Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Chia hevoselle

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   12.8.26 23:23:18

Oletteko syöttäneet? Mietin omalleni Chian kokeilemista, mutta epäilyttää että onkohan kuitenkaan hyvä ratkaisu

Re: Chia hevoselle

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.8.26 00:31:25

Olen syöttänyt. Miksi mietit sen syöttöä ja miksi mietit onko se hyvä ratkaisu vai ei?

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   13.8.26 00:37:41

Syötin koska sitä tuli ostamani hevosen mukana, en ostanut lisää enää kun se loppui. En oikein tiedä onko se hyvä vai huono, koska siitä on mielestäni ristiriitaista tietoa.

Jos chiaa syötetään hiekanpoistoon niin siihen se kai joillain toimii? Omalla hevosellani ei kuitenkaan tuonut hiekkaa mukanaan, ei sitten yhtään.

Chiassa sanotaan olevan hyviä rasvoja ja protskuja ja mitä vielä. Kuinka paljon niistä kuitenkaan liukenee käyttöön kun siemen tulee aikalailla kokonaisen näköisenä paskan mukana ulos? Joo, tekeehän se turvottaessa hyvän liman ja varmaan jotain siitä täytyy irrota että lima muodostuu, mutta kuinka paljon?

Chialle on myös monet viljelijät ynnä muut paskan vastaanottajat valveutuneet olemaan nihkeinä, samaan tyyliin kun kaurasta. Se kai voi itää sitten pellossa. Chia on siis ratamonsiemen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.8.26 08:22:55

Omallani syötin kaasun ja nesteen poistoon, hevosella hidas aineenvaihdunta. Auttoi myös paljon huonoihin kavioihin.

Lähettäjä: hmh 
Päivämäärä:   13.8.26 12:06:55

Poistan hiekkaa, ja ihottumaoireisella pitänyt ihon hyvänä. Mahavikaiselle en uskalla öljyä syöttää ja koen sen muutenkin niin sotkevana että helpompi heittää desi chiaa ruokaan turpoamaan.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   13.8.26 12:10:41

Mahavaivaiselle ei sopinut yhtään, jatkoi imppaamista.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   13.8.26 16:47:36

Chia ei ole ratamokasvi, vaan kuuluu salvioiden sukuun! Psyllium on ratamo.

Olen vuosikaudet syöttänyt chiaa, pitää meillä ainakin mahat kunnossa, ja auttanut myös että hiekkaa ei kerry suolistoon.
Olen aina rouhinut chian blenderillä jauhoksi, turpoaa nopeammin vahvammaksi limaksi kuin pelkkä siemen.
Jos chian siemen tulee kokonaisena ulos, niin todellakin tulee myös kokonainen psylliumin siemenkin. Meillä ei koskaan ole chia itänyt edes lantalassa, mutta psylliumkuurin jälkeen kyllä se itää komeasti ja nopeastikin vielä.
Chia ei talvehdi. Eli jos peltoon pääsee niin kuolee kyllä sinne. Tai talvella lantalassa.

Chiassa on hyviä rasvoja. Niin iholle kuin kavioillekin. Mutta millään desin annostuksella ei kannata puhua proteiinin saannista, sen verran vähän siitä tulee. Desi chiaa antaa 13g valkuaista.

Hiekan Poistoon ei desi riitä, siinä sitten puhutaan useammasta desistä, 2dl 2x/pv.
Desi voi kyllä puhtaan suoliston pitää puhtaana jollei syömällä syö maata.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   13.8.26 17:28:18

Olen syöttänyt ja mun mielestä on tehnyt myös kolmella eri hevosella karvan kiiltävämmäksi, mikä on sellainen silmin havaittavissa oleva hyöty. Mutta tärkeimmät syyt liittyy valmistajien lupaamiin hyötyihin, mm. vastsan hyvinvointiin ja insuliinipiikkien tasaamiseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.