Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koira tallille

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   11.8.26 12:54:51

Ottaako kukaan mukaan koiraa tallille niin että se odottelee autossa kun käytte ratsastamassa?
Mulla ongelmana että koira pitkät päivät kotona ja en raaskisi jättää iltaisin kotiin. Tykkää olla autossa ja samalla voitaisiin käydä iltalenkki tallin maastoissa.
Tallille en voi ottaa koska ei tule toimeen omistajan koirien kanssa.
Tai mitä muita ratkaisuja teillä on?

Re: Koira tallille

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.8.26 12:57:44

Koira pois tai koiralle hoitaja. Jos koira on jo työpäivän ajan yksin, niin sitä ei todellakaan saa jättää yksin kotiin/autoon tallilla käynnin ajaksi!

Päivämäärä:   11.8.26 14:04:22

Öö, ok.
Olenko siis ainoa työssäkäyvä ihminen jolla koira ja hevonen? Ja joka kipuilee ajan kanssa.
Kyse siis ehkä 1-2 kertaa viikossa.

Lähettäjä: hj 
Päivämäärä:   11.8.26 14:09:06

Onpa tosi harmi koiralle ettei voi olla tallilla oikeasti mukana. Ymmärrän kyllä sen että omistajan koirat etusijalla kun tallialue oletettavasti niiden koti. Ota koira autoon tai karsinaan mukaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.8.26 14:09:23

Kyllä mulla on joskus koirat mukana, jos olen menossa tallilta suoraan koiratreeneihin tai päinvastoin. Odottelevat autossa ongelmitta.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   11.8.26 14:28:28

Mullakin on koira tosi usein kaikkialla mukana, ellei nyt ole törkykuuma. Torkkuu tyytyväisenä takakontissa.

Päivämäärä:   11.8.26 14:39:42

Kaikilla talleilla missä hevoseni on ikinä asunut ruuhkasuomessa on hevosten omistajilla ollut myös koiria. Asiallisesti käyttäytyvät koirat ovat olleet omistajiensa mukana tallilla ja mitään ongelmaa se ei ole ikinä aiheuttanut. Unohda siis turhat huutelijat tästä ketjusta. Koiralle on mukavaa ohjelmaa tulla tallille ja 99% hevosista ovat niihin tottuneet eivätkä piittaa tippaakaan. Jos jollakin on nimenomainen ongelma niin hevoselle voi hyvin koiran näyttää ja antaa turvallisesti haistaakin jos haluaa.

Lähettäjä: Kini 
Päivämäärä:   11.8.26 14:43:30

Mulla on tapana ottaa koira tallille. meijäm tallinpitäjän pääkoppa on sen verran kunnossa että oma koira on aamutallilla mukana. Aamu 8-12. Sen jälkeen koira ei tule tallille enään. Hän ymmärtää että moni haluaa ottaa oman koiran mukaan töiden jälkeen. Koira pääsee aina maastolenkille mukaan jonka jälkeen se odottaa autossa juomakupin ja puruluun kanssa.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   11.8.26 14:58:18

Koiralle on kivempi olla autossa tai karsinassa 1h ratsastuksen ajan, kun kotona sen 3h mitä tallireissu kokonaisuudessaan kestää.

Jos koira ei saisi olla mukana tallilla ollenkaan muuten kun autossa, mukaan tulo voi olla siinä mielessä järkevää että koiran kanssa voi käydä matkan varrella koluamassa jonkun kivan uuden lenkkimaaston.

Lähettäjä: Mimi 
Päivämäärä:   11.8.26 17:04:16

Mulla on koirat sen mukaan tallilla mikä on ollut työpäivän pituus. Kuumalla ilmalla vien uimaan ennen tallille lähtöä. Jäävät kotiin siis. En voi ottaa kuumaan autoon niitä.
Kunhan pääsevät lenkille,uimaan tai joku lyhyt tokotreeni tai namien etsintää niin seki riittää.
Tilanteenmukaan:)

Päivämäärä:   11.8.26 17:16:30

"Olenko siis ainoa työssäkäyvä ihminen jolla koira ja hevonen?"

