Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosten pitäminen

Lähettäjä: Köyhä 
Päivämäärä:   12.8.26 23:48:36

Mistä ihmiset joilla on varaa hevosiin saa elantonsa? Jos ei puhuta perinnöistä tai miljonääreistä, niin millä alalla ihmiset työskentelee niin että on aikaa sekä varaa tähän harrastukseen?
Ja toisekseen myös parikymppiset joilla on hevosia, tuleeko vanhemmilta vai miten tuohon pystyy?

Re: Hevosten pitäminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.8.26 23:55:22

Pidin parikymppisenä opiskellessa, käymällä töissä viikonloppuisin. Ei ollut muita kuluja esim. lainoja tai lapsia, niin hyvin pärjäsi. Talli puolihoitotalli. :)

Nykyään duunari n. 3200e brutto, kotona 4 hevosta ja kivat tilukset.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   13.8.26 00:01:06

Pienet menot. Ei autolainoja tai asuntolainoja, niin kulut pysyy kurissa

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   13.8.26 00:15:36

Jotkut on parikymppisenä myös tutkinnon käyneenä töissä, tekniikan alalla itse.

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   13.8.26 02:38:39

Insinööri teollisuudessa ja osin etätöissä. Palkka 5000e/kk. Mies tienaa enemmän.

Lähettäjä: llljj 
Päivämäärä:   13.8.26 04:40:43

Pienet menot. Ei itse tuhlata turhuuksiin eikä pidetä heovsta kovin kalliilla tallipaikalla. Tai jos pidetään, niin todellakin tehdään töitä sen eteen, että on varaa maksaa kulut. Moni korkeakouluopiskelijakin käy töissä jotta on varaa maksaa hevonen.

Joillakin vanhemmat maksaa osan, mutta monilla se on myös ehdollinen, eli koulussa pitää käydä, numerot ei saa pudota ja jälkeen ei saa jäädä, eli esim. yliopisto-opiskelijankin pitää suorittaa opintonsa tavoiteajassa. Jos tuosta luistaa, loppuu vanhempien tuki ja se tukikin on yleensä määräaikainen eli vain valmistumiseen asti.

Lähettäjä: vinkki 
Päivämäärä:   13.8.26 04:53:35

Tekniikan alalle täältäkin kannatus. Hyvin elättelee perheen ja hevoset.

Lähettäjä: iitee 
Päivämäärä:   13.8.26 07:55:57

It ala

Päivämäärä:   13.8.26 08:05:47

Tehniikan insinööri metsäteollisuudessa. Tulot 7200w kk ja vapaita vähintään 18 päivää kk. Lisäksi kesä ja talvilomat.

Lähettäjä: isintyttö 
Päivämäärä:   13.8.26 08:22:24

Kyllä vanhempien tuet tuntuu monilla rullaavan vaikka opinnot venyisi tai ei edes opiskelisi :D

Päivämäärä:   13.8.26 08:48:34

ostin oman 21 vuotiaana ja maksoin siitä 30 000. opiskelin amkissa viimeistä vuotta ja olin tallilla töissä. ja asuin vielä vanhemmillani. jos olisin omillani asunut, ei olisi mitenkään ollut varaa hevoseen, mutta nytpä oli. vanhemmat ei maksaneet hevosesta mitään, mutta asumisen ja ruuat tietenkin

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   13.8.26 08:59:26

Niin eli vanhempien ansiosta säästit asunnosta ja ruuista yhteensä sen 1000e kk niin pystyit laittamaan sen hevoseen..

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   13.8.26 09:25:51

Ostin hevosen siinä kohtaa kun sain talolainan maksettua. Olin vähän päälle 30v. =) helpottaa asiaa kummasti.

Lähettäjä: öö 
Päivämäärä:   13.8.26 09:43:18

Olen sen verran kiitollisessa asemassa, että oman äidin siivellä harrastellut kohta 20 vuotta ja siitä 15 ollut omia hevosia useita. Asunut myös kotona pitkälle parikymppiseksi, jotta olen varmasti jaloillani ja on varaa jatkaa samanlailla "luksus"harrastusta kuin oli siihenkin asti. Ensimmäisen oman hevosen toisen yhteisen rinnalle ostin oliko 23 vuotiaana, toki se oli silloin 3v ettei sillä kamalasti vielä tehty tai kisailtu.

