Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallipaikka vs vuokrasopimus tiloista

Lähettäjä: Öööö 
Päivämäärä:   26.8.26 22:55:03

Miksi talleja on siirtynyt pois tallipaikkojen vuokrauksesta ja tekevät hevoskohtaisesti tilojen vuokrasopimukset? Vastuun siirtoa? Veronkiertoa?
Miten tilojen vuokraus toimii asiakkaan näkökulmasta?

Re: Tallipaikka vs vuokrasopimus tiloista

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.8.26 23:21:47

Itsehoitotallihan tuo on.

Lähettäjä: Joku muu 
Päivämäärä:   27.8.26 05:45:13

Halutaan tilat hyötykäyttöön mutta ei myydä mitään palveluja. Syynä on ettei asiakkaita ole mahdollista tyydyttävästi palvella niinpä sitä ei tarjota ollenkaan. Useimmiten ei kelpaa tallin rehut kaikille joten jokainen hommatkoon haluamansa.
Lisäksi tuo on ainut tapa jyvittää kiinteistöstä kulut asiakkaille.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.8.26 08:03:43

Asiakkaiden maksukyky ei riitä täyshoitoon.

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   27.8.26 09:20:29

Pelkkä tilan vuokra on alvitonta, siinä ehkä yksi syy.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   27.8.26 09:34:10

Juurikin tuo, että jos vuokraat vain tilan, alvi on 0%. Jos myyt myös palveluja, pomppaa alv 25%.

Ja kun asiakkailla ei ole muutenkaan rahaa maksaa palveluista ja ihmiset haluaa halpoja paikkoja, niin sitten myydään sitä halpaa eli "hoida itse kaikki, me tarjotaan katto pään päälle".

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   27.8.26 09:50:02

Onko monikin laskeskellut, minkä hintaiseksi tulee tilavuokraus maneesitallilla. Minä olen ja tulee kalliimmaksi kuin täysihoito, ainakin meillä päin. Ostat itse heinät, kuivikkeet ja rehut. Mitäpä tästä voisi päätellä? Täysihoitopaikat maneesitalleilla ottavat pahasti takkiin. Tästä syystä ymmärrän, miksi hintoja on täytynyt nostaa.

Lähettäjä: Shitteeri 
Päivämäärä:   27.8.26 09:55:04

Meillä juurikin verosyistä siirrytty tähän. Hoitopalvelun (alv 25,5%) tuottaa eri yrittäjä kuin tallipaikkojen vuokraamisen (alv 0). Ihan huomattava säästö asiakkaalle.

Esim. Tilan osuus 300€ (alv 0%), hoitopalvelu toisen 300€ + alv 25,5% = 376€, yht. 676€.

Kun taas jos koko paketti 300+300= 600€ olisi alv 25,5% = 753€.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.8.26 10:12:44

Vähän kun joku kysyisi, miksi moni vuokraa asuntoa eikä perusta hotellia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.8.26 12:08:19

Nykyisellä kustannustasolla täysihoitopalvelua tai puolihoitoakin on vaikea saada millään tavalla kannattavaksi, koska jotta työstä saisi edes jotain palkkaa, vuokra pitäisi nostaa niin korkeaksi, että tavallisten ihmisten maksukyky tulee vastaan ja sitten ei ole enää ollenkaan asiakkaita eikä niitä vähäisiäkään tuloja. Ja iso osa siitä asiakkaan maksamasta hinnastahan on arvonlisäveroa, joka on nykyisin peräti 25,5 %. Kuten jo sanottu, kun ei myydä mitään palvelua, vaan vain vuokrataan tilaa, alv 0 % eli asiakkaan maksama hinta on jo huomattavasti alempi kuin alvillinen hinta. Heinät ja kuivikkeet ostetaan erikseen, ja niissä on alempi alv-kanta. Joissakin paikoissa hoitopalvelun voi sitten ostaa erikseen toiselta yrittäjältä, toisissa taas hoidetaan kokonaan itse.

