Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kotitallille apukäsiä ratsastusta vastaan?

Lähettäjä: Veevee 
Päivämäärä:   20.8.26 21:20:44

Olen onnekkaasti ollut tilanteessa, jossa ratsastin hyvillä hevosilla tallitöitä vastaan. Talli oli pieni kotitalli, jossa tein kaikkia vuoroja, joskus yksittäisinä & joskus lomittamalla. Usein myös paljon ylimääräistä pihan- & varusteidenputsauksesta eteenpäin.

Olen nykyään vaihtanut asuinpaikkaa, toki käyn vanhalla tallillani edelleen ajan antaessa myöten. Etsin aiemmin täältä varovasti vuokrahevosta, mutta lopetin työtilanteeni muuttuessa niin, etten voi ottaa vuokrahevosta puoliylläpidon hinnoissa.

Toivoisin kovasti löytäväni ajan myötä vastaavan diilin, joka toimisi molemmille osapuolille. Tietysti jos työtilanteeni paranee & aikaa jää vähemmän tallityölle, maksaisin enemmän mieluusti. Mutta minä haluaisin kovasti ajalleni käyttöä & harrastustani eteenpäin, ja täten tarjota jollekulle taas laadukasta ja luotettavaa työapua.

Haaveilenko turhia? Ymmärrän, että netissä on vaikeaa tällaista ilmoitusta tehdä, sillä oikeutetusti luotettavuuttani ventovieraana ihmisenä voidaan epäillä. Tottakai voisin tarjota suosituksia, mutta tilanne on monimutkainen silti.

Inhottaa vain, että aikaa pyörii turhan takia käsissä, ja haluaisin kuitenkin tekevänä ihmisenä, no tehdä. Ja kehittyä. Onko kotitallien pitäjät kiinnostuneita vastaavanlaisista diileistä?

Re: Kotitallille apukäsiä ratsastusta vastaan?

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   20.8.26 21:31:58

Uskon että kiinnostusta olisi, mutta monella on niin huonoja kokemuksia kaiken maailman vuokraajista ja liikuttajista, että ovat mieluummin ilman. Laita ilmoituksia alueesi yleiseen fb-ryhmään, hevosryhmiin ja htnettiin, ja yritä olla vakuuttava :)

Lähettäjä: Pulla 
Päivämäärä:   20.8.26 22:03:56

Ja mainitse ilmoituksessa, että saat suositukset edellisestä paikasta! Kyllä toisen tallinpitäjän sanalla on arvoa, juuri tuollaiselle avulle on takuulla monella tarvetta ja toivetta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.26 22:11:40

Tarjoudu aluksi vain talliavuksi, älä lähde ridakulmalla liikkeelle

Päivämäärä:   20.8.26 22:19:59

Kiitos paljon vastauksista! Tämä valaa uskoa ja rohkeutta tehdä ilmoitus. Suositukset on tosiaan saatavilla useammalta taholta, niiden pohjalta varmaan uskaltaakin lähteä liikkeelle. Ymmärrän tosi hyvin että huonoja kokemuksia voi löytyä ja on iso kynnys ottaa vieras tyyppi omalle tontille tekemään.

Uskon, että paras olisi nimenomaan tehdä tasapuolinen sopimus heti kättelyssä, eikä tuoda ratsastuspuolta esille vasta myöhemmin.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   20.8.26 23:07:48

Juuri noin minä harrastin opiskeluaikoina. Kun olin paikalla, talonväen ei tarvinnut laittaa tikkua ristiin ja vastaavasti itse sain ratsastaa ja muuten puuhata hevosten kanssa niin paljon kun vain halusin. Välillä tein viikonloppuja myös. Oli mukavaa aikaa.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   21.8.26 00:08:39

Minulla käy kotitallissani kaksikin tällaista aloittajan tapaista helmeä. Win-win tilanne parhaimmillaan.
Molemmat tulleet puskaradion kautta meille.