Mutta kotona asuessani ja äidin maksaessa kulut hevosestani (ennen toki omaa omaa) sain paljon säästöön, että oli varaa hevoseen ja asuntolainaan!

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.8.26 09:49:28

Meillä on lapsen kanssa "soppari", että maksan opiskelujen ajan hevosen kulut, mutta opiskelut pitää hoitaa kunnialla ja kohtuuajassa.
Tietenkin jeesaan tarvittaessa jatkossakin, jos tarpeen, mutta mikään raha-automaatti en aio olla enää siinä vaiheessa, kun lapsella on työpaikka ja ammatti.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.8.26 09:58:51

Tekniikan ala, talouden brutto 13k.
On varaa ja aikaa harrastuksiin.

Päivämäärä:   13.8.26 10:30:33

X, aloituksessa kysyttiin, miten parikymppisellä on varaa omaan hevoseen, ja mun tapauksessa se oli kotona asuminen. Mitäs väärää siinä nyt oli? Valmistuin ja sain alan töitä kirjanpitäjänä ja näin oli sitten varaa vuotta myöhemmin muuttaa omilleen ja maksaa hevosta.

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   13.8.26 10:33:21

aikoinaan hevosenhoitajana sain työtä vastaan pitää hevosta.
Sen jälkeen oli mentävä "oikeisiin" töihin tekemään se raha mitä hevosen eläminen vaati.
Opiskelijana tein töitä kaiken vapaa ajan mitä oli jotta sain hevoset maksettua.
Töistä sitten sai sen verran että elämä helpottui.

Nykyisellään yrittäjänä ja hevoset pihassa. Ei olisi varaa pitää vieraalla edes yhtä.

Hevoset ostettu pitkäjänteisellä säästämisellä. Nyt tosin kaikki kulut sen verran korkeita että alkaa olla tilanne jossa pohdin kauanko on varaa vielä pitää eläimiä.

Lähettäjä: Hevosellinen 
Päivämäärä:   13.8.26 10:45:53

Ollaan kolmekymppinen pariskunta, jolla on muutama hevonen omassa pihassa. Hevoset on ostettu säästöillä, ja isoimmat menot ovat talo- ja tallilaina, kahden auton kulut, kengitykset ja heinät sekä oma ruoka, josta ei säästellä. Elämää ja hevosenpitoa helpottaa, kun ei ole lapsia elätettävänä.

Mies on IT-alalla ja minä teen töitä taloushallinnossa. Ei mitkään kummoiset palkat: 3500 ja 4500 €/kk. Aika lailla kaikki muu maksetaan puoliksi paitsi lähtökohtaisesti minä maksan hevosiin liittyvät menot ja mies koiriin liittyvät menot. Jos jommallakummalla, eli yleensä minulla, meinaa tehdä tiukkaa, niin toinen jeesaa. Eli käytännössä yhteiset rahat.

Palkankorotuksia odotellessa, koska olisihan se hevosenpito mukavampaa, kun budjetti venyisi vielä pikkuisen enemmän hevosiin.

Lähettäjä: Yks 
Päivämäärä:   13.8.26 11:12:50

Diplomi-insinööri, vientiteollisuus.

Säästäminen, sijoittaminen.

Sijoitusasunnon ostaminen lainalla ja siitä huolehtiminen.

Tässähän näitä. Tervetuloa alalle. Tehdään yhdessä Suomelle lisää verorahoja ja pidetään myös hevostalouden pyörät pyörimässä!

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   13.8.26 11:13:31

Tekniikan ala! Tietoisesti panostaen töihin ensimmäiset vuodet ja kiiveten reippaasti uratikkaita. Pitkää päivää tuli tehtyä ja hevostella ehti vain viikonloppuisin jos silloinkaan.

Mutta (omasta mielestä) panostus kannatti, nyt löytyy joustoa ja palkka lähemmäs 8000e vaikka todelliset työtunnit harvoin yli 30h. Puoliso tienaa suunnilleen saman verran

Päivämäärä:   13.8.26 11:13:34

Tekniikan alalla, DI. Oma hevonen ollut opintojen loppupuolelta saakka, vanhemmat ei ole maksaneet mitään.

