|
Lähettäjä: *
Päivämäärä: 15.8.26 23:34:59
"Lähettäjä: No niin.
Päivämäärä: 15.8.26 22:29:17
Siitä sitten hyvää mieltä asteriskin tallilta hakemaan kaikki."
Ei minulla ole, ole ollut eikä tule olemaankaan omaa tallia. Mutta kaikkea on tullut täältä ja muualta somesta luettua ja jopa omin silmin nähtyä ja korvin kuultua, että siinä tallinpitäjä tekee vain hallaa itselleen, jos olettaa asiakkaiden olevan helppoja, järkeviä ja kivoja ja että ihan vain kivana ihmisenä tekee vähän sitä ja tota ylimäärästä tai halvalla... Ja sitten nyyhkii esim. täällä, miten perseeestä ja vaikeita asiakkaat on.
Paskan ilmapiirin tekevät nimenomaan ne asiakkaat, joiden vuoksi tallinpitäjän pitää laittaa äärettömän tarkat säännöt ja tiukat rajat.
Olen ollut hevosenhoitajana ja apukätenä kotitallilla, jossa oli 1-2 ulkopuolista tallinpitäjän omien vuoksi. Joidenkin kanssa hommat toimi, toisten kanssa ei. Minä siis olin vain sivustaseuraaja, mutta tallinpitäjä ihmetteli välillä aika lailla, miten asiakas voikin olettaa, että hän voi tulla lastensa kanssa tallinpitäjän kotiin hengaamaan ja kahvittelemaan. Tai miten joku oletti, että vaikka sopimuksessa lukee, että tallinpitäjä antaa valmiiksi jaetut ruuat ja vie ulos ja antaa ämpärillisen vettä, mutta ei hoida hevosta muuten, siivoa karsinaa, hanki ruokia tai jaa niitä hevoselle valmiiksi, niin silti tallinpitäjän pitäisi nämä veloituksetta ja pyytämättä tehdä jos hevosen omistaja ei pääsekään tallille. Tai että tallinpitäjän varusteita ja tavaroita voi lainata luvatta ja hevosten rehuja ja heiniä saa tuosta vain syöttää omalleen veloituksetta.
Ja vaikka sopimuksessa luki, ettei asiakas tai hänen kaverit ja perheenjäsenet koske tallinpitäjän hevosiin, niin aina olivat silti lääppimässä tallinpitäjän hevosia ja syöttämässä niille ties mitä. Aina kun tallinpitäjä otti hevosen käytävälle, oli salamana jompi kumpi asiakkaan lapsista repimässä hevosen jouhia jollain kammalla. Ja kun tallinpitäjä kengitti hevostaan, oli joku lapsi harjaamassa hevosta. Ihan uskomatonta.
Mutta paras oli, kun asiakas oli silpunnut tallinpitäjän tukkajumalahevosen harjasta "ratsutukan", kun hänen mielestään se näyttää paremmalta. Siis voi vettu. Silppuaisi omaa hevostaan!! Muistan kun menin tallille eräänä iltapäivänä ja tallinpitäjä oli pihalla sen näköisenä, että jotain pahaa on tapahtunut ja kysyin, että mikä on. Käski mennä talliin katsomaan. Siellä oli eilinen tukkajumala töpötukkaiseksi silputtu.
Menin takaisin ulos ja tallinpitäjä mietti, että mitä hemmettiä hän tuolle asiakkaalle tekee. Sen lisäksi, että purki sopimuksen ja käski viedä hevosen ja itsensä h3lvettiin kahdessa päivässä. Mutta nyrhiikö asiakkaan hiukset kaljuksi, vai kenties asiakkaan hevosen harjan nysäksi...
En tähän päivään mennessä ole tajunnut, että miten hemmetissä tuollaisia ihmisiä on olemassa. Ei ymmärretä, että kotitalli ei ole huvipuisto, palvelut maksaa, sopimuksessa täytyy pysyä ja toisten omaisuutta ei tuhota. Toki sen hevosen jouhet kasvoi takaisin vuosien kuluessa, mutta kylläpä veetutti juoksuttaa raveissa lämppäriä, jolla on pottatukka-otsaharja ja töpö pystyssä töröttävä harja...
|