Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Opettaja ei ole mieleinen

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   5.8.26 23:55:41

Ilmoittauduin syyskaudelle ja opettaja vaihtui enkä ole kovin innoissani nykyisestä.

Onko muille käynyt niin että opettajan takia on tylsä mennä tunnille? Meneekö tää tunne ohi?

Re: Opettaja ei ole mieleinen

Lähettäjä: Opaali paali 
Päivämäärä:   6.8.26 00:04:04

On käynyt monesti niin peruskoulussa etenkin, lukiossakin vielä välillä. Opettajaa ei voinut kuitenkaan vaihtaa. Ratsastuskoulua tai ryhmää voi onneksi kuitenkin vaihtaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   6.8.26 00:32:13

Kysy ratsastuskoululta voisitko vaihtaa ryhmää.

Lähettäjä: luimu 
Päivämäärä:   6.8.26 01:21:27

Mitä väliä millainen ope on, ethän ole siellä ystävää etsimässä. Ainut asia joka merkkaa on se, osaako se opettaa hyvin.

Lähettäjä: Sessi 
Päivämäärä:   6.8.26 01:49:43

Jos tuntuu että opettajan opetustyyli ei yhtään sovi sulle niin aivan hyvin voit kysäistä josko voisit vaihtaa ryhmää. Usein paikkoja voi vapautua kesken kaudenkin.

Lähettäjä: ökjn 
Päivämäärä:   6.8.26 14:37:05

Mikä siinä opessa sitten on vikana?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   6.8.26 15:43:54

Opettajan työ on opettaa, ei olla kiva eikä sinun kaveri. Jos tavoitteena oppia niin kiinnitä huomio osaako hän opettaa eikä hänen persoonaan. Valitettavasti nykyään kaiken pitäisi olla kivoja ja mukavia mutta se ammattitaidon arvostus on hävinnyt kokonaan.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   6.8.26 16:19:16

Jos siitä opetuksesta omalla rahalla ja omasta halustaan maksaa, niin voisihan se opettajakin olla itseä miellyttävä. Vai käykö joku esim. valmennuksessa valmentajalla, joka ei itseä miellytä millään tavalla?

Päivämäärä:   6.8.26 16:52:23

Kysy tunnin vaihtoa. Siinä se...

Lähettäjä: boo 
Päivämäärä:   6.8.26 16:56:54

"Vai käykö joku esim. valmennuksessa valmentajalla, joka ei itseä miellytä millään tavalla?"
Tietenkin! Eihän sillä ole mitään väliä! Ei ole aiemmin tullut edes mieleen ajatella, onko valkku "miellyttävä".
Jos hän saa minut oppimaan ja kehittymään, hän on hyvä, SIITÄ hänelle maksan, en "miellyttävyydestä".
Ei ole ihme että suomalaiset ratsastaa niin huonosti jos ope ja valkku valitaan millään muulla kriteerillä kuin open/valkun ammattitaidon perusteella!

Päivämäärä:   6.8.26 17:17:37

Vanhan ajan valmentajat olivat tiukkoja ja vaativia, he eivät todellakaan olleet mitään mukavia eikä miellyttäviä mutta ammattitaitoisia Kyrakaan ei ole mukava ja miellyttävä valmentaja mutta äärimmäisen hyvä. Jos haluaa oppia, pitää sietää kritiikkiä ja myös negatiivista palautetta.

Lähettäjä: Vanha ope 
Päivämäärä:   6.8.26 17:30:15

Tämän takia lopetin ratsastuskoulussa opettamisen. Ennen oli aivan normaalia, että tunneilla on korkea vaatimustaso ja tavoitteena on kehittyä yhä paremmaksi. Nykyisin ei saa vaatia mitään vaan kaiken pitää olla helppoa ja mukavaa fiilistelyä. Hyvä hyvä hyvin menee. Alkoi ahdistaa se, että täytyi joka hetki varoa ettei vaan pahoita kenekään mieltä tai sano "pahasti" ja sitten perästä kuuluu. Siispä lopetin ja keskityn yksityisratsukoihin. Asiallinen täytyy tietysti olla ja ei nöyryyttämällä kukaan kehity, mutta ei myöskään sillä ainaisella "hyvä hyvä" meiningillä. Nykyään ihmiset tuntuu olevan kovin herkkänahkaisia...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.8.26 17:38:22

"Vai käykö joku esim. valmennuksessa valmentajalla, joka ei itseä miellytä millään tavalla?"
Ei (tai no joku typerys varmasti löytyy). Nimimerkki boo esimerkiksi listasi ainakin kolme tapaa, joilla hänen valmentajansa miellyttää häntä. Mutta on ilmeisesti niin tyhmä, ettei ymmärrä aloittajan kysymystä.

