Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Selitä kevennys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.8.26 14:19:00

Miksi ja miten kevennetään? Isosti, pienesti?
Puhutaan kevennä ulkoetujalalle tmv mutta mitä se rautalangasta väännettynä tarkoittaa?
Halutaanko kevennyksellä keventää jonkin jalan taakkaa?

Re: Selitä kevennys

Päivämäärä:   28.8.26 14:39:46

Keventäessä on kivempi ratstastajan olla ravissa ja hevosen selkä rasittuu vähemmän kun paino on joka toisella askeleella jalustimilla. Oikea kevennys katsotaan ulkojalalle, eli noiset ylos sen tahdissa, samaan aikaan sen kanssa. Kevennyksen voi vaihtaa istumalla yhden sijaan kaksi askelta alas.

Päivämäärä:   28.8.26 14:41:02

Aluksi riittää että keventää ihsn vaan jotenkin, mutta myöhemmin kun hevoseen osaa vaikuttaa, voi esimerkiksi rauhoittaa tahtia hidastamalla kevennystä jnr.

Päivämäärä:   28.8.26 14:41:13

Jne siis

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   28.8.26 14:42:00

eli kun ulko etujalka on takana, istut satulassa. kun ulko etujalka on edessä, olet itse jalustimien varassa.

Päivämäärä:   28.8.26 14:44:44

En näe sitä jalkaa joten lavoista pitää katsoa? Miten ne menevät, miten oppiaine niistä katsomaan onko jalat missä menossa

Päivämäärä:   28.8.26 14:46:46

Eli onko sisäjalan lapa silloin siis edessä kun minun pitää nousta ylös?

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   28.8.26 14:49:13

"hevosen selkä rasittuu vähemmän kun paino on joka toisella askeleella jalustimilla"

Selkä sen painon kantaa. Aina. Kevennyksen itsessään pitäisi olla mahdollisimman pieni, ja laskeutumisen satulaan pitäisi olla kevyt kuin maahan putoava lehti.

:))

Päivämäärä:   28.8.26 14:49:37

Ei kun takana. Helpointa on, että istut selässä ja opettaja kertoo milloin etujalka on ilmassa ja milloin maassa, näet eron helposti mutta väjän vaikea asiaa on sanallisesti selittää.

Päivämäärä:   28.8.26 14:51:10

No @!#$ sherlock pekka!

Lähettäjä: Ellay 
Päivämäärä:   28.8.26 14:52:15

Rojahdat koko painollasi siihen selkään jokaisella askeleella

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   28.8.26 14:59:57

Sittenhän se olis se ja sama ryskätä nuorilla harjoitusravia jos se ei rasittaisi kehittyvää selkää.

Lähettäjä: Nii i 
Päivämäärä:   28.8.26 15:07:58

Liikut siis ulkojalan kanssa samaan tahtiin. Kun ulkojalka laskee maahan, laskeutuu samalla sun takamus. Kun jalka nousee ylös, nousee myös sun takamus. Selässä kurkkaa lapojen ja jalkojen liikettä, katso videoita joissa kevennetään ja harjoittele vaikka tuolilla keventämisen tahtia videota samalla katsoen. Keventäessä ei kuulu ponnistaa jaloilla itse ylös, vaan hevosen liike pomputtaa tarpeeksi, eli takamus nousee satulasta juuri sen verran että se on ylhäällä, muttei siihen vaadita voimaa.

Päivämäärä:   28.8.26 15:29:29

Opettele katsomaan alas miten hevosen etujalat liikkuu, ei tarvitse mitenkään kurotella vaan näet sen lapojen liikkeestä ihan vaan alas vilkaisemalla.

Yksinkertaistettuna, kun hevosen ulkoetujalka (aidan puoleinen) liikkuu eteen, nostat pyllyn satulasta. Vastaavasti kun ulkoetujalka jää taakse, istut alas. Sen itse kevennyksen rytmin oppii minusta ihan luonnostaan liikkeen mukana, mutta jalkoja tuijottamalla minä lapsena opin pitämään "oikean" kevennyksen. Ja jos kevennys on vahingossa väärä, istut kaksi askelta putkeen alas jolloin saat vaihdettua kevennyksen.

Olen huomannut että tosi moni ratsastuksenopettaja ei nykyään kiinnitä tähän mitään huomiota vaan antaa ratsastajien kevennellä miten sattuu, vaikka oikeaan kevennykseen on ihan syynsä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.