|
Lähettäjä: Kouluratsastaja
Päivämäärä: 21.8.26 20:10:20
Ehkä suppea ja huono otsikko, mutta en keksi muutakaan millä kuvata ongelmaa joka mulla on kouluratsastajana.
Osaan siis sen verran ratsastaa että pystyn kouluttamaan hevosia VaB+ tasolle.
Tykkään siis toisin sanoen ratsastaa koulua semi tavoitteellisesti, oheistreenata ja hioa tehtäviä kotona, ja koen olevani ihan hyvä ratsastaja. Kotona.
Mutta sitten siihen ongelmaan: Multa puuttuu joku palikka päästä, millä kootaan tehtävät kisasuoritukseen HUOLELLISESTI tehtävä tehtävältä. Ja sitten ratsastetaan ne omalla tasollaan ja saadaan niistä asialliset pisteet radalta.
Menen kisoihin ja saatan ratsastaa jonkun aivan poskettoman tyhmän aloittelijan virheen. Tyyliin soikean voltin, huonosti valmistellun siirtymisen tai kasan jotain ihan älyttömiä rikkoja mitkä olisi voinut välttää kun olisi keskittynyt, ajatellut, ja valmistellut. Toisinaan unohdan radan. Tunnistan itse missä menen vikaan, mutta en jotenkin kykene parempaan :(
Kyse on osittain kisahermoista, väkisinkin adrenaliini nousee hieman päähän ja vaikuttaa toimintakykyyn. Kisatilanne on myös valmistelun ja huolellisuuden kannalta eri, kun kutakin tehtävää varten on vain se yksi mahdollisuus, ja mitä vaikeampiin ratoihin mennään, sitä enemmän edellisen tehtävän mahdollinen virhe vaikuttaa seuraavaan arvostelukohtaan ja sitä seuraavaan jne. kun taas kotona samaa tehtävää voi työstää niin kauan että tulee hyvä.
Minusta itsestä vaan tuntuu että mut valtaa kisoissa joku "hälläväliä, tempaistaan tää tästä vaan äkkiä alta pois" asenne ja teen sinne päin vaikka tiedän että pystyisin, ja pystyn välillä parempaankin. Kun yritän tsempata itseni siihen asenteeseen että tää on tärkeää, nyt keskityt 100%, alan jännittää ja töppäilen siksi. Olen kilpaillut vuosia, ja alla on varmaan satoja startteja eri hevosilla. Kokemus ja rutiini on auttanut tähän vähän, mutta nyt pidemmän tauon jälkeen ongelma on palannut. Harmittaa katsoa videolta jälkikäteen kun näen omin silmin virheen tulevan jo useampia askeleita ennen kun se edes tapahtuu, ja mietin että miksi en tehnyt niin tai näin.
Kanssatoheltaja: Mikä tähän auttaa? Mitä ihan konkreettisesti pitäisi treeneissä huomioida että saisi huolellisuutta tekemiseen myös kisatilanteessa? Mikä on juuri sun niksi täydelliseen rentoon keskittymiseen radalla?
|