Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Haluton nostamaan ravia 1. kerran kentällä

Lähettäjä: Paula 
Päivämäärä:   13.8.26 11:48:24

Pyörittelen ajatuksia, että onko hevonen kipeä vai onko motivaatio tekemiseen huono, sekä minun ratsatustaidot heikot.

Eli meillä on haasteena, että hevonen on kentällä usein haluton nostamaan ravia ensimmäisen kerran. Saattaa olla alkuverkoissa kentällä käynnissäkin aika tahmea, varsinkin näin kesällä, eli ei mikään energisyyden huippu. Pohdin, että enkö herättele hevosta tarpeeksi kuulolle jo käynnissä, koska raviin siirtyessä ensimmäisen kerran, niin hevonen alkaa tahmeaksi, vastustelee apuja ja ei normaalisti ei todellakaan ole nostamassa ravia heti, vaan joudun menemään uudelleen samaan kohtaan ja pyytää ravin, jotta se nousee. Silloin hevonen tietää, mitä käytännössä haluan ja nostan sen. Mutta ensi yrittämältä ei juuri koskaan nouse vaan alkaa heti hidastamaan käyntiä, kun annan raviavut (pohje + ääni). Hevonen ei ole herkkänä avuille, tiedän, että minunkin ratsastuksessa saattaa olla vikaa, ja pelkäänkin, että olen jotenkin turruttanut hevosen pohkeelle ja ääniavuille pyytäen ravia aina samalla tapaa, eli meidän ravinosto menee aina ns "saman kaavan" mukaan, ja lopputulos on usein myös sama. En käytä raippaa, jos se olisi mukana, niin ravi nousisi.

Sen jälkeen, kun ravi on kerran noussut, hevonen tarjoaisi koko ajan ravia ja nostaa sen mielellään. Hevonen on melko kuuma ja virittäytyvä, vaikka alkuverkassa varsinkin näin kesällä tuntuu, että onpa rauhallinen ja laiska. Mutta loppuaika ratsastaessa ongelmana on ennemmin liika energisyys, kuin liikalaiskuus.

Eli, kun raviin on kerran saanut, niin hevonen ravaa ja laukkaa mielellään eikä se nosto ole enää ongelma. Minun alkaa itse menemään hermot tuohon, että se ravi ei koskaan nouse ensiyrittämältä, mutta samalla pallottelen mielessäni, että varmasti myös peiliin katsomisen paikka, sekä samalla pelkään, että onko hevonen sittenkin kipeä, eli ei sen takia nosta.

Meillä on sairastaustaa, hevosella ollut 3v sitten mahahaava kierre, että se aina uusi ja uusi. Se on saatu nyt pysymään poissa hoitamalla muita syitä taustalla. Hevosella on lieviä muutoksia kaularangassa ja meillä on jatkuva eläinlääkärikontakti 10kk välein tämän tiimoilta. Eläinlääkäri on sanonut, että liike on puhdas ja hevonen vaikuttaa hyvinvoivalta, että mitä ikinä oletkaan tehnyt, niin jatka samaan malliin. Hevonen 95 % ajasta liikkuu mielellään ja on todella erilainen, verrattuna 3v takaiseen mahahaavakierreaikoihin.

Hevosella on melko paljon menty kentällä lähiaikoina, joten ei ole poissuljettua, että kentällä kiertäminen on alkanut kyllästyttämään. Juoksuttaessa en huomaa itse mitään epäpuhtautta tai ongelmia liikkua. Tuo ensimmäisen noston ravivastustus alkoi jo aikanaan mahahaavakierteen jälkeen, eli uusi asia ei ole. Satula on tsekattu ja on kunnossa.

Eläinlääkäri on taas kuukauden päästä tulossa, joten jutellaan tästä tietenkin, katsotaan liike + taivutuskokeet, mutta mistä voin oikeasti tietää, että vaivaako esimerkiksi kaularangan muutokset siellä taustalla oikeasti, eli onko tämä kipuperäistä vai hevosen muuta haluttomuutta, varsinkin jos eläinlääkäri on tähän asti sanonut, ettei näe mitään ongelmaa ja liikettä vain.

