mun juttu, ja kovin isot polvituet voi ohjata jalat hassuun asentoon.

Mun ratkaisu on omahevos-konsepti, meen lähes aina samalla isolla hevosella.

Lähettäjä: oiiju 
Päivämäärä:   29.8.26 19:28:17

"Mä olen pitkäjalkainen 170-senttinen, mutta tiedän mistä puhut. Olen huomannut, että vasta melkein 170-säkäisen ja syvärunkoisen hevosen selässä tuntuu, että on ns. palikat paikallaan. Mutta kapean/ei-syvärunkoisen hevosen selässä tuntuu, että pohkeen puolivälistä alaspäin jalkojen välissä ei mitään. Jos taas hevonen on lyhytselkäinen, niin reisi tulee yli satulansiivestä ja peppu ja pohkeet liian taakse."

Kuulostat ihan yhdeltä kaveriltani joka on vähän yli 180 cm, samoin hevosensa. Hevonen on lisäksi pitkäjalkainen kuten kaverinikin, joten hänelläkin on tuo tunne, ettei pohkeen puolivälin alapuolella ole mitään. Mutta silti ihan sujuvasti kisaavat HeA-luokkia. Sekä hevonen että ratsastaja ovat pelkkää jalkaa, joten siinäpä sopusuhtainen pari :D Mutta kun muuten sopivat niin hyvin yhteen, niin mikäpä siinä. Kaverini on kyllä paljonkin ratsastanut hevosilla joiden selkään hänellä on puoli metriä liian pitkät jalat, joten on jo tuttunut.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   29.8.26 19:41:10

Mä olen 180cm itse ja hevoseni 170cm, istunnalliset ongelmat ratkesi aika pitkälti sillä kun on oikeanlainen satula ja tarralliset polvituet eli saan itse siirreltyä niitä sopivaan kohtaan. Tai joskus otan jopa kokonaan pois. Toki ratsastuskoulussa tämä on mahdoton yhtälö.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.