Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen paska ratsastaja

Lähettäjä: msjj 
Päivämäärä:   8.8.26 18:18:41

Saan jatkuvasti kuulla miten paskasti ratsastan. Syynä tälle se, että alkuun menen yleensä jonkin aikaa ilman jalustimia, että saan jalat hevosen ympärille ja "istunnan kohdalleen" ja osaan vaikuttaa istunnalla paremmin. Lisäksi alkuhölkissä en pidä ohjia tuntumalla vaan hölkkäilen ohjat löysällä, että hevonen saa mennä siinä muodossa kuin haluaa ja minä ratsastan enimmäkseen istunnalla.

Ja olen siis täysin paska, kun en käytä ohjaa ratsastaessa kun hölkkään löysin ohjin ja vasta jossain vaiheessa alan kerätä ohjia käteen enkä heti ota ohjia tiukalle tuntumalle.

Kuitenkin minun hevoseni liikkuu hyvin ja minäkin istun huomattavasti paremmin noin, kun saan kropan muut kohdat toimimaan kuten haluan.

Kädet ja yläselkä/hartiat on parhaiten hallinnassa oleva osa minusta, mutta lantio ja jalat pitää joka päivä laittaa oikeaan asentoon, kun niihin kertyy lihasjumeja ja vinouksia. Tähän on olemassa ihan syy, jota olen aina työstänyt, eikä ongelma korjaannu sillä että vain otan ohjat tiukalle ja rätkytän menemään, kuten muut...

Kuinka paskoja ratsastajia te olette ja mitkä on teidän kroppanne ongelmakohdat?

Re: Olen paska ratsastaja

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.8.26 18:28:17

Mä teen alkuverkat lähes aina löysällä ohjalla, varsinkin vanhemmilla hevosilla jotka vaatii aikaa. Mutta kyllähän tässä on haasteita, ahdas ja liikkumaton lonkka olkoon mun ongelmani, vaikuttaa kaikkeen.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.8.26 18:31:17

Ongelma ei ole siinä, että olisit paska ratsastaja vaan siinä, että harrastat paikoissa, joissa ilmapiirin on toksinen.

Lähettäjä: Nicks 
Päivämäärä:   8.8.26 18:37:17

Oletko aloittaja lapsi tai junnu vielä? Vaikuttaa siltä tekstisi perusteella.
Luota vaan valmentajaasi / opettajaasi ja jatka treeniä ahkerasti sen mukaan. Taito tulee sen myötä, kun vuosia satulassa karttuu. Ja samalla myös asenne ja suhtautuminen kanssaharrastajien, niihin hankalampienkin tallikavereihin :) Ja tosiaan lisäksi pitää treenata ja huoltaa sitä omaa kroppaa myös satulan ulkopuolella, kuten ilmeisesti jo teetkin. Tsemppiä treeniin.

Päivämäärä:   8.8.26 19:06:49

"Lähettäjä: Nicks
Päivämäärä: 8.8.26 18:37:17

Oletko aloittaja lapsi tai junnu vielä? Vaikuttaa siltä tekstisi perusteella."

Olen päälle nelikymppinen, joka aloittanut ratsastuksen 10-vuotiaana eli yli 30 v sitten, toki ollut taukoja ja jolla on lievä CP-vamma ja siksi kroppa ihan eriparia keskenään. Lapsena tämä CP-vamma ei tietenkään ollut lievä, mutta sen kuntoutukseen tehtiin paljon eikä minun annettu olla vammainen vaan laitettiin opettelemaan asioita ja tekemään, että olisin mahdollisimman "normaali". Kaikki eivät edes tiedä vammastani, kun en sitä erikseen mainitse. Saan kuulla paljon ilkeilyä ja jotkut jopa jankuttavat "Voi että sä oot vino, Siis apua että sä kävelet vinossa, awww miten vino sä oot... <3333". Kun sitten sanon, että "Tiedän, mulla on CP-vamma, tukkii tällainen jankkaaja yleensä turpansa.

