|
Lähettäjä: Aino
Päivämäärä: 20.8.26 15:54:18
Hevonen ei ymmärrä olevansa kilpailuissa (puhun nyt kouluratsastuksesta), joten ei varmasti osaa ajatella, että nyt pitää "esiintyä" tai "pistää parastaan". Sen sijaan sillä voi olla positiivisia mielleyhtymiä saatuihin kehuihin ja taputuksiin, herkkuihin yms. - ja varmasti hyvin menneen radan jälkeen aistii ratsastajan hyvät fiilikset.
Itse olen koettanut viedä nuorta hevosta kisoihin siten, että siltä ei vaadita liian vaikeita asioita, matkat sujuvat hyvin, ei ole kiire, olen itse rauhallinen, pitkät ja rennot alkukäynnit, juttelen hevoselle paljon, verkka on "vähemmän kaikkea" kuin mitä kotona tehdään ja radallakin otan suht. rennosti. Toivon kaiken tämä avulla totuttavan hevosen kisoissa käymiseen ja luovan niistä sille mahdollisimman positiivisen ja mukavan tilanteen, jota se jatkossakin vähintään sietää.
Nyt, kun taso pikkuhiljaa nousee, vaaditaan hevoseltakin vähän lisää kokoamista ja vaikeampia liikkeitä - toivon, että olen osannut rakentaa pohjan tarpeeksi hyvin, ja hevonen pystyy antamaan itsestään vähän enemmän kuin aiemiin. Jos tulee takapakkia, esim. huomaan sen olevan hermostunut tai jännittynyt, siirryn suosiolla takaisin alemmalle tasolle hakemaan itsevarmuutta.
|