|
Lähettäjä: Uku
Päivämäärä: 19.8.26 11:07:46
Yllä kirjoittaneella Ajatuksella on oikeasti tuossa hyvä ajatus. Olen itse huomannut oman nuoren (jonka olen alusta asti tehnyt itse) kanssa ilmiön, että tuudittaudun siihen sen nuoruuteen, kokemattomuuteen, "ei se vielä sitä ja tätä". Ratsastan myös koulutustarkoituksessa vieraita hevosia, ja jos menen vastaavanikäisen ja -tasoisen vieraan hevosen kyytiin, vaadin siltä ihan eri tavalla asiat läpi, koska olenhan siellä kyydissä kouluttamassa. Oman kyydissä siis joskus auttaa kuvitella, että joku tuossa vieressä maksaa siitä mun työstä, niin pitää oikeasti ratsastaa eikä vain lepsusti ajella ympäriinsä.
Aloittajalla tuskin on kyse nuoresta hevosesta, mutta halusin silti kompata Ajatuksen ajatusta.
Itse ongelmanratkaisuun: minäkin luulen että kyse on siitä ettei kentällä ohjat ole samanlaisella tuntumalla kuin maastossa, jossa hevonen pyrkii kiihkeämmin eteen. Hevosen tulee olla ratsastajan apujen välisessä raamissa, ja joskus käden tehtävä on ottaa selkeästi koppi siitä energiasta jonka jalka hevoseen ratsastaa. Jos jää iänkaiken kiinni ajatukseen pehmeästä ja joustavasta kädestä joka odottelee myötäämisen ilmaantumista, voi hevoseen ratsastettu energia vain karata käsien läpi taivaan tuuliin. Hevosen on oltava jalan edessä, käden "rajaamana", oikealta suora ja omillaan, ja vasemmalta suora ja omillaan. Ei siis ratsasteta päätä, mutta ei unohdeta että sillä ohjallakin saa vaikuttaa! Hevosta voi vähän patistaa tuntumaa kohti/vasten eikä se vielä ole "pään asennon ratsastamista". Raami on se avainsana, apujen välisessä raamissa = peräänanto.
|