Yksinasuva työssäkäyvä pystyy pitämään molempia vain, jos koiran saa töihin mukaan (tai tekee etää) tai tallinpihalle mukaan. Ei koira voi olla yksinään puolta vuorokautta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.8.26 17:21:37

”Yksinasuva työssäkäyvä pystyy pitämään molempia vain, jos koiran saa töihin mukaan (tai tekee etää) tai tallinpihalle mukaan. Ei koira voi olla yksinään puolta vuorokautta.”

Samaa mieltä. Aina eläimen kokemus ja hyvinvointi edelle. Jos ei pysty tarjoamaan koiralle elämää, jonka se ansaitsisi, on parempi jättää koira hankkimatta.

Päivämäärä:   11.8.26 17:23:30

Pitää varmaan sitten lopettaa työt kun haittaavat eläintenpitoa..
Ei vaan, hyviä kommentteja. Mä kanssa ajattelen että koira voi hyvin tulla mukaan tallille vaikkei voi siellä irti lurkkia.
Tarvittaessa autossa tai karsinassa, ja sit ulkoillaan vielä tallin ympäristön metsissä. Parempi kuin koko ajan yksin kotona.

Lähettäjä: Liinu 
Päivämäärä:   11.8.26 17:37:44

"Jos koira on jo työpäivän ajan yksin, niin sitä ei todellakaan saa jättää yksin kotiin/autoon tallilla käynnin ajaksi!"

Höpöhöpö. Ei mieluusti yksin kotiin työpäivän jälkeen, se ei ole koiralle reilua, mutta omat koirat ovat kautta aikojen hypänneet innolla autoon kun se tarkoittaa, että pääsevät mukaan. Siellä odottavat sitten vuoroaan. Ja minä käyn siellä tallilla 5-7 kertaa viikossa, lähes aina koirat messissä paitsi jos niille on liian kylmä odotella autossa (webastollista autoa odotellessa..) ja silti koirat vaikuttavat varsin tyytyväiseltä elämäänsä, vaikka aktiivisia harrastuskoiria. Takaluukku on auki ja koirat katselevat sieltä kalterin takaa rauhassa tallin menoa ja pääsevät sopivissa kohdissa pissalle/lenkille.

Anna mennä siis vaan! Koira todnäk vaan tykkää.

Päivämäärä:   11.8.26 17:39:56

Vastuullinen ihminen miettii ennen eläimen ottamista, että onko sille eläimelle aikaa. Mikään 'koko ajan yksin kotona tai karsinassa' ei ole asiallista koiranpitoa.

Päivämäärä:   11.8.26 17:42:02

Liinu voisi miettiä mikä ero on sillä, että koiralla on 24h koirakaveri tai että koira on lähes koko ajan yksinään.

Päivämäärä:   11.8.26 19:07:44

Vastuullisilla ihmisillä jolla on lemmikkejä voi tulla esim avioero jolloin jää vähänniinkuin yksin lemmikkien kanssa..
Onneksi mun koira rakastaa autoilua joten usko että kärsii jos parina iltana viikossa joutuu autossa odottelemaan. Tosiaankin mieluummin autossa/karsinassa kuin kotona koska tallireissu matkoineen kestää muutaman tunnin.
Ja onneksi myös etätyö mahdollista joskus joka ratkaisee ne päivät. Kiitos vertaistuesta ja kommenteista, ehkä mä en traumatisoi mun koiraa :)

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   11.8.26 19:40:48

Ihanko oikeasti te pidätte niitä koirianne tällaisena todella helteisenä kesänä autoissa, kun ulkona on +20 astetta lämmintä? Jo kylmemmässäkin lämpötilassa, +15, auto lämpiää ihan minuuteissa ihan tuskaisen kuumaksi, jos aurinko paistaa. Teillä ei pitäisi koiria olla ollenkaan.

