Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uskotko kaikki juorut mitä kuulet?

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   20.8.26 19:49:22

Eli joku ystäväsi kertoo sinulle tarinan jostain toisesta henkilöstä ikävään sävyyn.
Uskotko tämän tarinan suoriltaan vai tutkitko asiaa ensin?
Tulipa vain mieleen että periaatteessa kuka tahansa voi aloittaa perättömän juorun sinusta ja tietämättömät saattaa sen sitten uskoa. Tämä aiheuttaa tietenkin ongelmia tälle juorun kohteelle jossain vaiheessa.
En ymmärrä miksi jotkut näin toimii, mutta kovin erikoista toimintaa jota nähtävästi jopa tapahtuu.

Ja sitten vain jutustelua alle aiheesta

Re: Uskotko kaikki juorut mitä kuulet?

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   20.8.26 19:57:54

No en todellakaan usko kaikkea mitä kuulen. Minusta on levitelty perättömiä juoruja, joten tiedän hyvin kokemuksesta, että jollekin muulle voi käydä samalla tavalla. Ihmiset on niin hulluja, että keksivät ihan mitä vaan.

Lähettäjä: kittykat 
Päivämäärä:   20.8.26 19:59:54

En usko enkä tutki. Tämä on varmaan epäsuosittu mielipide, mutta minua ei oikeastaan kiinnosta, onko juoru totta vai ei, jos se ei vaikuta omaan tekemiseeni ja olemiseeni. Harvemmin minulle kyllä juoruja kerrotaan, kun on tiedossa, että menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.8.26 20:01:28

Kyllä koska vihaan hevosharrastajia joten haluan aina uskoa heistä pahaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.26 20:16:48

Täällä luettu ja pitkin kyliä kuultu on sitä sun tätä höpö höpöä..
Ihmiset keksivät, ovat ymmärtäneet väärin tai kuvittelevat kaikenlaista asioista ja ihmisistä.
Ennemmin muodostan kuvan kirjoittajasta tai ihmisestä, joka tällaiseen toimintaan ryhtyy.

Lähettäjä: Ellu 
Päivämäärä:   20.8.26 20:35:26

En usko. En usko myöskään mitään, mitä näen somesta, koska ihmiset julkaisevat ihan todella vääristeltyä sisältöä.
En ymmärrä miten on pokkaa. Ja tämä ei nyt maalittamista yhteenkään ns isoon somettajaan vaan ihan tavallisiin tallajiin.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   20.8.26 21:04:53

Valitettavasti Suomalaiseen luonteenpiirteeseen kuuluu uskoa kaikki keksityt jutut, ja vaikka kohde kertoisi totuuden niin ei uskota.

Päivämäärä:   20.8.26 21:10:11

Minä rupen välttelemään ihmisiä jotka puhuvat toisista ikävään sävyyn koska nämä ovat juuri niitä jotka puhuvat sitten minustakin samaan sävyyn muille.

Päivämäärä:   20.8.26 21:19:06

"Tulipa vain mieleen että periaatteessa kuka tahansa voi aloittaa perättömän juorun sinusta ja tietämättömät saattaa sen sitten uskoa."

Juu, sen takia sitä sanotaan juoruamiseksi eikä toden puhumiseksi.

Päivämäärä:   20.8.26 21:47:00

Yleensä yksityishenkilöistä juorut ei pidä paikkaansa mutta yrityksistä yleensä pitää.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   20.8.26 21:59:21

En usko.

Täälläkin kun alettiin liiton hallitusta haukkua, eikä annettu kunnon perusteita, kyseenalaistin haukkumisen. Sain haukut, että olen mannisen kätyri. Olen vaan ihan tavan harrastaja, joka ei tunne ketään hallituksesta.

Haluan aina perusteet. Toki pistän ns. korvan taakse, jos kuulen positiivista tai negatiivista. Mutta en yhden tai kahdenkaan tarinan takia tuomitse ihmistä. Olen kyllä vähän varuillaan, jos itse pääsyn tekemisiin ko. henkilöiden kanssa. Lisäksi merkkaapaljon kuka tarinaa kertoo. Jos joku puolituttu tallikaveri kertoo, joka valittaa muutenkin kaikesta, niin menee valitus about ö-mappiin. Mutta jos esim. meidän tallinomistaja valittais, niin kuuntelisin herkällä korvalla! Hän ei about koskaan sano kenestäkään mitään pahaa ja aina puhuu muista asiallisesti. Ollaan myös tunnettu 15v joten luottamussuhde on vähän eri, kuin jonkun perus tuntilaisen kanssa.

Lähettäjä: Numbs 
Päivämäärä:   21.8.26 01:35:33

Ennen uskoin, koska ei tullut mieleenkään, että joku haluaisi valehdella tai vääristellä, Varoituksia en kestään uskonut vaan ajattelin että on keksitty/liioiteltu ettei esim. kannata olla missään tekemisissä jonkun kanssa.