Tottakai voisin nyt pitää jonkun pidemmän maastoilukauden, keskittyä vain käyntityöskentelyyn, valmentajaa itselle yritän etsiä, mutta samaan aikaan tuntuu pahalta pakottaa toista ja pohdin, pitäisikö vain antaa periksi. Ensimmäisen ravinoston jälkeen hevonen tosiaan tarjoaa ravia, eli ei muuta tekisikään kun haluaisi mennä käynnin sijaan ravissa tai laukassa. Ei kompuroi, kaula on taivutettu ja tunnusteltu säännöllisesti eläinlääkärin toimesta, aikanaan myös kuvattu, mutta eläinlääkäri sanoi, että ei välttämättä vaikuta käyttöön mitenkään. Lääkitään myös tildrenillä.

Olen pohtinut, voisinko yrittää antaa hevoselle kipulääkkeen ja mennä sen jälkeen ratsatsamaan. Katsoa, nouseeko ravi silloin ja jos nousee, voisi ajatella, että haluttomuus johtuu kivusta? Saako näin tehdä?

Raipan voisin ottaa ratsatukseen (kannuksia en käytä), jolloin hevonen nostaisi ravin. Mutta koen, että tämä ei poista juurisyytä.

Lisäksi voisin enemmän vaikka mennä alkukäynnit maastossa, jolloin hevonen on virittäytyneempi ja saattaisi nostaa ravin kentällä helpommin.

Lisäksi huomaan, että olen itse vaipunut kentällä tiettyihin toimintamalleihin ja ajatuksiin, että kun pyydän sen ravin, niin olen jo itse vähän kuin valmistautunut siihen, että no ei se taaskaan nosta. Pelkään, että se nosto menee aina samalla kaavalla myös minun itseni osalta, jolloin lopputulos on myös sama.

Mitä voisin siis vielä kokeilla?
Ja miten voisin olla varmempi johtuuko tämä jostain kivusta vai muusta?

Re: Haluton nostamaan ravia 1. kerran kentällä

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   13.8.26 11:51:28

"...vaan joudun menemään uudelleen samaan kohtaan ja pyytää ravin..."

Anteeks mitä? Miksi et voi vaatia raviin siirtymistä, kunnes hevonen tekee siirtymän? Miksi on palattava samaan kohtaan?

Lähettäjä: steffi 
Päivämäärä:   13.8.26 11:55:59

” valmentajaa itselle yritän etsiä, mutta samaan aikaan tuntuu pahalta pakottaa toista ja pohdin, pitäisikö vain antaa periksi”

Älä vaan jahkaile ja etsi, vaan ota joku avuksi heti. Tarvitset kipeästi valmentajaa / jotain kokenutta ammattilaista avuksesi!! Itsesi ja hevosesi takia.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.8.26 12:13:50

Todennäköisesti sairaustausta vaikuttaa.

Mutta, annatko tarpeeksi aikaa hevosen luonnolliseen, ilmeisesti varsin hitaaseen vertymiseen? Reipas käynti pitkin ohjin, ehkä jopa maastossa, 10-15 min.
Sitten, kun rupeat ratsastamaan ohjastuntumalle, niin keskity siihen, että hevonen liikkuu sellaisessa muodossa, että se pystyy tuomaan takaosan alle ja säilyttämään aktiivisuude. Muoto voi olla hevoskohtaista, toiset voivat säilyttää aktiivisuuden vähän pidempänäkin. Tähän kohtaan olisi hyvä saada joku katsomaan sinun hevosellesi optimaalisin liikkumistapa.
Ennen raviin siirtymistä voi joillekin hevosille olla hyväksi tehdä jumpaksi väistöjä ja taivutuksia. Hyvä takaosan aktivoija voi olla pysähdykset, mahdollisesti myös peruutukset ja niistä liikkeellelähdöt.
Raviin siirtymisessäkin on hevoskohtaista, miten paljon pidät ohjastuntumaa. Oma kinnerpattihevoseni hölköttelee mielellään ravissa ja laukassa ensin täysin pitkillä ohjilla, eikä sillä ole hankalaa siirtyä siihen ensimmäiseenkään raviin. Mutta jotkut pitkät, laiskanpulskeat hevoset saattavat tarvita aluksi enemmänkin tukea ohjista, jotta takaosan saa ratsastettua paremmin alle.
Mutta, kuten jo itse totesit, opettaja kehiin!

