Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Äidit, miksi palvelette ratsastavia tyttöjänne??

Lähettäjä: sivusta seurannut 
Päivämäärä:   6.8.26 17:45:14

Vuosikausia olen seurannut isolla tallilla jossa paljon teinejä ja nuoria ratsastajia jotka kilpailevat. Tytöt, sinänsä kivoja ja hyvin käyttäytyviä, eivät tee MITÄÄN muuta kuin ratsastavat.
Äidit harjaa, satuloi, kävelyttää, lastaa, hoitaa ruuat, sopii ell, kengitykset, putsaa varusteet, tekevät siis ihan kaiken. Usein tyttö istuu satulahuoneessa puhelimella ja odottaa kun äiti laittaa hevosen kuntoon ja lastaa sen kisamatkalle. Äidit myös seuraa tytön kaikki valkut ja kuvaavat varmaan joka minuutin.

Ja moni on 18-20-vuotias, ei mikään 11-vuotias.
En paheksu mutta vaan ihmettelen. Nämä siis mukavia ihmisiä kaikki. Mutta eihän tytöt opi mitään hevosista, ja toisaalta, eikö näillä äideillä ole mitään omaa elämää? Eräs sanoikin mulle "mulla ei ole mitään muuta elämää kuin mun tytär ja hänen kisaaminen."
Itse haluaisin kyllä oman elämän enkä elää vain lapsen kautta. Mutta toki jos kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä niin mikäs siinä sitten.

Re: Äidit, miksi palvelette ratsastavia tyttöjänne??

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   6.8.26 17:48:24

Hyvin on häilyväinen ihmettelyn ja paheksumisen raja, mutta sovitaan, että imettelet, et paheksu:) Kiitos kun tulit tänne avautumaan.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.8.26 17:48:29

Olen ihmetellyt samaa. Lähinnä sen vuoksi, että lapset ei opi mitään hevosista eikä myöskään vastuunkannosta. Parempi olisi auttaa hiukan vähemmän. On eduksi tulevaa työelämääkin varten.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.26 17:52:21

Mitä jos se äiti haluaa puunata sitä hevosta?

Lähettäjä: Iko 
Päivämäärä:   6.8.26 17:58:02

Kaverini tekee tuota kaikkea. Lisäksi tekee tallilla lauantaisin töitä, jotta on varaa pitää se hevonen. Se on kaverini harrastus. Tyttären harrastuksena on se ratsastus. Tosin tytär tekee kaiken hoitamisen lauantaisin kun äiti tekee töitä ja yleensä myös auttaa silloin äitiään.

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   6.8.26 17:59:20

Meidän tallilla sama. Neidit ei tee yhtään mitään muuta kuin ratsastavat. Mun mielestä siinä tehdään iso kasvatuksellinen virhe kun ei opeteta työntekoon eikä vastuunkantoon. Vaikka äiti tykkäisi puunata.
Yksi nuori tyttö on ollut kaikkina näinä vuosina, joka hoiti itse oman hevosensa. Jo 15-vuotiaana tiesi kaiken hevosen ruokinnasta (näillä muilla ei mitään hajua mitä hevosensa syö) hoiti kengittäjät ja ell ja ylipäätään kaiken itse. Kysyi neuvoa tallimestarilta jos ei jotain tiennyt. Vanhempiaan ei näkynyt tallilla, isä kuljetti kisoihin ja toki maksoi kaiken. Fiksu ja kiva tyttö oli.

Lähettäjä: Xvv 
Päivämäärä:   6.8.26 18:00:41

Enemmän ihmettelen niitä vanhempia, jotka roikkuvat tallilla tuntikausia tuijottaen lapsiaan, kun lapset tekevät kaiken. Eivät vuosien kuluessa opi edes taluttamaan hevosta. Sen vielä ymmärrän, että lapsi dumpataan tallille ja häivytään paikalta, ainakin jos se lapsi on tarpeeksi vanha, ettei tarvitse vahtia.

Miksi muuten ap herjaa vain tyttäriä? Poikia perinteisesti autetaan paljon enemmän.

Lähettäjä: nainen 
Päivämäärä:   6.8.26 18:01:30

Mulle ei kyllä aikuisena naisena riittäisi elämän sisällöksi tytär ja sen ratsastus ja hevonen. Oikeesti, voiko kapeampaa ja tylsempää elämään olla.

Lähettäjä: Sivusta 
Päivämäärä:   6.8.26 18:01:41

En ole huomannut samaa. Meidän tallilla myös kisaavia nuoria ja kaikki tekevät asioita myös itse. Äidit ja isät tietysti kuskaavat tallille ja ovat mukana auttamassa hevosten hoidossa jos osaavat jotain tehdä. Osa siis enemmän ja osa vähemmän. Nuorille ajokortti heti kun se mahdollista saada ja sen jälkeen käyvät yksinäänkin. Jos on useampi hevonen niin silloin tietysti helpompaa jos on joku hoitajana mukana.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.8.26 18:02:29

PikkuRinsessat räplää tosiaan puhelinta ja palvelija (äiti) tekee työt.

Päivämäärä:   6.8.26 18:09:18

Istun päivät tietokoneen ääressä niin en malta odottaa että pääsen illaksi tallille hommiin <3. Tyttärellä on usemapi hevonen niin hommia kyllä riittää molemmille. Ihan paras harrastus!

Lähettäjä: Mi 
Päivämäärä:   6.8.26 18:14:23

Koska äidit elää tyttärensä kautta omaa heppailuaan

Lähettäjä: Tuomari 
Päivämäärä:   6.8.26 18:15:30

Hyvä aloitus. Itseäni opettajana surettaa, kun ei nämä nuoret muodosta hyvää ja arvostavaa suhdetta siihen hevoseensa ollenkaan. Minulle ratsastus on vain osa sitä hienoa kumppanuutta, jonka hevonen mahdollistaa. On surullista, että lapset ja nuoret toivovat hevosen luottavan heihin ja toimivan ratsain, mutteivät sen vertaa arvosta hevostaan, että näkisivät vaivaa hoitaa sitä sekä toimia sen kumppanina.

Päivämäärä:   6.8.26 18:16:10

Varmaan näinkin, itse en uskalla ratsastaa mutta tyttären kanssa yhteinen harrastus on oikein kivaa :)

Lähettäjä: xcc 
Päivämäärä:   6.8.26 18:31:16

No, varmaan se kultainen keskitie olisi paras. Itse olen millenniaali eli sitä ikäluokkaa, joka ysärillä sai itse selviytyä tallille tai dumpattiin sinne, omat hevoset hoidettiin siitä 10+ ikäisestä aivan täysin itse, samoin jäi perheen muut eläimet käytännössä omalle vastuulle, lopettamispäätöksiin asti.

Näin kohta 40senä en ole hankkinut lapsia ja lemmikkinä enää pari kissaa, joiden hoitoa ei tarvitse niin aikatauluttaa. Vanhojen eläinten kuoltua pidin ihan vaan vuoden verran täysin eläimetöntä aikaa. Ihan uskomatonta, kun ei tarvinnut huolehtia kenestäkään ja kyllä tämä loputon "selviydym kaikesta itse ja ei tartte auttaa"-mentaliteetti on jokusen terapiatunnin vaatinut, koska se sama mentaliteetti seuraa aikuisuuteen, työelämään jne. Tiettyyn pisteeseen asti on hyvä nuortenkin oppia vastuunkantoa, mutta kyllä se näkyy aikuisena, jos sitä on joutunut ottaa liikaa ikään nähden. Eihän sitä itse silloin ymmärtänyt, että se määrä vastuuta ei kuulu vielä lapselle ja nuorelle.

Oletan, että nämä nykynuorten vanhemmat on just tätä omaa ikäluokkaa, jota ei juurikaan ole tuettu ja kannustettu ja haluavat tehdä omille lapsilleen toisin. Niin minäkin tekisin, toki jotkut järkevät rajat siinä pitäisi yrittää pitää, ettei käänny tosiaan ihan taas karhunpalveluksen puolelle.

Lähettäjä: wiima 
Päivämäärä:   6.8.26 18:38:41

Eihän kukaan ole sanonut että 10-vuotias pitää jättää yksin selviytymään tallille, mutta jos täysi-ikäinen tyttö odottaa täyttä palvelua äidiltään niin pahasti on kasvatus mennyt pieleen. vaikka äiti kuinka tykkäisi puunata hevosta.

