Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ostotarkastuksen käytänteet

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.8.26 12:35:18

Miten olette toimineet ostotarkastuksen suhteen, jos ostettava hevonen on esimerkiksi kauempana? Käytättekö hevosen lähellä olevaa klinikkaa, kuka hevosen on sinne kuljettanut, onko myyjä ollut myös mukana ja jos kauppa syntyy, lähteekö hevonen heti mukaan? Saako kuvista lausunnot myös heti vai tarvitseeko odottaa?

Re: Ostotarkastuksen käytänteet

Lähettäjä: tähti* 
Päivämäärä:   20.8.26 12:50:28

Sovittiin klinikka matkan kannalta suunnilleen puoliväliin, minä varasin ostotarkastuksen, myyjä kuljetti hevosen klinikalle omalla kalustollaan. Tehtiin normaali katttava ostotarkki, kuvattiin myös jalat, selkä ja kaularanka ja tsekattiin hampaat. Minä luonnollisesti maksoin klinikkalaskun.

Sain lausunnot kuvista ja tarkastuksesta heti klinikalla pienen odottelun jälkeen (piti toki myös odotella että hevonen selviää rauhoituksesta), ja muistaakseni sain vielä kuvat illalla s.postiin. Hevosessa ei ollut mitään kauppaa estävää, joten allekirjoitettiin kauppakirjat (oli tehty jo aiemmin ehdollinen kauppakirja, sen jälkeen kun kävin hevosta katsomassa), ja hevonen koppiin ja ajettiin kotiin. Oli sovittu myyyjän kanssa etukäteen korvaus kuljetuksesta, joka oli mielestäni hyvin kohtuullinen.

Kun pääsin itse tallilta kotiin, maksoin kauppasumman myyjän tilille. Oleimme kyllä jonkinasteisia tuttavia jo entuudestaan, joten ehkä siksi tämä meni niin jouhevasti, luottoa siis löytyi puolin ja toisin. Mutta aina kannattaa toki kaikesta sopia etukäteen mahdollsimman tarkasti ja myös siitä, kuka maksaa mitäkin, ja mitä sitten jos kauppa ei toteudukaan. Onhan tuollaisesta kuluja.

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   20.8.26 13:08:22

Käytännöt

Lähettäjä: Matkija 
Päivämäärä:   20.8.26 13:23:18

Itse kun ostin hevosta kauempaa, niin myyjä tilasi ostotarkastuksen hevosen kotitallille.
Sitten minä sain eläinlääkäriltä puhelimessa ja spostilla lausunnot.
Kaikki oli ok, joten hevonen haettiin sitten sopivana ajankohtana.

Lähettäjä: jäsen 
Päivämäärä:   20.8.26 13:26:54

No ihan niinkuin asiat myyjän kanssa sovitaan! Ei tässä ole mitään "käytäntöä", jokainen tekee niinkuin itselle parhaiten sopii.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.8.26 13:36:23

Ekan hevosen kanssa mentiin yhdessä myyjän kanssa klinikalle, minä maksoin lystin. Ja kun kaikki ok, kauppakirjat allekirjoitettiin kun oltiin takas tallilla ja maksu (hevonen jäi asumaan samalle tallille). Toinen ostettiin ulkomailta, siellä ostotarkastus, reaaliaikaista videointia ja miten asiat etenee. Kuvat sain samantien lausuttavaksi suomalaiselle ell:lle. Kaikki ok, kauppakirja sähköisesti ja maksu. Ja kyydin järkkäily Suomeen.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   20.8.26 13:37:06

Itse en käyttäisi myyjän suosittelemaan eläinlääkäriä, tai ainakin teettäisin ostotarkin kunnon klinikilla, jossa onnistuu kuvaukset yms. Meillä myyjä on tuonut hevosen klinikalle, ja jos kaikki ok niin on siitä lähtenyt meille kotiin kun kauppakirja on tehty ja rahat siirretty (nykyään siirtyy heti pikasiirrolla).

Kaikki muu, kuljetukset yms on toki sovittavissa.