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   13.8.26 12:20:23

" joudun menemään uudelleen samaan kohtaan ja pyytää ravin, jotta se nousee"
Kuten ensimmäinen vastaaja ihmettelen myös tätä kovasti. Miksi samaan paikkaan on palattava?

Myöhemmin kirjoitat: eli meidän ravinosto menee aina ns "saman kaavan" mukaan, ja lopputulos on usein myös sama. En käytä raippaa, jos se olisi mukana, niin ravi nousisi.
Tee jotain toisi. Jos se mitä teet ei toimi, niin muuta jotain. Nyt olet opettanut hevoselle ettei sen tarvitse nostaa ravia ensimmäisellä yrittämällä. Kokeile jatkossa tehdä ensimmäinen ravisiirtyminen jossain toisessa kohtaa, ja vaadi että se siirtyy raviin. Vaikka se menisi ravia vain kolme askelta niin pääasia on että se siityminen tulee. Ota raippa mukaan, jos pelkästään se että se on sinulla kädessä auttaa raviin siirtymisessä. Jos et tykkää käyttää raippa niin pidä se mukana vain sen ensimmäisen siirtymisen ajan, sitten voit laittaa sen pois. Ja muista kehua hevosta kun se ensimmäinen siirtymä raviin tulle.

Päivämäärä:   13.8.26 12:23:23

"...vaan joudun menemään uudelleen samaan kohtaan ja pyytää ravin..."

Anteeks mitä? Miksi et voi vaatia raviin siirtymistä, kunnes hevonen tekee siirtymän? Miksi on palattava samaan kohtaan?

---

No toki toisinaan noinkin, että jatkaa sitä tahkoamista niin kauan, että ravi nousee, mutta toisinaan olen kokenut, että tilanteen nollaaminen ja uudelleen yrittäminen samasta kohdasta on parempi ratkaisu, kun loputon tahkoaminen esimerkiksi uralla eteenpäin. Monesti hevonen virittyy jo tässä vaiheessa ja ymmärtää, kun mennään samaan kohtaan, että mitä haluan ja nostaa ravin.

Lähettäjä: Introvertti 
Päivämäärä:   13.8.26 12:28:19

Oletko kokeillut kunnon alkukäyntien jälkeen aloittaa laukasta? Ei mistään varsinaisesta laukkatyöskentelystä, vaan pidemmällä ohjalla kevyessä istunnassa uraa pitkin, jotta hevonen saisi paikkoja auki. Se toimii joillakin vanhemmilla hevosilla paremmin.

Hevoset joilla on vatsaongelmia, saattavat myös pitää raipasta apuna enemmän kuin pohkeista.

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   13.8.26 12:57:21

"No toki toisinaan noinkin, että jatkaa sitä tahkoamista niin kauan, että ravi nousee, mutta toisinaan olen kokenut, että tilanteen nollaaminen ja uudelleen yrittäminen samasta kohdasta on parempi ratkaisu, kun loputon tahkoaminen esimerkiksi uralla eteenpäin."

ÄLÄ tahkoa! Älä palaa takaisin. Napakat avut (ja se raippa käteen!), että NYT se ravi.

Mutta toki tuossa voi olla kipua taustalla, ja mainitsemasi hevosen kuumuminen ratsastuksen aikana johtuu kivusta, tai ainakin kivun oletuksesta/pelosta.

Mutta aika kokemattomalta kuulostaa tuo sun touhu, eli ehdottomasti valmentaja mukaan kehiin sen eläinlääkärin lisäksi.

Päivämäärä:   13.8.26 13:12:02

"No toki toisinaan noinkin, että jatkaa sitä tahkoamista niin kauan, että ravi nousee, mutta toisinaan olen kokenut, että tilanteen nollaaminen ja uudelleen yrittäminen samasta kohdasta on parempi ratkaisu, kun loputon tahkoaminen esimerkiksi uralla eteenpäin."

