|
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 11.8.26 13:24:26
Mulla sama systeemi kuin nimim. Laven.
Ongelma onkin että nykypäivän asiakas ei luota siihen että ammattilainen, jolla on ollut joka rodun edustajia sekä omina että tallipaikalla asiakkaina parhaimmillaan kymmeniä vuosia, osaisi arvioida juuri hänen hevosensa loimituksen tarvetta.
En voi sietää näitä "Pollelle loimi huomenna" viestejä, koska olen todennäköisesti jo tunteja ennen tätä viestiä katsonut säätiedotteesta että jaahas, Pollelle tulee huomenna loimi, eli Pollelle tulisi loimi ihan siitä huolimatta stressaako omistaja asiaa vai ei.
Meillä ei toisin sanoen säädetä ihmisen mieliksi, vaan loimitetaan hevosen tarpeen mukaan, eikä silloin kun omistajan mielestä on tarve. Toisten mielestä nimittäin hevosta voi seisottaa +2 asteessa koko päivän sateessa ilman loimea ja antaa sen täristä, ja toisen mielestä +10 auringon paisteeseen tarvitaan karvaiselle suokille 200g toppaloimi. Kolmannen mielestä tallinpitäjää pitää joka ilta informoida seuraavan päivän säästä WA viestillä klo 00.23, koska hänhän ei varmasti osaa sitä katsoa itse.
Nykyhevosenomistajalla ei välttämättä ole käsitystä oikeasti siitä mitä hänen hevosensa yksilönä tarvitsee, vaan mielipide pohjaa aatteisiin tai somesta ja tutuilta matkittuihin tapoihin. Tämän takia meillä isohkolla tallilla on välttämätöntä pitää vetovastuu hevosten hyvinvoinnista ammattilaisella. Toki toiveita kuunnellaan ja poikkeustapaukset huomioidaan, ja jonkun tietyn asiakastyypin hevonen loimitetaan extra herkästi vähänkin huonommalla kelillä sovun säilyttämiseksi. Kuitenkaan ympäri vuoden kokonaan loimittamatta tai loimitettuna ei saa täällä edes lisämaksusta, koska en voi katsoa kumpaakaan ääripäätä hevosen tarpeiden laiminlyönnistä omalla pihallani.
Ötökkäloimiin pätee kesäisin sama periaate. Jos on järkyttävä paarma-inferno, pyydän omistajaa tuomaan ötökkäloimen, ja sitten puen sen. Jos hevonen tulee talliin, myös riisun sen ja puen uudelleen ulos viedessä mikäli toisin ei ole sovittu. Jos sopivaa loimea ei ilmesty, otan hevosen sisälle suojaan. Se ei ole vaihtoehto katsella paarmoja hikivaahdossa karkuun laukkaavaa hevosta koska omistajan mielestä loimea ei tarvita.
|