Lähettäjä: & 
Päivämäärä:   13.8.26 11:20:08

Ostin ensimmäisen hevosen opiskelijana säästöinä. Olin ehkä 22v? Olin säästänyt kaiken tienaamani ja kun 19v muutin omilleni niin halpaan kimppakämppään makaroonilla elämään. Tein tallia ja pidin ratsastustunteja, joilla sain katettua hevosen elämisen. Lomat olin oman alan töissä ja iltaisin+viikonloppuisin tuolla tallilla. Voin kertoa että en edes muista luokkakavereiden nimiä kun en osallistunut ikinä mihinkään pippaloihin ja olin niin hirveässä univeloissa että muisti pätkii :D mutta sain hevosen!!

Nykyään nettona palkkaa n. 2300€/kk + yrityksen vaihtelevat tulot muutamia satasia. Velallinen talo maalta, hevoset kotona. Heinät tehdään itse, kuivike saadaan puoli ilmaiseksi naapurista ymsyms tällä pitää neljää harrastehevosta kun ei ole lapsia eikä kilpaile juuri.

Päivämäärä:   13.8.26 11:33:00

Onpa tänne taas kertynyt kovilla palkkalistoilla olevia... :))

Lähettäjä: fe 
Päivämäärä:   13.8.26 11:37:42

No minä olen hyvätuloinen nelikymppinen, eikä siltikään ole varaa pitää hevosta. On talo kalliilla alueella ja siitä lainaa, on kaksi aktiivisesti harrastavaa lasta, taloudessa kaksi autoa, ja kaksi koiraakin vielä. Ehkä hankin taas hevosen sitten joskus kun lapset on omillaan :)

Lähettäjä: steffi 
Päivämäärä:   13.8.26 12:07:32

Itse teen ihan perus asianajajan hommia. Tulot riittää yhden hevosen pitämiseen täysihoidossa ja ihan mukavaan määrään valmentautumista&kisaamista sen kanssa ilman, että täytyy muusta elämästä ihan kovin kamalasti pihistellä. Nuorempana rahoituksessa apuna oli työt opintojen ohella+ opintolaina (tätä tapaa en suosittele, vaikka noh tosi moni muukin opiskelija kyllä hevosteluaan opintolainalla avustaa) + hyvin halpa tallipaikka ja tosi vähäinen kisamäärä/kausi.

Päivämäärä:   13.8.26 12:07:54

No meilläkin oli talo kalliilla alueella ja siitä lainaa. Myytiin pois ja voittoa jäi yli 200 000e. Ostettiin nykyinen talo 355 000e, ollaan noin 40v. pariskunta ja tämä halvempi talo jo velaton. Lisäksi itsellä vielä 3 kerrostalokämpää joista 2 velatonta. Talouden vuositulot jotain 300 000e ja kulut aika pienet. Varmaan pakolliset menot luokkaa 600e eli 300e per aikuinen. Että aika helposti on varaa mutta molemmat teknisen alan insinöörejä ja töitä on tehty lapsesta asti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.8.26 12:56:28

Lähihoitaja, palkasta jää käteen noin 2800€.
Hyvin pitää vielä hevosta.

Päivämäärä:   13.8.26 13:17:02

Aika paljon harrastusta varten käteen jäävään rahaan vaikuttaa omat elinolosuhteet ja -kustannukset. Yksin asuvalla on varmasti tiukempaa kuin sellaisella, jonka puoliso maksaa puolet esim. asumis- ja autokustannuksista. Lapsiperheellä luonnollisesti menee enemmän rahaa esim. ruokaan ja lasten kuluihin.
Jos minulla olisi samaa palkkaa saava puoliso, joka hoitaisi osuutensa asumis- yms kuluista, niin voisin pitää helposti 2 hevosta täysihoitotallilla. Mutta kun ei ole, niin kaikki kulut pitää hoitaa itse ja varaa on yhteen hevoseen vaikka bruttopalkka on yli keur100