Lähettäjä: xcc 
Päivämäärä:   6.8.26 18:41:41

wiima: Kuten sanoin, kultainen keskitie varmasti paras. Mutta toki tuossakin pitäisi tietää, mitä on hevosta hankittaessa sovittu? Onko tytär lupautunut hoitamaan ensinnäkään? Paha tietää muiden perhetilanteista.

Lähettäjä: valmentaja 
Päivämäärä:   6.8.26 18:46:31

saman olen huomannut valmennuksissa. Äidit tekee kaiken ja tytöt ei oikeesti tiedä mitään hevosestaan.
Mutta sen sijaan äideillä riittää mielipiteitä koulutuomareista. Hyvä tuomari antaa tytölle hyvät prosentit, huono huonot! Niin se menee, aina on tuomarin syytä jos lapsi ei menesty. Väliin naurattaa toi äitien tyhmyys. Väliin surettaa. Koska syöttävät samaa tyttärelleen. Kun kaikki on tuomarin syytä, ei nuorella ole mitään kiinnostusta treenata kovemmin koska hänessähän ei ole mitään vikaa!

Jos ei olis leipä tästä kiinni, häätäisin kaikki vanhemmat kaikista valkuista! Kuvaaminenkaan ei ole tarpeellista. Ihme kyllä Kyrakin oppi ratsastamaan ilman että äippä kuvasi joka askeleen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.26 18:46:31

Mitä se muille kuuluu kuka kenenkin hevoset hoitaa. Eiköhän teilläkin pääasiassa hoida tallityöntekijä :D

Lähettäjä: Ja 
Päivämäärä:   6.8.26 18:47:34

Täähän ei päde pelkkään ratsastuksern eikä äiteihin vaan yleisestikin monet vanhemmat joko elää omaa haavettaan lapsen harrastuksen kautta tai sitten vanhemmat toivovat, että lapsi pysyy hyvässä harrastuksessa kauemmin, kun häntä "autetaan". Inhimillistä, mutta överiksi menee usein.

Lähettäjä: jmk 
Päivämäärä:   6.8.26 18:54:24

Samanlaisia on lätkäisät jotka elää unelmassa että pojasta tulee NHL tähti. Ja miljonääri.
Osa vanhemmista on ihan sekoboltseja.

Päivämäärä:   6.8.26 19:10:36

Onneksi tallilla on muitakin äitejä joiden tyttärillä ponit, ja osallistuvat myös. En tiennyt että on jotenkin väärin olla paikalla ja osallistua vaikkei joka päivittäin kävisikään. En kuitenkaan koe että palvelisin sen ihmeemmin, eikä liika hyysääminen olisi edes toivottua.

Lähettäjä: Cashew 
Päivämäärä:   6.8.26 19:53:42

Minä äitinä rakastan sitä hevosen kanssa puuhailua ja kaikenlaista touhua varustamisesta talutteluun ja varusteiden puunaamisesta karsinan siivoukseen, mulle se on nautinto ja siksi on ”vaikea” malttaa antaa lapsen tehdä aina itse ihan kaikkea. Lapsi ei odota mitään sellaista minulta, eikä edes toivo, ja osaa kyllä itse tehdä kaiken oleellisen. Mutta ai että minä haluaisin olla aina touhuamassa (yritän kyllä parhaani mukaan malttaa seurata sivusta ja jopa usein pysyä pois tallilta) ja harrastaa siten hevostelua. Onneksi lapsi kyllä aina muistuttaa, että ”äiti näpit irti nyt” :D Meillä ei ole nyt varaa kuin yhteen hevoseen, jotta harrastus pysyy laadukkaana ja voi kiertää kisaamassa reilusti eikä hevoselämä syö liian suurta osaa arjen budjetista tai ala pyörittää koko elämää, muuten ostaisin heti oman hevosen. Nyt kompromissina valittu, että lapsi saa harrastaa ratsastusta ja minä olen siirtynyt harrastamaan vain huoltajana oloa + omina lajeina crossfittiä ja kuntosalia. Mutta jos lapselta into joskus vähenee ja hän haluaa vaikka vaihtaa lajia, niin ei tarvitse miettiä mitä tehdään hevoselle, vaan siitä tulee sitten tän mamman ratsu :D Olen itse liki kasvanut tallilla, omistanut omia hevosia ja kisannut about kolmekymppiseksi asti intohimoisesti, se sisäinen heppatyttö elää minussa edelleen, vaikka ikää on jo mittarissa aika paljon.

Päivämäärä:   6.8.26 20:02:10

Äitylit haluaa lapselle sen menestysratsastajan tien jota ei itse saaneet. Tyttöä ei kiinnosta lääppiä sen enempää ja ainoa tie jatkaa tytön tietä huipulle on passata pystyyn.

Nykylapset ei joudu taistelemaan mistään.

Lähettäjä: Keli 
Päivämäärä:   6.8.26 20:18:42

"Samanlaisia on lätkäisät jotka elää unelmassa että pojasta tulee NHL tähti. Ja miljonääri.
Osa vanhemmista on ihan sekoboltseja."

Elin yhden tällaisen kanssa. Ensin lapsi laitettiin ajamaan mikroautoa, siitä piti tulla formulakuski ja isälle lepposat eläkepäivät miljonäärinä. Perheellä ei olisi ollut edes varaa kaikkiin autoihin ja kamoihin mutta lainalla saa. Lapsi lopetti, oli aivan liian arka sellaiseen lajiin.

Sitten se laitettiin pelaamaan lätkää. Vanhemmat oli eronneet ja lähiäidin ostamat varusteet haukuttiin. Isä oli toki ollut itse lapsena kiekkoilija, siitä porukasta nousi yksi nhl-huippukin ja siitä isä kertoi uudelleen ja uudelleen miten pelasi sen kanssa nuorena. Pojan piti mennä lätkäleirille mutta äiti ei vienytkään. Laji jäi.

Eikä tullut isästä rikasta ja kuuluisaa lapsensa kautta.

Päivämäärä:   6.8.26 20:20:39

Minä en vain ihmettele vaan ihan avoimesti paheksun. Jos et itse jaksa hoitaa hevosta ja rakentaa rataa niin pitää alkaa käydä salilla, että jaksaa!

Toki ymmärrän, että talvipakkasella äiti voi auttaa esim. kamojen pesussa, ettei tarvitse seistä kylmässä odottamassa pidempää kuin on pakko, mutta jos tosiaan ei jaksa ratsastaa sikäli mikäli joutuu itse hoitamaan tallityöt niin huonoksi on touhu mennyt...

Lähettäjä: MT 
Päivämäärä:   6.8.26 20:32:50

Niinpä!!! Samaa ihmettelen! Ja usein nämä passatut neidit ovat nirppanokkia ja komentelevat äitiään. Äiti taitaa elää hevosunelmaznsa tyttären kautta.

Lähettäjä: ella 
Päivämäärä:   6.8.26 20:33:39

Jos ratsastusharrastus on alkanut lähinnä äidin toiveesta eikä omasta aidosta halusta, motivaatiota ei lisää tipan tippaa se, että lapsi laitetaan taistelemaan ja tekemään töitä. Lapsi voi olla jopa kiitollinen, että harrastuksesta tulee niin hankala, että sen voi hyvällä omallatunnolla lopettaa.

Päivämäärä:   6.8.26 20:57:29

En ymmärrä itsekään! Ihan eri asia, jos nyt vähän jotain tekee ja auttelee mutta, jos tekee KAIKEN niin ei ole kyllä järjen hiventä. Jos lapsella ei ole motia, niin sitten heppaidin ratsuksi tai kokonaan pois. Ihmettelen miten tällaiset kakarat pärjää työelämässä, kun pitäisi ihan ite tehdä..

Mutta samaa laiskuutta näkee myös tuntiratsastajissa. Tullaan tunnille 5min ennen ja oletetaan, että "joku" on sen ratsun laittanut valmiiksi. Ei tulla rakentamaan esterataa ennen estetuntia jne.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   6.8.26 21:07:18

Varmaan se kulttuuri ruokkii itseään. Ja ehkä myös yhtenäisen auktoriteetin puute, kun ei ole ketään valmentajaa kertomassa sääntöjä, vaan ainoastaan kunkin oma huoltaja.

