Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokraajan painonnousu

Lähettäjä: UH 
Päivämäärä:   27.8.26 17:19:09

Mitä tekisitte tilanteessa, jossa pitkäaikaisen, luotettavan ja kaikin puolin hyvän vuokraajan painon on noussut viimeisen vuoden aikana todella paljon ja alkaa ehkä olla jo siinä rajoilla, että onko enää reilua hevoselle? Fakta on se, että oman elämäntilanteeni takia tarvitsen vuokraajaa sekä ajankäytöllisistä että rahallisista syistä, ja tämä kyseinen vuokraaja tai oikeastaan puoliylläpitäjä onkin ollut muuten aivan täydellinen ja tiedän myös hevoseni olevan tosi tärkeä hänelle. En siis missään nimessä muuten haluaisi tällaisesta unelmavuokraajasta luopua, mutta nyt tosiaan on saanut painoa silmämääräisesti arvioiden ainakin 20 kg lisää siitä kun aloitti vuokraamisen ja alkaa ainakin omasta mielestäni olla jo vähän liian iso ratsastamaan. Enkä tietenkään myöskään haluaisi hänen mieltään pahoittaa, mutta samalla on vähän paha mieli hevosen puolesta. Pitäisikö nyt siis sanoa ihan ystävällisesti mutta suoraan (miten?!), että painoa alkaa olla liikaa ratsastamiseen ja että hän voi nyt itse päättää, mitä haluaa asialle tehdä, yrittääkö pudottaa painoa ja liikuttaa hevosta sillä välin enemmän maasta käsin, vai lopettaako vuokraamisen kokonaan? Vai pitäisikö vain keksiä joku tekosyy ja sitten vain etsiä suosiolla uusi vuokraaja? Äh, olen tosi huono tällaisessa, kun en tiedä, miten asia pitäisi esittää pahoittamatta kenenkään mieltä, kun muuten on niin hyvä ja mukava vuokraaja.

Ja pliis, älkää tehkö tästä taas mitään haukkumisketjua. Haluaisin vain asiallisia näkemyksiä siitä, että mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä ja miten asia pitäisi esittää.

Re: Vuokraajan painonnousu

Lähettäjä: Tamma 
Päivämäärä:   27.8.26 17:25:44

Älä ainakaan käytä mitään tekosyytä. Asiallinen keskustelu on yleensä kaikkein paras.

Päivämäärä:   27.8.26 17:37:24

"Älä ainakaan käytä mitään tekosyytä. Asiallinen keskustelu on yleensä kaikkein paras."

Niinhän se varmasti on, mutta hitsi kun tuntuu vaikealta ottaa tällaista asiaa puheeksi, kun paino on monelle niin arka aihe. Lisämausteena vielä kielimuuri, koska vuokraaja ei juurikaan puhu suomea :D Sen takia nyt uskalsin tännekin asiasta kirjoittaa, koska vuokraaja ei varmasti käy täällä lukemassa suomenkielisiä keskusteluja.

Lähettäjä: maffas 
Päivämäärä:   27.8.26 17:37:48

Kannattaa sanoa suoraan. Vihjailu on perseestä ja vielä enemmän perseestä on se, ettet sano mitään vaan itseksesi mietit ja haukut vuokraajaa sanomatta mitään. Parhaimmillaan räjähdät joskus 2 vuoden päästä, että oot tosi paska kun oot jo kaksi vuotta rääkännyt mun hevosta kun oot liian lihava. Silloin vuokraaja varmasti arvostaa sinua ja saattaa jopa sanoa, että oisit heti sanonut...

Hevosella on varmaankin joku painoraja joten voit kysyä, että paljonko hän nykyään ratsastuskamat päällä painaa ja mahtuuhan varmasti edelleen painorajan sisään. Ja jos menee yli niin sitten kannattaisi pudotella painoa niin, että kilot karisee.

Ei ole kenenkään etu että ratsastaja on liian iso. Hevosta taluttamalla saa päiviinsä liikettä ja askeleita. Olen 42 v ja jo 4 vuoden ajan on pitänyt kiinnittää enemmän huomiota painonhallintaan. Sitä ennen oli aika vaivatonta, mutta kun sairastuin refluksitautiin niin elimistö meni sekaisin ja kilot alkoi kertyä. Mutta omaa hevostani taluttelen aika usein ihan metsätiellä, en kentällä/maneesissa. Tiellä tulee helposti kilometrejä ja 2-4 km tulee käveltyä reippaasti niin, että kiloja on pudonnut ja painonhallinta on vaivatonta.

