Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Maastaratsastus

Lähettäjä: o.o 
Päivämäärä:   12.8.26 18:15:46

Onko maastaratsastus jonkun tietyn tyylisuunnan tai asiantuntijaryhmän keksimä termi? Onko tälle englanninkielinen nimi? Törmäsin tähän taas ja ihan en ymmärrä eli saa valaista.

Ymmärrän maastakäsittelytaidot, venytykset ja kehonhuollon sekä erilaisten käytöstaitojen opettamisen. Ymmärrän myös juoksutuksen, ohjasajon jne eri varioineen. Lisäksi ratsastus eri muodoissaan on ihan sitä hevosen selässä tapahtuvaa toimintaa, silläkin omat funktionsa.

Mitä edistää hevosen vieressä hölköttely ja siirtymät verrattuna siihen, että näitä tekisi käsittelyn yhteydessä riimussa tai ns oikeassa treenissä liinassa, ohjasajossa tai ratsain? Valistakaa tietämätöntä.

Re: Maastaratsastus

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   12.8.26 18:22:02

Minäkin ihmettelen tätä maasta käsittelyä. Varsinkin nuoret vuokraajat laittaa ilmotukseen että maasta käsittelykin onnistuu. En nyt tiedä mitä sillä käytännössä tarkotetaan ja tarviiko tavallinen hevonen jotain maastakäsittelyä. Varsinkin jos jokainen tekee jotain eri tavalla niin sekasihan se hevonen vaan menee. Toki voi käydä taluttelemassa vaikka maastossa mutta jotkut narunpyöritykset ja pyöröaitaukset pitää jättää osaaville.

Lähettäjä: ÅP 
Päivämäärä:   12.8.26 18:26:38

Semmoset alentumiset sieltä sitten. Maastaratsastus ei ole mikään "tietyn tyylisuunnan tai asiantuntijaryhmän keksimä termi", vaan vain hieman kömpelö suomennos in-hand workista. Kyseistä koulutustapaa harjoitetaan maailmalla paljonkin, ja esim. useimmille GP-kouluhevosille monet liikkeet, kuten piaffe, opetetaan ensin maasta käsin juuri tällä aloittajan suuresti ylenkatsomalla tavalla eli "hevosen vieressä hölköttelemällä".

Ja ei, en ainakaan itse ole niin taitava, että saisin hevosen tekemään riimussa samoja asioita kuin suitset päässä ohjien kanssa. Enkä myöskään "oikeassa treenissä liinassa", enkä itse asiassa edes pidä liinassa ympyrällä pyörittämistä millään tavalla järkevänä liikutus- tai koulutusmuotona. Ohjasajan paljonkin, mutta en siinäkään pysty vaikuttamaan hevoseen omalla kropallani samalla tavalla kuin lyhyemmillä ohjilla ja aivan hevosen vieressä ollessani. Ja ratsastus on sitten tietenkin taas aivan eri asia, kun selässä oleva ratsastaja muuttaa painopistettä ja hevonen joutuu itsensä lisäksi kantamaan myös ratsastajan painon.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.8.26 18:33:49

Siitä vaan tosiaan opettamaan hevoselle vaikkapa piaffea tai laukkapiruettia riimussa tai liinassa, koska ihan sama asiahan se on. Eiku... Vaikka aloittajan mielestä maastatsastus ei edistä mitään eikä ole Oikeaa Treeniä, niin jostain kumman syystä sitä tosiaan käytetään paljon myös ihan huipputasolla kouluratsastuksessa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.8.26 18:55:46

Kun ihan kattelee vaikka espanjalaisen kouluratsastuksen esityksiä niin niissä on usein sitä maastaratsastamista hevosella.

En nyt ihan ymmärrä miten aloittaja pitää tätä jonain hömppäjuttuja/tyylisuuntauksena.

Normaali ja yleinen käytäntö muualla maailmassa.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   12.8.26 21:45:38

Maastaratsastus on terminä vähän hölmö. Klassinen maastakäsintyöskentely on ehkä kuvaavin, klassisen koulun periaatteilla ja koulutuskaarella mennään, jos puhutaan aloittajan kanssa samasta asiasta. Karkeasti ottaen ihminen on joko hevosen rinnalla, satulavyön kohdalla ohjat kädessä, hevosen edessä selkä menosuuntaan, jolloin käytössä yksi ohja keskellä kapsonia, tai sitten niin, että yksi pitkä ohja, jolloin ihminen voi enemmän vaihdella paikkaansa, esim. ns. yhden ohjan ajossa.

