|
Lähettäjä: figjik
Päivämäärä: 25.8.26 20:08:06
Jotkut tienaavat somella todella hyviä summia eivätkä koskaan hanki/tarvitse mitään "oikeaa ammattia". Mutta se on kyllä totta, että vaikka joillakin tämä onnistuu, niin oikeasti todella todella harvoilla. Ja vaikka onkin paljonkin ihmisiä, jotka ovat tehneet harrastuksesta ammatin, niin kaikilla tämä ei todellakaan onnistu ja valokeilaan "en käynyt edes lukiota/jätin lukion kesken kun tein harrastuksesta ammatin ja olen silti miljonääri" pääsevät vain hyvin harvat. Arvi on kuitenkin lukion käynyt ja sen jälkeen alkanut kouluttautua valmentajaksi, joten ihan turhuuksiin hänkään ei ole aikaansa tuhlannut.
Lisäksi unelmien eteen pitää tehdä paljon töitä ja hevosharrastajissa/ammattilaisissa on se, että heissä kyse ei ole vain itsestään vaan aina on se toinenkin osapuoli, eli hevonen. Joka voi sairastua, menehtyä, tai myydään alta, tai mitä tahansa.
Köyhän perheen lapsilla on aina eri lähtökohdat kuin rikkaan perheen lapsilla ja vaikka köyhän perheen lapsi mitä tekisi, niin hän ei välttämättä millään saavuta taloudellisesti sitä tasoa kuin rikkaan perheen lapsi.
Muistan hyvin kun teininä lähdin kaverin kanssa EF:n kielimatkalle ja vanhempamme käskivät meidän kerätä itse rahat matkan toteuttamiseksi. Minä olen köyhästä, kaverini rikkaammasta perheestä. Tuntui todella epäreilulta, että vaikka kuinka itse tein kaikkeni, niin en saanut kerättyä kuin murto-osan siitä mitä kaverini. Kun minulle maksettiin jostain 20 markkaa, kaverilleni maksettiin satanen. Minulle ei syydetty rahaa tuosta vain, kun taas kaverilleni sukulaiset ja tutut antoivat rahaa ihan vain siksi kun kaverini tai vanhempansa sanoi "anna rahaa". Minä keräsin pulloja ja tein töitä sukulaisilla ja naapureilla ja sain pikku summia, kun kaverini sai mitään tekemättä satasia. Minä sain joulu- ja synttärilahjaksi kympin tai pari, kaverini satasen tai useamman. Joskus synttäreiden jälkeen kaverini esitteli lahjaksi saamiaan seteleitä. Pelkästään synttärilahjaksi 1200 markkaa. Kun olin hikisesti saanut kerättyä 1500 markkaa kovalla työllä, kaverillani oli kasassa yli kuusi tonnia. Tuntui pahalta kun hän vain naureskeli, että miten oot noin köyhä.
Jos Arvi saa nyt kerättyä rahaa niin että tavoitteet toteutuvat, niin hyvä. Mutta ihan varmasti joutuu silti tekemään aika paljonkin sen eteen, että sitä rahaa lahjoitetaan nyt ja mahdollisesti jatkossakin. Jos hän olisi todella tympeä ja ylimielinen somessa ja laittaisi ilmoituksen "antakaa rahaa, tahon kisoihin", niin ei varmasti kukaan lahjoittaisi. Joten hänen on kyettävä pitämään hyvä remmi ympärillään ja vaikka kuinka asiat menisivätkin pyllylleen, on silti osattava olla aikuismaisesti ja asiallisesti.
|