Päivämäärä:   20.8.26 14:22:36

Jos välimatkaa on paljon niin sopisin hevosta lähinnä olevan klinikan ja heppa lähtee sieltä vielä kotiin. Yhtäkään ostotarkastusta en ole vielä kokenut ilman ”ylläreitä” joten hevonen menee klinikalta kotiin ja itse mietin yön yli vaikuttaako saatu informaatio ostopäätökseen.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   20.8.26 14:34:19

Suomenkielinen sana on käytäntö.
Käytänne on jotain konsulttijargonia. :)

Päivämäärä:   20.8.26 14:34:49

Mä tilasin ell tallille, jossa hevonen asui. Ell oli laadukas matkaröntgen, joten sain haluamani kuvat. Alustava suullinen lausunta heti käynnin jälkeen ja kirjallinen seuraavana päivä. Sekä kuvat. Pieniä löydöksiä oli, mutta koska hain hevosta kevyeen harraste käyttöön, niin tein kaupat pienellä hinnan alennuksella. Minä tai myyjä ei päästy paikalle, joten tallityöntekijä ja ell kahdestaa suoritti tarkastuksen.

Mutta onko nuo kuljetettavat röntgenlaitteet jotenkin harvinaisia vai kuvat huonompilaatuisia, kun aina ollaan kuskaamassa hevosta klinikalle? Itsestä oli jotenkin paljon näppärämpää, että ell tuli tallille.

Päivämäärä:   20.8.26 14:43:55

Käytän aina ostotarkastuksiin omaa luottoeläinlääkäriäni. Myyjä on tuonut omalla kustannuksellaan hevosen paikanpäälle ja jos ostotarkastus on mennyt toivotulla tavalla, kauppakirjat on allekirjoitettu klinikalla ja olen itse kuskannut sieltä hevosen kotiin.

Ensimmäisen hevoseni ostin tietämättömyyttäni niin että myyjän eläinlääkäri tutki hevosen enkä ollut edes itse paikalla ja virhehän se tietysti oli.

Ulkomailta ostettaessa ennen mitään muuta olemassa olevat kuvat luottoeläinlääkärin lausuttavaksi. Jos niistä ei mitään hälyyttävää ole ilmennyt niin sitten hevonen asialliselle klinikalle tarkastukseen. Nekin kuvat ja videot vielä omalle eläinlääkärille katsottavaksi ja sitten vasta kaupat. Yhdellä kivan oloisella ulkomaan nuorella oli esim. sellainen irtopala että eläinlääkäri totesi että ei kannata ottaa riskiä.

Kerran yhteen ostotarkastukseen tuli hevonen Keski-Suomesta jalka turvonneena ja paketissa. Siitä ehkä myyjän olisi vaan kannattanut lähtiessä pirauttaa että hei nyt on tällainen käynyt ja siirretäänkö kauppoja siihen asti kunnes homma selviää. Mutta taisi olla niin että hevonen oli lepäillyt epäiltyä vammajalkaa sen verran että koeratsastuksella tuntui ihan normaalilta mutta eihän se käyttöä kestänyt. Myyjä hävisi kuin pieru Saharaan ja hevonen.

Itse ostan kilpahevosia, joten klinikka on hyvä paikka myös arvioida hevosen käytöstä muuallakin kuin kotitallilla. Laitteet ja kaikki fasiliteetit kokonaisvaltaiseen tarkastukseen on paremmat kuin kannettavat vehkeet.

Amatöörin pitää aina koeratsastaa hevonen itse vaikka se olisi ulkomailla. Säästyy monelta murheelta jatkossa.

Päivämäärä:   20.8.26 14:44:25

Ei varmaan ole oleellista mitä sanaa käytetty kun kaikki ymmärtäneet :D Kiitos kaikille asiallisista vastauksista!

Lähettäjä: vanha 
Päivämäärä:   20.8.26 14:48:59

Yleisin meidän kaupoissa on ollut, että minä olen varannut mieleiselle klinikalle ja lääkärille ajan joka sopii myös myyjälle. Myyjä on tuonut hevosen klinikalle ja jos kaikki ok. Niin kauppakirja tehty siinä ja rahat siirtänyt myyjän tilille. Ja eikun hevonen omaan koppiin ja kotiin. Tämä paras jos hevosesta löytyy jotain merkittävää niin molemmat ollaan paikalla kuulemassa tämä. Ja jos tarvitsee vielä löydösten takia keskustella hinnasta niin se on helppo tehdä. Ja jos kauppoja ei löydösten takia synny niin myyjä vie itse takaisin.