Hevoselle tämä on hyvää jumppaa ja koulutusmahdollisuus, mutta itse koen hyötyväni tästä paljon ihan ratsastusmielessä. On mahdollista nähdä esim. hevosen puolierot ilman ratsastajan kompensointia (tai häiriötä), hevoseen voi koskettaa eri tavalla kuin selästä, voi opettaa uusia liikkeitä ym. Ja hevonen seuraa ihmisen kehoa, sen linjausta, rentoutta, jännitystä, mitä vaan, ihan samalla tavalla kuin selästä. Puolipidätekin on käytännössä sama selästä ja maasta, mitä omassa kropassa tapahtuu.

Päivämäärä:   12.8.26 22:14:36

Okei no tuon ymmärrän, että tiettyjä asioita kuten sitä piaffia opetetaan hevoselle maasta työskennellen, tai tehdään tiettyjä harjoitteita kuten takaosakäännökset ja väistöt.

Tarkoitan siis enemmän näitä somessa vastaan tulleita videoita, joissa ihan osaavalle hevoselle opetetaan esim. uudelleen siirtymiä askellajista toiseen. Ei todellakaan ole näissä videoissa ollut kyse vaativan tason kouluratsastuksesta tai edes siitä, että haluttaisiin opettaa hevosta kokoamaan.

En siis rehellisesti vähättele, vaan mietin, että jätänkö jotain oleellista tekemättä tai kannattaisiko jotain lisätä viikko-ohjelmaan, jos puhutaan heC-heA-tason asioista verrattuna siihen, että ratsastetaan, ohjasajetaan jne eikä yritetä lisäkouluttaa hevosta. Minä on tavoite hitaissa siirtymissä, jossa rytmillä ja hevosen itsensä kantamisella ei ole väliä, mutta on kiva jos lähtee jostain merkistä siirtymään.

Nimenomaan kyse on videoissa ollut tommosesta L tarkoittamasta toiminnasta, jossa harrastelijatason ratsastajat tätä tekevät. Olen minäkin nähnyt upeita klassisen ratsastuksen videoita, mutta en edes yritä väittää, että hevoseni toimisi niin hienosti tai että voisin kouluttaa sille jotain upeita koululiikkeitä.

Lähettäjä: Mmmmm 
Päivämäärä:   12.8.26 22:27:14

o.o

Et sitten ole ajatellut, että jostain on nekin harjoitukset aloitettava?

Maastaratsastus on hyväksi niin hevoselle kuin atsastajalle. Ei painoa hevosen selässä, ei ihmistä horjuttamassa tasapainoa, ihminen tajuaa hyvässä opetuksessa paremmin mitä siirtymissä vaikka tapahtuu, miten hevosen kroppa toimii.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   12.8.26 22:38:45

No tämäpä, jostainhan se on itse kenenkin aloitettava! En minäkään lähde tästä heti piaffia hevoselle opettamaan. Ensin täytyy itse opetella tekemään, alkaen ihan perusjutuista. Ihan samalla tavalla kuin ratsastuksessa tai ajossa. Maasta työskentely on yllättävän teknistä ja vaikeaakin. Itse olin ratsastanut pari vuosikymmentä kun ensimmäisen kerran aloin tuota harjoitella, ja hetki menee jo ihan siihen, että itse kulkee omassa kropassaan kuten kuuluu, ilman että esim. vahingossa jarruttaa hevosen menoa kääntymällä kohti tms.

Päivämäärä:   12.8.26 23:28:28

Te, jotka tätä maastaratsastusta harjoittelette, onko tavoitteenne tosiaan opettaa hevoselle uusia kykyjä tai huolehtia paremmin siitä, että hevonen käyttää kehoaan paremmin, vai onko se enemmän omien taitojen ja mielen virkistyksen takia? (satulattomat päivät toki ymmärrän, niitä tarvitaan)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.8.26 23:40:55

Ensin pitää tietysti osata tavalliset siirtymät, ennen kuin voi alkaa harjoitella mitään piaffeja, passageja, laukanvaihtoja tai laukkapiruetteja. Ihan samoin kuin ratsastaessakin. Ei tosin ratsastaessakaan suurin osa saa hevosta kokoamaan tai oikeastaan edes yritä sitä, eikä ratsastuksen järkevyyttä kyseenalaisteta (paitsi ehkä ht.netissä). Ja ihan samoin ratsastaessakin niihin tavallisiin siirtymiin palataan aina vaan, vaikka kilpailtaisiin millä tasolla.

Minä voin sanoa, että ratsastuskouluaikana opin itse ymmärtämään hevosen vinouden ja suoristamisen nimenomaan maastakäsittelytunnilla. Taidettiin tehdä takaperinkävelyä ympyrällä, ihan käynnissä. Ei varmasti näyttänyt ulospäin hienolta. :) Kun maasta käsin näki, miltä vino ja suora hevonen näyttää ja miten se suoristetaan, se oli helppo siirtää myös satulaan. Lisäksi välillä oli erikoistunteja, joilla tehtiin ensin "alkuverkka" maasta ja sitten jatkettiin selästä. Hevoset sai tosi kivasti suoristettua ja verryteltyä maasta, jolloin ne olivat heti todella hyviä ratsastaa verrattuna tavalliseen ratsastustuntiin.