Sitten tapasin tallilla narsisti-psykopaattiperheen ja olen saanut niin paljon katua että koskaan saatoin uskos heidän juoruista mitään. Koska mikään ei olllut oikeasti totta. Ja nykyään otan varoitukset todesta.

Tosin minusta itsestä liikkuu varoituksia että olen hullu kiusaaja ja vainoaja koska tuo narsisti-psykopaattiperhe sai jotkut uskomaan niin.

Joillekin olen näyttänyt viestejä mitä valheita kys perhe heistä levittänyt niin sen jälkeen on ymmärtäneet ettei juorut minustakaan pidä paikkansa.

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   21.8.26 09:27:06

Täytyy sanoa että suurin osa ihmisistä, joista on varoiteltu, on olleet just niin hulluja mitä on sanottukin :-D

Yhtä kehuttiin niiiiin maasta taivaaseen ja oli kiero kuin korkkiruuvi.

Joskus on ollut sellaisia, joita muut pelkää ja minä tulen hyvin toimeen.

Täytyy kehittää sitä omaa silmää ja antaa ihmisten puhua, he kyllä mielellään kertovat millaisia ovat ;-)

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   21.8.26 09:51:07

En usko, teen itse havaintoni

Lähettäjä: Hoh 
Päivämäärä:   21.8.26 09:56:47

En usko suoraan. Jokainen saa mahdollisuuden. Ja jos oisin aina uskonut vaikka tätäkin foorumia niin olisi mm meidän kehonhuoltaja jäänyt löytymättä joka on ollu korvaamaton apu.

Päivämäärä:   21.8.26 10:07:00

Itse haluan myös luoda oman mielipiteeni ihmisistä ja jätän juorut juoruiksi. Kertoo mielestäni enemmän juoruajasta itsestään kuin asian kohteesta. Itse en halua edes kuulla mitä joku tekee tai ei tee, varsinkin jos tarinan kerronta on ikävän sävyinen.

Päivämäärä:   21.8.26 11:44:33

Lähettäjä: —-
Päivämäärä: 20.8.26 21:59:21

Niin, ja sit kävikin ilmi miten hallitus on hoitanut liiton asioita erinomaisesti?
Perusteita annettiin täälläkin ihan riittävästi ja asiaa tutkimalla asialle sai varmistuksen. Eihän tämän foorumin esitettyjen asioiden perusteella kannata mielipidettään muodostaa.

Päivämäärä:   21.8.26 12:16:38

En usko, enkä tutki. Sellaisten ihmisten jutut, jotka vaahtoavat vähän väliä negatiivisesti yhdestä sun toisesta menevät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tällaisille ihmisille se on lähinnä tapa, että aina täytyy haukkua joku jostain syystä.

Sen sijaan jos joku läheinen ystävä joka ei tavanomaisesti sano koskaan negatiivista kenestäkään, kertoo jotain ikävää jostakin, niin uskon kerrotun olevan melko lailla totta.

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   21.8.26 22:04:09

En usko, mutta kyllä niissä yleensä totuuden siemen on. Se paljonko värikynää on käytetty onkin eri juttu

Päivämäärä:   21.8.26 23:15:19

Tietysti uskon!

Päivämäärä:   22.8.26 00:27:32

En usko kaikkea. En uskonut yhdestä tallista mitään ja piti itse kokea. Hevonen lähti hautaan tallin toimesta kuten monen muunkin. Harvemmin samassa paikassa samat sairastumiset ja onnettomuudet toistuu.

Päivämäärä:   22.8.26 00:58:28

LähettäjäEllu

Päivämäärä20.8.26 20:35:26

En usko. En usko myöskään mitään, mitä näen somesta, koska ihmiset julkaisevat ihan todella vääristeltyä sisältöä.
En ymmärrä miten on pokkaa. Ja tämä ei nyt maalittamista yhteenkään ns isoon somettajaan vaan ihan tavallisiin tallajiin.

----
Ymmärrän kyllä tekoälyn luomat profiilit, mut miks hitossa sä seuraat ihmisiä jotka sun mielestä vääristelee niin paljon asioita? Eikö ole vähän kieroa tuollainenkin stalkkaaminen?
Itse tykkään, että some on siisti eikä täynnä valitusta ja kaikkea ei tarvitse elämästä jakaa, mutta en ole mistään valehdellut vaikka saattaa kiiltokuvalta jonkun mamman mielestä näyttääkin. Toivottavasti tuollaiset tajuaisi lopettaa seuraamisen, jos noin häiritsee.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.8.26 10:23:50

"Minä rupen välttelemään ihmisiä jotka puhuvat toisista ikävään sävyyn koska nämä ovat juuri niitä jotka puhuvat sitten minustakin samaan sävyyn muille."
Tämä. Tosin välttely on aika vaikeaa jos olet samassa työpaikassa.
Perättömät puheet on varsin mielenkiintoinen juttu psykologiselta kannalta tarkasteltuna. Niiden laatu ja aiheet kertovat paljon juorujen kertojasta tai niitä uskovista, eikä oikeastaan mitään niiden varsinaisesta kohteesta. Minusta on liikkunut paljon täysin tuulesta temmattua juttua, levittäjiä on useita, aina uuden jutun kuultuani pystyn heti arvaamaan kenestä on kyse. Nämä juoruajat projisoivat omia ja läheistensä "heikkouksia" minuun. Asialle en tee mitään, olen valinnut tien olla välittämättä. Vaikka helppoa se ei ole ollut.

