Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ostotarkastuksen järjestelyt?

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   25.8.26 12:35:00

Olisin varsin kiitollinen, jos voisitte jakaa kokemuksia ja vinkkejä ostotarkastuksen järjestämiseen. Eli esim. kuka kuljettaa, millä ehdoilla, mitä jos jotain tapahtuu, löydösten mahdollinen vaikutus kauppaan jne. Pidättekö myyjänä hevosen varattuna ostotarkastukseen asti vai miten? Tapoja on varmasti monia, mutta olisin tosiaan kiitollinen jos saisin jotain vinkkiä siitä, että mitä ehdottaa ja miten muut ovat toimineet.

Re: Ostotarkastuksen järjestelyt?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.8.26 12:49:56

En pidä varattuna ja saa tarkastaa vain jos itse saan käyttööni tulokset. Hintaan ei löydökset vaikuta mitenkään. Kuljetan itse maksua vastaan.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   25.8.26 13:14:29

Hevosta ei yleensä varata vaan nopeat syö hitaat.
Olen kuullut että monet on tehneet ehdollisen kauppakirjan etukäteen jotenkin niin että hevonen ostetaan hintaan X edellyttäen että ostotarkastuksessa ei löydy mitään poikkeavaa.
Itse olen tehnyt kappakirjan&maksanut hevosen vasta ostotarkastuksen jälkeen. Kerran olen neuvotellut hintaa alaspäin ostotarkastuksen perusteella. Kolmesti olen jättänyt hevosen kokonaan ostamatta, kun ostotarkastuksessa on paljastunut yllättäviä, todennäköisesti omaan käyttöön vaikuttavia vikoja.

Minulla myyjä on aina ollut se, joka kuljettaa hevosen ostotarkastukseen. Tämä on vastuukysymysten kannalta selkeintä, koska silloin myyjä on vastuussa jos kuljetuksen aikana hevoselle tapahtuu jotakin yllättävää.
Myyjät yleensä toivovat kuljetuksesta pienen kompensaation, ainakin jos klinikka on kauempana. Toiveet on tähän asti olleet todella kohtuullisia, 30-50e, ja olen maksanut sen ilomielin.
Kerran on ehdotettu että minä ostajana kuljettaisin hevosen, se tuntui oudolta, kun itse en luottaisi omaa tuntemattoman taviksen kyytiin. Päädyin tässä tapauksessa tekemään ostotarkastuksen hevosen kotitallilla.

Ostotarkastuksen sopimisen pitäisi olla helppoa. Jos myyjä tekee siitä hankalaa, varo. Se on yleensä merkki siitä että kaikki ei ole ok ja toiveena on saada sinut ostamaan hevonen ilman ostotarkastusta.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   25.8.26 13:33:56

Jos haluaa varata siihen asti niin sitten maksaa varausmaksun ja tätä ei palauteta jos kauppa ei toteudu.

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   25.8.26 16:29:30

Ostajana olen kuljettanut kerran hevosen itse ostotarkastukseen, muulloin myyjä on kuljettanut tai ostotarkastus kuvineen on ollut jo tehtynä. Kun kuljetin toisen hevosta, sovimme etukäteen viestein (jotta jää mustaa valkoisella), että hevonen on myyjän omaisuutta ja hänen vakuutuksensa piirissä klinikalle saakka ja jos kauppa toteutuu, siirtyy vastuu siitä eteenpäin minulle. Jos kauppa ei toteudu, sitoudun kuljettamaan hevosen takaisin, ja se on koko ajan myyjän vastuulla ja vakuutuksella. Tällaista diiliä en olisi tehnyt, jos ei myyjä olisi ollut tuttu ja luotettava ihminen.

Mitään varausmaksua en maksaisi ikinä, ihan sama mikä hevonen on kyseessä ja kauppakirja allekirjoitetaan vasta ostotarkastuksen jälkeen. Luonnos kauppakirjasta on toki hyväksytty molemmin puolin jo etukäteen.

Kerran tinkasin ostotarkastuksen löydöksien perusteella 20% hinnasta pois. Oli kiva hevonen, jonka halusin, ja ostotarkissa löytyi vaiva, jonka hoitaminen varmuudella tuottaa tulevaisuudessa kustannuksia, mutta todennäköisesti ei estä hevosen käyttöä.

Jos myyjä kovasti kiirehtii tai painostaa kauppoja, saa myydä hevosensa jollekulle muulle. Esim itse käyttämälleni eläinlääkärille on helposti muutaman viikon jono, ja sen ajan joutuu myyjä odottamaan, tai sitten saa myydä hevosen halutessaan nopeammalle ostajalle.