Kotonakin voi helposti saada aineenvaihduntaan vauhtia käymällä joka päivä 10-20 minuutin rivakan kävelylenkin. Ei vie paljoa aikaa kun vetää vain ulkovaatteet päälle ja kengät jalkaan, ei tarvitse olla mitään hienoja urheiluvaatteita. Ulos ovesta ja tossua toisen eteen. Se 10 minuutin rivakka kävelykin auttaa paljon, kun sen tekee joka päivä. Tallipäivinä siten enemmän, eli vaikka tunnin lenkki hevonen narun nokassa.

Kun kilot on karisseet, niin sitten takaisin selkään.

Minusta oli nuorena aivan ihanaa, kun hevosharrastuksen myötä tuli automaattisesti liikettä päiviin. Kuljin tallilla enimmäkseen kävellen tai pyörällä, ekalle tallille oli 4,5 km matkaa ja sen lopettaessa toiselle tallille 3,5 km. Kun sen käveli tai pyöräili rivakasti vähintään yhteen suuntaan, jopa edestakaisin, sai paljon liikuntaa ja kun tallilla teki tallihommia tai jopa talutti hevosia, niin ai että sitä liikunnan määrää ja pysyi hoikkana ihan automaattisesti. En ymmärrä miksi ihmiset ei käy edes lyhyellä lenkillä joka päivä? Edes se 10 minuuttia? Töistä tullessa tai ennen töihin menoa 10 minuuttia rivakkaa kävelyä, eipä se enempää vaadi. Tai roskat viedessä kävelee korttelin ympäri kun roskapussin on nakannut pois.

Lähettäjä: 1234 
Päivämäärä:   27.8.26 17:53:00

Mulla lukee ihan sopparissa ratsastajan max. paino.

Päivämäärä:   27.8.26 17:56:18

Tämä asia siis tuli itselleni ihan yllätyksenä ja vähän järkytyksenäkin, kun näin vuokraajan pitkästä aikaa. Tavallisesti käymme tallilla tietenkin eri päivinä, joten en ollut nähnyt häntä ollenkaan varmaan ainakaan puolen vuoteen. Oli hän jo edelliselläkin näkemisellä selvästi isompi kuin aloittaessaan, mutta nyt viimeksi nähdessämme oli vieläkin isompi, siis sellainen jo ihan reilusti ylipainoinen ja kun kyseessä vieläpä on melko pitkäkin ihminen, niin painoa kyllä on varmasti jo ainakin 90-100 kg. Kyllä hän itsekin jo joskus keväällä valitteli, että kun ei enää ratsastushousut mahdu päälle, mutta en silti tajunnut hänen olevan noin iso kuin nyt nähdessämme.

Miten ihmeessä sen asian nyt sitten ottaisi puheeksi nolaamatta vuokraajaa ja pahoittamatta hänen mieltään? Jos olet itse ylipainoinen, miten toivoisit asian sinulle esitettävän? "Huomasin tuossa nähdessämme, että sulla on tainnut vähän paino nousta sitten viime näkemän, niin paljonkohan mahdat nykyisin painaa ja onkohan se jo vähän liikaa ratsastamiseen ja voisitko ajatella liikuttavasi hevosta pääasiassa maasta käsin?" Vai miten? :D

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   27.8.26 18:19:15

Et sinä voi toisen painosta puhua asiallisesti ja pahoittamatta toisen mieltä, vaikka miten yrittäisit.
Eli ei kannata stressata turhaan sanamuotoja, koska lopputulos on sama ja ainakin toinen teistä, ellei molemmat, pahoittaa mielensä.

Lähettäjä: nii 
Päivämäärä:   27.8.26 18:21:29

"Kannattaa sanoa suoraan. Vihjailu on perseestä ja vielä enemmän perseestä on se, ettet sano mitään vaan itseksesi mietit ja haukut vuokraajaa sanomatta mitään. Parhaimmillaan räjähdät joskus 2 vuoden päästä, että oot tosi paska kun oot jo kaksi vuotta rääkännyt mun hevosta kun oot liian lihava. Silloin vuokraaja varmasti arvostaa sinua ja saattaa jopa sanoa, että oisit heti sanonut... "

TÄMÄ.

Sano suoraan, että hän näyttää paljon isommalta kuin aloittaessaan ja muistuta, että hevosen painoraja on __ kg ja jos sen ylittää, pitäisi hevosen liikutus hoitaa muuten kuin ratsain.