Lähettäjä: Kahvi 
Päivämäärä:   8.8.26 19:16:33

Onko sulla lähipiirissä joku, jolle voisit puhua? Tai saatko jotain keskusteluapua? Vaikuttaa, että sinun olisi hyvä saada purettua tuota tilannettasi ja oloasi ht.netin sijaan jollekin, joka tietää sinut ja tilanteesi paremmin :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   8.8.26 19:30:41

msjj kuka tai ketkä sanoo paskaksi? Voitko antaa jonkun esimerkkilauseen, millaisia kuulet?

Tuntuu tosi epäuskottavalta, että jatkuvasti oikeasti jollekin sanottaisiin noin. Yleensähän ihmiset vaan selän takana puhuu rumia.

Päivämäärä:   8.8.26 19:38:50

Tässä nyt ei ollut tarkoitus avata vain minun asioitani, vaan oli tarkoitus, että te muut kerrotte miten paskoja olette, ainakin muiden mielestä.

Minä siis en oikeasti ole todellakaan mikään paska, mutta ainahan arvostelijoita riittää. Ne minua haukkuvat ja arvostelevat kun ovat huomattavasti osaamattomampia kuin minä.

Lähettäjä: :-) 
Päivämäärä:   8.8.26 20:03:03

Olin paska ratsastaja aiemmin, mutta nyt ratsastan kuin Kyra. Tallin vaihtaminen auttoi kummasti. Hevoseni on sama enkä oikeasti usko ratsastuksellisesti meidän kummoisesti kehittyneen (heppa nyt 20v, mä yli 50), mutta paskapuheet loppui.

Lähettäjä: Nuusku 
Päivämäärä:   8.8.26 20:14:23

Vaihda tallia tai vähintään kasvata paksumpi nahka ja ota etäisyyttä kommentoijista, kehitä omaa asennettasi ratsastukseen ja työstä päätäsi, jotta pääset yli myös omasta negatiivisuudesta ja katkeruudesta mikä huokuu kommenteistasi. Ja sitten nöyränä ja positiivisilla mielin lisää harjoittelua vaan. Muihin ei voi vaikuttaa, mutta itseensä aina voi. Kivaa lajia ei kannata pilata itseltään keräämällä sisälleen vihaa toisten takia.

Päivämäärä:   8.8.26 20:42:48

Nuuskun kannattaisi opetella lukemaan. En minä ole mikään herkkis joka on loukkaantunut noiden osaamattomien arvosteluista. Näenhän minä omin silmin, että he ratsastavat paskemmin kuin minä, joten minua lähinnä huvittaa nämä käsijarru päällä virkkuukoukkuhevosillaan ratsastavat arvostelijat.

Lisäksi kai nyt jokainen teistä ymmärtää, että se ei ole paskan ratsastajan merkki, että hän osaa hallita oman istuntansa vioistaan huolimatta ja tietää keinot, joilla omaa istuntaansa ja ratsastustaitojaan osaa parantaa? Ja jos joku arvostelee "Oot paska ratsastaan ku meet hetken ilman jalustimia ja et heti alusta lähtien pidä ohjia kunnolla tuntumalla", niin siinä ei kovin osaavasta ratsastajasta voi olla kyse... :)

Tämän ketjun ideana onkin siis oikeastaan huumorilla kertoa, miten paskoja ratsastajia me kaikki muiden mielestä olemme. Eli mistä asioista teitä on arvosteltu paskaksi? Onko se esim. "Hevosen ja ratsastajan varusteet sävy sävyyn" tai "Kalliit (jopa kustomoidut) varusteet vaikka vaan humputtelee ex-ravurilla" tai "Harkkakisoihin pukeutunut ja hevosensa puunannut kuin olisi MM-kisoihin menossa", vai kenties se, että säätää jalustimet itselleen sopivaksi sen mukaan, onko tänään sellainen olo että haluaa mennä lyhyemmillä tai pidemmillä jalustimilla tai että menee jonain päivänä jopa kokonaan löysin ohjin tai ilman jalustimia vain treenatakseen istunnan käyttöä? Tai ehkä ei liity edes ratsastukseen mitenkään, kun esim. pesee hevosta usein shampoolla ja joku arvostelee, että "paska ratsastaja oot kun ei sua kiinnosta muu kuin pestä hevostas ja tärkeintä on että hevonen on puhdas", vaikka oikea syy hevosen jatkuvaan kuuraukseen on joku ihosairaus tai vaikka kesäihottuma + jatkuva rasvaus ja hevosta pestään ihan eläinlääkärin ohjeiden mukaan?