Lähettäjä: jidiir 
Päivämäärä:   25.8.26 16:59:09

"saa tarkastaa vain jos itse saan käyttööni tulokset. Hintaan ei löydökset vaikuta mitenkään. "

Mitä?
Sitten kun ostaja maksaa tarkastuksen, niin toteat että enpä myykään mut tässä sulle lasku siitä että toin hevosen klinikalle. Kiitti ilmasesta tarkastuksesta, mä vien tän hepan nyt takaisin kotiin. Tai jos löytyy jotain jonka perusteella hintaa kannattaa laskea merkittävästi niin sinä et suostu siihen? Tai jos hevosesta löytyy jotain jonka perusteella kauppoja ei synny?

Haluat siis vain että muut kustantavat hevosellesi kattavan tarkastuksen klinikalla, ei sinulla ole aikomustakaan hevostasi myydä :DD

En ikinä suostuisi tuollaiselta ostamaan hevosta :D

Jotkut tekevät niin, että ostaja huolehtii kaikesta tarkastukseen liittyvästä, eli kuskaa hevosen klinikalle ja sieltä kotiin. Jos tarkastuksessa ei löydy mitään mihinkään vaikuttavaa ja kaupat syntyy niin ostaja maksaa tarkastuksen. Tai sitten myyjä tuo hevosen klinikalle ja jos tarkastuksessa ei löydy mitään joka estäisi kaupanteon, kaupat tehdään klinikalla ja ostaja ottaa heovsen sieltä mukaansa. Ja jos jotain löytyy eikä kauppoja synny, myyjä vie hevosen kotiinsa ja maksaa laskun.

Kustannukset yleensä niin, että jos hevosesta ei löydy mitään merkittävää ja kaupat syntyy, ostaja maksaa tarkastuksen. Jos klinikalla löytyy jotain jonka vuoksi hintaa lasketaan, tarkastuksen hinta menee puoliksi ja hevosen hinta laskee. Ja jos löytyy jotain minkä vuoksi kauppoja ei synny, niin myyjä maksaa tarkastuksen sitten ihan kokonaan.

Mutta nämä pitää sopia kirjallisesti etukäteen ettei tule yllätyksiä ja kinastelua sitetn maksun kanssa.Tuo pisteen tyyli on hyvin yleinen, eli myyjä laittaa ostajan maksamaan kaiken vaikkei hänellä ole aikomustakaan myydä hevosta, haluaa vain ilmaisen tarkastuksen klinikalla.

Lähettäjä: Blaablaa 
Päivämäärä:   25.8.26 17:18:59

Hevosen omistajalla on Suomen lain mukaan oikeus saada tiedot eläinlääkäriltä riippumatta siitä kuka ne on maksanut.

Lähettäjä: kokemusta 
Päivämäärä:   25.8.26 17:31:07

Kannattaa aloittaa siitä tutkimuksesta jolla mahdollisesti löytyy pahin tai eniten ostopäätökseen vaikuttava löydös.
Ja jos sellainen löytyy, tarkastus loppuu saman tien siihen.
Turha teettää mitään muitakaan tutkimuksia enää sen jälkeen jos on jo selvä että kauppoja ei tule.
Näin olen aina eläinlääkärin kanssa sopinut.

Lähettäjä: Etsivä 
Päivämäärä:   25.8.26 17:33:16

Useamman hevosen ammattilaiselta ostettuna, tässä jakoon miten kaikkien kanssa mennyt. Amatöörit on usein hankalampia myös myydessään.
- kuva hevonen löytyy. Nopeasti koeratsastus, ehkä toinen. Tässä saattaa hevonen mennä nopeammille. Kerran menin ulkomaille, mutta muutama hevonen listalta oli myyty, mutta vastaavia löytyi kokeiluun.
- ilmoitat haluavasi ostotarkastaa. Kaikilla kerroilla on kysytty että haluatko itse järjestää, mutta kuljetus on hoidettu myyjän toimesta ilman erillistä maksua. Siinä vaiheessa myyjä ei ole myynyt hevosta tietenkään.
- ostotarkastuksen jälkeen yleensä ell on kommentoinut hevosen sopivuutta käyttötarkoitukseen ja mainitsee asioista joita kannattaa huomioida kaupassa.
- keskustelu myyjän kanssa lopullisesta hinnasta. Mutta huom! Jos viet hevosen ostotarkastukseen lähtökohta on, että myyntihinta on tiedossa/sovittu ja vain ainoastaan oikeasti hintaan vaikuttavat löydökset on meuvoteltavissa. Eli ostotarkastus ei ole paikka etsiä hintaa-alentavia detaljeja. Silloin kuunnellaan eläinlääkärin kokonaistulkintaa.
- myyjän kanssa sovitaan kaupantekohetki, kauppahinnan maksu ja hallintaoikeus. Vaaranvastuu siirtyy yleensä vasta kaupassa/kauppakirjassa mainitussa hetkessä ostajalle.