Lähettäjä: Mummo 
Päivämäärä:   27.8.26 18:29:21

Se, että otat vuokraajan painon puheeksi asiallisesti hevosen tarpeita korostaen saattaa olla vuokraajalle juuri se pieni tuuppaus, jonka hän tarvitsisi ottaakseen omaan terveyteensä panostamisen asialistalleen. Kysehän on myös hänen omasta terveydestään ja jaksamisestaan noin isommassa kuvassa. Painolla on terveyden kannalta merkitystä sitä enemmän, mitä enemmän ihmiselle kertyy vuosia.

Päivämäärä:   27.8.26 18:37:38

"Se, että otat vuokraajan painon puheeksi asiallisesti hevosen tarpeita korostaen saattaa olla vuokraajalle juuri se pieni tuuppaus, jonka hän tarvitsisi ottaakseen omaan terveyteensä panostamisen asialistalleen. Kysehän on myös hänen omasta terveydestään ja jaksamisestaan noin isommassa kuvassa. Painolla on terveyden kannalta merkitystä sitä enemmän, mitä enemmän ihmiselle kertyy vuosia."

Totta, voihan se olla niinkin. En vain tiedä, mitä sen painonnousun taustalla on, niin lähinnä siksi pelkään pahoittavani hänen mielensä ottamalla asian puheeksi. Olettaisin, ettei paino voi nousta niin paljon niin lyhyessä ajassa, jos kaikki on muuten ihan hyvin elämässä, ja siksi epäilen taustalla olevan jotain muutakin harmia. Mutta kaipa se vain pitää jotenkin nyt yrittää muotoilla asia mahdollisimman ystävällisesti ja korostaen sitä, että hän on ollut erittäin hyvä vuokraaja ja todellakin haluaisin hänen jatkavan käymistä, mutta nykyinen paino vain alkaa olla vähän liikaa hevosen selkään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.8.26 18:43:26

Sympatiat aloittajalle sekä vuokraajalle. Itselleni iski aikoinaan subkliininen kilpirauhasen vajaatoiminta, oli turhauttavaa kun väsytti ja paino vain nousi noin 5kg, mutta arvot eivät olleet "riittävän huonot" lääkitykseen. Onneksi ajan kanssa tilanne parani ja painokin lähti laskuun. Nää on näitä asioita, joita ei ymmärrä ellei itse koe. Netissä on helppo huudella. Tuona aikana itselle hepat ja ratsastus oli henkireikä ja heppailun endorfiini sai hetkeksi unohtamaan sairauden.

Mutta kyllä hevostakin pitää miettiä. Itse katson paino asioita vähän läpi sormien. Satunnainen (alle kerta viikkoon) on kuormituksen kannalta eri asia kuin usean kertaan viikossa tapahtuva toistuva ratsastelu. Joten jos kyseessä on lähes puoliylläpitäjä, niin valitettavasti tuohon pitää puuttua.

Onko sulla ketään rempseää ja suorapuheista tallikaveria, joka osuisi samaan aikaan tallille vuokraajan kanssa. Joka voisi huomauttaa, että "sun pitäisi ehkä tarkistaa hevosen omistajalta hevosen painorajaa?". Tällöin vuokraaja saattaisi itse tekstarilla avata keskustelun ja sä et oo niin ilkeä, vaan tallikaveri on se julmuri, mutta teidän välit pysyisi hyvinä.

Päivämäärä:   27.8.26 18:53:19

Vuokraaja lihoi niin paljon, että räjähti. Mitä nyt?

Lähettäjä: Voi 
Päivämäärä:   27.8.26 19:13:11

Ap, sanot niinkuin asiat on. Eli toivot pitäväsi hänet, mutta kuten hän itsekin pystyy tajuamaan: painoa on tullut liikaa. Piste. Jos suuttuu, niin suuttuu. Sanot niin nätisti kuin pystyt.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   27.8.26 19:21:02

Onko kyseessä mielikuva ja oletus että vuokraaja ei sovi enää hevoselle? Vai oirehtiiko myös hevonen? Siis fyysisesti ja todennettavasti eli sillä tavoin mikä eroaa aiemmasta.

Vai onko kyseessä tilanne että ratsuksi soveltuva terve hevonen on sopeutunut tilanteeseen, kuten kasvattamalla lihaksia. Toki omistaja teet lopulliset päätökset itse ja kannat niistä vastuun.