Päivämäärä:   22.8.26 10:43:02

Kertojan eli negatiivista jakavan ollessa tallinomistaja tai työntekijä herää epäilys tallin hevosten hoidosta heti. Tallilainen joka haukkuu tallilaista voi olla riidoissa. Pois muuttaneet kertoo usein talleista totuuden parhaiten, niitä uskon kyllä. Kyseessä jos on joku yksittäinen henkilö voi juorun takana olla vaan henkilökemia tai annettu kritiikki niitä juttuja harvemmin uskon lainkaan. Riippuu siis asiasta ja kohteesta.

Päivämäärä:   22.8.26 10:48:11

En usko. Usein ei ole kyse tietoisesta valehtelusta, vaan ihmiset tulkitsevat ja ymmärtävät asioita aina omasta väritetystä näkökulmastaan ja lisäilevät sitten siihen päälle enemmän tai vähemmän omiaan ihan huomaamattaankin. Monilla on myös taipumus äärimmäiseen mustavalkoisuuteen, kun joku koetaan mukavaksi kaikki häneen liittyvä näytäytyy positiivisena, kun taas ikäväksi koetun henkilön jokainen sanominen, tekeminen tai tekemättä jättäminen tulkitaan negatiivisesti. On palkitsevampaa sijoittaa ihmisiin ja asioihin omia mielikuvia kuin pysähtyä kyseenalaistamaan ja analysoimaan omaa ajattelua.

Lähettäjä: Vaarallista toimin 
Päivämäärä:   22.8.26 11:02:12

Kyllä uskon, jos jonkun toimesta on tapahtunut jtn vaaratilanteita, ja vaikuttaa aiheuttavan niitä tahalleen, sekä siitä on todisteita. Itse kuitenkin harvemmin kerron mitään eteenpäin. Suojelen enemmänkin vain läheisiä, jos kuulen.
Esimerkiksi: Yksi tallinpitäjä aiheuttanut vaikka kuinka monelle. Ei voi olla sattumaa. Laitetaan mm. juuri baltian lastista saapuvia KIPEITÄ hevosia asiakkaiden alle testaamatta niitä itse, tai vaikka olisi testattu niin annetaan tapahtua. Painostetaan tippuneet takaisin selkään vaikka ei haluaisi. Vihaisena huristellaan ratsastusalueilla, kun joku tallivuokralainen on sisäänratsastamassa omaansa jne eikä edes pahoitella kun aiheutetaan tippuminen. Tämmöinen selvästi tahalleen aiheutettu toiminta on sitä milloin kuuntelen todella tarkasti. Jännästi myös useampi hevonen menehtynyt paikassa samankaltaisiin ähkyihin ja muihin. Tuntuu olevan aina useampi aivan liian samankaltainen tapaus. Surullista myös se, että hänellä ollut apukäsiä näissä hommissa. Tosin välit menee aika ajoin myös näihin.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.8.26 11:11:01

Uskon ne tapaukset helposti joita itse ollut todistamassa. Ainakin yksi tallilla kiusattu on kertonut somessa juuri niin kuin on aikanaan asiat menneet. Ei siis ihan pikkutarkasti mutta kuitenkin joka asia on totta. Olen tätä kiusaamista ollut itse todistamassa sivusta seuraavana hyväksyjänä mikä kaduttaa nykyään todella paljon.
Sitten näistä tallipaikoista harvemmin liikkuu mitään kovin keksittyä jos kerta useammalla samanlaisia kokemuksia. Nämä mieluusti välttää itse.