Lähettäjä: gll 
Päivämäärä:   25.8.26 17:33:51

"Hevosen omistajalla on Suomen lain mukaan oikeus saada tiedot eläinlääkäriltä riippumatta siitä kuka ne on maksanut."

Niin on. Mutta jos hevosesta löytyy vikaa jonka vuoksi kauppoja ei synny tai myyjä päättääkin olla myymättä, niin on aika typerää vaatia ostajaa maksamaan tarkastus kun ostaja ei edes hevosta osta tai myyjä suostu myymään kun halusi hevoselleen vain tarkastuksen klinikalla.

Eli kannattaa aina sopia kirjallisesti, että kuka kuskaa ja mitä jos matkalla sattuu jotain ja kuka maksaa tarkastuksen missäkin tilanteessa.

Hevosen kuljetushan on aina riski ja myyjä ottaa riskin jos antaa ostajan kuljettaa omistamaansa hevosta, joten sen vuoksi usein myyjä haluaa kuljettaa hevosen klinikalle ja ostaja sitten kaupaanteon jälkeen sieltä pois.

Toki joskus hevonen tsekataan myyjän luona tai se palautuu myyjän luo odottamaan että ostaja sen hakee, mutta nämäkin sitten sovitaan etukäteen.

Yleensä sanotaan, että "ostaja saa tarkastuttaa hevosen haluamallaan laajuudella valitsemallaan klinikalla valitsemansa lääkärin toimesta", mutta kuskaus ja tarkastuksen kulut sitten sovitaan. Ja yleisin taitaa olla tuo, että jos kauppoja ei synny, niin myyjä maksaa tarkastuksen. Se vähän vähentää myyjän haluja valehdella että hevonen on täysin terve. Eli myyjän kannattaa kertoa rehellisesti kaikki tiedossa olevat viat, silloin ostaja ei voi niistä valittaa. Vielä parempi, jos myyjällä on näyttää aiempia lausuntoja ja uutta verrataan sitten niihin. Jos myyjä tietää hevosessa olleen vikaa joka tulee (tässäkin) tarkastuksessa esiin, ei ostaja voi valittaa siitä että ne viat löytyy. Ostaja voi kuitenkin valittaa siitä, että myyjä väitti ettei vioista ole mitään haittaa ja hevosella voi aivan hyvin treenata kunnolla, jos ell sanookin, ettei tästä hevosesta ole kuin köpöttelyseuraksi ja kevyeen käyttöön. Silloinhan myyjä on valehdellut ja hevonen ei vastaa myyjän puheita ja tarkastus yleensä loppuu siihen, myyjä maksaa kulut ja vie hevosen kotiinsa.

Mutta aina on noita myyjiä jotka laittavat ostajan maksamaan ja veetuilevat kaikesta, joten ostajan ei kannata aivan kaikkeen suostua. Muttei tarvitse ihmetellä sitäkään, miksi niin moni ostaa hevosen ennemmin ulkomailta eikä Suomesta...

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   25.8.26 17:56:37

Kyllä se normikäytäntö on, että ostaja tutkituttaa haluamallaan tavalla ja maksaa.
Ammattilaiset usein kuvauttaa ja tutkituttaa päättäessään myydä hevosen. Eli uudehkot kuvat ja lausunnot löytyy, mutta silti teetän aina vielä ainakin kliinisen taivutuksineen ja lausututan kuvat omalla eläinlääkärillä. Lisäksi tarvittaessa lisäkuvia.
Mutta tässä on varmasti paljon eri käytäntöjä. Riippuu hevosen käyttötarkoituksesta, hinnasta, kuka myy, hevosen historia, ikä, jne…
Mutta niinkun joku totesikin, että osta ammattilaiselta ja jos et itse ole ammattilainen käytä ammattilaista apuna ostaessa.

Lähettäjä: rilla 
Päivämäärä:   25.8.26 18:11:43

Myyjänä en kyllä maksa ostotarkastusta missään tilanteessa. Ostajalle ei useinkaan kelpaa hiljankaan otetut kuvat hevosesta, ja ostaja saataa valita lääkärin, jota en itse ikimaailmassa käyttäisi.

Lähettäjä: BB 
Päivämäärä:   25.8.26 18:35:29

Ostaja maksaa kuljetuksen klinikalle ja kaikissa tilanteissa tarkin. Jos on tiedossa oleva vika ja halutaan tarkastaa vain sen tilanne, silloin myyjä voi maksaa.

Lähtökohtaisesti ostaja maksaa kaiken aina.