Kerran kävin hakemassa hevosen (300km) vein klinikalle ja soitin heti, että kaupat tuli. Otin varmuuden vuoksi hevoselle vakuutuksen jo tuolle päivälle ihan siirtoa varten. Olisin vienyt takaisin jos löydösten takia ei olisi tullut kauppoja. Tässä myyjä tiesi "suositukseni".

Kerran myyjä kuljetti vielä klinikalta meidän tallille jossa tehtiin kauppakirjat vai hoidettiin maksusiirto.

Yleensä pyrin siihen, että otan hevosen tavalla tai toisella ostotarkista itselleni, näin vastuukysymykset selvät.

Myyjän tilaamaa ja valitsemaa ostotarkkia tuskin ottaisin yhdellekkään. Muutenkin haluan ostotarkin mieluusti omalle luottolääkärille. Joka tuntee minut ja hevosen tulevan käytön. Ja hevosten hinnat olleet 15-35 tonnia. Eli sellaisia perushevosia.

Päivämäärä:   20.8.26 15:39:09

Kaveri teki ennen pienimuotoista hevoskauppaa ja jos ostaja valtuutti kaverin tekemään hevoselle ostotarkin ja vielä niin ettei ostaja itse ollut paikalla, niin kyllä se hevonen vietiin aina yhdelle tietylle vanhalle ellille joka ei turhia hevosta syynännyt (otti joskus röntgenkuvat jaloista ja sanoi että voi joku näistä jotain löytää [no ei kuitenkaan löytänyt kun ostaja oli jollekin toiselle ellille kuvia vielä näyttänyt] ja kerran kun kaveri vei hevosen vakuutusta varten tutkittavaksi niin elli ei edes katsonut hevosen jalkoja vaan ruksi vaan nollat paperiin sanoen että eikö se oo tapana nollat tähän laittaa) ja sai helposti puhtaat paperit. :D

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.8.26 17:23:21

"No ihan niinkuin asiat myyjän kanssa sovitaan! Ei tässä ole mitään "käytäntöä", jokainen tekee niinkuin itselle parhaiten sopii."

Juuri näin. Yhtä ostamaani hevosta en tarkastuttanut ollenkaan, koska myyjä oli tuttu ja hevosen terveydentila pikkuvikoineen aika hyvin tiedossa. Seuraava ostamani hevonen oli varsa, jonka myyjä käytti irtopala- ja kasvurajakuvissa paikallisella klinikalla minun laskuuni, kun itse olin melkein 500 km päässä. Seuraavan ostamani varsan irtopalakuvautin tallikäyntinä paikassa, jossa varsa oli sillä hetkellä opetuksessa. Eli kuten sanottu, ei ole mitään yleistä käytäntöä, vaan asia on täysin sopimuskysymys.

Päivämäärä:   20.8.26 20:02:03

Minä olen varannut ajan haluamalleni eläinlääkärille joko klinikalle tai tallille, jossa hevonen silloin on ollut. Myyjä/ välittäjä on sitten vienyt tarkistukseen ja minä olen ollut puhelimen päässä. Eläinlääkäri on sitten tarvittaessa soittanut otetaanko lisäkuvia/ jatketaanko tutkimusta vai keskeytetäänkö. Sieltä vielä takaisin välittäjän talliin odottelemaan kauppojen lukkoon lyömistä ja kuljetuksen järjestämistä.

Nämä siis silloin kun on sen verran kaukana, että ole itse päässyt järkevästi paikalle.

Päivämäärä:   20.8.26 20:39:26

Kaksi ostotarkastettu toisella puolella suomea eli en ole ollut paikalla. Myyjä kuskannut hevosen lähimmälle klinikalle ja sieltä ovat soittaneet mulle. Kuvat olen pyytänyt itselle ja kysynyt oman eläinlääkärin mielipiteen. Hevonen menee klinikalta takaisin kotiin

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.