Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten muistaa kouluradan kirjaimet

Lähettäjä: Heli 
Päivämäärä:   23.8.26 13:34:59

Tunnustan, en osaa sijoittaa kouluradan kirjaimia oikein. Jotkut muistan, mutta en jokaista. Olen kilpaillut ja opettelen radat aina ikäänkuin reitteinä. On mennyt hyvin ja tapani ei koskaan ole ollut ratsastuksessa ongelma. Mutta pitäisihän ne nyt osata. Antakaa vinkkinne ja muistisääntönne millä te muistatte kirjainten kohdat.

Re: Miten muistaa kouluradan kirjaimet

Lähettäjä: Runo 
Päivämäärä:   23.8.26 13:48:01

Ainakin lyhyen radan kirjaimiin opetettiin ysärillä ”runo”. Jotenkin se liittyi metsässä (M) olevaan Berttaan (B), mutta muuta en muista.

Itse opettelen myös reittinä radat. Valmentaja ei myöskään käytä kirjaimia valmennuksen aikana, niin ei ole enää tarvetta muistaa niitä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.8.26 13:54:43

Ei minusta tarvitse opetella kirjaimia kirjaimina. Katson myös niitä pisteinä.

Osaan kirjaimet, mutta kumpikin pitkä sivu on minulle ykkönen-kakkonen-keski-kakkonen-ykkönen. Lävistäjä voisi mennä esim. ykkösestä keskelle tai ykkösestä kakkoseen. Ei tarvitse oikeasti miettiä yhtään niin paljoa ja arpoa kirjaimia, reitit kouluradoilla kuitenkin ovat yleensä loogisia.

Tarvittaessa kuitenkin se ”bertta ratsasti metsään” -puoli missä on MRBPF, niin muistaa siitä että B-kirjaimesta syödään pois palasia ennen kulmaa. B -> P -> F

”Eikä sitä huomattu” -puolella HSEVK, niin siellä K kertoo olevansa kulmassa ja V välissä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.8.26 15:57:29

Kymmeniä vuosia kilpaillut, enkä niita kirjaimia itsessään muista. Muistan pisteet, mitä radalla tehdään missäkin kohtaa.

Lähettäjä: Kiki 
Päivämäärä:   23.8.26 16:34:13

Bertta Ratsasti Metsässä Callella Huomannut Sitä Ei Leena
Alkeiskurssilla opeteltiin tätä 10-15v sitten ja hyvin on ainakin jäänyt päähän.😄

Lähettäjä: Vastaanvaan 
Päivämäärä:   23.8.26 18:16:14

Miks mulle on jäänyt päähän joku Mr Besh eli Herra Besh mut ei mitään hajua mikä se on ja onko ees oikein 😄😄 En osaa kouluradan kirjaimia

Lähettäjä: **'' 
Päivämäärä:   23.8.26 18:52:13

Fiksu Paksu Bertta Ratsasti Metsässä ja toinen sivu Kukaan Vain Ei Sitä Huomannut

Lähettäjä: - - 
Päivämäärä:   23.8.26 18:53:33

Sama, ei mitään muistia kummalla puolen on ärrä tai ässä, opettelen radan ja tehtävät pisteissä.

Lähettäjä: Heli 
Päivämäärä:   23.8.26 19:03:36

Lohduttavaa ettei muutkaan osaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.8.26 20:56:29

Miksi ihmeessä käyttää aivokapasiteettia ja muistia tuollaiseen asiaan? Jos radat oppii ja tekee asiat pisteessä, niin mitä väliä kirjaimilla. En osaa minäkään ja kisannut hyvin tuloksin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.8.26 00:02:04

Bertta
Ratsasti
Metsään

Eikä
Sitä
Huomattu

C oo L

Päivämäärä:   24.8.26 00:03:36

Tuo * selitys on paras :D

Päivämäärä:   24.8.26 00:09:28

Mulle on opetettu R-kirjaimen kohdalla surullisempi kohtalo Bertalle metsässä. Ja olin vielä lapsi silloin.

Päivämäärä:   24.8.26 00:12:15

Mulla on mielessä vaan:

Faaraon Paksu Bertta Ratsasti Metsässä
Kato V-ttu Eesti Sport Hobune

Päivämäärä:   24.8.26 00:12:16

"Lähettäjä.

Päivämäärä24.8.26 00:09:28

Mulle on opetettu R-kirjaimen kohdalla surullisempi kohtalo Bertalle metsässä. Ja olin vielä lapsi silloin."

Miten härö ope sulla on ollut... Apua!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.8.26 00:13:49

Laiska Bertta Ratsasti Metsässä Calle Hävisi Sinne Eilen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.8.26 02:08:22

Minä osasin nämä nuorena, koska tunnillakin mentiin tai tehtiin aina kirjaimessa. Siis ohjeet annettiin niin. Mitään tuollaista ihme lorua ei kyllä käytetty vaan ne oppi itsestään siinä tuntien aikana. Nykyään en näitä enää muista, kun nykysellä tallilla ei kirjaimia ole tai eivät vastaa ratsastettavaa aluetta. Mutta en ole ikinä opetellut kouluratoja varsinaisesti kirjainten kautta. Siis jos opettelen jonkun ohjelman ja pitäisi sanoa yhtäkkiä sieltä kesken ohjelmaa, että missä kirjaimessa tehdään voltti vasempaan niin en tiedä. Opettelen radat reitteinä, en tiedä mitä lisähyötyä siihen toisi tietää olevansa R:n kohdalla?