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.8.26 13:36:55

Minä valtionhallinnossa päällikkönä (IT) ja puoliso IT-alalla. Yhteenlasketut nettotulot reipas. 8000e/kk Asuntolainaa vähän jäljellä, ei muita lainoja (autot ym. maksettu). Sijoituksia jonkin verran, ei perintöjä tms. tuloja. Hevonen asuu halvasti pienellä tallilla puolihoidossa. Kilpaillaan kans. tasolla. Molemmat korkeakoulutettuja ja töissä jo heti opintojen alusta lähtien. Asuttu ensin halvasti ja sitten sijoitettu omaan loppuelämän kotiin. Pohjois-Suomi.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   13.8.26 14:18:44

2 hevosta kotona. Nettotulot 2000e ja miehellä himpun alle. 2 pientä lasta. Aikaa ei hirveästi ole "harrastaa". Kaikki aika ja raha menee tilan ylläpitämiseen tällä hetkellä.

Päivämäärä:   13.8.26 14:30:18

Hevoset kotona on elämäntapavalinta, näissä on kiinni niin ettei tuhlaamaan muuhun pääsekään.

Lähettäjä: sinikkaaa 
Päivämäärä:   13.8.26 15:36:45

On teillä varakkailla helppoa hevosia pitää! Olen keski-ikäinen. Asun+ elän yksin vuokralla pk-seudulla. Nettotulot n. 2300 e/kk ja hevosta pidän. Mihinkään muuhun ei ole varaa, no oma valinta. Auto on, josta velkaa. Täytyy olla tallilla kulkemisen. Hevonen ei ollut kallis, mutta samalla tavalla senkin elättäminen maksaa. En kisaa mutta maneesitallilla ollaan, joka edullisimmasta päästä täällä päin.

Lähettäjä: ZiZi 
Päivämäärä:   13.8.26 15:44:53

Suomalaisten mediaanipalkka on 3500€ kuussa. Pääkaupunkiseudulla sen saa monenlaisesta työtehtävästä. IT alalla moni kaverini minä mukaan lukien tienaa tuon vähintään tuplana.

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 13.8.26 11:33:00

Onpa tänne taas kertynyt kovilla palkkalistoilla olevia... :))

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   13.8.26 15:51:15

Olen työskennellyt insinöörinä 21-vuotiaasta asti, ja ostin omilla ansiotuloilla ekan hevosen 22-vuotiaana. Koulu oli tuolloin vielä kesken, mutta tein jo kokoaikaisena töitä ensin urakoitsijalla ja sen jälkeen siirryin suunnittelufirmaan, jossa työskentelen edelleen.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   13.8.26 15:52:35

Niin ja omillaan olen asunut 17-vuotiaasta asti, eli itsensä on pitänyt elättää sivussa :D

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   13.8.26 16:20:38

Kun näitä lukee, toivoo, että olisi omassakin elämässä saanut huolehtia vain itsestään. Elämä voisi olla toisenlaista nyt. Valitettavasti perhepiirissä useampi joka kaataa ongelmansa muille. Nuorena sitä oli vain vaikea nähdä ja koki, että läheisiä tulee aina auttaa. Kyllä se moneen valintaan vaikutti, eikä silti tukea omaan koulunkäyntiin tullut oikeastaan lainkaan kun kaikki muu oli tärkeämpää. Eli vaikka asuisikin kotona, se ei aina automaattisesti tarkoita että vastuu olisi minimaalista.

Mutta ostin hevosen 20 vuotiaana, kun sain vähän rahaa 18 vuotiaana. Mutta silti tein oikeastaan kahta työtä, kotona ja muun alan lähikaupungissa.

Lähettäjä: valintoja 
Päivämäärä:   13.8.26 16:23:37

Hevosen pito ei ole halpaa, mutta olen tullut siihen tulokseen, että siitä on enemmän iloa kuin rahan käyttämisestä sellaiseen, minkä moni laittaa hevosen edelle.
Auton ei tarvitse olla upouusi eikä kalleinta merkkiä. Keittiö- ja kylppäriremonttia en tee pelkästään sen takia että muoti on muuttunut. Sama koskee vaatteita. Asiansa ajava ja siisti riittää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.