Lähettäjä: Hopoti 
Päivämäärä:   8.8.26 22:55:25

Jos asia ei sinua vaivaisi, et olisi aloittanut tällaista keskustelua. Enkä sano, etteikö saisi vaivata, en usko että kukaan kykenee täysin ohittamaan muiden arvostelun. Kuitenkin kommenteistasi huokuu juurikin se katkeruus ja se, että itse asetat itsesi muiden yläpuolelle, varmasti defenssinä.

Lähettäjä: bibban 
Päivämäärä:   9.8.26 01:54:29

Aloittaja on erikoisella tallilla. Mä olen, en paska mutta huono ratsastaja. Koska olen vanha ja tosi jäykkä. En kuitenkaan koskaan ole kuullut minkäänlaista arvostelua ratsastamisestani, vaikka tallilla junnutkin kisaa Vaativaa ja sennut Interiä tai GP:tä. Päinvastoin, joskus osan maneesiin ridaamaan 2-3 GP ridaajan kanssa ja saatan kysyä että mitä teen kun tää pohje ei mene läpi tai miksi en saa tätä taipumaan oikein kulmassa? Kaikki auttaa ja neuvoo tosi ystävällisesti.
Ehkä on niin että kun on jo tosi hyvä ei tarvitse enää painaa muita vaan voi auttaa ja olla ystävällinen ja reilu.

Lähettäjä: Amen 
Päivämäärä:   9.8.26 04:39:59

LähettäjäHopoti
Päivämäärä8.8.26 22:55:25

Jos asia ei sinua vaivaisi, et olisi aloittanut tällaista keskustelua. Enkä sano, etteikö saisi vaivata, en usko että kukaan kykenee täysin ohittamaan muiden arvostelun. Kuitenkin kommenteistasi huokuu juurikin se katkeruus ja se, että itse asetat itsesi muiden yläpuolelle, varmasti defenssinä.

Tämä!

Päivämäärä:   9.8.26 07:06:47

Tästä ketjusta tulee tosi paha mieli. Hirveää, jos jossain on tuollaista! En ikinä ole ollut tallilla, missä kerään haukuttaisi paskaksi. Tai haukuttaisiin käsijarru päällä kulkeviksi viekkuukoukuiksi tallikavereiden hevosia.

Lähettäjä: vvf 
Päivämäärä:   9.8.26 08:07:04

Aika monilla talleilla, varsinkin ratsastuskoululuilla on kuvauskielto juuri paskan ilmapiirin vuoksi, joten uskon että aloittajaakin haukutaan joidenkin osaamattomien haisuleiden toimesta.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   9.8.26 11:15:34

Minä olen sellainen osaamaton haisuli ja ihan huumorittomasti paska ratsastaja. En kuitenkaan hauku itseäni etevämpien ratsastusta, koska huono kehonhallinta ei tarkoita arvostelukyvyn puutetta. Ylipäätään en tykkää kommentoida toisten tekemisiä. En tiedä, mitä minusta tallilla puhutaan - ei varmasti mitään hyvää, mutta päin naamaa ei ole koskaan sanottu. Onnekseni taidan käydä eri tallilla kuin aloittaja, sillä meillä ei olla ihan noin tarkkoja hierarkiasta ja siitä, että kaikki tietävät paikkansa.

Lähettäjä: minnihiiri 
Päivämäärä:   9.8.26 11:24:07

Aloittaja ei tallikavereitaan itse haukkumalla ole kyllä yhtään parempi ihminen! Katkeruus haisee myös aloittajasta nyt niin vahvasti, ettei sitä voi olla haistamatta. Se pitää käsitellä sinun pois ja laittaa nuo sun omat ikävät harrastuspiirit vaihtoon, ihan jo hevosesikin takia. Ratsastuksen tukisi olla mukavaa ja jos sulla on noin paha mieli tallilla ja tuollainen asenne tekemiseen, niin se ihan väistämättä heijastuu sun hevoseen (ei hyvällä tavalla), halusit tai et. Yksi ratsastajan tärkeimpiä ominaisuuksia on mielen hallinta, ota se seuraavaksi kehityksen kohteeksi.

