Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä mieltä liinatunneista

Lähettäjä: ; 
Päivämäärä:   25.8.26 20:40:10

Näin, että eräs ratsastuskoulu tarjoaa liinatunteja, eli puolen tunnin istuntatuntia liinassa. Onko se muiden mielestä ihan ok? Siis hevosille. Minusta ei ole enää oikein tätä päivää, että hevonen juoksee liinassa ympyrällä puoli tuntia ja ihminen etsii istuntaa. Melko lailla rasittaa niveliä.
Itse en juoksuta omiani enää ollenkaan liinassa turhaan ympyrällä. Teen maastaratsastusta ja ohjasajoa, kun teen maasta käsin.

Re: Mitä mieltä liinatunneista

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   25.8.26 20:46:33

Siinä oppii tosi hyvin. Parempi se on kuin rytkyttää vuositolkulla huonossa istunnassa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.8.26 21:37:06

No eihän se hevonen koko aikaa juokse. Tehdään siirtymisiä, käydään kaikki askellajit läpi, suunnan muutos riittävän usein jne. Ratsastajan kropan ja jalkojen venyttely on helpointa tehdä käynnissä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.8.26 21:44:19

Jos omalla tallillasi tarjotaan liinatunteja, missä pelkästään juostaan ympyrällä puoli tuntia putkeen, niin eihän se hyvältä kuulosta. Yleensä liinatunnit sisältävät myös taukoja ja suoraa uraa.

Lähettäjä: Yksi 
Päivämäärä:   25.8.26 21:58:44

En pidä huonona, jos hevonen tekee pari puolen tunnin liinatuntia viikossa, mutta useammin tai pidempään kerralla olisi mielestäni jo liikaa. Alku-, väli- ja loppukäynnithän voidaan mennä suoralla uralla.

Lähettäjä: 80-lukulainen 
Päivämäärä:   25.8.26 22:40:06

Ei tälläistä tuntia taida olla ratsastuskoulujen valikoimissa. 80 luvulla oli.

Lähettäjä: Lilli 
Päivämäärä:   25.8.26 23:01:48

Liinatunnit on usein tosi hyödyllisiä, varsinkin kun korjataan istuntaa jne. Eikä niillä liinatunnella missä olen ollut ole koskaan hevosta puoiituntia juoksutettu täysiä ympyrällä:D vaan eniten aikaa ehkä menee jopa siinä kun opettaja auttaa ja korjaa esim pysähdyksessä ja käynnissä istuntaa, sitten on siirtymisiä raviin ja toki laukkaakin mutta suhteessa paljon vähemmän kuin esim jos hevosta juoksuttaisi liikuntamuotona tai ratsastustunneilla . Eli ei niin rankkaa hevoselle. Ja varmaan opettajakin huomioi liinatunnit hevosen viikko ohjelmassa niin ettei sama heppa tee ku tyyliin yhden liinatunnin viikossa maksimissaan

Lähettäjä: älakc 
Päivämäärä:   25.8.26 23:03:05

Ihan parhaita!! Wienin espanjalaisessa ratsastuskoulussa oppilaat ratsastaa pelkästään liinassa ensimmäisen vuoden! Koska tavoite on että oppilaat oppii OIKEASTI ratsastamaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.8.26 23:29:52

Näille ei varmasti ole niin paljon kysyntää, että yksi hevonen joituisi tekemään niitä edes viikottain

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   26.8.26 00:09:36

En tykkää. Rasittaa jalkoja tosi paljon. Mun suosikkituntiratsun viimeinen työ oli liinatunti, ja jänne pamahti.

Lähettäjä: Viili 
Päivämäärä:   26.8.26 00:57:03

Mitenkäs sitten esim vikellys? Sitähän treenataan liinassa, askellaji usein laukka ja selässä useampi ihminen samaan aikaan. Kuinka niiden hevosten jalat kestää jos 30min liinatunnista silloin tällöin pamahtelee hevosilla jänteet?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.8.26 04:47:35

Liinassahan ei ole pakko mennä vain ympyrää joka on liinan mittainen, idea on lähinnä siinä että ratsastajan ei tarvitse keskittyä hevosen ohjaamiseen vaan voi keskittyä vain istumaan oikein.

Lähtökohtaisesti nämä ovat kevyempi ja melkein jopa parempia hevosille kuin normi tunnit. Ei tarvitse sietää ratsastajan epämääräisiä apua tai keskittymätöntä pomppimista koko tuntia.