Päivämäärä:   27.8.26 19:39:11

Pari huomiota. Painohan voi nousta, mutta jos ratsastajan kehonhallinta ja taito on muuten kohdillaan, niin ei tilanne ei niin paha kuin silloin jos nuo asiat ei täyty. Hyvä muistaa, että kyseessä voi olla myös vuokraajan terveydelliset syyt. Esim jatkuva kortisoni nostaa painoa turvotuksista johtuen hyvinkin tuon 20 kg. ELi kaikessa ei aina ole kyse henkilön aktiivisuudesta millään tavoin, vaan siitä, että lääkitys tekee tuon.

Parasta on kuitenkin aina se rehellisyys ja ryhdikkyys. Ottaa asia esille, kertoa, että olet huolissasi. Ja että toivot hänen jatkavan vuokraajana, ja halusit nostaa asian esiin, ettei tästä tule myöhemmin ongelmaa ja estettä vuokraukselle.

Päivämäärä:   27.8.26 19:44:53

Harva hevonen alkaa liikaa painoa oireilla mitenkään selvästi. Jossain vaiheessa, ehkä vuosien päästä vaan löytyy sitten kulumaa sun muuta, tai tulee rasitusvammoja, joita ei ehkä muuten olisi tullut. En jäisi itse omistajana sellaisia odottamaan.

Olen itse aika pitkä ja tiedostan, että oma painoni on noussut siitä, kun oman hevoseni ostin. Jos se olisi vuokralla, varmasti omistajakin olisi sen huomannut. Mietin sitä, miten itse haluaisin asian minulle kerrottavan. Suoraan, se on selvä. Sekin olisi kiva kuulla, että olen kuitenkin ollut hyvä vuokraaja ja yhteistyötä mielellään jatkettaisiin. Itselleni varmaan joku tuommoinen voisi olla se kannustin muuttaa tilannetta.

En tiedä, ehkä asian voisi esittää juuri hevosen kannalta ja sitten vielä, jos se aloittajalle on mahdollista, tarjota esim halvempaa kuukausihintaa, jolloin osa liikutuksesta tapahtuisi muuten kun ratsain. Se korotaisi sitä, että vuokraaja halutaan pitää ja olet valmis löytämään siihen ratkaisun. Ehkä itse koottaisin muotoilla asian myös niin, että ymmärrän että aihe on arka ja toisaalta, että en itse tiedä toisen painonnousun syytä, enkä halua häntä arvostella ihmisenä. Jos taustalla onkin vaikka joku sairaus, se voi olla tärkeä kuulla, että hän ihmisenä on sinulle kuitenkin arvokas, vaikka hevosen kannalta juuri nyt painoa on vähän liikaa.

Päivämäärä:   27.8.26 19:55:20

"Onko kyseessä mielikuva ja oletus että vuokraaja ei sovi enää hevoselle? Vai oirehtiiko myös hevonen? Siis fyysisesti ja todennettavasti eli sillä tavoin mikä eroaa aiemmasta."

No en nyt ole ainakaan toistaiseksi huomannut hevosella mitään oireilua, kun olen ratsastanut itse, mutta en myöskään ole aikoihin nähnyt, miten se liikkuu vuokraajan alla. Vuokraaja ei ole koskaan ollutkaan mikään huipputaitava ratsastaja, lähinnä sellainen perusköpöttelijä, mutta ratsastanut kuitenkin ihan siististi ja pienillä avuilla. Kehonhallinta ei ole koskaan ollut ehkä ihan parhaasta päästä, ja nykytilannetta en tosiaan ole nähnyt pitkään aikaan. Kyseessä kuitenkin on keskivertoa pidempi ihminen, jolla on ylipainoa ihan silmin nähden reilusti, joten painon täytyy olla jo melkoisen isoissa lukemissa, lähelle 100 kg ellei jo ylikin. Hevonen taas ei ole mitenkään erityisen roteva, vaan sellainen aika perus pv, jonka selkään en kyllä mielelläni ainakaan kovin paljon yli 80 kg + varusteet laittaisi säännölliseen menoon.

Ja kyllä tosiaan olen itsekin miettinyt, että taustalla voi olla terveydellisiä syitä eli jokin elimellinen sairaus tai sitten masennus, työuupumus tms. Koska ei varmasti kukaan muuten liho niin paljon lyhyessä ajassa. Emme pidä juurikaan yhteyttä muuten kuin hevoseen liittyvissä asioissa, joten en hänen yksityisasioistaan sen enempää tiedä. Mutta sitäkin suuremmalla syyllä en hänen mieltään haluaisi pahoittaa, koska on varmasti itsekin harmissaan lihomisestaan ja sen taustalla olevista syistä.