Päivämäärä:   9.8.26 17:49:06

Sanoinko minä, että haukkujat ovat tallikavereitani?
Vai olisivatko sittenkin ehkä eri tallin porukkaa, jossa käyn maneesilla hevoseni kanssa?

Uskomattoman lukutaidotonta porukkaa, ei voi muuta sanoa...

Ihan itse te olette niitä ääliöitä kun minua täällä haukutte :DD

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   9.8.26 18:03:55

Mistä sinä aloittaja olet noin vihainen? Täällä on selvästi haluttu sinulle vain hyvää ja kommentoitu niillä tiedoilla, joita olet antanut. Miksi sinä haukut muita ääliöksi?

Olen samaa mieltä jonkun ylempänä kommentoineen kanssa: ammattimainen keskusteluapu voisi olla paikallaan.

Lähettäjä: B. Årgå 
Päivämäärä:   9.8.26 18:08:34

Kuulitteko, että Porvoossakin loppu kesälomat ja pantiin sorvit laulaan.

Lähettäjä: Mirtu 
Päivämäärä:   9.8.26 19:32:04

Minua on haukuttu siksi, että on ollut hieno hevonen ja kamat sävy sävyyn kisoissa. Eli mustalla hevosella estekisoissa mustat satula ja suitset (satulan olisi pitänyt olla esteillä ruskea), minulla kypärässä kultainen koriste, samoin hevosella satulassa takakaaren takana ja lisäksi oli jalustimet ja minun kannukset kultaiset (vai messinkiä?). Koulukisoissa muuten saman kamat, mutta koulusatula ja mustan huovan sijaan tieteenkin valkoinen. Ai tsiisus miten minua haukuttiin :DD Onneksi oli kaveri mukana kuvaajana ja hevosenhoitajana, hän otti videoita ja sai aika paljon noita haukkumisia videolle, varsinkin kun menin kaksi kisarataa per päivä eli yhteensä neljä rataa kahdessa päivässä.

Varsinkin, kun kyseessä vain harjoituskisat ja onnistuin voittamaan noista neljästä radasta kolme, yhdessä olin toinen.

Kateellisia, ja muuten aika rumia ne haukkujat, eikä yhdelläkään heistä tainnut olla edes omaa hevosta. Jotkut heistä aika lihaviakin.

Onhan se ihan perseestä että minulla on hyväkuntoinen ja kaunis hevonen ja kamat sävy sävyyn, käytän noita samoja ihan arkenakin, pl. valkoinen kisahuopa...

Lähettäjä: asiaa 
Päivämäärä:   9.8.26 19:45:15

Lähettäjä: L
Päivämäärä: 9.8.26 18:03:55

Mistä sinä aloittaja olet noin vihainen? Täällä on selvästi haluttu sinulle vain hyvää ja kommentoitu niillä tiedoilla, joita olet antanut. Miksi sinä haukut muita ääliöksi?

Olen samaa mieltä jonkun ylempänä kommentoineen kanssa: ammattimainen keskusteluapu voisi olla paikallaan.

Näin!

Lähettäjä: Jlöä 
Päivämäärä:   9.8.26 20:12:21

Nimimerkki Mirtu ansaitsee sekä sympatiaa, että kehoityksen katsoa peiliin ja ottaa opiksi. Lue oma tekstisi niin tiedät mikä pielessä...!

Päivämäärä:   10.8.26 04:12:49

Vain hyvää? Ette osaa lukea, haukutte minua lapseksi, junnuksi ja aloittelijaksi, käskette mennä juttelemaan jollekin, väitätte minun haukkuvan tallikavereitani, vaikka ei tallikaverit ole minua arvostelleet ja aiheena olikin vain nauraa osaamattomien neuvoille ja sille, millä perusteella he kateellisina haukkuvat muita.