Päivämäärä:   22.8.26 11:44:46

"Uskon ne tapaukset helposti joita itse ollut todistamassa. Ainakin yksi tallilla kiusattu on kertonut somessa juuri niin kuin on aikanaan asiat menneet. Ei siis ihan pikkutarkasti mutta kuitenkin joka asia on totta. Olen tätä kiusaamista ollut itse todistamassa sivusta seuraavana hyväksyjänä mikä kaduttaa nykyään todella paljon. "

Hyvällä kiusaajalla on aina ympärillään joukko ihmisiä, jotka uskovat ja tukevat häntä ja hän osaa taitavasti kääntää muita kiusattua vastaan näyttäytyen samalla itse fiksuna ja mukavana. Jos kiusattu reagoi näkyvästi kiusaamiseen, sitäkin on helppo käyttää häntä vastaan. Mitä pidempään kiusattu jää tilanteeseen, sitä laajemmin ja ikävämmin hänestä myös juoruillaan. Samalla tyypillä tai porukalla voi vuosien varrella olla monta uhria ilman että heidän oma maineensa tahrautuu. Kiusatuista taas voi jäädä elämään vaikka kuinka omituisia juttuja, joiden levittämiseen osallistuvilla ole hajuakaan taustalla olevasta kuviosta. Joten ei, en usko juoruja.

Lähettäjä: äspee 
Päivämäärä:   22.8.26 12:09:03

Minusta on ihan aiheellista tuoda esille asioita. Ei ole ok kiusata taikka vaarantaa ihmisten/eläinten henkeä.

Päivämäärä:   22.8.26 12:22:58

Mikä aiheuttaa että joku pakkomielteisesti kertoo valheellisia väittämiä toisista?
Onko se epävarmuutta, kateutta vai mikä ihme saa ihmisen tuollaiseen käytös malliin?

Lähettäjä: asa 
Päivämäärä:   22.8.26 15:23:54

Ihan kansainvälinen piirre ihmisissä, ei kannata suomalaisten yrittää ottaa kredittejä tästä :)

Lähettäjä: Siiri 
Päivämäärä:   22.8.26 21:12:55

Juorut on elämän suola :D

Lähettäjä: xyz 
Päivämäärä:   22.8.26 22:38:03

En tietenkään. Ei kenenkään muunkaan kannata olla niin naivi.

Olen juristi ja työn puolesta tiedän, ettei todellakaan kannata, ihmiset keksii ja esittää uskottavasti ihan ihmeellisiä tarinoita toisistaan ja elämästä.

Uskoisitko itse heti, jos joku kertoisi juoruna puolisosi pettäneen sinua? Lapsesi varastaneen? Tuskinpa. Toivottavasti.

Päivämäärä:   22.8.26 23:23:45

Uskon, koska olen sinisilmäinen. Viimeksi tänään pahoitin mielen kun kuulin mitä itsestäni oli puhuttu..

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   23.8.26 01:17:45

”Mikä aiheuttaa että joku pakkomielteisesti kertoo valheellisia väittämiä toisista? Onko se epävarmuutta, kateutta vai mikä ihme saa ihmisen tuollaiseen käytös malliin?”
—- Tunnen pakko-oireisen, epäsosiaalisen ja huomionhakuinen persoonallisuushäiriön omaavan narsisti-psykopaatin. Ainakin hänellä juttu on kateus, jonka takia kiusaa, ja se että ei voi edes itselleen myöntää sitä kateutta ja kiusaamista. Joten keksii tarinoita, kuinka muut kiusaavat, koska ovat kateellisia. Useimmiten kateus liittyy jonkun toisen saamaan huomioon. Ja ratsastuskoulussahan tällaisia tilanteita tulee väistämättä joten ovat yhtenään tyytymättömiä ja kiertävät nytkin katsomassa missä eniten saisi huomiota. Sitä en tiedä miksi edellisestä lähtivät kun siellä kuulemma tuntui niin hyvälle se jatkuva huomio.

Päälle nelikymppinen eli iältään aikuinen, lapset 12 ja 14 v tismalleen samanlaisia.

Väittävät toisista ihan mitä vaan. Etsivät tiedonjyviä, joista voi rakentaa uskottavia juoruja, koska sen 1 % asioista he pystyy todistamaan että on totta. Ovat myös tosi taitavia rakentamaan luottamusta.

Minulla on huono omatunto, että joitain olen varoittanut, ja toisaalta huono omatunto, etten ole varoittanut heidän uusia harrastuskavereita… On tietty syy miksi olen tekemisissä, vaikka tiedän että levittävät perättömiä juoruja myös minusta.

Mutta ei, en usko yhtään mitään juoruja mitä heiltä kuulen. Mutta ne on kyllä viihdyttäviä.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   23.8.26 10:43:00

Uskon, ei ole tullut mieleen olla uskomattakaan, koska itse ei tulisi mieleenkään keksiä juoruja.

Lähettäjä: erppuu 
Päivämäärä:   23.8.26 11:38:59

Uskon viimeistään sitten kun saan itse kokea saman esimerkiksi näissä tallipaikka-tapauksissa. Olen kuitenkin uskonut jos erityisesti monet tutut ovat kokeneet samassa paikassa saman.

Lähettäjä: Ehen 
Päivämäärä:   23.8.26 13:06:35

Riippuu tietysti kenen suusta. On näitä huonompimuistisempia jotka pölöttävät jo niin monen eri ihmisen kanssa, että tuppaa menemään vähän asioita sekaisin. Saattavat olla mielestäni hyviä tyyppejä kyllä muuten, mutta juoruilussa vaan sähliä.