Asiansa osaavan opettajan kanssa eroa näkyy normitunneilla jo ihan kerran/kahden jälkeen.

Lähettäjä: ; 
Päivämäärä:   26.8.26 06:59:57

Liinatunnit tosiaan olivat yleisiä 90-luvulla, kun ei vielä tiedetty tarpeeksi. Mutta nyt näin, että paikallinen talli tarjoaa niitä. Minulla kyllä meni maku. Tässäkin perustellaan vain, miksi ne ovat hyviä ratsastajalle. Hevoselle on kyllä parempi kunnollinen istuntaan painotettu opetus.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.8.26 07:24:09

Itse olen ollut ja suurin osa siitä tapahtuu käynnissä, ja liinassa voi mennä vaikka ei menisi ympyrällä.

Lähettäjä: muusa 
Päivämäärä:   26.8.26 12:32:46

Ei ole parempaa keinoa kuin liinatunnit oppia oikeasti ratsastamaan. Toki vaatii että ope osaa opettaa.

Päivämäärä:   26.8.26 12:40:09

Kyllä se liinatunti on esim. alkeisia opettaessa paljon miellyttävämpi hevoselle, kuin se, että alkeisratsastaja itse koittaa hallita kehoaan ja hevosta uralla. Opettaja hallitsee hevosta ja opetusta samanaikaisesti. Oppilas voi jopa oppia jotain kun kaikki aika ei mene hevosen reitin hallintaan. :D

Yleensä liinatunnista 5min alkuun ja loppuun on kuitenkin uralla kävelyä ja keskustelua, sitten aktiivinen juoksutusaika on 15-20min ja ratsastajan puhallustauot päälle.

Lähettäjä: AÖ 
Päivämäärä:   26.8.26 13:38:24

Mitä olin tuossa kaverin liinatuntia katsomassa joku aika sitten, ei varsinaista juoksutusta ollut siitä 30 minuutista varmaan puoltakaan. Ensin tekivät venytyksiä maasta ja sitten hevosen selästä niin, että hevonen seisoi paikoillaan. Sitten opettaja talutti uraa pitkin ja tekivät jotain venytyksiä ja jumppaa oikean asennon hakemiseksi ja harjoituksia silmät kiinni. Sitten oli sitä liinassa juoksutusta mutta sekään ei ollut koko aikaa juoksemista vaan välillä seisoivat ja korjasivat jotain ihan kädestä pitäen ennen kuin taas jatkoivat. Että ei se tosiaan tarkoita puoltatuntia ympyrällä juoksemista. En pitänyt sitä hevoselle raskaana tai kuluttavana.

Lähettäjä: vvccmm 
Päivämäärä:   26.8.26 18:14:17

Vikellyksessä hevonen juoksee ympyrällä vain muutaman minuutin kerrallaan ja vikeltäjät harjoittelevat oikean hevosen selässä todella vähän. Suurin osa treenistä tapahtuu telinevoimistelupukin "hevonen" kanssa ja ihan maassa jumpaten. Kaverin tytär harrasti aikoinaan vikellystä, kilpailikin siinä, niin olen ihan vierestä nähnyt mitä se treeni on.

Minä en tykkää harjoitella liinassa ympyrällä, koska siinä hevonen menee ympyrää ja vaikein asia ratsastajille on istua suorassa ja saada hevonen kulkemaan suoraan. Joten liinatunnit on ihan turhia.

Kannattaisi ennemmin ratsastaa löysin ohjin ja opetella käyttämään istuntaa ja muita apuja kuin ohjissa roikkumista. Oma istuntani on aikoinaan tullut todella hyväksi sillä, että ratsastin paljon ilman tuntumaa, jolloin kroppa automaattisesti opetteli tekemään oikein ja vasta kun kroppa alkoi tajuta homman, otin ohjat käteen. Ja tätä harrastan edelleen yli 30 v myöhemmin.

Toki kaikki vaikuttaa kaikkeen ja minulla yläkroppa on hyvä ja alakroppa huono. Olen siis ihan eriparia keskenäni. Mutta myös jumppaan yläkroppaa, koska se on minulle helppoa. Alakroppa on jäykkä ja heikko, joten sen jumppaaminen on työlästä ja ei ole yhtä kivaa.