Päivämäärä:   11.8.26 19:51:24

M: nykyautoissa kun on se ilmastointi päällä vaikka auto ei olekaan käynnissä. Tänäkin kesänä siellä autossa on ollut huomattavasti viileämpää kuin ulkona.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   11.8.26 23:52:30

Hevonen tai koira. Valitse.

Lähettäjä: Mokkula 
Päivämäärä:   12.8.26 06:17:55

Autossa tai Mites satulahuoneessa? Saisi sinne paremmin vesikupin ruokakupin, peti? Itsellä sellainen koira joka ei ainakaan vielä pysty olla mukana kun ratsastan, koiralla tulee saalistusvietti jos hevonen villiintyy tai lähtee laukalle reippaasti. On muuten irti kun touhuillaan tallilla mutta ratsastuksen ajan satulahuoneessa. Aiempi koira oli aina maastossa mukana ja kentälläkin oppi olemaan mukana irti ajan kanssa

Lähettäjä: ×× 
Päivämäärä:   12.8.26 07:32:10

Ehkä hassu ajatus, mutta voisiko koira olla tallilla vapaana kuonokoppa päässä? Nykyään on näitä hyviä malleja, missä koira mahtuu läähättämään suu kokonaan auki.

Lähettäjä: Elsi 
Päivämäärä:   12.8.26 09:28:35

Minua inhottaa, kun koiranomistajat ei siivoa koiriensa jätöksiä. Niitä on sitten pitkin ja poikin, tallia ja tallialueita käytetään koirapuistona ja koiranpaskaa on pitkin nurmikoita ja pihoja. Kenenkään koira ei tietenkään ole niitä tehnyt ja tallinpitäjän tehtäväksi jää ne sitten siivota. Uroskoirat vielä nostaa jalkaa tallin sisälläkin ja merkkaa kaikki nurkat, ällöä. Koirat tuodaan suoraan kotoa tallille ja totta kai niillä on hätä ja tekevät tarpeensa sitten tallin alueelle.

Tallinpitäjän mies just eilen kirosi kun ajoi nurmikoita, että yli 50 läjää sai kerätä pois nurmikolta että pääsi ajamaan.
Itsellänikin on koira, mutta en tuo sitä tallille, mies ja lapset hoitaa sen ulkoilutuksen kun olen tallilla.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   12.8.26 09:43:14

Meillä on omatalli ja 2 omaa koiraa,en ole kieltänyt koiria mutta olen myös ilmoittanut että meijän pojat on aamu 6 12 välisenä aikana tallilla,sekä kun itse treenataan ravureita ovat lenkillä+jos ratsastan niin ovat mukana. Iltatallin aikana 18-21 pojat on kotona:)

Päivämäärä:   12.8.26 09:49:04

On ollut tallilla mutta autossa vain ratsastuksen ajan. Muun ajan touhuaa mukana

Lähettäjä: Liinu 
Päivämäärä:   12.8.26 10:05:07

Juuri niin Z, nämä huutelijat (joista isolla osalla tuskin edes on koiraa tai sitten sen kanssa vietetään laatuaikaa kiertämällä kortteli ja istumalla loppuilta sohvalla) kannattaa jättää omaan arvoonsa :). Terveen järjen käyttö on sallittua.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   12.8.26 10:31:15

Minulla on usein koira kontissa (pl helteet). Päättää itse meneekö "tupaan" "autoon" vai "kettinkiin". Nyt jäi sisälle kun lähdin tallille, joskus tahtoo autoon, joskus ulkoa sisälle, joskus kävelee juoksunarun viereen ja jää päivystään pihaa. Mitään hätää tuolla ei ole missään.

