|
Lähettäjä: m
Päivämäärä: 26.8.26 15:40:36
Muutamia tuhansia mennyt, noin kymmenen lehmän ja 7-8 nuorkarjan tiilinavetasta, vinttiosa puurakenteinen, seitsemän hevosen talliksi jossa lisäksi pesupaikka laatoitetuilla seinillä( me laatoitimme isoilla ns. lattialaatoilla, tuli kivannäköinen ja nopsaan), lämminvesipadalla ja vesipumpulla(oli entinen ns. karjakeittiö).
Tallin toisessa päässä on puurakenteinen mutta betonilattialla (itse teimme) heinä/olkiosa jossa pikkupaaleja ja syötössä oleva kuivaheinä pyörö, ajokärrysäilytyspaikka sekä mönkkäri ja ajettava ruohonleikkuri . Vintillä pikku ja isoja heinäpaaleja, lattian aukosta saa pikkupaalit pudoteltua heinäosaan.
Muutoksessa noin reilu kaksikymmentä vuotta sitten, purettiin lehmien parret ja ruokintapöydät, täytettiin lantakuilut, rakennettiin karsinat joihin metalliosat ostettiin, lankut seiniin oli omasta takaa, automaattivesikupit ostettiin uudet, karsinoihin lukituksia ja kattoihin asennettiin lisää kosteaa kestäviä loistevalaismia sekä pistorasioita sopiviin kohtiin, nämäkin tehtiin itse kun isäni on sähköalan ammattilainen. Yksi väliovi poistettiin turhana, ja yksi aukko tehtiin yhdistämään kaksi osaa toisiinsa. Sisäkaton korkeus onneksi riitti niin kattoon vaihdettiin vain vahojen levyjen tilalle maatalousvanerit.
Kahdesta karsinasta aloitettiin ja hevosmäärän lisäännyttyä oli se seitsemän, kolmessa eri osassa tallia kun väliseinät kantavia ei voinut purkaa, kaikilla hevosilla oli silti näkö tai turpakosketus toisiin.
Vesi lämpiää päivittäin isossa muuripadassa (johon tehty kierukka jonka avulla johdetaan vesi letkuun suihkupäällä jos hevosia pestään), puut itseltä ja puukiuas vesipumpun lähistöllä talvella varmistamaan vesien lähdön sulilla pysyminen. Hevosia enää kaksi ja karsinoita kolme eli keskiosa tallia käytössä, kaksi muuta osaa varastona ja säilytys ja työskentelyhuoneena.
Kaikki muutostyöt on tehty itse, miehellä metalli ja puuntyöstön osaaminen ja itse olen ollut apulaisena ja suunnittelemassa ja laskeskelemassa mittoja.
|