ÄLÄ tahkoa! Älä palaa takaisin. Napakat avut (ja se raippa käteen!), että NYT se ravi.
-------

Vaikka annat miten napakat avut, niin hevonen menee ihan jumiin eteenpäinpyynnöstä, kun tietää, että nyt ravi olisi nostettava. Eli ei reagoi. En tiedä miten näitä enää napakammaksi saan, kuin ottamalla sen raipan. Tuntuu, että pohkeelle on turtunut ja ääniavuksi pitäisi keksiä kai joku ihan uusi juttu, jotta päästäisiin pois tästä vanhasta mallista, mihin hevonen tuntuu heti vastaavan samalla tapaa, kuin aina ennenkin. Joudun aina suuttumaan, että nyt se ravi, niin se sieltä kyllä nousee, mutta ei koskaan ensimmäisellä kerralla sujuvasti ja jouhevasti. Saan hevosen herkistettyä ratsastuksen aikana niin, että loppuajan ravi nousee heti kun pyydän ja hevonen on kuuliainen, mutta tuntuu, että tämä "oppi" ei riitä seuraavaan kertaan, vaan edelleen sama ongelma toistuu ensi ratsastuskerralla.

Haukkukaa vaan, olen ratsastanut yli 25 vuotta ja mennyt erilaisilla hevosilla, normaalisti olen hyvin määrätietoinen ja periksiantamaton, mutta nyt olen uuvahtanut tämän saman ongelman kanssa tahkoamiseen, kun tuntuu, etten saa sitä ratkaistua tämän hevosen kanssa. En ole koskaan valmentautunut tavoitteellisesti kisoihin jne, mutta tunneilla ja valmennuksilla olen kyllä käynyt omaksi ilokseni. Vakituista valmentajaa emme ole löytäneet lähialueelta, mutta kyllä keväälläkin ottanut n. 5 tuntia, valmentaja ei vaan ole oikein osannut sanoa juuta eikä jaata tähän asiaan, että olisimme saaneet asian pysyvästi ratkaistua. Hevonen ei ole helpoin yksilö, eikä myöskään helpoin ratsastettava jolla vain puksutetaan eteenpäin.

Raipan kanssa ravi nousee, mutta en ota sitä mielelläni avuksi, koska hevosella on selkeästi joskus ollut huonoja kokemuksia ja stressaa raippaa. Mutta ehkä se on testattava. Toisaalta stressaan itse, että no onko se hevonen kipeä ja sen vuoksi en haluaisi myöskään pakottaa, vaan haluan tarkastella tätä asiaa nyt realistisesti mistä tämä käytös johtuu.

Hevonen on ollut täysi projekti, kun minulle on tullut, ja olen saanut sen muuten jo todella hyvään vaiheeseen, myös ne ravipätkät ovat miellyttäviä, kunhan siihen asti päästään.

Lähettäjä: Iisi 
Päivämäärä:   13.8.26 13:25:16

Ehkä sinä olet omassa päässäsi tehnyt haasteen..jos hevonen kuitenkin tuon ekan hankaluuden jälkeen nostaa ravin ja ravaa, niin en näkisi ongelmaa :)

Tee eka ravi vaikka maastossa/ pihalla tai jossain ihan muualla niin pääset sitten puhtaalta pöydältä aloittaa kenttähommat. Ja keskity hyvään <3

Mulla on yksi kiputaustaheppa, jolla voi olla alkuun joskus nihkeyttä lähteä raivaamaan, siitä kun vaan pääsee liikkeelle niin sujuu ja on rento. Monesti tän kans käyn lyhyet alkuverkat maastossa ja sen jälkeen vasta kentälle

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   13.8.26 13:31:50

Raippa on ihan normaali ratsastuksen apuväline. Pidä se mukana.

"sekä minun ratsatustaidot heikot."

"Lisäksi huomaan, että olen itse vaipunut kentällä tiettyihin toimintamalleihin ja ajatuksiin"

Aloittaisin siitä että tarkkailen miten hevonen toimii ja siirtyy liinassa. Ilman ratsastajaa.

Sitten videoisin omaa ratsastustani.

Ja lopulta pyytäisin kokeneen ratsastuksenopettajan kerran viikossa käymään, kokeilemaan hevosta, ja tarkistamaan apujen käytön.

Eihän tuossa nyt tarvita mitään muuta kun että tiedostamattasi olet ensin jäykkä/jännittynyt, koitat ratsastaa käsijarru päällä, tai annat ristiriitaisia apuja.

Ei tuo ole vielä todellakaan mikään syy lähteä klinikalle. Ensin oma ratsastus kuntoon.

