Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten opettaa maastoon yksin?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.8.26 14:54:40

Hevonen ei halua lähteä maastoon yksin, mutta tykkää kuitenkin maastoilla porukassa. Miten ootte saanut parhaita tuloksia tämmösen kanssa ja kuinka kauan kesti?

Re: Miten opettaa maastoon yksin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.8.26 15:55:46

Lähde sinne maastoon aluksi niin että talutat ja meette maastakäsin vaikka sen lenkin minkä yleensä meet. Ei tartte heti ees tehdä koko lenkkiä vaan meet vaikka tiettyyn kohtaan ja siitä takaisin ja kun sujuu taluttaen niin kokeilet selästä. Tai sitten talutat jonnekkin jaratsastat sieltä tallille.

Lähettäjä: Kumi 
Päivämäärä:   15.8.26 16:08:46

Ratsasta ensin vaikka tallin ympärillä, sitten pikku lenkki tiellä ja pidennä pikku hiljaa. Aina niin, ettei hevonen mene kierroksille, vaan rennolla mielellä opettelee menemään aina vaan vähän kauemmas tallista.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   16.8.26 09:53:05

Joillain auttaa myös jos ihminen on mukana kävellen tai pyörällä.

Lähettäjä: Maastoilut 
Päivämäärä:   16.8.26 10:19:01

Minäkin kävin taluttelulenkkejä ja sitten vaan hyvin pienestä maastolenkistä pikkuhiljaa pidensin. Välillä toisen hepan kanssa, että tulee reitit tutummaksi ja taas yksinään vähän pidempiä, kuin aiemmin. Nyt on päästy jo sille tasolle, että voidaan melko rennosti kävellä pitkin ohjinkin eikä heppa ole säntäämässä joka risahduksesta kotiin. Kaksi vuotta on harjoiteltu nyt ja vielä jatkuu.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   16.8.26 10:27:58

Meillä oli vanha tuntiratsu ja maastoillut tuolloin vaan porukassa. Ei millään halunnut yksin maastoon lähteä, vaan punkasi vaikka ojaan tai vaikka peruuttamalla kotiin. Alettiin pikku hiljaa opetella niin, että kun hyppäsi ympäri, niin heti satulasta pois ja taluttaen muutamia metrejä haluttuun suuntaa ja taas selkään. Joskus tuon joutui tekemään useamman kerran joka maastolla, mutta näin lähti lopulta ihmisen haluamaan suuntaan. Tätä taktiikkaa piti käyttää hänen elämänsä loppuun saakka, eli ei koskaan tottunut yksinmaastoiluun.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   16.8.26 12:48:42

Omani ei mielellään lähtenyt, oli maastossa säikky ja epävarma, mahahaavatausta/kierre ei auttanut asiaa. Jotenkin sain sen opetettua, hyvin pikkuhiljaa, paljon toistoa ja meni kauan, niitä huonojakin hetkiä on ollut kun ollaan jumitettu metsässä eikä mene minnekään.

Ensin vaikka taluttaen jotain reittiä, teet sen ns tutuksi. Älä edes ota tavoitteeksi etsiä jatkuvasti uusia maastoja alkuun. Sitten ratsain, älä.mene koko lenkkiä, ensin ihan naurettavan pieniä pätkiä ja sitten tallille takaisin. Tee siitä rutiini, eli toistoa suht usein. Pikkuhiljaa vähän kaurmmas.

Lopeta onnistuneeseen tilanteeseen. Jos jumittaa, niin tule alas selästä ja vaikka taluta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.8.26 15:05:03

Ratsasta hevonen ensin kunnolla kentällä ja ota tavaksi käydä kävelemässä loppukäynnit maastossa. Ensin pientä lenkkiä ja joku kävelijä/pyöräilijä menemään edeltä henkisenä tukena. Vähitellen sitten yksin sitä tuttua lenkkiä ja aina uudelle reitille laajentaessa voi ottaa tukihenkilön mukaan. Koiran ulkoiluttajat ovat hyviä tukihenkilöitä, hevoset usein pitävät sitä edellä pomppivaa koiraa riittävänä "petojen karkoittajana".

