|
Lähettäjä: Lampilainen
Päivämäärä: 19.8.26 22:53:16
Olen Rautalammin läpikäynyt jo vuosia sitten mutta muutamia pointteja:
-kyllä, olet kaukana kaikesta ja varsinkin 16vuotiaana se tuntuu kovin yksinäiseltä välillä
-pääset porukkaan suht helposti mutta mikäli et siihen lähde jäät kyllä yhtä helposti ulkopuoliseksi
-lukion opetuksessa isoja eroja opettajissa; osalla opetus todella laadukasta ja osa menee rimaa hipoen, tätä toki varmaan kauttaaltaan
-valmistaudu kylmiin talviin, asunnot sijaitsee useimmat kävelymatkan päässä mutta matka tuntuu pitkältä siperian talvessa ja ennen abivuoden ajokorttia ja mahdollisesti autoa
-asunnot (yksityiset/lukion kautta löytyvät) ovat semi vanhoja jo, eli niissä varmaan tätä nykyä entistä enemmän vaihtelua
-lukion aikana voit panostaa omaan oppimiseen ja saat aivan todella laadukasta opetusta (hevoslaadusta tällä aikakaudella ei tietoa) tai voit vetää bisseä kavereiden kanssa, kohdata ensi rakkauden ja itkeä sitten hevosenharjaan kun viikoloppuna särkyi sydän
Eli Rautalammilla saat lukiokokemuksesta tehtyä ihan varmasti sellaisen mitä itse haluat, pieni lukio ja mahdollisuuksia panostaa heppailuun. Toisaalta henkinen paine pikkukylässä yksin siperian tuulien riepoteltavana voi myös aiheuttaa lisäpainoa lukio opintoihin.
Mutta itse kyllä pidin ja työllistyin sitten aikanaan jatkokouluttautumisten myötä hevosalalle :)
|