Lähettäjä: Marianne 
Päivämäärä:   13.8.26 13:35:24

?? ei ole tainnut koskaan käsitellä hevosta, joka on joskus raipalla hakattu. Joillekin hevosille raippa ei ole normaali ratsastuksen apuväline. Älä yleistä.

Lähettäjä: Marianne 
Päivämäärä:   13.8.26 13:37:44

Ja ?? haluan vielä sanoa, että jos hevosella on ollut terveyden kanssa hankaluuksia niin on hyvin järkevää, että aloittaja miettii myös kivun mahdollisuutta eikä vain omia ratsastustaitojaan. Tarpeeksi kauan, kun yksin tahkoo ongelmien kanssa alkaa pohtimaan monenlaisia asioita.

Sympatiat aloittajalle ja tsemppiä!

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   13.8.26 13:43:34

Tää on taas tällainen keissi missä ratsastaja ihan itse on saanut ongelman aikaan omalla toiminnalla. Annat periksi, kokeilet uudestaan vasta samasta kohdasta eli palkinnoksi siitä että hevonen ei reagoinut annat hänen kävellä kierroksen? Tämähän on todella ristiriitaista hevosen näkökulmasta. Jos raipan mukana olo saa hevosen siirtymään raviin heti miksi et ota sitä mukaan vaan tietoisesti ylläpidät tätä ongelmaa? Sinullahan on jo ratkaistu silloin olemassa mutta et halua käyttää sitä. Ota valmentaja , ratsuttaja ja lopeta jahkailu ja ahdistukessa kieriskeleminen

Päivämäärä:   13.8.26 13:53:38

Tää on taas tällainen keissi missä ratsastaja ihan itse on saanut ongelman aikaan omalla toiminnalla. Annat periksi, kokeilet uudestaan vasta samasta kohdasta eli palkinnoksi siitä että hevonen ei reagoinut annat hänen kävellä kierroksen? Tämähän on todella ristiriitaista hevosen näkökulmasta. Jos raipan mukana olo saa hevosen siirtymään raviin heti miksi et ota sitä mukaan vaan tietoisesti ylläpidät tätä ongelmaa? Sinullahan on jo ratkaistu silloin olemassa mutta et halua käyttää sitä. Ota valmentaja , ratsuttaja ja lopeta jahkailu ja ahdistukessa kieriskeleminen

-----

Ei me nyt herranjumala mitään kierrosta kävellä kenttää ympäri, vaan valmistelu, raviin siirtyminen (yritys) -> Hevonen vastustelee -> Esimerkiksi voltti ja samassa kohtaa uusi yritys napakasti -> Raviin siirtyminen onnistui. Mutta ensimmäisellä kerralla se ei yleensä onnistu. Jos jatkan uraa pitkin tahkoamista ja yritän pyytää ravia, hevonen alkaa usein vastustelemaan, kiemurtelemaan jne. joten olen tosiaan kokenut helpommaksi "nollata" tilanteen tekemällä voltin, menemällä samaan kohtaan ja nopeasti heti uusi yritys. Olen kai ajatellut, että hevonen ymmärtää, että se ravi nostetaan siitä kohtaa mistä sen haluan nostaa, eikä että edetään uralla se 10-15m ennen, kuin se ravi oikeasti nousee.

Ja raippa ei ole mukana sen vuoksi, koska hevonen sekoaa siitä, jolloin myöskään muusta ratsastuksesta ei tule yhtään mitään, kun hevonen muuttuu aivan täysin raippa kädessä. Luultavasti tapahtunut jotain aikaisemmassa kodissa. Sen vuoksi tiedän, että raippa kädessä nostaa ravin, koska se toiminta on aivan holtitonta, kun se raippa on mukana.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   13.8.26 14:00:43

Ravia ei nosteta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.8.26 14:35:06

Jos teet maastakäsin alkukäynnit ja pyydät siinä hevosta ravaamaan (ravaat itse vierellä) niin ravaako hevonen? Ja jos teet maastakäsin vähän ravityöskentelyä (ihan että juokset vierellä reippaasti, et varsinaisesti juoksuta), muuttaako se ensimmäistä ravia ratsain?

Päivämäärä:   13.8.26 16:20:06

..