Lähettäjä: Ohhoh 
Päivämäärä:   12.8.26 10:42:58

Aika vähän näkyy tervettä järkeä näissä vastauksissa. Käsittämätöntä,että noin moni on valmis laiminlyömään koiran elinolosuhteet. Ja jod parisuhdetilanne muuttuu,niin se on joku syy olla tekemättä mitään eläinten eteen. Vaikka olisi sinkku, niin jos välttämättä haluaa pitää koiran JA hevosen, niin sitten hevoselle on hankittava vuokraaja niille päiville kun koira on jo ollut työpäivän yksim kotona/ tai koiralle joku hoitaja ja lenkittäjä tallilla olon ajaksi. Naapurimaassa koira ei saa olla yksin kuin 6h päivässä ja täällä tädit huutaa,että voi olla yksin tupla ajan!

Lähettäjä: Paulis 
Päivämäärä:   12.8.26 11:07:21

Moi! Suomessa on selkeesti edelleen tosi koiravihamielinen asenne tän keskustelun perusteella. Millon ja miksi tallikoirakulttuuri kuoli? Ihan hyvä, et vähän siistiytyi mut onhan tää surullista luettavaa. Ainoina vaihtoehtoina jättää koira kotiin, palkata sille hoitaja, myydä hevonen?

Päivämäärä:   12.8.26 11:20:07

Ohhoh: mä en ole nähnyt että täällä puhutaan koiran yksin jättämisestä tupla-ajan? Vaan nimenomaan pyritään löytämään vaihtoehtoja sille ottamalla koira mukaan harrastukseen tavalla tai toisella.
Olen yllättynyt kuinka aggressiivisia vastuksia täällä on.

Lähettäjä: Ne2 
Päivämäärä:   12.8.26 11:53:12

Meillä koirat ovat aikavähän yksin. Itse menen 7 töihin. Mies 10. Minä pääsen puoli3. Mies 18. Koirat pääsee tunnin lenkille metsään jossa saa olla irti juosta ja leikkiä. Annan ruuat 17 jolloin lähden tallille.välillä otan tuon paimenkoiran mukaan maastolaukoille mukaan.
Vaikka koirat ovat rakkaita..tallilla olo on itselleni päännollaus. Omaa aikaa myös saatava!

Lähettäjä: tepsu 
Päivämäärä:   12.8.26 11:57:09

Ehkä koiriin suhtauduttaisiin suopeammin talleilla, jos niiden omistajat korjaisivat niiden jätökset...?

Lähettäjä: anni 
Päivämäärä:   12.8.26 12:42:52

^Samaa mieltä. Vierestä seurannut, kun tullaan tallille ja päästetään koirat autosta, ensimmäisenä ne ryntää p*skomaan pihalle ja omistajat ei ole huomaavinaan, saati, että ottaisivat talikon ja kävisivät siivoamassa sonnat pois. Tätä kun tekee ne 10 koiraa jotka tallilla käy, niin sitä p*skaa on useampi sata läjää kuukausitasolla tallin pihapiirissä. Tallin ympäristö on hoidettua nurmea ja harmittaa tallinpitäjän puolesta kun joutuu siivoamaan nurmikot ja parkkipaikatkin näiden idioottien vuoksi. No, en ihmettele jos koirakiellon vielä laittaa, siihen loppuu sitten koirien tuonti kun ei kerran osata siististi olla.

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   12.8.26 13:15:48

LähettäjäZ

Päivämäärä11.8.26 14:04:22

Öö, ok.
Olenko siis ainoa työssäkäyvä ihminen jolla koira ja hevonen? Ja joka kipuilee ajan kanssa.
Kyse siis ehkä 1-2 kertaa viikossa.

Aloittajalla tilanne 1-2 kertaa viikossa ja osan mielestä se on silloin vähintäänkin eläinrääkkäystä että ottaa ne mukaan toiseen harrastukseen jossa joutuvat olemaan ehkä tunnin autossa. Hohhoijaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.8.26 13:27:30

Mä en edes käy töissä tällä hetkellä mutta lähes aina on koira mukana tallilla. Farmariauto jossa takana häkki, kaikki ikkunat isolla raolla ja takaluukku kokonaan auki, koira viihtyy ja saa seurata sieltä tallin tapahtumia. Maastotalutukselle otan koiran mukaan, hevonen kiinni ja koira irti.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   12.8.26 18:09:55

Ei tarvitse olla yllättynyt aggressiivisista vastauksista.