Lähettäjä: åoihj 
Päivämäärä:   6.8.26 17:54:13

Toinen ratsiope täällä joka vielä jatkaa. Olen huomannut - ja myös kollegoijan kanssa puhuttu - että nykyään todella harva tuntilainen haluaa oppia ratsastamaan. Tässä on iso muutos tapahtunut n 15 vuoden aikana.
Halutaan fiilistellä ja rentoutua ja kokea "hyviä elämyksiä". Ei haluta yhtään opetella ratsastamaan. Koska se on todella vaikeaa ja vaatii poistumista mukavuusalueelta. Ja sitä ei kukaan halua.
Toisaalta vaatimuksia riittää, hevosten pitäisi olla minim VaB tasoisia, mielellään automaatteja joiden selässä saa "onnistumisen kokemuksia" - ilman että näkee yhtään vaivaa oppiakseen ratsastamaan.

Mistäs keksis toisen ammatin? Koska en jaksa tätä kauaa. Nykyään tarvitaan viihdeohjaajia, ei ratsiopeja.

Päivämäärä:   6.8.26 18:24:53

Hassua miten täällä paasataan siitä miten opettajan ei tarvitse olla miellyttävä vaan hyvä opettaja, vaikka aloittaja ei missään tuonut ilmi että ei ole innoissaan uudesta opettajasta siksi, että hän ei ole kiva.

Lähettäjä: Huu 
Päivämäärä:   6.8.26 18:54:59

Ratsiopettaja sanana on kyllä aivan karsea...

Miten tämä ilmenee, että opettaja ei saa vaatia ja ratsastajat eivät halua oppia? Ihan mielenkiinnosta olisi kiva saada jotain esimerkkejä.

Itse aikuisratsastajana pidän siitä, että opin uutta ja tunnilla vaaditaan/saadaan palautetta. Mutta asioitahan voi opettaa/vaatia/antaa palautetta hyvin monella tavalla. Vaikkakin toivon vielä kehittyväni ratsastajana, niin jos valmentajan tyyli vaatia tai antaa palautetta ei ole mielestäni asiallinen tai en muuten tykkää opettajan tavasta opettaa niin opettaja vaihtuu kyllä nopeasti.

Lähettäjä: höh 
Päivämäärä:   6.8.26 19:13:13

Voitko aloittaja hieman avata sitä että miksi et ole innoissasi uudesta opettajasta? Anna hänelle parin kuukauden mahdollisuus näyttää mihin taitosi voivat hänen kanssaan kehittyä ja tee mitä opettaja pyytää. Vasta sitten kun olet oikeasti yrittänyt hänen opissaan, voit sanoa että sopiiko open opetustapa sulle vai ei.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   6.8.26 19:32:00

Itse olen ratsastuksenopettajana pidetty. Positiivista asiakaspalautetta tulee kaiken ikäisiltä ja tasoisilta ratsastuskouluoppilailta sekä oppilaiden vanhemmilta katsomosta (alkeis-heA). Joka viikko, lähes joka tunti. Opetan kolmella eri ratsastuskoululla säännöllisesti. Hyvää palautetta on tullut jo ohjaajaopintojen aikana lähes saman verran, silloin opetin eri ratsastuskouluissa kuin nyt eli otantaa on.

Olen positiivinen ja yritän oikeasti opettaa. Selitän asiat auki ja jos joku ei ymmärrä, keksin tavan selittää/näyttää jotta oppilas ymmärtää. Oppilaat kuvaavat minua vaativaksi eli ”hyvä hyvä”-palkinto tämä kehuminen ei myöskään ole. Tärkeimpänä tekijänä on varmasti hyvät kommunikointitaidot.

Minulla ei ole oppilaita, jotka eivät haluaisi oppia. En muista yhtäkään oppilasta, josta olisi tullut oppimishaluton olo. Eikä kukaan toivo ”automaattia” (ratsastettavuudeltaan simppelit tietenkin ovat mukavempia ratsastaa ja ymmärrän hyvin, että sellaisilla on kiva päästä harjoittelemaan sen sijaan, että aina seisoo kentän keskellä sen jumittavan ponin kanssa). Kaikki eivät ole tavoitteellisia, mutta jokainen oppilaistani pyrkii parempaan suoritukseen parhaimmalla kykenemällään tavalla. Myös ne oppilaat, joita muut opettajat parjaavat. Jotkut vaan tarvitsevat enemmän paneutumista niihin asioihin kuin toiset.

Aina ihmettelen, että miksei opettajan roolissa olevat vaan yritä opettaa paremmin, vaan alistuvat ainaiseen oppilasmateriaalin haukkumiseen. Ja joo, kyllä itseänikin turhauttaa eikä jokainen oppilastyyppi ole itselleni mieleinen että ei tämä nyt pelkkää ylitsepääsemätöntä riemua ole. Silti koen, että on naurettavan helppoa olla hyvä opettaja valtaosalle oppilaista.

Aloittajan tilanteessa antaisin uudelle opettajalle mahdollisuuden, mutta pyrkisin kyllä vaihtamaan toisen opettajan tunneille, jos tunneilla käyminen ei tunnu miellyttävältä kyseisen opettajan opissa. Ratsastus on kallis harrastus. En itse tuhlaa rahojani valmennuksiin, joista en koe saavani rahoilleni vastinetta enkä ikinä kannustaisi ketään muutakaan tekemään niin.

