Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Heiluva alapohje/pumppaava jalka

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.8.26 23:20:23

Mulla on ongelma et alapohje heiluu tosi paljon ja helposti (varmaan etenkin kevyessäistunnassa) jalka pumppaa ja tulee ylösalas liikettä myös pohkeen kohdalle. Mulla kuluu tosi nopeeta jalustinhihnat, saappaat ja satulan siiven alaosa.

Olen nyt alkanut sisäistää ongelman ja tahdon siihen ratkaisua. Käyn valmennuksissa osaavilla valmentajilla mutta suoraa en heiltä ole kommentteja saanut tästä, toki otan puheensi seuraavissa valkuissa.

Hevosella on todella ”karski” laukka, iso hidas ja heiluva. Sen lisäksi tosi hidas jalalle mikä tekee lisää haastetta jalan hiljaa ololle jos hevosen haluaa liikkumaankin.

Mutta millä olette parantaneet alapohkeen rauhaa?

Olen ihan kokenut ratsastaja, HeA/120cm. Mutta selkeästi istunta vaatii paljon työtä että saan rauhaa jalkaan

Re: Heiluva alapohje/pumppaava jalka

Päivämäärä:   14.8.26 23:21:46

Kuntosali on oikea paikka osaavien valmentajien lisäksi.

Päivämäärä:   14.8.26 23:27:06

Varmasti! Mutta mihin siellä keskittyä?

Tiettävästi mun keskivartalontuki ei petä, ylävartalo mulla on erittäin vakaa, hyvä kun kypärän nuppi edes liikahtaa kun on niin vakaa ylävartalo sekä sileällä että hypyissä. Mutta tuleeko silti heiluva jalka kuitenkin keskivartalosta? Vai liittyykö jotenkin siihen ettei mulla ole jalkavoimia/hermotusta käyttää pohjetta oikein?

Lähettäjä: Meiju 
Päivämäärä:   14.8.26 23:32:50

Ehkä sun tasapainopiste ei ole optimaalinen. Sinun pitäisi pysyä hevosen liikkeessä mukana, mutta samalla pitää oma tasapaino hevosen tasapainopisteen päällä. Voi myös olla, että jalat jostain kohtaa puristavat (polvet/reidet) satulaa. En lähtisi ensin korjaamaan jalkoja, vaan corea ja tasapainopistettä. Onko se liian edessä tai takana? Hyvä opettaja tai valmentaja avuksi. Kuntosalistakin on apua, jos vain tietää, miten sitten niitä lihaksia käytetään, ja mitä asentoa tavoitellaan, jossa tasapaino on optimaalisesti kohdillaan hevosen kanssa. Kaularemmistäkin voi olla apua. Tsemppiä!

Päivämäärä:   14.8.26 23:37:34

Keskittyisin syviin vatsalihaksiin ja toki kun vatsalihasta treenaa, täytyy muistaa myös selkä jotta tuki säilyy molemmin puolin. Lisäksi lonkankoukistajat ja pakaralihakset on keskeisessä osassa ratsastusta ja eritoten ne lonkankoukistajat on alue mitä ei yleensä huomioida. Erilaiset lonkkia avaavat venytykset sekä esim. Jalan nosto painoilla on hyviä, lisäksi jos Googlesta etsii niin eritoten juoksijoille löytyy lonkankoukistajaa vahvistavia treenejä joista voi valikoida. Jalan nosto painolla on helppo kohdistaa kun laittaa nilkkaremmin laitteeseen, selkä sitä vaijeria kohti ja siitä nostaa jalkaa eteen n.90asteen kulmaan keskittyen siihen että lantio pysyy suorassa eikä lähde kallistumaan eteen/taakse tai sivuille. Voi aloittaa vaikka vaan kuminauhalla kotonakin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   15.8.26 08:47:58

Täällä paljon parjataan istuntavalmentajia, mutta jos löydät oikeasti hyvän, heiltä saa apuja. Mä esim. käyn fysioterapeutin istuntavalmennuksessa. Hänellä on ammattinsa puolesta aika hyvä käsitys siitä, ovatko palikat kohdallaan vai eivät. En nyt aio tässä häntä nimellä suositella, koska valmentaa vain sivutoimisesti ja hyvin paikallisesti, mutta tuskin on ainoa lajissaan tässä maailmassa.

Päivämäärä:   15.8.26 21:54:43

Käy tässä alueella yks istuntavalmentaja, joku Christel mut en ny muista sukunimeä.

Hän toki pitää vaan kouluvalmennuksia ja esteistunnassa/estesatulassa mulla pahin ongelma

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.8.26 22:21:10

Kykenetkö edes maassa seisten ylläpitämään oikean asennon ja "keventämään" niin, että polvesta alaspäin jalka pysyy paikallaan? Jos et, niin sitten on aika vaikea harjoitella satulassakaan...

Tarkoitan siis tätä:

https://www.youtube.com/watch?v=g8igPos4aFU

Tässä samaa asiaa hevosen selässä istuen:

https://www.youtube.com/watch?v=YICvMtZBcXI

Kyseisellä youtube-tilillä on paljon muitakin hyviä videoita.

Lähettäjä: wyww 
Päivämäärä:   15.8.26 22:22:24

"Mutta mihin siellä keskittyä?"

Suurin syy ratsastajan istuntavirheisiin tuppaa olemaan lantiossa...

Lähettäjä: Mustikki 
Päivämäärä:   15.8.26 23:57:12

Christel Wutig-Vihma on nimi jota piste hakee. Häntä voi suositella!!!

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   16.8.26 05:17:41

Tuo ongelma johtuu todennäköisesti lonkista. Treenaamalla lonkkiin liikkuvuutta rauhoittuu alapohje. Esim. Equestrainin instagramista löytyy videoita joissa on jumppaohjeita.

