|
Lähettäjä: meera
Päivämäärä: 25.8.26 20:28:29
Minä olen aina sopinut myyjän kanssa, että jos tarkastuksessa löytyy jotain mistä hän ei ole etukäteen kertonut ja minkä vuoksi kauppoja ei synny, niin myyjä maksaa tarkastuksen. Muussa tapauksessa minä maksan. Paperit jäävät joka tapauksessa hänelle / hän saa ne omistajana klinikalta joka tapauksessa, joten en minä sitä maksa jos en osta hevostakaan.
Tarkastus aloitetaan aina siitä mikä eniten mietityttää tai vaikuttaa. Jos siitä löytyy jotain niin tosiaankin turha jatkaa enempää, kuten joku jo sanoikin.
Tällä tavoin olen toiminut ysäriltä lähtien ja jos myyjä vinkuu vastaan, en edes harkitse jatkamista joten myykööt jollekin toiselle.
Olen siis ostanut myös hevosia joista etukäteen tiesin että ne ovat täynnä vikoja ja viat pysyvät oireettomina tietynlaisella hoidolla ja liikunnalla. Eli en edes haaveillut että tarkastuksesta tulisi puhtaat paperit, lähinnä vain tsekattiin tilanne ja millainen tulevaisuus hevosella on mahdollisesti edessä ja verrattiin uusia tuloksia vanhoihin. Yhdellä hevosella esim. löysät takapolvet ja jotain vikaa toisessa etupolvessa ja liikutus sen mukaista. Tiesimme myös, ettei tämä hevonen voi elää pullahevosena vaan jos löytyy jotain, jonka vuoksi se joutuisi olemaan lähinnä seurahevonen, niin se menisi monttuun. Sen pääkoppa ei kestänyt olla jouten, mutta oli epäselvää, kestääkö kroppa riittävää liikuntaa. No, mitään muutosta aiempaan ei ollut, joten ostin hevosen ja se oli minulla melkein 10 vuotta 8-vuotiaasta 17-vuotiaaksi.
Toisella hevosella taas turvotti toinen kinner välillä aika rajustikin, muttei siitä koskaan mitään vikaa löytynyt niinä 8 vuotena kun se oli edellisellä omistajallaan (joka osti varsan vuotiaana) eikä minullakaan 9 vuoden omistamisen aikana. Joku mystinen satunnainen turvotus siis... Tiesin tämän hevosen myös olevan allerginen vaikka mille, esim. vitamiinivalmisteille, joten sen ruokinta oli tarkkaa. Ei se mitään, kun etukäteen rehellisesti kerrottiin.
Eli kun viat kerrotaan etukäteen rehellisesti, ne eivät tule ostajalle yllätyksenä. Se ei hyödytä kuin myyjää, että hän väittää ettei hevosessa mitään vikoja ole koskaan ollut ja ostaja vie hevosen klinikalle ja tulee vikalistan kanssa takaisin ja myyjä naureskelee ilmaisesta tarkastuksesta ostajan piikkiin.
Viimeisimmän hevosen ostin ulkomailta. Myyjä oli teettänyt sillä tarkastuksen etukäteen ja kertoi minulle, ettei ollut löytynyt mitään joka vaikuttaisi treeniin ja ainakin helpoissa luokissa kisaamiseen. Eli HeA Re 100 cm tasolla kisaamiseen. Kävin katsomassa hevosta, koeratsastin kahtena peräkkäisenä päivänä, tarkastutin hevosta vielä omaan piikkiin varmuuden vuoksi, sain myyjän teettämän tarkastuksen paperit mukaan ja ostin hevosen.
|