Juorut juoruina kyllä vähän aina.

Lähettäjä: j3nn 
Päivämäärä:   23.8.26 14:29:44

Ennen uskoin asioihin aika suoraan, koska ei tullut edes mieleen, että joku voisi valehdella. En tosin koskaan kuullut muuta kuin sitä, mitä ratsastuskoulun omistaja juorusi muista asiakkaista tai työntekijöistä illan viimeisen tunnin yhteydessä. Silti luotin ja uskoin siihen, mitä hän sanoi. En tosin itse tehnyt niillä tiedoilla mitään, ja samalla ihmettelin mielessäni huonoa käytöstä, että muiden yksityisiä asioita ylipäätään jaetaan noin.

Sitten tallille tuli uutta porukkaa. Yksi heistä kertoi jo noin vuoden päästä, että oli laittanut useammasta, paljon häntä pidempään tallilla olleesta ihmisestä liikkeelle valheita ja yrittänyt saada muitakin kertomaan niitä eteenpäin, myös omistajalle. Hänen mielestään näillä muilla oli liikaa valtaa ja jotkut olivat muuten vaan ärsyttäviä. Hän keksi juttuja kiusaamisesta, tallin omistajan arvostelusta, oven paiskomisesta ja muusta teiniangstista, satulan pudottamisesta ja sen salaamisesta sun muusta.

Tämä nainen käyttäytyi muuten todella viehättävästi ja eteni nopeasti esimerkiksi tallilla toimivan seuran johtohahmoihin.

Hän kertoi myös olevansa liitossa kahden muun kanssa ja että he olivat puhuneet, että haluavat savustaa pois erään lähes aikuisen, koska tämä oli heidän mielestään liian hiljainen. Ajatuksena oli, että varmasti omistajakin sitten ymmärtää, etteivät tämä henkilö ja hänen äitinsä vain sovi porukkaan. Äiti oli heidän mielestään ärsyttävän puhelias ja sai siksi omistajalta liikaa huomiota.

No, savustus sitten onnistui. Äiti-tytär-parin ympärille muodostui maine kiusaajina ja rahasotkujen aiheuttajina, ja näissä juoruissa oli lopulta mukana myös tallin omistaja. Ilmeisesti hän lähti mukaan siksi, että suuttui tallinvaihdosta, vaikka muuta järkevää vaihtoehtoa tuskin edes oli. Perään tuli vielä kaikenlaisia valehtelusyytöksiä ja varoitteluita heidän uudelle tallilleen.

Huomasin myös, että osittain samat ja osittain eri ihmiset alkoivat puhua siitä, kuinka yksi lapsi ja hänen äitinsä pitäisi saada tallilta pois. Yksi sisäpiirin lapsi kiusasi juorujen kohteena ollutta lasta, mutta tämä yritettiin kääntää sen kiusatun lapsen omaksi syyksi. Asiasta mitään tietämättömät valitsivat puolensa pelkkien juorujen perusteella.

Liittolaisia oli helppo saada, koska kateus tätä tyttöä ja hänen äitiään kohtaan oli kasvanut tietyistä syistä. Tallin omistajan väitettiin suosivan heitä muiden lasten kustannuksella ja syrjivän muita, ja tätä koko soppaa perusteltiin samoin myös heidän ärsyttävällä olemuksellaan. Itsekin uskoin aluksi näihin juttuihin, kunnes rauhassa tilannetta katseltuani tajusin, että taustalla olikin vain kateutta.

Tallin omistaja kuitenkin uskoi kiusaamisjuorut, joten tämäkin tilanne kärjistyi siihen, että perhe vaihtoi tallia. Tässäkin tapauksessa omistaja vielä juorusi muille, että heidän peräänsä pitäisi lähettää maine kiusaamisesta.

Mun mielestä noiden perättömien juorujen taustalla oli ensinnäkin tallin omistajan heikko johtamistyyli ja se, että hän suosi juorujen tuojia. Nämä ihmiset olivat myös hänen käskyvaltansa alla ja siksi toimittivat niitä juoruja eteenpäin muillekin talleille. En vieläkään tiedä, oliko kyse enemmän tyhmyydestä vai ilkeydestä. Joihinkin henkilöihin liittäisin taustasyyksi myös mielenterveysongelmia, vaikka tietenkään ne eivät itsessään selitä tai oikeuta tuollaista toimintaa.

Ja mikä tässä on ehkä kaikkein kummallisinta: näistä kiusaajista lähes kaikki pitävät edelleen valtaa tallilla ja seurassa. Ainoastaan yksi lapsineen on jäänyt porukan ulkopuolelle ja vaihtanut tallia, koska muut eivät huolineet häntä mukaan. Hänellä kun oli jo valmiiksi ihan hullun maine ja hänen kohdallaan ne juorut todella pitävät paikkansa.