Minulla siis on todella "kaunis" yläkroppa, hyvä ryhti jne. Mutta jumppailenkin corea pitkin päivää pikku pätkissä ja venyttelen ja vahvistan yläselkää ja hartioita, niin ihan syystäkin näytän yläkropasta hyvältä. Alakropan treenaaminen onkin sitten vaikeaa, pitää tehdä pikkupalasissa, keskittyä enemmän siihen miten teen ja kroppa ei oikein tahdo taipua. Mutta jumpalla ja treenillä olen saanut paljon aikaan. Sain jo lapsena ja saan nyt aikuisenakin, kunhan vain viitsin jumpata. Mistään muusta se ei ole kiinni kuin omasta viitseliäisyydeestä.

Jokaisen ratsastajan pitäisi kyllä jumpata puolieroja tasaisemmiksi ja kroppaa jänteväksi ja joustavaksi. Minulla on tuo alakropan joustavuus vielä vähän hakusessa.

Päivämäärä:   26.8.26 23:07:31

Täällä taas joku Korpikylän vihaaja yrittää leimata kaiken toiminnan huonoksi.

Lähettäjä: jassa 
Päivämäärä:   27.8.26 17:17:34

Mistään tunneista ei ole hyötyä, jos ratsastaja ei kykene istumaan oikein ja on aivan vino ja jäykkä kuten vvccmm sanoi. Joten ei liinatunneista ole hyötyä sen enempää kuin "tavallisistakaan" tunneista ja valkuista jos ratsastajaa ei patista tekemään oheistreeniä ja korjaamaan kropansa ongelmakohtia edes vähän.

Lähettäjä: Yx 
Päivämäärä:   27.8.26 20:28:37

Wienin espanjalaiseen ratsastuskouluun vertaaminen on aika älytöntä, siellä koulutetaan ammattilaisia suht ison hevosmateriaalin avulla, kun taas suomalainen ratsastuskoulu tarjoaa useinmiten vapaa-ajan harrastuksen.

Mulla on ollut ratsastuskoulu, ja kaikista tuntihevosista ei ylipäätään ollut liinatunneille. Siinä ei ole järkeä, että hevonen ravaa huonosti selkäänsä käyttäen, ei ratsastaja siinä sen paremmin istumaan opi kuin tavallisellakaan tunnilla. Lopussa rajasin liinatunnit vain Kelan maksamiin ratsastusterapia-tunteihin, eli esim heille joilla oli isoja liikuntarajoitteita.

Lähettäjä: woo 
Päivämäärä:   29.8.26 00:34:42

Wienissä monet tyypit jotka aloittaa siellä on ekaa kertaa hevosen selässä siellä. Koska ne haluaa kouluttaa kaikki oppilaat ja sittemmin ratsastajat alusta asti oikein, eikä lähteä korjaamaan siihen asti muodostuneita virheitä. Eli eivät aloittaessaan todellakaan ole "ammattilaisia".
5-6 vuoden päästä vasta sitten.
Itse olen sitä mieltä että liinatuntien pitäisi olla pakollisia ihan kaikille. Erityisesti lapsille ja nuorille.

Lähettäjä: Hyvää oppia 
Päivämäärä:   29.8.26 01:44:31

Aloittelevana ratsastajana olen käynyt muutamalla tuollaisella liinatunnilla ja minusta tosi hyvä tapa kevennyksen harjoitteluun. Itsellä ei tosiaankaan tule mitenkään luonnostaan se.
Tunti piti sisällään muutakin eli ei pelkkää yhtäjaksoista liinassa juoksua.

Päivämäärä:   29.8.26 06:59:43

Ei kai kukaan tässä liinstuntia ratsastajan näkökulmasta kritisoinut. Onko ratsastajat tosiaan noin itsekeskeisiä, että selittävät vain, miksi se on ratsastajalle hyvä. Tässähän nimenomaan mietittiin, että onko se hevoselle reilua ja hyväksi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.8.26 10:23:24

Ei liinatunnin aikana tule hevoselle enempää ympyrällä juoksemista kuin muutenkaan ratsastuksen aikana.

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   29.8.26 10:40:13

Oli tehokasta ja opin paljon, istunta, kevennys, kädet. En muista kestikö ihan puoli tuntia, duuntaa vaihdettiin välillä ja käyntiä vähän myös.