Lapseni käy ratsastuskoululla monta kertaa viikossa, ja nämä monta kertaa viikossa käyvät tytöt hoitavat hevoset, varusteet, juomakupit, tarhojen siivouksenkin. Päivästä ja viikosta toiseen, ratsastuksen päälle. Kukaan ei heitä edes pakota siihen, mutta ovat vaan niin intona lajista ja hevosista. Äitinä en edes saa tehdä mitään, paitsi kisamatkoilla saan siivota kuljetuskaluston ja taluttaa heppaa :)

Lähettäjä: Kin 
Päivämäärä:   6.8.26 21:18:33

Veikkaan että kun on panostettu tyttären harrastukseen aivan älyttömästi aikaa ja rahaa, ei haluta ottaa riskiä että lapsi haluaakin lopettaa. Siksi sen elämä tallilla tehdään mahdollisimman mukavaksi eikä siltä uskalleta vaatia mitään.

Eihän näistä mitään todellisia hevosihmisiä koskaan tule. Helposti homma menee siihenkin, että se on äiti joka ponia juoksuttaa viisi kertaa viikossa, kun lapsi ei jaksa enää ollenkaan käydä tallilla.

Lähettäjä: SW 
Päivämäärä:   6.8.26 21:32:56

Ööh? Jos katsotte nykyään mitä tarjontaa on lapsille (siis alle kouluikäisille) niin huomaatte että harva talli tarjoaa mitään hevosen kuntoonlaittoa, hoitoa tms koska turvallisuusasia. Tai siihen vedotaan. Niin että jos ratsastuskoulut jo lähtökohtaisesti vain tarjoavat ratsastustuntia ja kieltävät ehdottomasti hevosen hoidon, varustamisen yms niin eikö lapsi saakin sen vaikutelman että vain ratsastus on se pointti?? Ihan voivat tallit katsoa peiliin jos vain ratsastus kiinnostaa. Itse aloitin -90 luvulla ratsastamisen ja silloin meno oli aikamoista, mutta ratsastukseen kuului aina oleellisesti hevosen hoito, teoriat, kerhot yms. Nyt vain vedotaan että turvallisuus.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   6.8.26 21:35:46

Luovuin omista hevosista ja nyt harrastan tytön ponin kautta itse. Joo ei hyvä tapa, mutta näin meillä.

Lähettäjä: oh 
Päivämäärä:   6.8.26 21:56:13

Sääliksi käy näitä tyttöjä jotka ei koskaan saa kokea sitä hienoa tunnetta että ymmärtää ja tuntee oman hevosensa läpikotaisin. Kun eihän ne niitä tunne ollenkaan, kun eivät vietä niiden kanssa aikaa.

Ja totta on että moni tyttö ratsastaa ja erityisesti kilpailee koska äiti haluaa. Heti kun ovat tarpeeksi vanhoja niin että uskaltavat sanoa vastaan ja ilmoittavat lopettavansa ratsastuksen. Meillä tallissa on ollut kolme tämmöistä tänä vuonna. Äiti yrittää vielä kiristää ja syyllistää "Niin paljon on tähän uhrattu rahaa ja aikaa, miten voit tehdä mulle näin!!"

Lähettäjä: trr 
Päivämäärä:   6.8.26 22:00:16

Oon huomannut samaa ihan ratsastuskoululla. Oman tuntini jälkeen tallissa ovat valmistautumassa jatko-tasoiset lapset tuntiinsa. Lähes joka kerta näen tilanteen, jossa lapset touhuavat keskenään jotain ihan muuta ja vanhemmat varustavat lastensa hevoset. Kun tunti alkaa, lapset nousevat selkään istumaan ja vanhemmat säätävät jalustimet ja vyön.

Totta kai lapset tarvitsevat vielä apua, mutta älytöntä miten vanhemmat suostuvat palvelemaan lapsiaan ja tekemään kaiken heidän puolestaan. Ja selvästikään kaikki nämä vanhemmat eivät ole hevosihmisiä, vaan ovat opetelleet varustamaan lapsiaan varten.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   6.8.26 22:07:42

Kuvaan valkut ja kisat + hoidan hevosta kisoissa.
Tosi asiassa tyttäreni ratsastaa ja hoitaa hevosen liikunnan joka päivä sekä sen kamat. Hankkii rehut, huolehtii kengitykset, hierojan yms koko management.

Minäkin käyn tallilla kerran päivässä, hoidan tietyt asiat hevosesta. Ollaan samaan aikaan tallilla vain valmennusten ja kisojen yhteydessä.

Miksi äiti ei saisi harrastaa omalla tavallaan?

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   6.8.26 22:13:36

.. kun luet uudelleen ihan ajatuksen kanssa, ymmärtänet ettei tuosta teidän tilanteesta ollut alkuunkaan kyse.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   6.8.26 22:31:47

Eri perheillä on erilaiset käytännöt - monessa.

Miksi se on niin halvekusttavaa, että elää omaa heppaunelmaa lapsen kanssa? Varsinkin jos se on lapsenkin unelma?

Se on kuulkaa todella inhimillistä ja niin tavallista, että ei se täällä ihmettelemällä lopu.

Maailman on täynnä elokuvia ja kirjoja ja tosielämän tarinoita, missä vanhemmat tekee kaikkensa mahdollistaakseen lapselle sen, mistä itse jäi paitsi. Usein hyvän koulutuksen ja rahkkaan ammatin, joskus myös harrastuksen, oli se sit hevoset, lätkä, fudis, luistelu, baletti tai mikä vaan.

It is what it is.

Lähettäjä: weflkjeg 
Päivämäärä:   6.8.26 23:01:15

JKKun se palveleminen vaan on kasvatuksellinen karhunpalvelus lapselle elämää silmällä pitäen. Ja kun sille lapselle ei pitäis syöttää omia unelmiaan. Hirveän moni lapsi harrastaa jotain äidin mieliksi. Toki sanoo että itse haluaa, koska tietää että sen äiti haluaa kuulla.
Antakaa lasten keksiä itse omat unelmansa, ja erityisesti älkää ripustako lkapsen päälle kisamenestyksen painetta - missään lajissa!

Lähettäjä: Kin 
Päivämäärä:   6.8.26 23:03:16

xx, olet ihan oikeassa, mutta rajansa kaikella. Ratsastusharrastukseen kuuluu niin paljon muutakin kuin pelkkä hevosen selässä vietetty aika, joten onko se edes lapsen unelman mahdollistamista, jos lapsi vain ja ainoastaan ratsastaa. Kuulostaa pelkästään vanhemman unelmalta josta pidetään ehdoin tahdoin kiinni tarjoamalla lapselle pääsy valmiiseen pöytään.

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   7.8.26 16:46:51

Eikä se ole edes valmis pöytä vaan väärä pöytä. Ilman että tekee paljon asioita hevosen kanssa ja viettää sen kanssa aikaa muutenkin kuin ratsastaen, ei pysty luomaan siihen sellaista suhdetta, jonka menestyminen esim kisoissa vaatii.
Siksi lapsen pitäisi tehdä mahdollisimman paljon itse, ihan karsinan siivoamisesta alkaen. Toki ikätasoisesti, mutta kyllä jo jonkun 15-vuotiaan pitäisi osata tehdä ja hoitaa kaikki omaan hevoseen liittyvät hommat, pl kuljetus ja kustannus.

Päivämäärä:   7.8.26 16:54:37

Kilpailupaikoilla ainakin saa väärän kuvan. Siellä lapsen kuuluu saada keskittyä suoritukseen.

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   7.8.26 17:17:48

Veikkaan, että on kotonakin totuttu tekemään kaikki "tylsä" lapsen puolesta, niin tehdään sitten tallillakin. Ei sentään koulutöitä, mutta kotityöt ym.

Tai sitten pelätään, että lapsi muuten lopettaisi harrastuksen, kun joskus kiinnostus saattaa olla suurempaa äidillä kuin lapsella.