Lähettäjä: Ellu 
Päivämäärä:   23.8.26 15:56:40

.
Mitä ihmettä, miksi suutuit noin kovasti?
Ongelma ei minusta ole se, että seuraan heitä vaan valheellinen sisältö.
Joskus on vaikea olla seuraamattakaan kun verkkokalvoille tunkee kaikenlaista tilaamatta.

Lähettäjä: aikuinen 
Päivämäärä:   23.8.26 16:35:15

En tykkää juoruilusta yhtään sillä yleensä näillä juoruilijoilla on jollain tapaa oma motiivi puhua selän takana ihmisten asioita. Ja kun juttu jatkuu niin se myös muuttuu ja sen takia on mahdoton oikeasti edes tietää mitä on tapahtunut, sanottu jne. Eli en halua kuunnella juoruja ihmisistä.

Ne tallit jossa juoruillaan ja puhutaan selän takanna ovat poikkeuksetta sellaisia jossa tallinpitäjä sallii juoruilun, nauttii siitä, tai pahimmillaan itse juoruilee asiakkaistaan ja osallistuu tällaiseen toimintaan.

Se taas, että yrityksestä yrityksenä eli siitä tallista puhutaan, on ihan eri asia. Yrityksiä voi arvioida ja asiakkailla on oikeuskin arvioida yrityksen toimintaa huomioiden sen, että miettii yrityksen asiakkuutta. Tallinpitäjääkin voi arvioida suhteessa siihen miten toimii yrittäjänä ja hoitaa yritysasiat. Hänen yksityisasiansa eivät sitten kuulukaan kenellekkään juoruiltavaksi.

Milloinkohan tallinpitäjät ymmärtäisivät, kuten myös asiakkaat, että tallinpito on samanlaista yritystoimintaa kuin muukin yritystoiminta ja siihen ei kuulu asiakkaista juoruaminen, juorujen kuuntelu tai salliminenkaan.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   23.8.26 17:06:55

Se että joudun kuuntelemaan juoruja ja uskonko niitä on kaksi täysin eri asiaa. Joskus jopa tiedän juoruilun kohteen todellisen tilanteen ja kokonaisuuden mihin juttu liittyy :D ja kyllä korjaan asiaa jos juoru on jotakuta vahingoittava. Esim. Jos joku juoruilee että pirkon hevonen on rikki jänteestä, niin olkoot. Mutta jos joku juoruilee että pirkko rikkoi hevosensa jänteen ratsastamalla niin aika herkästi sanon jotta jännevammoille on yleensä monta muutakin syytä kuin tapa ratsastaa. ( ottamatta kantaa onko pirkon hevosella jännevammaa vai onko oikeasti kyse kaviopaiseesta, mulla kun ei ole velvollisuutta kertoa kenenkään hevosen terveydestä mitään tietoja. Siksi minusta pidetään kun en huutele ihmisten asioista kylillä)

Päivämäärä:   23.8.26 21:10:53

Lähtökohtaisesti uskon, että juoruilijan sanoissa voi olla jokin pieni totuudensiemen, mutta todennäköisesti tilanne/asia on suurenneltu ja pitkälti juoruajan tunnekokemukseen pohjautuva, eli todellisuus voi olla valovuosia kertomuksesta.

Lähettäjä: B.ella 
Päivämäärä:   24.8.26 09:17:26

Juoru voi olla totta, osittain totta tai täysin keksitty.

Jos asian kertomiselle on asiallinen ja perusteltu syy eikä tarkoituksena ole puhua pahantahtoisesti selän takana, kyse ei ole juoruilusta. Esimerkiksi, jos kerrot henkilölle asiasta, joka voi vaikuttaa hänen turvallisuuteensa tai päätöksentekoonsa, tarkoituksena on välittää hänelle olennaista tietoa, ei juoruilla.

Perättömien väitteiden levittäminen voi olla rikos, jos se on tahallista. Korkein oikeus on todennut, että kunnianloukkauksessa tekijän pitää olla pitänyt vähintään todennäköisenä, että hänen levittämänsä tieto on valheellinen.

Päivämäärä:   24.8.26 09:47:45

Meillä kävi semmoinen hahmo tallissa joka naureskellen kertoili juttuja muista hevosihmistä. En voi sietää sellaista. Totesin että tarinan henkilö tekee ihan oikein ja hevosta kuuluukin hoitaa sen yksilöllisten tarpeiden mukaan. Olen monta kertaa tälle samaiselle hahmolle sanonut että en halua kuulla kenenkään tekemisiä niin että niille naureskellaan, enkä arvosta paskanjauhantaa yhtään.

ilmeisesti hän tästä loukkaantui koska meillä oli sen jälkeen homeista heinää, sairaita vatsahaavaisia todella kipeitä hevosia. Ja koska hän naureskellen juoruilee minulle muiden asioita niin voin laittaa pääni pölkylle että tämä hassun hauska tarina kulkee eteenpäin.
Kerrottakoon vielä että meilä on tänä vuonna sellaista heinää jota voisin syödä itsekin ja hevosia hoidetaan 24 tuntia vuorokaudessa niiden parhaaksi <3 Jos ne tarvitsisi tempur tyynyn ja iltasadun niin niille sellainen todella järjestettäisiin.