Päivämäärä:   29.8.26 11:41:09

Siis mitä, jonkun mielestä se että opetetaan ratsastajaa yksilöllisesti ja tehokkaasti istumaan häiritsemättä hevosta, joka ei välttämättä onnistu muuten edes useammassa viikossa isossa ryhmässä, on huono juttu?!?

Jo on mennyt nykypäivänä meininki sekoksi. Onneksi en pidä enää tunteja, kun teet niin tai näin niin aina väärin päin ja joku hyvesignaloi netissä kuinka ei itse ainakaan koskaan ratsasta ympyrää tai volttia hevosella ettei se vaan mene rikki. Terve, aikuinen ja koulutettu hevonen voi mennä liinassa 30min sis vieläpä alku- ja loppukäynnit ihan hyvin, ja jos ei voi niin on kyseenalaista kestääkö se suoralla menoakaan yhtään sen paremmin...

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   29.8.26 12:49:52

Mutta silti valmennuksissa ja tunneilla ratsastetaan ympyrällä se 30min, ja sen se hevonen silti kestää?

Itse juoksutan hevosia usein ja se kuuluu niiden treeniin. Eikä juoksutus ole aina mitään kevyttä. Ja silti hevoset kestää, itseasiassa päin vastoin, niiden jalat on todella hyvät.
Mutta meillä hevoset liikkuvatkin ainoastaan hyvillä pohjilla.

Minusta liinatunnit ovat aivan hyviä. Ne ei osallistu jotka eivät halua, ja ne jotka kokevat, että haluavat rauhassa tutkia istuntaansa niin voivat sen tehdä.

Lähettäjä: --2 
Päivämäärä:   29.8.26 14:56:44

"Onko ratsastajat tosiaan noin itsekeskeisiä, että selittävät vain, miksi se on ratsastajalle hyvä. Tässähän nimenomaan mietittiin, että onko se hevoselle reilua ja hyväksi."

Aika usein hevoselle on hyväksi se, mikä on hyväksi ratsastajalle, jos siis mietitään ratsastajan osaamista. Mitä nopeammin ratsastaja oppii istumaan oikein, sen parempi hevoselle.

Joku puoli tuntia isolla ympyrällä rauhallisessa tahdissa ei ole terveelle hevoselle mikään ongelma. Tai jos on ongelma, sitten hevosella on jo valmiiksi ongelmia jaloissa, pohjat huonot tai mennään jatkuvasti liian pienellä ympyrällä.

Lähettäjä: Omppu 
Päivämäärä:   29.8.26 15:52:14

Oikein hyvä että tarjotaan.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   29.8.26 19:22:22

Niin, sehän se ongelma on, että tuntihevosten terveys on tosi harvoin priimaa. Kouluihin päätyy budjetin takia (pikku)vikaisia hevosia. Ympyrällä juoksuttaminen (liinassa tai ilman) ei varmasti käyttöikää nosta, jos jaloissa tai rangassa on sanomista.

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   29.8.26 20:08:59

Siis mihin ihmeeseen tämä homma on oikein mennyt? Joku logiikka voisi kuitenkin olla näissä jutuissa. Pyörötarha ok, liinassa meneminen ei ok, pääty-ympyrällä treenaaminen ok, kävelytyskone ok. Tai sitten jotenkin muuten, mutta harvan mielestä kaikki näistä edellä mainituista ei olisi hyväksyttäviä. Liinassa opettaminen on ihan äärimmäisen hyödyllistä ja siinä pystytään kohdentamaan todella kätevästi eri osa-alueita taaten kuitenkin hevosen hallinnassa olo. Suuntaa vaihdetaan säännöllisesti, usein myös pidetään taukoja pysähdyksissä, kun pitää selittää/näyttää jotain tarkemmin. Jo on kukkahattuiluksi mennyt. Ja jos jänne tästä paukahtaa, kyllä se jänne oli jo menoa muutenkin. Käyttäkää ihmiset niitä aivoja. Haluan nähdä sen tutkimuksen, jossa 20+ metrinen ympyrä rikkoo jalkoja, kun treeniaika on puoli tuntia muutaman kerran viikossa

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   2.9.26 12:30:38

Tarpeeksi lyhyt tunti ok, ettei hevonen juokse 60 min ympyrää. Mutta ratsastajalle hyödyllisiä.

Päivämäärä:   3.9.26 10:29:37

En näe ongelmaa jos näitä ei ole montaa viikossa/hevonen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.