Lähettäjä: Tiipi 
Päivämäärä:   7.8.26 17:22:11

Ei hitto, kyllä kaiketi jokainen vanhempi haluaa että lapsi harrastaisi ihan muuta lajia kuin ratsastusta

Lähettäjä: Tupu 
Päivämäärä:   7.8.26 17:31:45

Äidit voisivat tosiaan lakata passaamasta teinejään ja kokeilla, kiinnostaako heitä laji, jos ei tungeta kultalusikkaa suuhun. Ehkäpä äiti voisi käyttää vapautuvan ajan ja rahan ihan omiin valmennuksiinsa ja jatkaa lajia itseään varten. Hepan kanssa puuhailu jatkuisi siten entisellään, mutta pääsisi itsekin vähän nauttimaan lajista ja elämästä. Jälkikasvu voi sitten tehdä ihan mitä huvittaa.

Lähettäjä: mie 
Päivämäärä:   7.8.26 17:41:34

"Kilpailupaikoilla ainakin saa väärän kuvan. Siellä lapsen kuuluu saada keskittyä suoritukseen."

tästä ei ollut kyse vaan arjesta.

Hirveän usein on kyse äidin kunnianhimosta. Tyttö tykkäisi varmaan ratsastella, mutta äiti puolipakottaa kisoihin. Miettikää kuinka hirveän moni tyttö lopettaa aikuisuuden kynnyksellä kun uskaltaa sanoa äidille että ei kiinnosta.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   7.8.26 18:22:57

Kuinka moni vanhemmasta sukupolvesta on lopettanut aikuisuuden kynnyksellä? Kun on alkanut kiinnostamaan pojat ja päihteet. Kuinka monta aikuista hevosalan ammattilaista meillä on joiden vanhemmat hoitavat tallin ja lappaa paskat kun tyttäret hoitaa kaiken muun, itse tiedän välittömästi kymmeniä. Ravipuolella vähintään yhtä monta.

Miksi se hiertää?

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   7.8.26 18:30:19

Mun vanhemmat ei kulkenu mukana talleilla, eli ei nyt ihan sama tilanne, mutta isä järjesti mulle opiskelupaikkakunnalta hoitohevosen, alan koulupaikan ja taas hoitohevosen. Liikuin huonossa seurassa ja mitä enemmän olin tallilla sitä paremmin mulla meni.
Vaikka muutama esiteini/teini joutuu puolipakosta tallille, niin onko se niin huono asia kuin että lorvitaan kotona tai vielä huonommissa paikoissa.
Meillä vielä pienet lapset, mutta molemmilla aikaa vievät harrastukset, joita rakennetaan silläkin ajatuksella, että teinivuosina on muutakin kuin pahuudet.

Lähettäjä: Poniäiti 
Päivämäärä:   7.8.26 18:36:45

Meillä hepat itsehoitotallilla. Teen karsinat, lapset laittaa hevosensa itse kuntoon (autan tarvittaessa jos pitää tsekkailla vaikka varusteiden sopivuutta). Usein laitan heinät yöksi/lakaisen käytävää sillä aikaa, kun hoitavat hevosensa pois/siivoan tarhaa sillä aikaa.

Jos olisi aikaa enemmän, lapsetkin tekisivät enemmän, mutta koska tallimatka 30 min ja illalla kouluaikaan tallilla vasta 17 jälkeen, ei aika riitä siihen, että lapset myös tekisivät kaikki tallihommat. Kesällä sitten siivoavat myös tarhaa ahkerammin.

Kisakamat ovat hoitaneet itse alusta alkaen, tulee vaan sanomista jos kysyn, onko kaikki mukana. Likat nyt 11 ja 13. Hoitavat myös kamat paikalleen reissun jälkeen.

Lähettäjä: Heippa 
Päivämäärä:   7.8.26 19:04:40

11 ja 13-vuotias on hieman eri asia kuin18-20-vuotias...

Lähettäjä: Hessu 
Päivämäärä:   7.8.26 22:54:30

Voisiko olla vaan niin, että heppailu on äidin ja tyttären yhteinen harrastus. Kyllä sillä äidillä halutessaan muutakin elämää voi olla. Ei siinä välttämättä myöskääm omia toteutumattomia unelmia eletä.

Lähettäjä: fmsld 
Päivämäärä:   7.8.26 23:01:24

Taas väärä tulkinta. Aloittaja kommentoi sitä, miten äidit passaa tyttäriään jotka ei hoida tai tee mitään hevosen eteen, vain ratsastaa.

Päivämäärä:   7.8.26 23:23:31

Vaikea ymmärtää ihmisiä jotka ratsastaa mutta joita ei kiinnosta tehdä mitään muuta hevosen kanssa, edes harjata.

Lähettäjä: Ray 
Päivämäärä:   8.8.26 00:36:44

Mietin hetken kuuluuko meidän perhe tähän paheksuttuun ryhmään mutta keskustelua luettuani ymmärsin että ei. Ollaan tallilla kiinteä parivaljakko ja toisaalta jos nuorella muita kiireitä esim opiskelujen kanssa hoidan ja liikutan nuoren hevosen itse. Mitään passaamista mielestäni en harrasta mutta niinhän kaikki äidit varmaan sanoo… Ainakaan nuori ei käskytä mua yhtään :D

Nuorta ei kiinnosta kisaaminen lainkaan joten ei sitten tietenkään kisaa, itse kilpailin aikoinani vaativalla tasolla kansallisissa mutta en elä tuota unelmaa enää lapsen kautta. Nuori haluaa kuitenkin ratsastaa mahdollisimman hyvin joten käy valmennuksissa. Tai nyt kun hevonen saikuttaa nuori osallistuu hoitoon ja kuntoutukseen kitisemättä ja on täysin hyväksynyt senkin ettei ehkä voi ratsastaa tulevaisuudessa samalla tavalla kuin tähän asti jos kuntoutuminen ei etene toivotusti. Hevonen on kuitenkin meille arvokas sellaisenaan, ei vain välineenä ja nuori tykkää kävellä metsissä ja jumpata maasta joten hevonen jää meille vaikkei olisi enää kykenevä tekemään tietyllä tasolla ratsuna.

Kun mietittiin ettei nykynuorille kehity suhdetta hevosen kanssa koska äidit häseltävät välissä niin näillä kahdella se todellakin on muodostunut, tamma esim käy kysymässä teiniltä apua jos vaikka heinätyyny on pyörinyt karkuun tai on jotain muuta häikkää. Tiluksilla seikkailevaa hirveä piti käydä tutkimassa laitumen päässä, nuori oli tukena kun tammaa jännitti yksin liikaa ja hevoskaverit olivat just silloin muualla.

Lisäksi nuori teki tallilla töitä koko kesän, ei ollut koskaan minuuttiakaan myöhässä ja hoisi hommat just eikä melkein ja sai kehuja tallin siisteydestä. Infosi tp:tä jos jollain hevosella oli jotain erikoista, on näissä asioissa tosi tarkka ja omasta hevosestaan on sanonut joskus että otj on jotain omituista ennen kuin se on tullut muille nähtäväksi.

Eli vaikka tämä nuori joskus ratsastettuaan vastaa kaverille viestiin samalla kun itse hoidan tammaa en ota tästä paineita. Ei kaikki nykynuoret tallilla ole pilalla vaikka äiti hevosta hoitaakin <3

…ja tämän kirjoitettuani sanon että olen kyllä itsekin allerginen äiti-tytär-komboille jotka tulevat tallille riitelemään, pitävät yllä negaa ilmapiiriä, tiuskivat toisilleen ja joissa teini kertoo taukoamatta miten typerä ja ymmärtämätön äiti on vaikka olisi miten fiksu ja kiva tyyppi. Talli on meille kaikille tuntikausia vapaa-aikaa nielevä paikka, pidetään pliis se leppoisana hyvänmielen paikkana jossa kaikilla on hyvä olla!

Lähettäjä: TP 
Päivämäärä:   8.8.26 00:41:49

Tiedän kanssa näitä parikymppisiä ja jopa kolmekymppisiä, joilla äiti aina tallilla mukana, siis AINA, ja tekee ihan kaiken. Sairasta. Tytär naputtaa puhelinta ja komentelee siinä samalla, käytävällä seistessään. Siis minkälaisia ihmisiä näistä kasvaa? Narsisteja.