Tätä ehdotustasi voisin kyllä kokeilla, että miten siihen reagoi. Juoksuttessa nostaa ravin, mutta silloinkin saa alkuun hieman patistella. Juoksuttaessa on myös alkuun laiskanpulskea, ennen kuin reipastuu. Mutta loppujuoksutuksessa menee kyllä ihan omalla moottorilla ja toimii hyvin.

Lähettäjä: Pörri 
Päivämäärä:   13.8.26 16:25:31

Mun mahahaavasta toipuva hevonen oli alkuun ravihaluton. Kun palailtiin ratsastukseen hoitojen jälkeen ekan ravin aikaansaaminen oli aina patistamista, ja vastusteli. Kun kuitenkin sitten sain sen ravaamaan se kai huomasi että ravi ei enää satukaan ja ravasi sen jälkeen hyvin. Käytös jäi pian pois kun se maha ei enää tosiaan ollutkaan kipeä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.8.26 16:27:14

Väittäisin että ongelma on ihan vaan ratsatajassa. Kipu käytös ilmenisi muissakin nostoissa ja tehtävissä eikä vain siinä kun ensimmäisen kerran pitäisi raviin siirtyä.

Lähettäjä: Kysymys 
Päivämäärä:   13.8.26 17:32:55

Oletko koittanut, tekeekö samaa ilman satulaa?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   13.8.26 23:30:50

Voitko siedättää sen raippaan? Totutat sen siihen että raipalla silitetään.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   14.8.26 12:42:16

Ravia ei nosteta, raviin siirrytään. Alotuksesta saa käsityksen että alottaja on itseoppinut ratsastamaan eli vaikka vuosia on takana niin varsinaista opetusta ollu vähän. En ikinä oo kuullu että joku muu kuin hevosista mitään tietämätön luulee ja sanoo että ravi nostetaan.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   14.8.26 13:07:04

Eiköhän tässä nyt ole kyse sanonnasta eikä siitä, että aloittaja on kyvytön ravaamaan hevosellaan. Onko sulla jotain tuttua, joka voisi kokeilla tekeekö hänelle samaa? Tai valmentaja tms tietysti. Tarkistaisin myös satulan.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   14.8.26 13:08:15

Annatko hevoselle mahdollisuuden nostoon? Ethän häirise nostoa ajamalla eteen kaikin voimin, nojaat eteen, jalat heiluu, samalla oletkin suussa kiinni. Estät tuolloin sen itse.

Rauhoita tilanne ja pyydä se ravi vaikka ympyrällä aluksi. Anna hölkätä ympäri vapaalla ohjalla rennosti, sillä lämpiää lihaksisto. Kevennä rauhassa 10 min molempiin suuntiin ja sitten vasta hommiin.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   14.8.26 13:21:28

Diesel-tyyppinen poni siirtyy halukkaasti raviin kentällä, kun alle on tehty pitkä käyntimaasto :) Mutta muuttunut halukkaammaksi kenttätyöskentelyssä sen jälkeen kun oli pitkään käyntikuurilla toipilaana. Teen aina paljon käyntityöskentelyä monipuolisesti ja ravi on toissijaista ja nykyään usein saankin yllättyä että siirtyminen onnistuu heti kevyillä avuilla. Raippa on aina mukana merkinantovälineenä eli on ihan tavallinen juttu. Myös toinen herkkis tottui nopeasti raippaan ihan perusvälineenä, mikä kulki mukana vaikkei juurikaan käytetty. Luulisin että vatsaongelmista kärsineelle raippa jopa miellyttävämpi merkki kuin pohkeet. Ethän puuduta hevosta pitkillä ravityöskentelyjaksoilla? Joskus oppivat ennakoimaan että tulossa epämiellyttävää niin ei haluta raviin. Palkitse siirtymästä käynnillä? Tai minkä sinun hevosesi kokee kiitoksena - pysähdys, rapsutus ym Uskon että kaavat kannattaa purkaa... ?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   14.8.26 13:30:34

Luin vastauksiasi uudelleen, eli raippaan liittyy ilmeisesti todella pelottavaa historiaa. Käytätkö juoksutuksessa raippaa? Ilmeisesti et. Tuo että kuumuu ja on liiankin energinen ratsastuksen jatkuessa kuulostaa myös ongelmalta, joka voi johtua monesta syystä; voiman ja tasapainon puutteesta, kivusta, vastustelusta jne. Onko hevonen muuttunut?