Lähettäjä: Maria 
Päivämäärä:   13.8.26 00:18:14

Itse sanon maastaratsastavani englantia ymmärtämättömille, kun keskityn work in-hand harjoituksiin. Espanjalaisen ratsastuskoulun esityksissä on samaa esimerkiksi tolppien välissä tehtävät hypyt. Se taas on long-reiningiä kun ratsastaja kävelee pitkien ohjien kanssa välittömästi hevosen takana, ohjat ovat noin 3m. Meikäläinen ohjasajo on monesti yhdistelmä sitä ja double-longingia eli kahden ohjan juoksutusta.

Alunperin aloitin harjoitukset keksiäkseni hevoselle jotain mielekkäämpää tekemistä pitkän kävelysaikun keskelle. Ja hyvin pian huomasin valtavan suoristumisen ja ylälinja yleisesti vahvistui. Tehtiin 2-3 krt/vko puolen tunnin kevyt treeni maasta, mukana oli vielä alku-, väli- ja loppukäynnit. Nyt sitten maastaratsastan sellaisia hevosia, joilla en voi ratsastaa esim. liian pieniä tai liian nuoria.

Hevonen hyötyy liikkumisesta ilman ratsastajan painoa, mutta se ei ole läheskään ainoa syy miksi maastaratsastus on niin tehokasta. Hallittu, korrekti liikkuminen käynnissä on aivan erilaista liikettä kuin hiihtää harjoitusravissa uraa. Tässä kehitetään hermostoa monella tavalla, mikä johtaa parempaan koordinaatioon, tasapainoon ja asentotuntoon, mikä puolestaan parantaa liikemekaniikkaa. Kun stabiloivat lihakset osaavat keskittyä stabiloimaan, ja liikettä tuottavat lihakset voivat keskittyä tuottamaan liikettä, kaikki paikat vahvistuu ja liike paranee. Edellyttää tietysti, että teetetyt harjoitukset ovat tehokkaita ja hevonen pysyy rentona.

Kaikkiaan maastaratsastus on kivaa puuhailua molemmille, ja vaikuttaa silti mutkikkaassa ketjureaktiossa koko kehoon. Niinku laittaisi rahaa pankkiin! :)

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   13.8.26 01:40:16

"tarkoitus ei ole kouluttaa eteenpäin??? Aina kun ratsastat, koulutat hevosta joko parempaan tai huonompaan suuntaan, jos ei.oke.aikomustakaan kouluttaa tai oppia edes itse miksi.kiuasata hevosta ?. särähtää korvaan ja kovaa. Vähintäita voimme tehdä on aina pyrkiä olemaan parempi kun kerran hevosia käytämme omaan tarkoitukaeen..
In hand work Eli ns maasta ratsastus ei ole narunpyorittelya vaan nimenomaan esim.espanjassa,.Ranskassa ja Portugalissa kunkin vastaavassa 'koulussa* taiteen/.tekniikan laji jossa hevonen koulutetaan mahd pitkälle suorittamaan lopuksi Ais a abive The ground Eli korkeakoulun liikkeet, vaikka tavoite ei ole capriole tmv niin jokaiselle hevoselle tekee HYVÄÄ oppia kokoamaan,.ja se nyt vaan voidaan tehdä maasta todennäköisesti laadukkaamman kuin selästä eli esim piaff ei ole mitään niin ihmeellistä se on valmisteleva liike noihin korkeakoulun liikkeisiin. Siihen taas valmistellaan opettamalla painon siirto, lateraalit, taipuminen, herkkyys ja vibraatio jolla.saadaan hevonen herkäksi ja avulle. In hand work.tekew hyvää myös haastaville hevosille valliateluna päivän ratsastukseen, välipäivinä treenina, ongelman ratkaisuun (oli se mikä vaan).ja lisäksi ratsastaja oppii oikean tuntuman ja voi korjata paljonkin
.itse olen n 20v tehnyt kaikkien hevosten kanssa enkä voi sanoa yhtään asiaa joka ei olisi positiivista tässä treenimuodosaa osana managementia. Tiedän omista hevosiata muutaman min perusteella päivän kunnon/tilan/kropan jäykkyydet.jos niitä on ja mielentilan, se antaa valtavasti infoa jo.emnekuin suunnittelen treeniä. Ja tienenon erilaiset vammat.tmb saa kuntoutettua jarkevaati

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.