Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallityöntekijät – loimien linerit

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   17.8.26 20:32:39

Tallityöntekijät – mitä mieltä olette Horsewaren liner-systeemistä?

Edellisellä hevosellani oli ihan normiloimet ilman linereita, mutta ne eivät olleet kovin kustannustehokkaita hankkia tai ylläpitää pesujen ja kyllästysten muodossa. Nyt mietin, josko siirtyisin tallikavereideni tapaan linereiden käyttöön. Se olisi varmasti edullisempaa, ja peseminen olisi huomattavasti helpompaa ja halvempaa.

Mietin kuitenkin, ovatko linerit tallinpitäjän painajainen?  Hevonen asuu karsinatallissa, joten ulos lähtiessä päälle tulisi vain kuori ja liner.

Mielipiteitä ja kokemuksia? Erityisesti kiinnostaisi kuulla tallityöntekijöiden/tallinpitäjien näkökulmia!

Re: Tallityöntekijät – loimien linerit

Lähettäjä: 007 
Päivämäärä:   17.8.26 20:40:45

Mun pahin painajainen on ollut tosi iso hevonen, varmaan 185cm, ja sen linereilla varustetut puolijoukkueteltat. Ihan kauheeta koittaa tempoa niitä selkään. Normaalikorkuisella (max. 170) ihan ok, mutta raskaampi se on niitä heitellä kuin yksittäisiä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.8.26 21:20:50

Linerit olleet ihan horror, aina ne menevät ruttuun ja niitä saa kalastaa...

Päivämäärä:   17.8.26 21:50:28

Ei linereita niihin loimiin joita työntekijä joutuu pukemaan ja riisumaan. Hidastaa hommaa todella paljon

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   17.8.26 22:13:42

Juu ei linereita täysihoitotalliin työntekijän puettavaksi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.8.26 23:04:24

Linereissä ei ole mitään vikaa, kunhan ne on asianmukaisesti kiinnitetty loimeen eikä loimea ole mytätty telineelle, jolloin se liner roikkuu missä sattuu. Okei, jos se on oikein kiinni, niin ei se myttäyskään kovin iso ongelma ole. Sen on oltava kiinni sään molemmin puolin, sekä takaa häntälenkissä. Väärin kiinnitetyt linerit on ihan horror. Mä kasaan koko loimen oikealle käsivarrelle selän suuntaisesti, niin siitä se on helppo heittää selkään ja samalla, kun oikoo takahelmat, niin vetäiseen sen linerin paikalleen ja sama edestä

Lähettäjä: Sff 
Päivämäärä:   17.8.26 23:15:58

Hmm. Olen käyttänyt vuosia linereita omillani (Premier Equinen). Kun se on kiinni molemmilla puolilla niin kuin pitää, ei loimen laittaminen päälle ole yhtään erilaista kuin ns normaaliloimen päälle laittaminen.
Tosin meillä on systeemi, että hevonen menee ulos se loimi päällä, mikä sillä on yölläkin. Emme lämmitä tallia turhaan.
Oikein kovalla pakkasella kyllä pitää heittää yksi loimi lisää, kun menee ulos. Silloin pidän paksun (300g) linerin yöllä, ja 100g kuoren siihen päälle.

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   17.8.26 23:18:47

HW loimissa linerissa on myös ekstrana tarra edessä. Jokaikinen ylimääräinen asia alkaa ärsyttämään jo kymmenennen hevosen kohdalla, saatika sitten kun loimitat sitä neljättäkymmenettä hevosta. Ja voitte kuvitella, että kun näitä yksin pukee niin aikaa menee paljon ja jokainen liner tai typerästi suunniteltu loimi vähentää hevosten ulkoilua.

Lähettäjä: Mokkula 
Päivämäärä:   17.8.26 23:57:09

Mielestäni linerit on parhaat. Kuivuriin isken vain "kuoret" ja kuivuu hetkessä. Pelkkä liner kuivuu myös nopeammin kuin normaali paksu toppaloimi.

Suurinosa omistajista laittaa illalla uuden kuivan linerin loimeen valmiiksi kiinni. Jos isossa tallissa lisäät kaikki linerit itse, se on hidasta ja työlästä. Mutta tottakai helppo homma jos välillä joutuu lisäämään linerin muutamille kun säät vaihtelee ja omistajat ei käy päivittäin.