Lähettäjä: Joku muu 
Päivämäärä:   27.8.26 21:20:23

Kuten aiemmin kerroin on tilojen vuokraus ainoa keino saada korvaus tilojen käytöstä. Toinen iso asia on että meillä halutaan tarjota fasiliteetit laadukkaaseen harrastamiseen. Tilojen vuokraus ilman palveluja tuo talliin ne harrastajat jotka oikeasti paneutuvat hevosteluun kokonaisvaltaisesti. Kun itse hoitaa kaiken aukeaa hevostelun maailma aivan toisella tapaa kuin näille silloin tällöin ratsasteleville. Eli varsin kasvattava vaikutus.
Tekemällä ja hankkimalla itse todella vaikuttaa kustannuksiin. Kun itse vaivalla hankkii rehut niin pikkuhiljaa oppii säästämään niin ettei hukkaa synny. Itse voi selvitellä laadun sekä hinnat. Samoin kuivikkeiden kanssa.
Työssä säästää kun luo positiiviset suhteet muihin tallilaisiin. Samalla tavalla ajattelevat luovat hoitokimppoja. Pilkun viilaajat yleensä joutuvat tekemään kaiken itse. Työ tekijäänsä opettaa ja samalla kehittyy tunnetaidot vähintään suhteessa omiin hevosiin.
Tallinpitäjän suurin vastuu on huolehtia ettei porukasta nouse didaktoottoria joka yrittää tanssittaa muita pillinsä mukaan. Ainut joka määrää reunaehdot on se TP.

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   27.8.26 23:29:23

Joku muu: Aika erikoinen ajatus, ettei täysihoitoa haluava voisi harrastaa kokonaisvaltaisesti tai ymmärtää lajia syvällisesti O.o

Itse ainakin olen ihan alan opiskellut ja ollut töissä, tuomaroinut kisoissa, opettanut, tehnyt tallituurauksia jne. mutta nykyisten töiden takia täysihoito on ehdottomuus nykyisin.

Meillä on myös tallilla todella fiksua porukkaa talli täynnä, vaikka täysihoitopaikalla ovatkin. Tekevät hirveästi hommia tallin eteen, että meillä kaikilla on kiva harrastaa yhdessä. Monet olleet koko elämänsä hevosten kanssa tekemisissä ja usealla ollut hevoset omassa pihassakin jossain vaiheessa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.8.26 07:49:46

eräs , tuossa kommentissa puhuttiin nimenomaan siitä, että kun itse hoitaa hevosen kaikki käytännön asiat oppii väistämättä myös eri tavalla hevosenhoidon arjesta. Se on ihan eri asia kuin väittää, että täysihoidossa oleva ei voisi olla osaava tai aktiivinen hevosharrastaja.

Ja itse asiassa sinun oma esimerkkisi on tästä aika hyvä: olet opiskellut alaa, ollut töissä hevosten parissa, tuomaroinut, opettanut ja tehnyt tallitöitä, mutta nykyinen elämäntilanne tekee täysihoidosta sinulle järkevän tai jopa välttämättömän vaihtoehdon. Eihän se pyyhi pois mitään aiemmin opittua.

Eli minusta nämä eivät ole toisiaan poissulkevia asioita.

Hevosmiestaidot ovat muutenkin katoava luonnonvara. Jos yhä useampi hevosenomistaja ulkoistaa kaikki käytännön asiat eikä koskaan joudu itse perehtymään niihin, niin miten voi oppia kokonaisvaltaisesti hevosten hoidosta?

Lähettäjä: EX-EKR 
Päivämäärä:   16.9.26 22:53:49

Syynä Verohallinto, joka julkaisi uuden syventävän (paljon parjatun) vero-ohjeen, joka on ollut voimassa vuoden alusta. :)

Diaarinumero
VH/7332/00.01.00/2025
Voimassaolo
1.1.2026 - Toistaiseksi

"Esimerkki 6

Talliyrittäjä vuokraa hevosten karsinapaikkoja siten, että sopimus sisältää ainoastaan tietyn määrätyn karsinapaikan toistaiseksi voimassa olevalla vuokrasopimuksella. Hevosen omistaja huolehtii itse hevosen ruokinnasta ja hoidosta tai ostaa hoitopalvelut talliyrittäjään nähden ulkopuoliselta yrittäjältä.

Kyse on AVL 27 §:n mukaisesta arvonlisäverottomasta kiinteistön vuokrauksesta."

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.26 23:43:07

Voiko verottaja puuttua tähän jälkikäteen ?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.