Päivämäärä:   8.8.26 07:47:10

Huvittavaa, miten täällä taas kateelliset huutelee. Kuulepas TP, nolasit itsesi juuri tosi pahasti. Narsisti on persoonallisuushäiriön omaava ja kyseinen häiriö syntyy, kun lapsi joutuu vakavan ja pitkäaikaisen laiminlyönnin kohteeksi. Ei suinkaan siten, että joku saa kaiken mitä haluaa.

Sellaista tutkimustulosta ei ole lainkaan, että lapset jotka saavat paljon rakkautta ja samalla myös materiaalista hyvää, voisivat jotenkin vahingoittua siitä. Elämä kyllä huolehtii siitä, että myös niitä pettymyksiä joutuu kohtamaan.

Se ei keltään pois, jos joku haluaa tukea aikuisen lapsensa harrastusta. Ja näille kateellisille, jotka haluavat nähdä että kyse on pakottamisesta ja lapsen kautta elämisestä.. En ole sellaiseen ikinä törmännyt. En myöskään siihen, että joku vastentahtoisesti viettäisi oman vapaa-aikaansa tallilla vaikkei oikeasti haluaisi.

Yleensä nämä äiti-tytär parit ovat heitä, joilla on tosi hyvä ja lämmin suhde. Hyvään suhteeseen kuuluu monenlaisten tunteiden ilmaisu, erityisesti tässä suurten tunteiden lajissa.

Tämä aihe on kyllä kestohitti kateellisten parissa.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   8.8.26 08:41:20

"Ihan voivat tallit katsoa peiliin jos vain ratsastus kiinnostaa."

Näkemyksesi sisältää totuuden siemenen eli varmasti olisi hyväksi, jos ratsastuskouluissa opetettaisiin muutakin kuin ratsastusta.

Mutta aina ei voi kaikesta syyttää muita. Omaa järkeään on hyvä käyttää ja kantaa vastuuta teoistaan: jos ostaa oman hevosen, niin ymmärtää varmasti, että hankkeeseen sisältyy muutakin ratsastusta. Pelkkä ratsastusharrastus tunnilla käymällä on aivan eri asia.

Lähettäjä: muu 
Päivämäärä:   8.8.26 17:56:34

"Yleensä nämä äiti-tytär parit ovat heitä, joilla on tosi hyvä ja lämmin suhde."
Näin puolustelee vain tytärtään kaikessa passaava äiti.

Lähettäjä: Roosa 
Päivämäärä:   8.8.26 23:53:03

Hei. Se on myös mun harrastus. Tehdään likan kanssa puoliksi.

Päivämäärä:   9.8.26 00:24:20

Miten kukaan voi olla sitä mieltä, että se on hyvä ja lämmin suhde, kun AIKUINEN IHMINEN KÄSKYTTÄÄ OMAA VANHEMPAANSA???? :D Aika sairaita suhteita, jos tuo on hyvä...

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   9.8.26 02:07:20

onpa taas mustavalkoinen ja niin yleistävä keskustelu, ettei tällä ole enää mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
on ihan varmasti äitejä, jotka on ns lapsensa tossun alla ja hoitaa näiden hevoset ja lapsi vaan ratsastaa.
ja sitten on ihan todella paljon äitejä, jotka ei näin tee j
olen meidän tallilla nähnyt ihan kaikenlaista. senkin, että teinille ostetaan nuori ja vaikea hevonen, äiti katoaa kuukauden päästä kuviosta ja tyttö jää hoitamaan kaikki kaikki ihan yksin ja selviämään vaikean hevosen kanssa, kunnes ei enää selvinnyt. tai että äiti yrittää opettaa lapselle, ettei raha kasva puussa ja lapsi lopettaa ratsastuksen parin kuukauden tallivuorojen jälkeen. tai että äiti ja tytär jakaa hevosen ja hoitaa sen vuoropäivinä. tai että äiti vuokraa tytön hevosta niin paljon ettei tyttö ikinä saa ratsastaa.
ja sitten se miksi: meillä arjen aikapula aika usein estää ihanteet: hoidan aika usein oman lapsen hevosen ruoat yms sillä aikaa kun lapsi ratsastaa koska haluan päästä tallilta ajoissa kotiin - läksyt odottaa lasta ja kotihommat minua

Lähettäjä: äippä 
Päivämäärä:   9.8.26 02:30:28

Monenlaista on, mutta kyllä niin monta kertaa haistaa äidin kunnianhimon, ei lapsen. ja tiedän että mj valkuilla olis monta tarinaa kerrottavana näistä äideistä jotka työntää omaa lastaan eteenpäin hinnalla millä hyvänsä. Ja todella tarkoitan hinnalla millä hyvänsä...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.8.26 10:20:06

Vuosia ponipiireissä pyörineenä tunnistan kyllä tuon tympeän teinin joka tiuskii ja puhuu rumasti äidilleen, joka yrittää luovia ja palvella tytärtään ja vielä niin, ettei muut huomaisi noloja tilanteita.
Mutta en kyllä tunnista tätä ilmiötä enään vanhempien tyttöjen, junnujen tai nuorten joukossa. Siellä tuntui vallitsevan tosi hyvä ilmapiiri ja yhteistyön meininki.

Tottakai äiti, mahdollisuuksiensa mukaan, yrittää tarjota lapselleen niitä mahdollisuuksia, joita kenties itsellä ei lapsuudessa tai nuoruudessa ollut.
Itselle ei ollut mahdollista ratsastaa kuin kerran viikossa lapsena, joten nyt olen superiloinen, että olen voinut tarjota tyttärelleni ponin ja nykyään pari hevosta ja hyvän harrastuksen.
Onko se sitten omien unelmiensa toteuttamista lapsen kautta? Kyllä varmaan, mutta en näe tässä mitään huonoa!

Lähettäjä: Abc 
Päivämäärä:   10.8.26 15:59:14

Äidit, miksi ette ratsasta ja valmentaudu itse? Ette ole liian vanhoja. Eläkää omaa unelmaanne. Treenatkaa, valmentautukaa, kilpailkaa. Löytyy ihan pikkuluokkia ja harjoituskisoja yms. Ja sitten on edistyneemmille veteraanimestaruudet.
Itse aion ratsastaa niin kauan kuin sielu sietää ja kroppa kestää. Käydään tyttären kanssa samoissa kisoissa ja ollaan toinen toistemme groomina. Toki hevosia pitää olla enemmän kuin yksi. Ihan turha jättäytyä vain hevosenhoitajan rooliin.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   10.8.26 16:40:23

No, yksinkertaisesti siksi en itse juuri ratsasta, koska rahat ei riitä molemmille tavoitteelliseen harrastamiseen ja kilpailemiseen. Hevonen etelä-Suomessa hyvällä maneesitallilla + viikottaiset valmennukset + hevosen kulut ylipäätään jne jne ja muut elämisen kustannukset yksin maksettavana, niin ei vaan rahat riitä kahden harrastaa kalliisti. Nyt menee jo 2000,- /kk hevoshommiin+ kisakaudella sitten kisakuluja päälle. Sponssaan tyttöä niin kauan kun opiskelee kotoa käsin. Mutta tykkään groomin hommista ja joskus vien hepan maastoon :

Päivämäärä:   10.8.26 19:22:51

K, opeta se tyttäresi jakamaan, silloin kun rahat ovat tiukilla. Kummallekin omat tallipäivät ja valmennukset vuoroviikoin. Sitten kun on omat rahat, voi ostaa oman hevosen. Sairasta että äiti "uhraa itsensä" ja suostuu johonkin hevosenhoitajan asemaan, jotta tytär saa olla prinsessa.

Lähettäjä: Äityli 
Päivämäärä:   10.8.26 19:26:54

"Äidit, miksi ette ratsasta ja valmentaudu itse?"

En uskalla, varsinkaan kisata, enkä ole tarpeeksi sitkeä ja kunnianhimoinen. Tytär sen sijaan on ja minä rakastan hoitamista ja kisoissa jännittämistä. Kaikki voittaa.

Lähettäjä: Kate 
Päivämäärä:   10.8.26 19:47:51

”En uskalla, varsinkaan kisata, enkä ole tarpeeksi sitkeä ja kunnianhimoinen. Tytär sen sijaan on ja minä rakastan hoitamista ja kisoissa jännittämistä. Kaikki voittaa.”