Lähettäjä: poni 
Päivämäärä:   16.8.26 15:50:35

Mä kans suosittelen tuota, että ratsastat ensin normaalisti kentällä ja sitten käyt tekemässä loppukäynnit maastossa. Siitä sitten pikkuhiljaa lyhennät kentällä ratsastusta ja vastaavasti menet maastossa hiukan pidemmälle.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   16.8.26 17:47:56

Minä en ikinä kysele hevoselta haluaako se mennä maastoon yksin vai ei, vaan meillä minä teen ratsastussuunnitelman, pysyn siinä ja teen aina asian loppuun minkä olen aikonut. Jos 700 kg saaliseläimelle alkaa antamaan vaihtoehtoja ja päätösvaltaa, niin lisää ongelmia on tiedossa. Meillä kaikki arimmatkin ovat ns. hyväksyneet kohtalonsa, että maastoon mennään myös yksin vaikka ei huvittaisi, ja ovat siitä nopeasti oppineet myös nauttimaan. Hevonen on onnellinen ja tyytyväinen, kun sillä on selkeä johtaja joka tekee rauhallisen määrätietoisesti asiat loppuun. Jos tulee jumitus, niin määrätietoinen kannustus ilman väkivaltaa > annan tasan yhden suunnan minne edetään. Jos on itse säikky ja arka, niin hevosestakin tulee varmasti sellainen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.8.26 13:14:09

Mun pääsi tottumaan siihen, että oli aina kaveri tai kävelijä mukana, koska hevonen oli ihan remontti tullessaan ja meiltä sai aina maastoseuraa, ihmiset olisivat voineet loukkaantua jos olisin halunnut lähteä yksin.

Siinä sitten parin vuoden päästä oli enää yksi maastoilukaveri, jonka hevonen lopetettiin ja olinkin tilanteessa, ettei ollut ketään.

Ajattelin ettei ole ongelma, koska oltiin maastoiltu tosi paljon pari vuotta mutta.. ei tämä halunnut poistua ollenkaan tallinpihasta yksinään. Pysähtteli, kääntyili ympäri jne. Mä vaan istuin selässä ja käänsin sen aina siihen suuntaan mihin mennään ja annoin olla, kehuin jos otti askeleen mutten käyttänyt raippaa tms, olin ihan rauhallinen ja ajattelin että viisi metriä riittää ja sit takaisin.

Siitä se sitten jo parissa päivässä alkoi sujua nopeammin mutta ensimmäisen kilometrin oli aika jännittynyt ja valmis kääntymään kotiin, mutta kun päästiin tietyn kohtan yli, olikin veto ennemmin eteenpäin maastoon eikä se sieltä koskaan yrittänytkään kääntyä kotiin, valitsi jopa pidemmän reitin jos annoin valita.

Jälkikäteen mietin että oliko jo silloin nuorena alkavaa nivelrikkoa ja vastusteli kun ei ollut vielä lämmennyt, kestikö tottua ratsastajaan jne.. En nimittäin itse tajunnut että olisin voinut ensin ratsastaa kentällä normaalisti ja lähteä sitten maastoon.

Edelleen vuosien päästä tuntuu että vaatii maastossa x matkan ennenku askel pidentyy ja reipastuu, mutta lämpiäminen vain kestää sen verran. Nykyään lähtee siis korvat hörössä mielellään maastoon eikä ole alun jälkeen stoppaillut menomatkalla.

Lähettäjä: Kerro 
Päivämäärä:   17.8.26 21:24:46

hymy esimerkki millaista on määrätietoinen kannustus ilman väkivaltaa?

Lähettäjä: Bansku 
Päivämäärä:   17.8.26 22:31:38

6 vuotta harjoiteltu ja nykyään toisinaan menee yksin, aina ei. Jos on yhtään mitään outoja hajuja tai peuroja, niin ei mene. Hevonen ei ole säikky, mutta se ei millään halua poistua mukavuusalueeltaan.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   18.8.26 01:30:21

Minä maastoilin alkuun nuorella hevosella porukassa. Sitten rupesin kesken matkan kääntymään kotiin päin muiden jatkaessa matkaa, jolloin hevoseni maastoili kotimatkan yksin. Kotiinpäin se ei kieltäytynyt kulkemasta. Siitä sitten vähitellen enemmän ja enemmän irtauduttiin muista ja lopulta lähdettiin kotoa asti yksin.

Lähettäjä: Lapsi 
Päivämäärä:   18.8.26 22:58:59

Meillä toimi kun laitoin lapseni selkään ja talutin itse maasta. Juteltiin, naurettiin ja heppa sai välillä syödä ruohoa. Näin tehtiin kolme kertaa samalla viikolla. Neljännellä kerralla menin itse selkään ja teki saman kilometrin lenkin täysin rentona.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.