Lähettäjä: Joop 
Päivämäärä:   14.8.26 21:11:28

Raviahan ei nosteta vaan raviin siirtetään ja laukka nostetaan. Ja jos hevonen ei reagoi apuihisi apu on toistettava niin kauan että se reagoi, eikä antaa palkaksi jotain hetken taukoa. Toki jos 20 kertaa yrittää eikä onnistu ehkä hyvä jonkun 10 askeleen ajan hengittää ja miettiä mitä tehdä toisin. Mutta hevosen pitäisi aina reagoida apuusi jos ei reagoi toistat sen ei sen vaikeampaa.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   15.8.26 12:21:59

Kyllä on pikkutarkkaa porukkaa, lol jengi.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   17.8.26 17:15:47

Tuli muuten ihan tältä kuulostava myynti-ilmo vastaan Facessa. Hauska sattuma :D

Päivämäärä:   17.8.26 22:33:09

Juu ei ole myynnissä hän, minulta menee monttuun sitten kun aika on.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.8.26 10:57:33

Jännää, ettei kukaan tässä keskustelussa ehdota sitä, että ensin ratsasta kunnolla hevonen käynnissä suoraksi, lyhyillä askelilla, säkä pysyen pystyssä. Ja vasta kun hevonen kulkee helposti niin, yritä nostaa ravi, edelleen suoruutta tarkkaillen. Moni hevonen tahmaa, kun jäävät vinoksi ja energia ei kulje läpi kehon. Ihan tyypillistä myös se, että silloin pitää patistaa ja lopulta hevonen muka paranee ekojen tahmanostojen jälkeen. Sama ongelma tulee toistumaan seuraavalla kerralla.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   18.8.26 11:27:56

Alottaja taitaa itse oppinut ratsastaja ja hevonen on mitään osaamaton ja kipeä. Aluksi ei halua liikkua ja alottaja odottaa kierroksen ennen kuin edes yrittää siirtyä raviin. Lopulta kun saa hevosen siirrettyä raviin hevonen reagoi kipeään liikkumiseen kiihdyttämällä ja juoksemalla alta. Paino sanalla siirtyä, ei nostaa. Ravia ei nosteta, raviin siirrytään. Suosittelen ratsastajalle valmennusta, hevoselle ell tarkistus ja viedä ammattilaiselle kahden kuukauden koulutukseen niin ongelmat ratkeaa.

Päivämäärä:   18.8.26 12:02:58

E

Luit vissiin tekstin hyvin, emme kävele kierrosta kun ravi ei nouse ja hevosta on kyllä tutkittu ja tutkitaan.

En ole itseoppinut, se on totta että hevonen oli todella osaamaton minulle tullessaan. Eteenpäin on menty paljon, mutta tämä on pysynyt haasteenamme.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   18.8.26 12:17:18

Ota se raippa käteen ja käytä sitä, jos tarvii. Nyt olet epäselvä, ja teet hevosen ja itsesi elämästä turhaan pas kaa.

Kyse on vain siitä, että hevosen pitää vastata apuun. Kun se tehdään aina samoilla säännöillä, hevonen tulee tyytyväiseksi.

Lähettäjä: Jonna 
Päivämäärä:   18.8.26 16:55:01

Vatsahaava hevosille yleinen ongelma, olethan antanut heinää jonkin verran aina ennen liikuntaa? Se melko ehdoton vatsahaavahevosille jatkossakin vaikka jo parantunut. Tutkituttaisin ensin sen mahdollisuuden ettei ole vatsahaavaa tai hiekkaa ja sitten vaan se raippa sinne ratsastukseen mukaan, jos kerran jo riittää pelkkä mukanaolo. Ei sitä tarvitse käyttää jos on arvoja vastaan, ja kyllä, heti alkutunnista jo eteen pitkin ohjinkin. Toinen kikka tietysti voisi olla juoksuttaa ennen ratsastusta. Onko kyseessä jo vanhempi hevonen? Liikkeelle lähtö vanhemmiten hidastuu, joten kannattaa sekin huomioida nivelten osalta että ottaa tarpeeksi kauan alkuun siinä ravissa ihan hölkkää vaan.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   18.8.26 19:24:04

Mitähän tähän sanoisi Pekka?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.