Lähettäjä: Silli 
Päivämäärä:   21.8.26 00:10:22

Harmi ettei meillä ole kenttää

Lähettäjä: ses 
Päivämäärä:   21.8.26 00:20:47

Olen vuosien varrella etsinyt useaan otteeseen mutta sitoutuvia kävijöitä on vaikea löytää, kun puitteiltaan vaatimaton kotitalli kaukana kaikesta, vaikka on kivat ja osaavat hevoset joilla saisi vaikka valmentautua ja kisata. Tuo olisi aivan unelma, että löytäisi sellaisen liikuttajan joka voisi satunnaisesti tehdä tallivuoroja esim. jos on itse reissussa (sen kerran viidessä vuodessa kun uskaltaa tontilta poistua).

Lähettäjä: LOST 
Päivämäärä:   21.8.26 00:35:25

Ottaisin kaltaisesi kultakimpaleelta kuulostavan mielelläni, mutten vielä ensimmäisen 10 vuoden aikana ole löytänyt. Toki en liiemmin ole etsinytkään. Puitteet on kunnossa ja laadukkaat hevoset, mutta kynnys päästää joku kotipihaan, on aika korkea.

Päivämäärä:   21.8.26 07:53:47

Ei "meilläkään" ollut kenttää, mutta laadukkaat hevoset kyllä. Ja hyvin pärjättiin! Tilanne, jossa saisi toisinaan vaikka valmentautua ja kisata, olisi ihan mahtava.

Kynnyksen ymmärrän kyllä. Saman kynnyksen takaa täältäkin huudellaan, mutta ehkä tällainen timanttinen tilanne tulee vielä vastaan. Olisi mahtavaa päästä tekemään taas enemmän ja löytämään kivoja tyyppejä ympärille.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   21.8.26 22:04:06

Itse olen tälläistä ihmistä kaivannut tallilleni.
Apukäsiä, ei mitään orjatyötä kun meillä hevoset pihatossa.
Kaksi liikutettavaa +poni. Aika ei riitä kaikille ja yksin ei kahdella hevosella maastoon pääse samaan aikaan.

Olen jo luovuttanut kun ei apukäsiä löydy.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.8.26 22:39:59

Mä olen tehnyt vastaavalla tavalla eli saanut ratsastaa tallitöitä vastaan. Mutta olen myös käynyt tekemässä pelkkiä tallihommia tai kuntouttamassa saikkuhevosta, eli sinänsä se ratsastaminen ei ole ns.pakollista mutta tietenkin se on se asia alussa, millä "diili" syntyy. Minä en kyllä ymmärrä miksei heti alusta asti puhuta suoraan, eli töitä vastaan ratsastusta. Kotitallien pitäjät nimenomaa tarvii niitä apukäsiä niihin tallihommiin ja kaikki ymmärtää, että lähtökohtaisesti paskanlappaus on työtä, josta täytyy saada korvaus = rahaa tai ratsastusta.

Itse en ymmärrä myöskään tätä kauheaa suosittelijalistaa jne. Kai fiksut ihmiset nyt osaa itse katsoa millainen tyyppi on. Jos muuttaa toiselta paikkakunnalta niin oikeastiko soittelette johonkin Ivaloon ja kysytte suosituksia? :D

Lähettäjä: Kkoo 
Päivämäärä:   21.8.26 22:47:43

missäpäin te apukädet olette?
Kaivataan myös pienelle kotitallille, jossa kivat hevoset ja aika helpot hommat. Keskustasta pääsee alle 10minuutissa pihaan. Kenttä löytyy ja valmennuksiakin on. Sellaiset apukädet, jotka tulisi vaikka koko viikonlopuksi, että päästäisiin joskus reissuun.

Päivämäärä:   21.8.26 23:35:29

Ei kai niille suosittelijoille pakko ole soittaa. Ehkä se tieto jo siitä, että vastaavaa kokemusta on, ja että siitä on jäänyt tyytyväisiä ihmisiä kaikin puolin, riittää. Ja jos haluaa soittaa, niin ihan vapaasti. On se kuitenkin kynnys ottaa vieras tyyppi kotitallille pyörimään, joten miksipä ei mainita suosittelijoista.