Sama täällä! Nuorempana kyllä kisasin, enää ei motivoi, enkä uskallakaan. Oikein mielelläni kuljen tytön mukana tallilla ja kisoissa. En passaa. Välillä auttelen tallilla, välillä käyn sillä aikaa salilla, kaupassa tai teen töitä.

Lähettäjä: odus 
Päivämäärä:   10.8.26 21:27:37

Omina ratsastusvuosinani oli sellainen asenne ettei sellainen ole ratsastaja ollenkaan joka ei itse hoida hevosta ennen ja jälkeen ratsastuksen.

Päivämäärä:   10.8.26 23:08:31

...

Mitä ihmettä höpiset?? En todellakaan ole "uhrannut" yhtään mitään eikä tyttäreni ole "prinsessa" siinä mielessä, mitä tarkoittanet. Eikä ole mitään tarvetta "opettaa" häntä jakamaan yhtään mitään minun kanssani. Ihan yhdessä tätä tehdään, molemmat tyytyväisiä rooliinsa tässä kokoonpanossa just nyt. Lähden mielelläni mukaan kisa- ja valmennusreissuille "groomiksi", videoin valmennuksia ja tarvittaessa autan arjessa ihan omasta halustani. Tykkään hevosista. Ja tyttärestäni :)
Usko tai älä, mutta äitinä saan ihan yhtä isot kicksit siitä, että tyttäreni onnistuu, menestyy ja on onnellinen kuin omista tekemisistäni.

Päivämäärä:   10.8.26 23:13:02

K,
Silti tuo on tyttäresi kautta harrastamista ja elämäsi elämistä hänen kauttaan. Hanki oma elämä.

Lähettäjä: Milli 
Päivämäärä:   10.8.26 23:15:53

” Usko tai älä, mutta äitinä saan ihan yhtä isot kicksit siitä, että tyttäreni onnistuu, menestyy ja on onnellinen kuin omista tekemisistäni.”

Samaistun äitinä tähän! Tai no sanoisin jopa, että ne oman lapsen onnistumiset ja ilot tuntuu oikeasti vielä kaikkia omia onnistumisia ja iloja paremmalta.

Päivämäärä:   10.8.26 23:24:10

” Silti tuo on tyttäresi kautta harrastamista ja elämäsi elämistä hänen kauttaan. Hanki oma elämä.”

Miksi? Kerrotko mikä tyttären kanssa yhdessä harrastamisessa on väärin ja kenelle siitä on haittaa? Onko joku muu harrastus mitä on hyväksyttävää harrastaa yhdessä lapsensa kanssa?

Päivämäärä:   10.8.26 23:36:36

...
Höpö höpö!!

Milli, se on just niin.

Päivämäärä:   11.8.26 00:50:38

Äippä itsekin, ja muistan, että mun nuoruudessa kaikki hoiti sekä hevosensa että sen asiat, siis sanotaanko 14-15v eteenpäin. Jos oli ongelma kysyttiin tallimestarilta. KENENKÄÄN vanhemmat ei olleet koskaan tallilla, sehän olisi ollut supernoloa! Mitä ne siellä ois tehneet, sehän oli MEIDÄN paikka! Kisoissa joskus kävivät katsomassa ja jonkun iskä saattoi kuljettaa.

Ja meistä tuli osaavia ja itsenäisiä hevosihmisiä, opittiin ratkomaan kaikkia eteen tulevia pulmia, opittiin tuntemaan hevosemme läpikotaisin, itseluottamus ja osaaminen kasvoivat samaa tahtia. Ja meistä tuli myös elinikäisiä ystäviä.

Tästä kaikesta jäävät paitsi ne tytöt jotka pyörivät tallilla palvelija-äitiensa kanssa.

Päivämäärä:   11.8.26 01:13:19

äippä: Saanko muuten, kysyä, missä tallilla sä olet käynyt jossa on pyörinyt pelkkiä teinejä omien hevostensa kanssa tallimestarin opissa? Ja milloin tämä oli? 20 vuotta sitten, kauemmin?

Onneksi tuollainen ei ole nykyään normaalia. Vain teinit on niin hölmöjä että kuvittelevat tietävänsä kaikesta kaiken, mutta osaamattomuudesta maksaa laskun aina hevonen.

Päivämäärä:   11.8.26 01:25:46

Vastaus otsikon kysymykseen on helppo: Koska mä voin.

Päivämäärä:   11.8.26 01:27:38

Juu, on yli 20 vuotta hyvinkin. Tunnettu ja arvostettu talli, sielläolis samaan aikaan monta SM tason aikuista ratsastajaa, joilta saattoi myös kysyä. Ja tallimestarilla sen verran arvovaltaa, ettemme olisi KUVITELLEETKAAN tekevämme hölmöyksiä, tai jotain vastoin hänen ohjeitaan. Emmekä todellakaan kuvitelleet tietävämme kaikesta kaikkea, kaukana siitä. Kyllä meidät pidettiin nöyrinä ja palautettiin ruotuun jos tarvis.
Oli hyvää aikaa.
Nykyään pyrin antamaan tyttärelleni vastuuta ja hän hoitaakin hevosensa lähes kokonaan. Autan ja neuvon mutta en pyöri tallilla koko ajan hänen kanssaan. Valkutkin hän varaa ja hoitaa ihan itse, ei siinä minua tarvita.

Lähettäjä: ville 
Päivämäärä:   12.8.26 00:26:39

äipän linja vaikuttaa hyvältä. Noin tehdään hyviä hevosihmisiä.

Päivämäärä:   12.8.26 01:20:14

Äippä taitaa olla Rusalta.

Päivämäärä:   12.8.26 02:54:24

Tuskin äippä on Rusalta koska siellähän riittää noita rikkaita prinsessoja joita äidit palvelee. Ei taida yhtään järkevää äitiä olla siellä.

Päivämäärä:   12.8.26 03:04:07

Ne keillä on rahaa, käyttää sitä rahaa. Ne keillä on aikaa lapsilleen sen rahaa lisäksi, antaa sitä aikaa. Suurimmalla osalla vanhempia ei ole kumpaakaan, joten on selvää että kateelliset määkii kuinka lapsista jotka saa vanhempiensa huomiota sekä läsnäolon, että taloudellisen tuen kautta, kasvaisi jotenkin huonoja ihmisiä. Yksikään tutkimus ei tälläistä tue, vaan tämä on enemmän selkeästi kouluttamattomien ihmisten kesken leviävä tarina.

Päivämäärä:   12.8.26 09:00:01

..
Aamen!

Lähettäjä: ..2 
Päivämäärä:   12.8.26 09:33:56

Ajan ja rahan antaminen on vähän eri asia kuin PASSAAMINEN ja PALVELEMINEN samalla hyväksyen erittäin huonon käytöksen. Kouluttamattomat tietysti harvoin tajuavat käytöstavoista mitään.

Päivämäärä:   12.8.26 09:37:35

Eli onko passaaminen ok jos tytär käyttäytyy hyvin?

Joo, en ymmärrä mikä on väärin jos äitikin tykkää harrastaa hevosia. Totta kai sitä harrastaa mieluiten sen oman lapsen kanssa.

Lähettäjä: Evil 
Päivämäärä:   12.8.26 09:48:41

Joku kirjoitti yllä, että ehkä vanhempi haluaa harrastaa lapsensa kanssa - oikeampi termi monessa "ylipalvelu vanhemmissa" on lapsensa KAUTTA.

Minusta on kuitenkin väärin opettaa, että ratsastus on vain ratsastusta - ei hevonen ole tennismaila, vaan sen hoito on työläsprosessi, joka mielestäni pitää jaksaa hoitaa jos haluaa harrastaa.

Lähettäjä: ..2 
Päivämäärä:   12.8.26 13:37:41

Mitäpä lottoat miten se lapsi pärjää esim.töissä, kun kukaan ei passaa eikä palvele eikä varsinkaan kuuntele sitä vitun huutamista? Missä se ne käytöstavat oppii, jos omalle vanhemmalleen saa olla persläpi? Yhdessä harrastaminen on eri asia kuin kynnysmattona toimiminen.