Lähettäjä: meera 
Päivämäärä:   25.8.26 20:28:29

Minä olen aina sopinut myyjän kanssa, että jos tarkastuksessa löytyy jotain mistä hän ei ole etukäteen kertonut ja minkä vuoksi kauppoja ei synny, niin myyjä maksaa tarkastuksen. Muussa tapauksessa minä maksan. Paperit jäävät joka tapauksessa hänelle / hän saa ne omistajana klinikalta joka tapauksessa, joten en minä sitä maksa jos en osta hevostakaan.

Tarkastus aloitetaan aina siitä mikä eniten mietityttää tai vaikuttaa. Jos siitä löytyy jotain niin tosiaankin turha jatkaa enempää, kuten joku jo sanoikin.

Tällä tavoin olen toiminut ysäriltä lähtien ja jos myyjä vinkuu vastaan, en edes harkitse jatkamista joten myykööt jollekin toiselle.

Olen siis ostanut myös hevosia joista etukäteen tiesin että ne ovat täynnä vikoja ja viat pysyvät oireettomina tietynlaisella hoidolla ja liikunnalla. Eli en edes haaveillut että tarkastuksesta tulisi puhtaat paperit, lähinnä vain tsekattiin tilanne ja millainen tulevaisuus hevosella on mahdollisesti edessä ja verrattiin uusia tuloksia vanhoihin. Yhdellä hevosella esim. löysät takapolvet ja jotain vikaa toisessa etupolvessa ja liikutus sen mukaista. Tiesimme myös, ettei tämä hevonen voi elää pullahevosena vaan jos löytyy jotain, jonka vuoksi se joutuisi olemaan lähinnä seurahevonen, niin se menisi monttuun. Sen pääkoppa ei kestänyt olla jouten, mutta oli epäselvää, kestääkö kroppa riittävää liikuntaa. No, mitään muutosta aiempaan ei ollut, joten ostin hevosen ja se oli minulla melkein 10 vuotta 8-vuotiaasta 17-vuotiaaksi.

Toisella hevosella taas turvotti toinen kinner välillä aika rajustikin, muttei siitä koskaan mitään vikaa löytynyt niinä 8 vuotena kun se oli edellisellä omistajallaan (joka osti varsan vuotiaana) eikä minullakaan 9 vuoden omistamisen aikana. Joku mystinen satunnainen turvotus siis... Tiesin tämän hevosen myös olevan allerginen vaikka mille, esim. vitamiinivalmisteille, joten sen ruokinta oli tarkkaa. Ei se mitään, kun etukäteen rehellisesti kerrottiin.

Eli kun viat kerrotaan etukäteen rehellisesti, ne eivät tule ostajalle yllätyksenä. Se ei hyödytä kuin myyjää, että hän väittää ettei hevosessa mitään vikoja ole koskaan ollut ja ostaja vie hevosen klinikalle ja tulee vikalistan kanssa takaisin ja myyjä naureskelee ilmaisesta tarkastuksesta ostajan piikkiin.

Viimeisimmän hevosen ostin ulkomailta. Myyjä oli teettänyt sillä tarkastuksen etukäteen ja kertoi minulle, ettei ollut löytynyt mitään joka vaikuttaisi treeniin ja ainakin helpoissa luokissa kisaamiseen. Eli HeA Re 100 cm tasolla kisaamiseen. Kävin katsomassa hevosta, koeratsastin kahtena peräkkäisenä päivänä, tarkastutin hevosta vielä omaan piikkiin varmuuden vuoksi, sain myyjän teettämän tarkastuksen paperit mukaan ja ostin hevosen.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   25.8.26 21:32:47

Tää et ostaja haluaa teettää ostotarkastuksen, se varmasti ok. Kunhan on paperilla nimet et ostaja myös maksaa se.

Itse en ainakaan olisi valmis myymään hevosta jolle mahdollinen ostaja haluaa teettää sitä tätä ja tuota ostotarkastuksessa ilman et on kirjallinen sopimus.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.8.26 21:59:48

Myydä toi klinikalle ja oli sovittu että vie takaisin jos vikaa löytyy. Ei ottanut maksua. Kuvattiin pahimmista paikoista alkaen ja olisi keskeytetty heti jos olisi löytynyt jokin vika. Myyjä olisi toki saanut kuvat jos olisi ollut vikaa. Mitään ei ollut joten lähti mukaan.

Lähettäjä: Zugae 
Päivämäärä:   25.8.26 22:09:16

Minä vaadin aina myyjältä kaikki testit mitä klinikalta saa. Jos myyjä ei suostu niin kauppa jää siihen. Minä tutkin aina selän, jalat, vatsan, verikokeet, hampaat jne. Kengittäjältä haluan oman tutkimuksen. Otetaan MRI tarvittaessa. Ja käytän vain omaa lääkäriäni lausuntoon.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.