Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosenhoitajan työn arvostus

Lähettäjä: Lökä 
Päivämäärä:   10.8.26 11:23:30

Miten nostaa arvostusta perustyötä ja hevosenhoitajan töitä kohtaan?

Valmentajien hinnoittelusta innostuneena jäin miettimään että miten saataisiin näkyvämmäksi hevosenhoitajat ja esimerkiksi kisahevosten kotiliikuttajat. Monella ammattiratsastajalla nämäkin henkilöt ovat rautaisia ammattilaisia joilla on vuosien kokemus.

Käytännössä kaikille muille hevosen tiimiin kuuluvalle ollaan valmiita maksamaan isojakin korvauksia, kaikki hoidot, kengitykset, tallityöntekijä, tallipaikka, valmentaja, ravintosuunnittelija ja jopa niistä asioista mitä hoitaja tekee kotona ollaan valmiita maksamaan muille mutta hoitajan oletetaan tekevän nämä silkasta ilosta ilman korvausta. Esimerkkinä vaikkapa hevosen laserointi, porkkanajumppa, ruokien suunnittelu&laskenta tai käytännön koulutukselliset asiat kuten lastautuminen tai hevosen peruskäytöstavat, maastoiluun totuttaminen ym. Pahimmissa tapauksissa hoitajan odotetaan maksavan siitä ilosta että pääsee vaikkapa maastoon.

Onko mulla vaan kieroutunut ajatusmaailma vai onko hevosenhoitajat/kotiliikuttajat jääneet aivan alakynteen tässä hevosmaailman ammattirykelmässä?

Ajattelen kuitenkin että nimenomaan myös hevosenhoitajalla on todella suuri panos ja rooli ratsukon onnistumisen mahdollistamisessa ja hevosen kehittymisessä paremmaksi ratsastajalleen. Ihan kuten hevosen hierojalla, kengittäjällä ja kaikilla muillakin ratsukon tiimin tukitoimijoilla.

Re: Hevosenhoitajan työn arvostus

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   10.8.26 11:28:16

Kyllä hevosenhoitajille myös maksetaan, sehän on miten sovitaan. Itse hoidan oman päivätyöni ohella, muiden hevosia maksusta. Toki on myös paljon diilejä, joissa hoitaja saa ratsastaa hevoselle ilmaiseksi.

Lähettäjä: Lökä 
Päivämäärä:   10.8.26 11:34:39

Siinä tapauksessa minä ja kaikki tuntemani ovat jääneet johonkin palkkakuoppaan. Kisareissusta palkkaa tarjotaan parhaimmillaankin vain 50e, kotona hoitamisesta 15e. Ja tämä ei ole tuntihinta vaan urakka.

Kotona hommiin menee helposti useampi tunti, kisareissu on aina vähintään puolipäivää tai koko päivä.

Lähettäjä: Kurakiitäjä 
Päivämäärä:   10.8.26 11:56:32

Eihän mitään suorittavaa työtä tunnuta kauheasti arvostavan, vaikka se vaatisi paljonkin ammattitaitoa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.8.26 12:29:44

Kyllä hyviä tekijöitä arvostetaan. Mutta niitä maastoilijoita riittää ihan eri tavalla kuin hyviä kengittäjiä, joten tuntitaksatkin on eri luokkkaa. Kysyntä ja tarjonta määrittelee maksettavaa korvausta.

Päivämäärä:   10.8.26 12:53:39

Miksi maksaa kun moni tekee mielellään ilmaiseksikin.

Lähettäjä: Beea 
Päivämäärä:   10.8.26 13:14:20

Hyviä, ammattitaitoisia hevosenhoitaja kyllä arvostetaan myös ihan paremman palkan muodossa

Lähettäjä: Tarkentava 
Päivämäärä:   10.8.26 13:19:52

Lähettäjä: Lökä
Päivämäärä: 10.8.26 11:34:39

Siinä tapauksessa minä ja kaikki tuntemani ovat jääneet johonkin palkkakuoppaan. Kisareissusta palkkaa tarjotaan parhaimmillaankin vain 50e, kotona hoitamisesta 15e. Ja tämä ei ole tuntihinta vaan urakka.

Ilmeisesti puhut käteen jäävästä palkasta? Laskutatko töistäsi kevytyrittäjänä?

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   10.8.26 17:03:26

” Siinä tapauksessa minä ja kaikki tuntemani ovat jääneet johonkin palkkakuoppaan. Kisareissusta palkkaa tarjotaan parhaimmillaankin vain 50e, kotona hoitamisesta 15e. Ja tämä ei ole tuntihinta vaan urakka.”

Koska vertaat harrastustoimintaa ammattilaisen työhön.

Hevosenhoitajille maksetaan ihan kohtuullista palkkaa tänä päivänä, ja enemmän kun tallityöntekijälle.
Esimerkiksi itse sain palkkaa 2700e/kk verojen jälkeen, ilmainen asuminen, lounas ja auton käyttö. Kyllä sillä eleli ihan kohtuu hyvin. 2 vapaapäivää viikossa, kohtuulliset työtunnit (kisoissa aina eri juttu, mutta siitä oma korvaus).

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.8.26 18:23:08

Ja missä maassa Napsu työskentelee?

Päivämäärä:   10.8.26 18:56:27

Olen työskennellyt Suomessa ja Euroopassa sekä Japanissa.

Lähettäjä: huuhaa 
Päivämäärä:   11.8.26 01:32:39

Ja olet Suomessa saanut tuon palkan ja nuo edut? Wau!

Päivämäärä:   11.8.26 10:00:20

Ammattilaisena kyllä, harrastajana en.

Päivämäärä:   11.8.26 10:04:49

Te kuitenkin lähdette kisahoitajiksi sillä viidelläkympillä. Jos kukaan ei lähde, niin on pakko maksaa enemmän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.