Lähettäjä: Toki 
Päivämäärä:   24.8.26 09:08:42

Mä kans opin eka lapsena tuon surullisen kohtalon bertalle, oli lapsuuden tallilla yleisesti käytössä. Vasta aikuisiällä kun oma lapsi opetteli kirjaimia, kuulin ekaa kertaa sen ratsastus version. Mun lapsuuden versiossa myös niillä f p ja v k oli alatyylin sanat/kirosanat liittyen siihen Bertan surullisen kohtaloon eli esim lopussa tavallaan mainittiin mikä ruumiinosa tuli Kipeäksi. Oltiin siis ala-aste ikäisiä tuolloin.

Päivämäärä:   24.8.26 09:11:42

En muista kirjaimia, opettelen kanssa radat reitteinä.

Olen yrittänyt opetella, mutta unohtuvat yhtä nopeasti koska ei niitä käytetä jatkuvasti ja ulkokentällä meillä ei ole kirjaimia.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   24.8.26 09:21:07

Bertta Ratsasti Metsässä, Elokuun Syys Hämärässä

Päivämäärä:   24.8.26 10:13:16

Minäkin muistan "Bertta Ratsasti Metsässä Callella Huomannut Sitä Ei Leena", miten se onkin jäänyt niin hyvin mieleen :D Muistan lukeneeni lapsena jostain ratsastuskirjasta ja hokeneeni sitten niin kauan että osasin, on ollut hyödyllinen loru.

Lähettäjä: pölö 
Päivämäärä:   24.8.26 10:29:58

Mä taas oon oppinut lyhyen radan kirjaimista lorun Bertta Ratsasti Metsässä Candyllä Hyppäsi Siellä Esteen Laukassa. Tätä sitten edelleen lurittelen jos meinaa kirjainten paikat unohtua :D

Lähettäjä: molla 
Päivämäärä:   24.8.26 11:11:11

Miksi ne pitää muistaa ?

Itse kyllä opettelen sen radan niin, että tiedän missä kohtaa tehdään eri liike, en kirjaimien mukaan. Kirjaimet on vain "pisteitä", joihin liike kohdisteaan.

Päivämäärä:   24.8.26 11:21:23

Mä opettelen usein tiet sekä kuvioina että kirjainten mukaan. Kirjaimet auttaa sillä hetkellä, kun jostain syystä muisti ei pelaa. Yleensä teiden suhteen käytän rumia sanoja, koska ne vaan jää mieleen painokkaammin.

Radan kirjaimet taas on ollut pakko osata siksi, että olen raksannut koulurataa kisoihin x kertaa. Jos haluaa kisata, on pakko kasata.

Lähettäjä: JL 
Päivämäärä:   24.8.26 13:24:45

Pitkistä sivusta toiselle mulla on oma muistisääntö Helsingin Sanomat Ei Vois Kiinnostaa eli HSEVK.
Toisen puolen opettelin pareina eli H ja M on vastakkain, S ja R on parit, E ja Bertta, Ville ja Pekka, F ja K.
Lyhyet sivut on pari eli A ja C. Aina aloitetaan A:sta ja ratsastetaan kohti C:tä.
Keskellä olevat "näkymättömät kirjaimet" opettelin niin, että X on rasti keskipisteessä, I on lyhyen radan keskipiste ja L lyhyen radan A, G on se hämäävä lopputervehdys kun liian pitkälle ja D tulee aina liian nopeasti kun pitää lähteä väistöön.

Ja kyllä, käytän kirjaimia opetuksessa kun kerron mitä reittejä tahdon ratsukoiden tekevän. Itse olen kasvanut niin, että nämä pitää osata, muilla aakkosilla ei ole mitään väliä. Kentällä ja maneesissa reunakirjaimet on aina näkyvissä, koulurataa opetellessa paperille voi luntata kirjaimet paikoilleen niin monta kertaa että osaa ratsastaa sitten oikeasti pisteeseen kilpailuissa kun kenttä onkin eri päin.

Lähettäjä: Xvg 
Päivämäärä:   24.8.26 13:27:26

Heh, itse kisasin nuorempana jopa pieniä kv kisoja, enkä vieläkään muista niitä kirjaimia. Kun opettelen uuden radan, tarkastan piirroksista, että opettelen tiet oikein ja sitten vaan ratsastan niihin merkkeihin kirjaimista välittämättä.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   24.8.26 13:32:08

Mulle opetettiin aikoinaan
Bertta
Ratsasti
Metsässä
Lauantai
Iltana
Cesarilla
Eikä
Sitä
Huomattu

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   24.8.26 13:54:26

Tää oli jostain kirjasta jota vähän muokattiin:

Aidot Kengurut Varmasti Ehtivät Sittenkin Hörpätä Colaa Mennessää Rumaan Brasiliaan Paskoille Filmifestareille pisteeseen X :’D

Kun opetteelen rataa mietin oikeesti, että lävistäjä kohti filmifestareita.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.