|
Lähettäjä: Milli
Päivämäärä: 21.8.26 16:15:54
Asiat oppii loppujen lopuksi varsin nopeasti eikä kukaan onneksi tiedä kaikkea. Omistaminen on onneksi helpompaa kuin ratsastaminen :) On todella paljon sellaista, jota ei voikaan oppia kuin vasta oman hevosen kautta. Alkuun sitä on ihan kuutamolla mutta sanoisin, että puolen vuoden jälkeen, jos isoja ongelmia ei tule, yleensä paketti alkaa olla kasassa ja homma rullaa.
Ruokinnasta: Suosittelen lämpimästi jatkamaan alkuun samalla ruokinnalla kuin hevonen on ollut. Alussa voi kuitenkin kysyä ruokintasuunnitelmaa esimerkiksi Hippolytin Elenalta. Hän käy meidän isolla tallillamme, mutta häneltä voinee pyytää ruokintasuunnitelmaa myös sähköpostitse, kun laittaa kuvia hevosesta ja heinäanalyysin.
Sairauksista: Jonkinlainen ensiapupakkaus on hyvä olla alkuun koottuna, mutta ihan hyvin tarvikkeita ja tietoutta voi kartuttaa sitä mukaa, kun ongelmia tulee. Hyvä tallinpitäjä ja kivat tallikaverit ovat tässä asiassa arvokkaita. Olisin itse monessa kohtaa ollut jo pyytämässä lääkäriä paikalle, mutta kokeneemmat ovat onneksi olleet apuna arvioimassa, onko esim. haavan tikkaus tarpeen.
Kengityksestä: Jos hevonen tulee isommalle tallille, siellä luultavasti käy useampikin kengittäjä oman rinkinsä hevosia kengittämässä. Sellaiseen voi pyytää päästä mukaan. Kengittäjävalinnat ovat välillä vähän monimutkaisia, kun omistajilla on voimakkaita mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin, ja tietenkin itsellä tulee ajan kanssa omat havainnot ja kokemukset.
Itse ostin oman hevosen pari vuotta sitten. Tai hevonen oikeastaan työnnettiin syliini. Alku oli sekavaa ja tavallaan raskastakin, kun jouduin ostamaan hevoselle ihan kaiken, siis riimuakaan en saanut sen mukana, ja olin aika lailla tallikavereiden ja tallinpitäjän avun varassa. Oli niin paljon kaikkea, mistä en tiennyt mitään, ja oli raskasta olla niin kujalla koko ajan. Hyvin siitä kuitenkin selvisi ja ilolla jaoin myöhemmin kiitoslahjat kaikille minua auttaneille.
|