"Ja olen siis täysin paska, kun en käytä ohjaa ratsastaessa kun hölkkään löysin ohjin ja vasta jossain vaiheessa alan kerätä ohjia käteen enkä heti ota ohjia tiukalle tuntumalle.

Kuitenkin minun hevoseni liikkuu hyvin ja minäkin istun huomattavasti paremmin noin, kun saan kropan muut kohdat toimimaan kuten haluan.

Tässä nyt ei ollut tarkoitus avata vain minun asioitani, vaan oli tarkoitus, että te muut kerrotte miten paskoja olette, ainakin muiden mielestä.

Tämän ketjun ideana onkin siis oikeastaan huumorilla kertoa, miten paskoja ratsastajia me kaikki muiden mielestä olemme. Eli mistä asioista teitä on arvosteltu paskaksi? Onko se esim. "Hevosen ja ratsastajan varusteet sävy sävyyn" tai "Kalliit (jopa kustomoidut) varusteet vaikka vaan humputtelee ex-ravurilla" tai "Harkkakisoihin pukeutunut ja hevosensa puunannut kuin olisi MM-kisoihin menossa", vai kenties se, että säätää jalustimet itselleen sopivaksi sen mukaan, onko tänään sellainen olo että haluaa mennä lyhyemmillä tai pidemmillä jalustimilla tai että menee jonain päivänä jopa kokonaan löysin ohjin tai ilman jalustimia vain treenatakseen istunnan käyttöä? Tai ehkä ei liity edes ratsastukseen mitenkään, kun esim. pesee hevosta usein shampoolla ja joku arvostelee, että "paska ratsastaja oot kun ei sua kiinnosta muu kuin pestä hevostas ja tärkeintä on että hevonen on puhdas", vaikka oikea syy hevosen jatkuvaan kuuraukseen on joku ihosairaus tai vaikka kesäihottuma + jatkuva rasvaus ja hevosta pestään ihan eläinlääkärin ohjeiden mukaan?"

No, jos ette osaa lukea, niin antakaapa olla.

Ei minua oma talliporukka hauku, meillä on ihan hyvä boogie. Eikä minun tarvitse asettaa itseäni noiden haukkujien yläpuolelle, koska olen heitä ylempänä jo valmiiksi. Mutta ette te tuotakaan osaa lukea.

Mirtu on ainoita, jotka ovat osanneet lukea ja vastanneet ketjun aiheeseen. Eli häntä haukuttiin paskaksi ratsastajaksi, koska kamat sopivat esteettisesti yhteen ja hän vielä menestyikin niissä kisoissa.

Päivämäärä:   10.8.26 04:54:52

” Eikä minun tarvitse asettaa itseäni noiden haukkujien yläpuolelle, koska olen heitä ylempänä jo valmiiksi.”

Millä tavoin olet ylempänä kuin muut?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   10.8.26 10:35:08

msjj/

Hyvä tapa aloittaa, mutta kirjoituksesi ja todennäköisyyksiin perustuen keskittyisin keskivartalon vahvistamiseen. Ei ole helppoa löytää keskivartalon kannatusta ja samalla rentoutta sekä vakautta muualle.

John Antellista (?) oli hiljattain hyvä pätkä rennosta työskentelystä haastattelun yhteydessä. Erittäin hyvä aloittaa ja päättää treeni rentoon, rauhalliseen ja pidempään muotoon.

Lähettäjä: qqq 
Päivämäärä:   10.8.26 13:57:18

Otsikon perusteella oletin, että täällä olisi ratsastusmasentuneiden kokoontumisajot… Itsellä ollut jo pidemmän aikaa hankala vaihe nuoren hevosen kanssa ja olen harkinnut jo siirtyväni harrastamaan postimerkkien keräilyä tai kuviokelluntaa, kun olen niin paska. Oikeasti osaan kyllä kaikenlaista, joten eiköhän tästäkin ajan kanssa selvitä, kun laittaa leuan rintaan ja puskee vain eteenpäin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.