Päivämäärä:   12.8.26 13:42:16

Ei aloituksessa puhuttu mistään 'vitun huutamisesta' eikä perslävistä...

Päivämäärä:   12.8.26 14:00:18

Yllättävän huonoa käytöstä nämä äidit sietävät niiltä prinsessoiltaan. Muita tallilaisia nolottaa kun tämmöistä joutuu sivusta kuuntelemaan. Kun äidit eivät osaa/uskalla pistää tyttöään kuriin.
Juu teinit, mutta kyllä niiltäkin voi vaatia asiallista käytöstä julkisesti! Kiukutkoot sitten kotona.

Päivämäärä:   12.8.26 15:04:15

Ville... ne keskuskelut huonosta käytöksestä käydään kyllä kotimatkalla. Ei siinä kaikkien edessä tallilla!

Lähettäjä: Mummo 
Päivämäärä:   12.8.26 17:46:17

Jokainen toki taaplaa tyylillään, mutta nuorelle olisi hyödyllistä viettää hevosensa kanssa aikaa muutenkin kuin vain ratsastaessa. Taidot ymmärtää hevosta ja käsitellä sitä erilaisissa tilanteissa kasvavat vain, kun sitä tekee itse. Kyllähän se käsittelytaito sitten näkyy myös ratsastuksessa. Hevosen oppii tuntemaan kunnolla ainoastaan silloin kun käsittelee sitä kokonaisvaltaisesti kaikenlaisissa tilanteissa. Maasta käsin saadut kokemukset auttavat myös ratsailla ollessa, koska hevosensa tunteva henkilö pystyy toimimaan proaktiivisemmin yllättävissä tilanteissa.

Kumpikaan ääripää ei näissä ole hyvä. Lapsi ja nuori tarvitsee tukea harrastuksessaan. Meidän lajimme vie valtavasti aikaa ja on sekä fyysisesti että psyykkisesti kuormittavaa, mikäli pitää toimia kaikessa yksin. Helposti käy niin, että lapsi väsyy ja kyllästyy, minkä seurauksena lajin harrastus päättyy. Parasta olisi, jos vanhemmat olisivat muksna sopivasti - helpottamassa harrastuksen arkea silloin kun on tarve, mutta kuitenkin mahdollistaen lapsen oppimisen vastuunkantajana ja hevostaitajana.

Säälittävin ja oikeastaan ikävin tilanne on silloin, kun vanhempi elää omaa hevosharrastustarvettaan lapsensa kautta - lapsen, jota ei voisi vähempää kiinnostaa, ja joka kokee harrastuksen pakollisena, koska se hevonen on hänelle hankittu ja koko touhuun on tuhlattu iso määrä rahaa.

Päivämäärä:   12.8.26 23:13:26

En ole koskaan nähnyt tilannetta, jossa lapselle on hankittu useita kymmeniä tuhansia vuodessa maksava harrastus, jota lapsi ei vain halua harrastaa. Ei sellaista tapahdu.

Sen sijaan sitä kyllä tapahtuu, että aiemmin hyvin innoissaan ollut lapsi menettää myöhemmin teini-ikään tullessaan kiinnostuksensa. Se on täysin normaalia ja vaikka osa ei pysty sitä mitenkään käsittämään, osa vanhemmista yrittää tukea nuorta siinä kohtaa, toivoen että kyse on vain ohimenevästä vaiheesta. Osalla on, suurin osa lopettaa kuitenkin jossain vaiheessa. Kuten monen muunkin harrastuksen kohdalla.

On vain typerää väittää säälivänsä sitä, että jotkut saa elämässään kaikki mahdolliset mahdollisuudet. Ne on niitä, jotka jatkossakin pärjää elämässä, koska saavat niitä mahdollisuuksia. Eivätkä kirjoittele katkerana jossain nimettömien nettipalstalla, kuinka nuorelle pahinta mitä voi tapahtua, on rakastavat, osallistuvat vanhemmat sekä taloudellinen hyvinvointi.

Teinit käyttäytyvät useinkin huonosti, se kiukuttelu kuuluu ikään, kuten myös lyhyt pinna ja mielialan vaihtelut. On tosi omituista että osa on täällä niin tynnyrissä kasvaneita, etteivät edes sellaista perusasiaa oman lajinsa kehityksestä tiedä.

Tietenkin silloin kun itsellä ei ole ollut niitä mahdollisuuksia tai ne on pitänyt ansaita, ajattelee että muidenkin pitäisi. Erityisesti sellaisten nuorten, joilla on ne rakastavat vanhemmat ja paremmat mahdollisuudet kuin muilla, pitäisi osata olla kiitollisia. Eivätkä ne ole. Eikä edes tarvitse. Emme me sen takia niitä hevosia osta vaan puhtaasta rakkaudesta.

Ja kun on sattunut syntymään oikeaan perheeseen, niistä nuorista tulee pomoja, ei suinkaan mitään rivityöntekijöitä. En ikinä kasvattaisi lapsestani huonolla tavalla nöyrää, vaikka muita ihmisiä pitääkin kohdella hyvin ja tasa-arvoisesti. Ja yksi tärkeä asia siinä asenteessa on se, ettei kaikkia voi miellyttää, sillä suomalaiset on tunnetusti maailman kateellisinta kansaa. Mitä enemmän menestyt, sitä enemmän sua vihataan. Se koskee jopa lapsia ja nuoria. Ilmiö näkyy täälläkin erittäin hyvin.

Joten ei, ketään tossa tilanteessa olevaa vanhempaa ei vois vähempää kiinnostaa. Tämä öyhötys lähinnä vain huvittaa. Vai mitä ajattelitte saavuttavanne tällä? Puhutaanko seuraavaksi siitä, kuinka laihoilla on oikeasti tosi kauhea elämä kun joutuvat liikkumaan ja kieltäytymään ruuasta? Tai kuinka sinkut ovat oikeasti tosi paljon onnellisempia kuin hyvässä parisuhteessa olevat? Tai kuinka vain sisäinen kauneus merkitsee? Koolla ei ole väliä? Tuleeko muita vastaavia mieleen? Nämä ovat ihan samaa tasoa tämän "kamalaa kuinka jotkut saavat hevosia ja vielä vanhemmatkin tukevat harrastusta, elämähän siinä on pilalla.. "

Mutta kiitos, tämä on ollut huvittavin ja viihdyttävin ketju pitkään aikaan. Pettämätöntä hötölän logiikkaa.

Lähettäjä: ökjbcd 
Päivämäärä:   12.8.26 23:27:01

Olipa kahdelta pisteeltä harvinaisen typerä ja omahyväinen kirjoitus, jopa ht-netin kriteereillä.
Juuri sun kaltaisia on ne vastenmielisimmät tyypit tallilla joita kaikki inhoaa.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   12.8.26 23:52:49

Käyn tallilla, jossa on sekä yksityishevosten tallipaikkoja että ratsastuskoulu.

Kahdella nuorella aikuisella (reilu parikymppisiä) on oma hevonen. Molempien nuorten naisten äiti on aktiivisesti harrastuksessa mukana. Ja sitä on ilo katsoa. Niistä hevosista, ja yhdessä oman "lapsen" kanssa harrastamisesta kun on kovasti iloa niille äidellekin. Todella mukavia äiti-tytär-pareja.

Ratsastuskoululaisten vanhemmista valitettavan harva osallistuu lapsensa harrastukseen sen kummemmin. Sanon valitettavan, koska ne tyttärethän usein puhuvat, kuinka toivoisivat äitiään tallille, edes katsomaan, edes joskus! Kuinka ovat kateellisia, kun joidenkin äidit ovat siellä auttamassa ja kuvaamassa. Kuinka vähän he ylipäätään näkevät äitejään, kun ei yhteistä aikaa ole.