Päivämäärä:   18.8.26 00:22:01

Käytän omallani Rambo Optimo-loimea eli sillä on aina kuori + keliin sopiva liner. Tykkään itse tosi paljon tuosta systeemistä ja saamani palautteen perusteella nekin tallityöntekijät, jotka yleensä inhoavat linereita ovat sanoneet, että Optimon linerit asettuvat aina hyvin eikä niitä tarvitse oikoa.

Lähettäjä: Mai 
Päivämäärä:   18.8.26 01:24:15

Linerit ihan horror

Päivämäärä:   18.8.26 01:42:19

Niin kauan kuin ne on oikein laitettu kiinni niin en näe ongelmaa. Oikeasti helpoin tallityöntekijänä on, kun omistajalla on telineessä hankittuna useampi loimi joista valita päivän sään mukaan sopiva. Mitään linereita ei aleta itse vaihtamaan eli vähintään kaksi tarvitset jokatapauksessa. Kamalinta on loimitus kauden alkaessa ja jatkuessa kun hevosille tuodaan vain yksi loimi joka on sitten hyvä silloin kun on nättipäivä mutta jos tulee vettä ja tulee niin liian ohut tai toisinpäin. Tehkää asiat tallityöntekijöille helpoksi, tai älkää valittako jos hevonen on jumissa kun seissyt liian vähissä loimissa ulkona

Lähettäjä: Vbj 
Päivämäärä:   18.8.26 02:18:01

Hei olen kerännyt tuota Rambo Optimo plussaa. Millainen hevonen sinulla piste on? Mietin, sopiiko silakkamalliselle hevosella.

Päivämäärä:   18.8.26 03:55:17

Minulla on barokkimallinen hevonen. Optimo on leveälle hyvä, veikkaan, että silakkamallinen hukkuu siihen, vaikka ottaisi ohjeiden mukaan normaalia pienemmän koon.

Päivämäärä:   18.8.26 13:25:39

Pukemisessa linerit on vaan ärsyttäviä, mutta kaikessa muussa todella rasittavia mielestäni. Viikatessa tai kuivumaan viedessä liner on aina rullalla ja mutkalla johonkin. HW linerit erityisesti, koska niissä ei ole sään etupuolella mitään kiinnitystä, joten se etutarra on helposti mutkalla jossain loimen alla. Ja lisäksi jos liner ei ole loimeen oikeankokoinen, se vetää loimea aina johonkin suuntaan mutkalle. Mielummin useampi eri paksuinen loimi. Muutenkin erityisesti syksyllä on oltava useampi loimi tarjolla, koska loimet ei aina kuivu seuraavaksi päiväksi.

Päivämäärä:   18.8.26 14:02:30

En oo itse tallityöntekijä mutta meidän tallinpitäjä joskus jutteli että tykkää niistä kun joillain asiakashevosilla sellasia on, käsitin että tykkäsi kun vie vähemmän tilaa

Päivämäärä:   18.8.26 14:50:15

Tallinpitäjä/työntekijä tässä hei!

Hyvä asianmukaisesti hoidettu vedenpitävä horsewaren kuoriloimi ja tähän erilaiset linerit on ihan parasta ikinä!

Meillä on aika kehnot kuivatustilat, kuin myös säilytystilat. Paksut märät topat kestävät kauan kuivua, eikä asiakkaalla ole välttämättä tilaa säilöä tallilla riittävää määrää vaihtareita. Jos on pari hyvää sadeloimea ja näihin linerit niin tilaa säästyy ja loimet kuivuu nopeasti, kun ei tarvitse kuivattaa kuin kuori.

Lähettäjä: Vbj 
Päivämäärä:   18.8.26 15:56:18

"Lähettäjä.

Päivämäärä18.8.26 03:55:17

Minulla on barokkimallinen hevonen. Optimo on leveälle hyvä, veikkaan, että silakkamallinen hukkuu siihen, vaikka ottaisi ohjeiden mukaan normaalia pienemmän koon."

Harmillista. Olisiko kellään suositella pitkäselkäiselle silakalle linerillista talviloimea? Premier Equinen hankaa olkanivelen kohdilta, eikä minkäänlainen pehmuste, aine tms auta siihen.

Lähettäjä: Jonna 
Päivämäärä:   18.8.26 16:57:43

Ei todellakaan linereita ellei ne ole jo valmiina kiinni loimessa joka laitetaan aamusta päälle! Ne ei vaan pysy kunnolla päällä ja menee aamusta turhaa aikaa niiden suoristeluun.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.