Päivämäärä:   27.8.26 20:03:56

Mutta kiitoksia jo tässä vaiheessa kaikille asiallisista vastauksista. Mietin kauan, viitsinkö tästä edes tehdä aloitusta, kun arvelin, että se menee hyvin nopeasti asiattomaksi solvaamiseksi, mutta ihmeen siistinähän tämä on pysynyt ainakin toistaiseksi :D

Ei kai tässä nyt muu auta kuin ottaa itseään niskasta kiinni ja kakistaa asiansa vuokraajalle itselleen jotenkin mahdollisimman nätisti mutta kuitenkin samalla tehden selväksi, että näin ei voi jatkua, vaan on ajateltava hevosen parasta.

Päivämäärä:   27.8.26 20:04:01

Aloittaja UH:

Puhut todella kauniisti ja aidosti huolissasi olevana. Joten sovi kasvokkain tapaaminen ja nosta reilusti asia esille. Kerro, että olet huolissasi hänestä ja hevosesta. Kerro, että sinua pelottaa ottaa asia esiin, mutta huoli oli niin suuri, että on pakko puhua. Kuultuasi hänen sinulle luottamuksella kertomansa. Mieti löytyykö mahdollisuuksia jollain tapaa jatkaa. Tässähän voi olla kyse jostakin vakavammasta sairaudestakin ja henkilö vaan tunnollisuuttaan jatkaa vuokrausta. Toimit varmasti ihan oikein kun mietit miten itse tulisit tuossa tilanteessa kohdelluksi. Ja niin, pidä lopputulema omana tietona ei HT asia.

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   27.8.26 20:05:29

Voihan sitä aloittaa kysymällä että onko hänellä kaikki hyvin kun huomasit että painoa on tullut. Erityisesti kun on pitkäaikainen vuokraaja kysymyksessä. Siitä sitten johdatella jutun hevosen painorajaan. Voihan se olla että hänellä on juurikin ollut vaikka pitkä kortisonikuuri ja paino siitä lähtee laskuun kun lääkitys lopetetaan. Tai voihan hän olla vaikka raskaana. syitä voi olla monia.

Yleisesti ottaen kaikki ylipainoiset kyllä tietävät olevansa ylipainoisia, että en lähtisi suoraan sanomaan että olet liian painava, vaan selvittämään että onko hänen mahdollista tehdä asialle jotain.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   27.8.26 20:05:34

Jos menet sanomaan suoraan niin hän loukkaantuu, ja sen seurauksena lopettaa vuokrauksen. Eikö ole sama asia lopettaa vuokrasuhde jollain tekosyyllä? Jos syy olisi MIKÄ TAHANSA muu niin olisin samaa mieltä kuin muut, eli puhu asiasta suoraan. Paino on vaan niin herkkä aihe, että joku voi vaikka narun jatkeeksi tai junan alle ..

Jos asua jotenkin pitää kuitenkin ottaa puheeksi, alkaisin hänelle valittaa että itselläni on paino noussut. Siitä aasinsiltana "huono homma Heppaselle, kun sullakin kai vähn sama tilanne...

Lähettäjä: Dh 
Päivämäärä:   27.8.26 20:07:43

Itse toivoisin että minun kanssa otetaan asia puheeksi esimerkiksi sanoin ”Oon viime aikoina kiinnittänyt huomiota että sun paino on mahdollisesti noussut. Ymmärrät varmasti hevosen omistajana huolen painorajasta”. Tämä antaa tilaisuuden selittää. Syitä lihomiseen on monia jotka eivät liity laiskuuteen tai syömishäiriöön mitenkään. Itselläni nousi vuodessa paino 20kg kilpirauhasen vajaatoiminnan takia ja tiedostin asian itse, joten vähensin ratsastusta melkein kokonaan pois ja tällä hetkellä teen töitä vain maastakäsin, tästä en tosin maksa hevosen omistajalle

Lähettäjä: >< 
Päivämäärä:   27.8.26 20:18:28

Kysyt suoraan että mikä v***u sua vaivaa kun olet lihonut? Ihme että tällaisia täytyy ihmetellä palstalla.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   27.8.26 20:21:57

Nämä on kurjia tilanteita, omistajalle, vuokraajalle ja hevosellekin :(

Aloittajan tilanteessa toimisin joko
A) antaen aikarajan, että vuokraus ei voi jatkua esim. tammikuusta eteenpäin, ellei ratsastajan paino laske

Tai
B) lopettaen jollakin tekosyyllä vuokrauksen,

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.