Siinähän niitä syitä on: omistajat antaa koirien kusta ja paskoa tallin tilat, ehdotetaan jättämistä karsinaan räkyttämään/ulvomaan muiden iloksi tai satulahuoneeseen muiden tielle järsimään muiden varusteita.

Meillä asiakkaiden vapaana juoksevat koirat aiheuttivat kaksi eri loukkaantumiseen johtanutta tapaturmaa, kunnes koirat kiellettiin tallilta kokonaan.

Yksikin minäminä mamma huusi ”minun täytyy sitten varmaan viedä koirat lopetettavaksi” :-D
No, niin sinun sitten varmaan täytyy tehdä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.8.26 18:18:10

Oikeastiko ihmiset jättää keräämättä paskat? Edellisellä tallilla (pieni talli tp:n pihassa) vein jopa paskapussit kotiin roskiin, kun en kehdannut heidän roskiksiin heittää. Nykyiseltä isoltakin tallilta kerään vaikka paskoisi mihin pusikkoon, ei kävisi mielessäkään jättää tallin maille. Isoon ulkoroskikseen kehtaan rosin paskapussit heittää täällä.

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   12.8.26 18:29:14

Aloittaja kirjoittaa 1. viestisssään: "Tallille en voi ottaa koska ei tule toimeen omistajan koirien kanssa."

Eli koira olisi yksin autossa koko tallillaoloajan. Siinä mielessä esim. - -nimimerkillä kirjoittavan "Unohda siis turhat huutelijat tästä ketjusta. Koiralle on mukavaa ohjelmaa tulla tallille ja 99% hevosista ovat niihin tottuneet eivätkä piittaa tippaakaan. Jos jollakin on nimenomainen ongelma niin hevoselle voi hyvin koiran näyttää ja antaa turvallisesti haistaakin jos haluaa." ei ole lainkaan relevantti kommentti aloittajan tilanteessa.

Lähettäjä: Kolme 
Päivämäärä:   13.8.26 11:39:15

Miten te kehtaatte pitää toisen pihaa koirien ulkoilutusalueena?
Tallinpitäjien pitäis varmaan alkaa ottamaan tästä lisämaksu, koska alunperinhän on kyse vain hevosten pidosta ja hoidosta.

Päivämäärä:   14.8.26 17:13:14

Musta koirat tavallaan "kuuluu" tallille. Usein hevosihmiset on eläinrakkaita, ja monella on myös koira.

Mutta...

"Lähettäjä.

Päivämäärä11.8.26 17:21:37

”Yksinasuva työssäkäyvä pystyy pitämään molempia vain, jos koiran saa töihin mukaan (tai tekee etää) tai tallinpihalle mukaan. Ei koira voi olla yksinään puolta vuorokautta.”

Samaa mieltä. Aina eläimen kokemus ja hyvinvointi edelle. Jos ei pysty tarjoamaan koiralle elämää, jonka se ansaitsisi, on parempi jättää koira hankkimatta."

Tuosta olen samaa mieltä!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.8.26 08:48:23

Eilen juuri mietin, mitä järkeä on tuoda koira tallille ja sulkea se satulahuoneeseen vinkumaan. Kyseinen koira on toisinaan jätetty myös autoon vinkumaan.

Kun itselläni vielä oli koira, se tottui hevosiin pentuna, ja sai olla tallilla vapaana. Tallinpitäjälle se sopi, hänellä itselläänkin oli koiria.

Päivämäärä:   15.8.26 11:10:45

Kiva että sun koiralla näin, kaikki koirat valitettavasti ei tule toimeen keskenään vaikka mitä tekisi.
Toisaalta kaikki koirat eivät myöskään vingu esim autossa vaan vaikkapa nukkuvat.

Lähettäjä: Erkkitäti 
Päivämäärä:   15.8.26 11:42:50

Koirat voi tuoda tallille sitten kun se talli ja piha ovat omia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.