Mullekin on ihan tuttua käydä välillä hommissa ratsastamatta. Ja välillä ratsastamassa ilman suurempia hommia. Meilläkin on hoidettu, kuntoutettu ja talkoiltu jne. hyvällä fiiliksellä monet kerrat. Kuuluu harrastukseen. Välillä tulee käytyä tekemässä vaikka aamutalleja, ja liikuttamassa sitten myöhemmin tai toiste.

Missähän päin Kkoo:lla on talli?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   22.8.26 10:47:28

Oispa kiva aina kun joku suosittelisi. Oli sitten kyseessä tällainen apukäsi, tallipaikkalainen tai vuokraaja. Tietäisi, ettei ole kiertelevä ongelmien aiheuttaja. Hyviä tyyppejä on harvassa.

Lähettäjä: Himmu 
Päivämäärä:   22.8.26 16:41:31

Täälläkin kaivattaisiin apukäsiä. Missä päin aloittaja tai muut kiinnostuneet asuvat?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.8.26 16:42:57

Ootpa veltto jos et jaksa omaa kotitalliasi ilman apukäsiä hoitaa.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   22.8.26 23:40:12

Minä en kaipaa varsinaisesti apukäsiä talliin, hoidan kyllä omat hevoseni ja kaveri tuuraa lomilla, mutta harrastaminen yhdessä on mukavampaa. Jos joku tulisi hyvin suosituksin, saattaisin päästää tiluksille, mutta mykkiä murjottajia en huoli. Tai pätijöitä tyrkyttämässä oppeja, joihin tutustuin vuosikymmeniä sitten

Lähettäjä: JS 
Päivämäärä:   23.8.26 02:08:20

Itse olen suht uusi hevosten parissa, mutta peruskokemusta on jo ja halu oppia jatkuvasti lisää. Olen rehellinen, teen kaikki hommat huolella ja sovitusti, mutta missäpä sen todistat, kun kukaan ei ota edes "koeajalle". Olen laittanut ilmoituksiin, että kokeillaan muutama kerta ja jos vaikka ei kemiat synkkaa tai mitä tahansa muuta, niin lopetetaan kokeilu hyvässä hengessä.

En oikein tiedä mitä muuta enää sanoa. Omasta mielestäni olen minimoinut kaikki riskit hevosen omistajan näkökulmasta, mutta toki ymmärrän, jos on monia huonoja kokemuksia, niin rima kokeiluun on korkea.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   23.8.26 09:29:17

Toki jos apu on oikeasti ns. Merkittävää ja pystyt ainakin pitämään yllä hevosen tasoa etkä vie taaksepäin. Itselläni on poni ja vuokraukseen kuulu 15min tallityö, otan kyllä maksun vuokrauksesta myös. Jotkut tuntuvat olevan sitä mieltä että 15 min tallityöt tarkoittavat että pitäisi antaa poni ilmaiseksi käyttöön.

Voin maksaa tallinpitäjälle myös muutaman euron lisää että hän tekee ne. Suuri ongelma nimenomaan ponin kanssa, mitä moni äiti ei tunnu ymmärtävän on, että otan riskin kun päästän osaamattoman lapsen keskenään ratsastamaan ponilla. Mitä jos lapsi tekee jotain luvatonta ja ponille sattuu jotain? Jos kenkä irtoaa kun lapsi ratsastaa? Ohjat katkeaa? Varusteet hajoaa huolimattoman käytön vuoksi? Poni karkaa, satuttaa itsensä tai vahinkoa tulee ulkopuolisille lapsen toiminnan vuoksi? Tässähän minä jään maksumieheksi, koska tuskinpa he noita lähtevät korvaamaan. Mielestäni 15 min apu tallitöissä ei siis ole riittävä kompensaatio riskeihin nähden. Myös käytännössä yksikään lapsi ei vie ponia eteenpäin tai edes ylläpidä tasoa (poni on osaava), vaan poni on omalle lapselle aina seuraavalla kerralla vaikeampi ratsastaa ja testailee. Tietysti aikuisen ihmisen kanssa eri asia, mutta tässä oma näkökulma ja mikä hieman joskus nyppii ponityttöjen äitien kanssa. Onneksi meille on löytynyt muutama fiksu vuokraaja myös.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.