Useat ovat esimerkiksi heinäallergisia ja astmaatikkoja, jolloin heinien käsittelyä ei kannata esimerkiksi ennen kisapäivää tehdä, jolloin äidin apu voi olla tarpeen. Turvalliset aikuiset ovat ylipäänsä tervetulleita tallille. Heistä hyötyvät muidenkin tyttäret. Opiskelevilla nuorilla on myös paineita aikatauluista, joten aivan varmasti tallilla "palvelevat" äidit auttavat myös siksi, että tytär ehtii ja jaksaa myös opiskella hevostouhujen ohella.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   13.8.26 00:33:47

En ole koskaan ymmärtänyt lausetta "elää lapsen kautta". Siinä kun kaivat koko ajan kuvetta maksaaksesi hevosen aiheuttamia kuluja, niin mikä ihmeen lause tuo on? Eikö siitä saisi nyt edes hiukan myös äitikin tykätä? Olen harrastanut hevosia aina. Kaikki 3 lasta ovat enemmän tai vähemmän ratsastanee: vanhin vähiten, nuorin eniten. Kaikilla on ollut mahdollisuus, koska meillä on oma talli. Nuorin oli innokkain ratsastaja ja oli kiva harrastaa hänen kanssaan. Käytiin valmennuksissa ja kisoissa yhdessä. Koko homma perustui siihen, että tehtiin yhdessä, koska tykättiin molemmat siitä. En todellakaan elänyt kenenkään muun kautta kuin itseni. Kun hän lopetti ratsastuksen, minä jatkoin ja tulen jatkamaan niin kauan kuin jalka nousee. Yhdessäolo ja -tekeminen niitä äitejä tallille vetää, ei omien toteutumattomien unelmien haikailu.

Päivämäärä:   13.8.26 01:28:40

Olen ratsastavien tytärten äitinä todella kyllästynyt tuohon äitien syyllistämiseen, kuinka eletään "lasten kautta". Tai kuinka ei pitäisi auttaa, koska sitten lapset eivät opi.

Tyttäreni ovat ratsastuskoululaisia. Käytännössä minun oli välttämätöntä olla auttamassa siihen saakka, kun olivat 12-vuotiaita, jotta saavat ensinnäkin hevoset sisälle tarhoista turvallisesti. Ja siinä sivussa, tuli todellakin autettua kymmeniä muidenkin äitien tyttäriä hakemaan ja varustamaan hevoset, ja opetettua muutoinkin paljon asioita heille. Tämähän oli käytännössä tietysti ilmaista työtä tallille. Tallin omistaja jopa nimenomaan pyysi minut tähän rooliin, koska muutoin he eivät olisi voineet lasten tunteja tarjota, kuin pari ryhmää, henkilökuntaa ollessa paikalla vain yksi kerrallaan. Usein tein myös iltatallia, ja muidenkin äitien tyttäret pääsivät siinä mukaan oppimaan, mitä siinä tehdään.

Nyt tyttäret kykenevät toimimaan turvallisella tavalla jo täysin itsenäisesti. Mutta tarvitsevat kyydit treeneihin ja kisoihin, usein myös ne muiden tyttäret. Jos laitan purut ja heinät traikkuun valmiiksi, tai pesen ratsun sillä aikaa kun tytär ne laittaa, ei se ole pois oppimisesta. Vaan siitä on iloa itselle, ja tyttärelle, sekä niile muidenkin tyttärille, kun on sitä mukavaa yhdessä tekemistä. Myös se, että kuvaan omien ja muiden tytärten treenejä ja kisoja, tuskin on keneltäkään pois?

Olen perin lopen kyllästynyt tähän joidenkin ajattelumalliin, kuinka äidit ovat talleilla kuin s**tanasta seuraavia.

Ja kyllä on minullekin sanottu, miksi elän lasten kautta, miksi en vain ratsasta ja kisaa itse. Miksi, miksi minä olisin niin itsekäs, että käyttäisin aikani ja rahani itseeni? Paljon enemmän iloa siitä on, että käytän aikani ja rahani tytärten harrastamiseen. Joka nyt tietysti on samalla omakin harrastukseni.

Ja kyllä, "elän lasten kautta" myös osallistumalla aktiivisesti seuratoimintaan siten, että olen järjestämässä talkoilla ratsastuskilpailuita, joihin sitten ne kaikkien muidenkin tyttäret voivat osallistua.

Anteeksi vaan, mutta paljon menetettäisi, jos äidit jäisivät kotiin, ettei vain kukaan pahoita mieltään heidän osallistumasta tytärten harrastukseen!

Lähettäjä: e 
Päivämäärä:   13.8.26 01:43:05

Ratsastavien / kisaavien tytärten äitinä, ja iänikuisena heppatyttönä itsekin, ei sitä vaan tallilla osaa olla "tumput suorana". Tunnetusti kun hevosten hoidossa ja tallin teossa riittää sitä tekemistä. Ei olisi arvojeni mukaista kasvatustakaan että lapseni katsoisivat lorvimistani, kun aivan hyvin voin osallistua ja auttaa.

Kotona hekin siivoaa ja laittaa ruokaa, ihan automaattisesti meistä aina kuka se ensimmäisenä ehtii. Ihan samoin homma toimii tallilla. Se tekee, joka ensin johonkin hommaan ehtii.

En oikein tiedä, mitä sillä edes opetettaisi, että äiti vain katsoisi sivusta? Ei mitään kovin arvokasta? Kun osaavat kyllä tehdä kaikki hommat, ei siitä ole kyse.

Ja kyllä se on minulle myös todella rentouttavaa ja nautinnollista päästä mukaan siihen heppatouhuun. Ratsastamista en niin kaipaa tällä iällä ja terveydellä.

Päivämäärä:   13.8.26 05:36:34

Ymmärrän tän herättävän tunteita ja vaikka .. kirjoitus varmaan tarkoituksellakin provosoi, on siinä totuuden siemen.

Nämä lapsi ja vanhempi -valjakot ärsyttävät tallilla helposti, jos sellaista jatkuvaa kiukkuamista ja riitelyä vieressä kuuntelee. Oma työ on raskas ja hevonen herkkä, joten en todellakaan haluaisi tallin olevan mikään sotatanner. Onneksi pahin pari vaihtoi tallia. Kaikki varmaan ymmärtävät, että ärsyttää se, jos huonolla käytöksellä saa enemmän etuja. On kamalaa, kun nuoresta asti oppii riehumalla saamaan tahtonsa läpi.

Kuitenkin parhaimmillaan näillä on myös sellainen tapa harrastaa, mistä olen melkein kateellinen. Ei oma suhde äitiin koskaan ollut noin hyvä eikä kukaan ole koskaan ollut kiinnostunut niin paljon samoista asioista. Aika hyvin myös näkee näistä kenellä on arvot ja kasvatus kunnossa, vaikka rahaa olisi kuin rosvoruhtinaalla. Sellaiset pärjäävät huomattavan paljon paremmin kuin me muut.

Lähettäjä: haha 
Päivämäärä:   13.8.26 08:17:31

Viiva, tuo on ihan eri asia kuin mitä aloittaja kritisoi. Hyvä että autat, hienoa. Kisoissakin on vaikea pärjätä yksin. Mutta sinun lapset sentään tekevät itsekin jotain?
Samat sanat sinulle "e".

Ne teinit jotka istuvat satulahuoneessa nenä kiinni puhelimessa samalla kun äiti tekee KAIKEN hevosenhoitoon liittyvän ovat outoja ja heistä tulee hemmoteltu kiukkuprinsessa- vaikutelma.

Hevosen hoitaminen on sitä paitsi helppo jakaa. "Harjaa sinä toinen puoli, minä harjaan toisen. Satuloi sinä, minä laitan suitset."

Lähettäjä: Gee 
Päivämäärä:   13.8.26 09:19:31

Kaivakaas nyt jo asian ytimeen. Miksi tämä hiertää kuin kivi sukassa? Mistä olet jäänyt itse paitsi?

Päivämäärä:   13.8.26 10:16:54

Niin, rehellisyyden nimissä ne, ketä äiti-tytär -asetelma hiertää, voisivat avata omaa äitisuhdettaan, niin päästään asian ytimeen ja ehkä teillekin heruu täältä vähän sympatiaa. Nyt vaikutatte vain katkerilta...

Olen myös nähnyt äidilleen tiuskivia teinityttöjä, mutta kuuluu vähän niinkuin ikään, sen voi jättää omaan arvoonsa. Siihen voisi toki äipät jossain tapauksissa vähän tiukemmin puuttua, ehkä kotimatkalla autossa puuttuukin.
Yhteinen harrastus tarjoaa luontevan tavan viettää aikaa yhdessä, mikä ei aina teinin kanssa ole itsestäänselvyys.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.