Jotenkin meni ihon alle, vaikka ei ehkä pitäisi

Lähettäjä: -x-x-x- 
Päivämäärä:   24.8.26 10:29:25

Olen huomannut, että narsisti-psykopaatti saa ihmiset uskomaan toisistaan mitä ihmeellisempiä asioita. Hehän osaavat pohjustaa asiat niin, että vahvistavat yhteisössä luottamusta itseensä, horjuttavat ihmisten luottamusta toisiinsa, ja käyttävät runsaasti vaivaa saada tietoon pikkuisia tiedon murusia, joista voi luoda vahingoittavia, valheellisia juoruja. Eikä heillä ole minkäänlaista huonoa omaatuntoa tästä, vaan se on heidän mielestään oikeutettua, jotta itse näyttävät mahdollisimman hyvälle, jolloin osan muista täytyy näyttää mahdollisimman huonolle. Olen myös nähnyt, kuinka tällainen ihminen voi kasvattaa lapsistaan täysin samanlaisia. Ja olen kokenut myös sen tuskan, että kun itse jo tietää, että tällaiset henkilöt vain juoruilevat pahantahtoisesti muista, jopa saadakseen heidän lopettamaan harrastuksen, vaihtamaan tallia, menettämään oman maineensa, mitä tahansa, niin kukaan ei edes halua uskoa tällaisista mitään pahaa. Hehän ovat niin mukavia ja herttaisia! Ja olet vaan sitten itse se ilkeä juoruilija, joka yrittää kuitenkin vain varoittaa, että älkää nyt menkö tähän lankaan.

Sitten kun asiat ovat jo täysin sekaisin, on minullekin tulleet monet sanomaan, että ovat miettineet, pitäisikö varoittaa. Että ovat huomanneet, mistä on kyse: tarkoituksellisesta toisten ihmisten elämän sotkemisesta valhjeelllsilla juoruilla. Mutta, ovat pelänneet omaa mainettaan, että pidettäisi vain juoruiljana, jos asioita veisi eteenpäin.

Juoruilijan maineen pelko tallilla siis mahdollistaa todella vakavan kiusaamisen ja henkisen väkivallan. Vaikka täysin perusteltu varoittaminen ei ole juoruilua. Toisaalta varoitukset kuitataan ilkeinä juoruina, eikä uskota.

Tosi vaikeaa.

Lähettäjä: ks 
Päivämäärä:   24.8.26 12:01:51

Suhtaudun näihin kyllä aika suurella varauksella. Osa jutuista on kuitenkin ollut totta.

Esimerkki 1. Tallille tuli toisesta ratsastuskoulusta tyttö, joka vanhempineen kertoi, ettei siellä otettu häntä porukkaan mukaan eikä hän päässyt tarpeeksi eteenpäin. Esimerkiksi leirillä hänet oli jätetty yksin huoneeseen, kun muut lähtivät tekemään tallilla jotain hommaa, jota tämä tyttö ei halunnut tehdä. Lisäksi heille oli luvattu, että ulkopuolisiin kisoihin pääsisi vasta seuraavana kesänä, mikä heidän mielestään oli kohtuutonta, kun tytön taso oli kuitenkin hyvä. He kertoivat myös, että tytölle olisi huudettu, ettei hänestä tule yhtään mitään. Kuitenkin aika nopeasti huomasi, että sama kuvio toistui tällä uudellakin tallilla. Hänen mukaansa häntä jätettiin ulkopuolelle ja syrjittiin sekä kisoissa että muutenkin kohtelussa. Lopulta hän osoittautui aika riidanhaluiseksi, huomionkipeäksi ja draamailuun taipuvaiseksi, ja hänen kanssaan oli todella raskasta olla tekemisissä. Kun huomasin hänen valehtelevan asioista, en enää uskonut sanaakaan siitä, mitä hän kertoi edellisestä tallista. Varsinkin kun sen tallin maine oli muutenkin alueella täysin moitteeton.

Esimerkki 2. Toiselta tallilta tuli äiti–tytär-pari, jotka kertoivat, että heitä oli syytelty siellä ihan perusteettomasti. Perässä tuli kuitenkin tallin omistajan liikkeelle laittamana viestejä, joissa väitettiin, että he olivat kiusanneet muita ja että raha-asiat olivat sotkussa. Nämä väitteet osoittautuivat kuitenkin valheiksi. Tällä tallilla oli muutenkin aika kyseenalainen maine, ja siellä oli esimerkiksi sellaista meininkiä, että asiakkaita savustettiin ulos.

