|
Lähettäjä: ks
Päivämäärä: 24.8.26 12:01:51
Suhtaudun näihin kyllä aika suurella varauksella. Osa jutuista on kuitenkin ollut totta.
Esimerkki 1. Tallille tuli toisesta ratsastuskoulusta tyttö, joka vanhempineen kertoi, ettei siellä otettu häntä porukkaan mukaan eikä hän päässyt tarpeeksi eteenpäin. Esimerkiksi leirillä hänet oli jätetty yksin huoneeseen, kun muut lähtivät tekemään tallilla jotain hommaa, jota tämä tyttö ei halunnut tehdä. Lisäksi heille oli luvattu, että ulkopuolisiin kisoihin pääsisi vasta seuraavana kesänä, mikä heidän mielestään oli kohtuutonta, kun tytön taso oli kuitenkin hyvä. He kertoivat myös, että tytölle olisi huudettu, ettei hänestä tule yhtään mitään. Kuitenkin aika nopeasti huomasi, että sama kuvio toistui tällä uudellakin tallilla. Hänen mukaansa häntä jätettiin ulkopuolelle ja syrjittiin sekä kisoissa että muutenkin kohtelussa. Lopulta hän osoittautui aika riidanhaluiseksi, huomionkipeäksi ja draamailuun taipuvaiseksi, ja hänen kanssaan oli todella raskasta olla tekemisissä. Kun huomasin hänen valehtelevan asioista, en enää uskonut sanaakaan siitä, mitä hän kertoi edellisestä tallista. Varsinkin kun sen tallin maine oli muutenkin alueella täysin moitteeton.
Esimerkki 2. Toiselta tallilta tuli äiti–tytär-pari, jotka kertoivat, että heitä oli syytelty siellä ihan perusteettomasti. Perässä tuli kuitenkin tallin omistajan liikkeelle laittamana viestejä, joissa väitettiin, että he olivat kiusanneet muita ja että raha-asiat olivat sotkussa. Nämä väitteet osoittautuivat kuitenkin valheiksi. Tällä tallilla oli muutenkin aika kyseenalainen maine, ja siellä oli esimerkiksi sellaista meininkiä, että asiakkaita savustettiin ulos.
Esimerkki 3. Toiselta tallilta tuli perhe, joka kertoi, että tallin omistaja on hullu ja kohtelee asiakkaita epätasapuolisesti. Lisäksi heidän mukaansa tunneilla oli jatkuvasti vaaratilanteita, eivätkä he siksi voineet enää käydä siellä, koska toiminta ei ollut heidän arvojensa mukaista. Tämän tallin maine oli kyllä muutenkin kyseenalainen, eli siellä oli oikeasti ollut huonoa asiakkaiden kohtelua. Myöhemmin kuitenkin selvisi, että tämä perhe oli itse tullut mustasukkaiseksi lastensa ystävistä ja oli alkanut väittää isoa porukkaa kiusaajiksi. He olivat myös tehneet muiden nimissä perättömiä ilmoituksia sun muuta. Lopulta he lähtivät tallilta lähinnä siksi, että pelkäsivät tallin omistajan saavan selville, ketkä sotkujensa takana oli. Ja oli heille jotain puhutteluja jo ollut, että olivat itse kiusanneet toisia.
Esimerkki 4. Toiselta tallilta tuli kaksi siskosta, jotka eivät aluksi vastanneet kysymyksiin siitä, miksi tallia oli vaihdettu. Myöhemmin heiltä sai varovasti irti sen, että heitä oli alettu kohdella siellä todella huonosti. Heille oli esimerkiksi sanottu, että isompi porukka kiusasi heitä ja että heidän pitäisi pysyä erossa muista, koska heistä ei pidetty. Vasta 1–2 vuotta myöhemmin heille selvisi, että heitä olikin itse väitetty selän takana kiusaajiksi, vaikka heille päin puhuttiin ihan eri tavalla. Heistä oli heidän tietämättään levitetty kiusaajan mainetta, ja tallin omistaja oli vielä laittanut näitä juttuja eteenpäin selvittämättä kunnolla, mitä oikeasti oli tapahtunut.
Aluksi itsekin uskoin niitä kiusaamisjuttuja, koska puheiden perusteella kyseisellä tallilla oli tosi ikävää porukkaa. En kuitenkaan enää sen jälkeen, kun olin jonkin aikaa seurannut näiden ihmisten touhuja itse.
Mutta siis tosi ikäviä tilanteita nämä kaikki, koska jokaisessa aina joku sai ansaitsemattaan huonoa, valheellista mainetta, jolla on ollut seurauksensa.
|