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   16.8.26 08:33:15

Minulla sama ongelma (tosin en ole noin taitava ratsastaja kuin aloittaja) eikä minunkaan valmentajani ole oikein asiaan puuttunut. Asia ärsyttää itseäni.

Minulla on todella hyvin aukeava ja liikkuva lonkka, siellä ongelma ei ainakaan ole.

Lähettäjä: y 
Päivämäärä:   16.8.26 10:33:22

Isoin ongelma on yleensä se, että ratsastaja yrittää tehdä ihan liinaa keskivartalosta, usein erään istuntamenetelmän ponnistelun seurauksena. Siellä jalka yritetään hiljentää hillittömällä lonkan sisänkierrolla, kutsumalla sitä lonkan avaukseksi ja vääntämällä pohje jopa irti hevosesta. Näiden jäljiltä ratsastajilla on aika hurjia istunnan haasteita.

Lähettäjä: Tämäkin 
Päivämäärä:   16.8.26 12:56:56

Voi myös johtua siitä, että hevonen on sinulle liian kapea tai sillä ei ole omaa moottoria josta syystä joudut käyttämään kaiken aikaa pohjeapua.

Päivämäärä:   17.8.26 15:52:30

Liian kapea hevonen ei ole eikä ole mitäänerikoista lonkan avaus istuntaa käytössä. Kun olen istunnasta kysynyt valmentajilta, ei ole moitetta, paitsi aina pyytää kevyempää istuntaa esteille. Kun videoita katson, juurikin kevyessä istunnassa jalan ylös-alas pumppaava liike pahin.

Hevonen on todella hidas pohkeelle, ollut aina. Mutta kyllä taas kerran yritän asiaa työstää että alkaisi reagoida paremmin.

Täytyy mennä christelin valkkuun! Ja ajattelin ostaa nyt sen equestrainin kokeiluun. Lonkat mulla kyllä on jäykät ja jumissa, saattaa hyvin tulla sieltä. Keski/ylävartalolla en kuvittele tekeväni liikaa

Lähettäjä: Tpi 
Päivämäärä:   17.8.26 18:03:45

Jos oot pitkäjalkainen ja hevonen on pieni ta pyöreärunkoinen, niin heiluu aina herkemmin. Kts Ruoste ja Kittel, tätä biomekaniikka täytyy tuomarin ymmärtää, muuten kehutetaan ratsastaja puristamaaan. Nämä pitkät yleensä taitavia istunnan kautta vaikuttamisessa, eipä osu kannukset kylkeen kovin helposti.

Päivämäärä:   18.8.26 11:02:29

Mulla heiluu vähän eri tavalla kuin RUosteella tai Kittelillä :D Olen pitkä ja erittäin pitkäjalkainen, hevonen on iso ja paksurunkoinen mutta silti mulla koulujalustimilla alapohje ilmassa eikä lepää lähellä kylkeä. Mutta siinä missä Ruosteella heiluu kylkeä kohti ehkä? Mulla heiluu eteen taakse. Aiheuttaa kulumaa saappaaseen, jalustinhihnaa, satulan siipeen ja pahimpaan aikaan vuodesta myös ehvosen karvoihin. Enkä edes puhu mistään kannusjäljistä vaan eestaas heiluva pohje hinkkaa siitä keskikohdilta ilman kannustakin karvat klippausaikaan.

Ja no, välillä myös sitä kannusmerkkiä tullut estejalustimilla kun jalka heilunut liikaa :( Nyt olen alkanut jättään kannukset pois kunnes saan hevosen herkisteltyä jalalle ja oman jalan rauhoittumaan

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   18.8.26 13:17:14

Mä olen pitkä ratsastaja 180cm ja hevoseni 170 säkäinen, joten jalkani tulee hieman hevosen vatsan alapuolelle. Olen huomannut, kun hevonen oikeasti on ohjan ja pohkeen välissä ja takajalat alla kantaa itsensä, niin automaattisestihan tällaisen tuotoksen aikaansaannissa on helpompi istua itse tasapainossa, joten alapohjekin pysyy hiljaa versus jos hevonen vielä kulkee selkä alhaalla ja epätasapainossa ja yrittää istua harjoitusravia niin väistämättä kyytiikin on epätasaista ja jalka heiluu.
Näin ainakin minulla, se on myös hyvä esimerkki etten istu harjoitusraviin ennen kuin hevonen kantaa itsensä, sitten sen on helpompi kantaa myös minut.

Lähettäjä: Jonna 
Päivämäärä:   18.8.26 16:59:54

Kuntosali ja jalustimet joissa kunnollinen pito. Lisäksi itse vaihdoin joksikin aikaa saappaat kokonaan ratsastuskenkiin ja chapseihin niin auttoi tosi paljon. Varmista myös ettei jalustinhihnat oo liian pitkät.

Lähettäjä: 8) 
Päivämäärä:   18.8.26 17:36:30

IG theridermovement reel numero 16 uusimmasta alkaen :)

Lähettäjä: Voi suositella 
Päivämäärä:   18.8.26 23:13:27

Christel Wutig-Vihmalle vahva suositus! Etenkin hänen Centered Riding -kurssista on ollut paljon hyötyä vuosien jälkeenkin.

Hän ei pelkästään huutele ohjeita vaan asettelee sinut tarvittaessa omin käsin satulaan oikealla tavalla. Itse sain paljon apua hänen ilman hevosta tehtävistä harjoitteista ja kevyen istunnan treenistä, jossa opeteltiin nk. päästämään liike-energiaa läpi kehon läpi. Auttaa jalan vakauttamiseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.