Esimerkki 3. Toiselta tallilta tuli perhe, joka kertoi, että tallin omistaja on hullu ja kohtelee asiakkaita epätasapuolisesti. Lisäksi heidän mukaansa tunneilla oli jatkuvasti vaaratilanteita, eivätkä he siksi voineet enää käydä siellä, koska toiminta ei ollut heidän arvojensa mukaista. Tämän tallin maine oli kyllä muutenkin kyseenalainen, eli siellä oli oikeasti ollut huonoa asiakkaiden kohtelua. Myöhemmin kuitenkin selvisi, että tämä perhe oli itse tullut mustasukkaiseksi lastensa ystävistä ja oli alkanut väittää isoa porukkaa kiusaajiksi. He olivat myös tehneet muiden nimissä perättömiä ilmoituksia sun muuta. Lopulta he lähtivät tallilta lähinnä siksi, että pelkäsivät tallin omistajan saavan selville, ketkä sotkujensa takana oli. Ja oli heille jotain puhutteluja jo ollut, että olivat itse kiusanneet toisia.

Esimerkki 4. Toiselta tallilta tuli kaksi siskosta, jotka eivät aluksi vastanneet kysymyksiin siitä, miksi tallia oli vaihdettu. Myöhemmin heiltä sai varovasti irti sen, että heitä oli alettu kohdella siellä todella huonosti. Heille oli esimerkiksi sanottu, että isompi porukka kiusasi heitä ja että heidän pitäisi pysyä erossa muista, koska heistä ei pidetty. Vasta 1–2 vuotta myöhemmin heille selvisi, että heitä olikin itse väitetty selän takana kiusaajiksi, vaikka heille päin puhuttiin ihan eri tavalla. Heistä oli heidän tietämättään levitetty kiusaajan mainetta, ja tallin omistaja oli vielä laittanut näitä juttuja eteenpäin selvittämättä kunnolla, mitä oikeasti oli tapahtunut.
Aluksi itsekin uskoin niitä kiusaamisjuttuja, koska puheiden perusteella kyseisellä tallilla oli tosi ikävää porukkaa. En kuitenkaan enää sen jälkeen, kun olin jonkin aikaa seurannut näiden ihmisten touhuja itse.

Mutta siis tosi ikäviä tilanteita nämä kaikki, koska jokaisessa aina joku sai ansaitsemattaan huonoa, valheellista mainetta, jolla on ollut seurauksensa.

Lähettäjä: s. 
Päivämäärä:   24.8.26 12:48:06

Tässä aiheessa haasteellista on ensinnäkin se, että kaikki ei edes tiedä mitä on juoru. Se voi tosiaan olla täysin totta, mutta kerrottu pahantahtoisessa tarkoituksessa.

Ratsastuskoululla, on todella raskas ilmapiiri, koska tallin omistaja on todella hallinnoiva ja hänen mukaan lähes kaikki keskustelu on jotain ilkeää juoruilua. Hän myös toruu, "kylläpäs täällä jutut kulkeekin taas nopeasti!". vaikak kyseessä on uuden tuntihevosen saapuminen tallille, tai että joku on 2 kk pois kun käsi murtui. Jotka on täysin tavallisia keskustelun aiheita.

Usein tuntuu, että mistään ei saisi puhua. Kuuntelee ovien ja nurkkien takana, ja avoimen ikkunan alla salaa, ja kyselee toinen toisilta, mistä puhutaan.

Monet myös sanonut, ei hänen kuullen uskalla puhua mitään, koska tulkitsee kaiken väärin.

kuitenkin, naapuruston äiti, ja tallilla lapsena käynyt äiti, saa rauhassa pitää niitä pahantahtoiisia juorukerhojaan ihan rauhassa. muille huudetaan, ei saa kuiskutella!

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   24.8.26 13:26:45

” Niin, ja sit kävikin ilmi miten hallitus on hoitanut liiton asioita erinomaisesti?
Perusteita annettiin täälläkin ihan riittävästi ja asiaa tutkimalla asialle sai varmistuksen. Eihän tämän foorumin esitettyjen asioiden perusteella kannata mielipidettään muodostaa.”

No heti kun tuli OIKEITA perusteita, niin sitten kyllä voin ihan suoraan sanoa, että ei nyt mennyt nappiin. Mutta pelkkä huuto ”Raha-asiat hoidettu huonosti!!!!” ei ole perusteltu selitys. Vastaavalla saatteella tuli seuran mailiin silloin aikanaan viesti kun ekaa kertaa haluttiin tuoda ongelmaa esiin. Se nyt vaan EI ole perustelu.

Ja pelkkään huuteluun ilman perusteita en usko. Kula vaan voi sanoa kenestä vaan ihan mitä tahansa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.