Päivämäärä:   6.8.26 21:25:23

Kyllä mua ainakin harmittaa, jos opettaja on sellainen jolta ei uskalla kysyä mitään.
Tai jos neuvot ovat luokkaa "sun täytyy ratsastaa nyt napakammin!" jos en saa jotain onnistumaan. Jos syy on siinä että käytän jotain apua väärin, niin napakkuuden lisääminen ei auta.
Joskus kävin kokeilemassa tuntia yhdellä koululla, jonka ope puhui niin hiljaa että ohjeita ei kuullut maneesin toiseen päähän, vaikka oli tyyni keli eikä mitään häiriöääniä.
Harmittaa myös, jos ope ei kiinnitä mitään huomiota ns. liikennesääntöjen noudattamiseen. Varsinkin isossa ryhmässä pienessä maneesissa on ärsyttävää, jos toiset kiilailevat eteen tai esim. kävelevät laukkatehtävän tiellä.

Päivämäärä:   6.8.26 22:10:46

Jos ei ole mieleinen ei tarkoita että pitää olla mukava (toki plussaa). Esim. koiran käyty samassa lajissa kolmen eri ohjaajan tunneille, kahdelta en saa mitään. Kolmas on vaativampi ja siksi mieleinen.

Päivämäärä:   6.8.26 22:30:24

Munkaan opettajani ei ole mieleinen. Hän on todella mukava, mutta tunnin aikana saa kaksi kommenttia jotka ovat "ratsasta sisäpohkeella kohti ulko-ohjaa" ja "ratsasta parempaa ravia". Muun ajan hän sitten höpöttääkin omia juttujaan, kuinka on käynyt siellä ja täällä kisaamassa. 60e tästä on aika suolainen.

Lähettäjä: abc 
Päivämäärä:   6.8.26 22:38:01

on käynyt just noin, eikä mennyt ohi se tunne. Ensin yritin vaihtaa ryhmää, mutta se ei onnistunut. vaihdoin sit ratsastuskoulua. Yksi kausi meni kuitenkin niin, että skippasin ja myin aika monta tuntia.

Ja nyt ei ole kyse siitä, ettenkö olisi halunnut oppia, mä en vaan tykännyt opesta henkilönä. Ja tärkein juttu: hän ei ollut minusta kovin hyvä ratsastaja itse, eikä myöskään kisannut tai valmentautunut aktiivisesti ja saamani ohjeet oli huonoja, meno ei niillä useinkaan parantunut.

Myöhemmin olen oppinut, että monilla muilla ratsastuksenopettajilla on vähän samanlainen kuva hänen taidoistaan ja opetuksestaan. Ei ne kaikki vaan ole hyviä eikä kaikkien tyyli sovi kaikille. Eli vaihda ihmeessä jos valinnanvaraa on!

Lähettäjä: Kini 
Päivämäärä:   6.8.26 23:07:24

Aloittaja: Kyllä on käynyt noin, ja tunne meni ohi vaihtamalla tallia, kun epämieluisan open tallilta ei kerrottu millä tunneilla hän ei opettaisi. Kyse ei siis ollut opettajan kivuudesta vaan puutteellisesta ammattitaidosta.

Päivämäärä:   6.8.26 23:30:59

"Lähettäjäåoihj

Päivämäärä6.8.26 17:54:13
Toinen ratsiope täällä joka vielä jatkaa. Olen huomannut - ja myös kollegoijan kanssa puhuttu - että nykyään todella harva tuntilainen haluaa oppia ratsastamaan. Tässä on iso muutos tapahtunut n 15 vuoden aikana.
Halutaan fiilistellä ja rentoutua ja kokea "hyviä elämyksiä". Ei haluta yhtään opetella ratsastamaan. Koska se on todella vaikeaa ja vaatii poistumista mukavuusalueelta. Ja sitä ei kukaan halua.
Toisaalta vaatimuksia riittää, hevosten pitäisi olla minim VaB tasoisia, mielellään automaatteja joiden selässä saa "onnistumisen kokemuksia" - ilman että näkee yhtään vaivaa oppiakseen ratsastamaan.

Mistäs keksis toisen ammatin? Koska en jaksa tätä kauaa. Nykyään tarvitaan viihdeohjaajia, ei ratsiopeja."

Mulla on aika toisenlainen kokemus tuntilaisena. Otan ehkä vähän liiankin tosissani ja vähän stressaan siitä. Yritän pitää mielessä, että tekemisen ilo on tärkeää, kyse on harrastuksesta. Enkä halua stressillä ja pingottamisella pilata yleistä tunnelmaa.

Päivämäärä:   7.8.26 13:48:33

Mulla ei yhden opettajan kanssa synkkaa, koska hänen neuvot ovat tyyliin "hidasta, ei niin kovaa" ja joskus noita ei- tai älä- alkuisia kommentteja. Mitään neuvoja tai ohjeita en saa, vain sitä mitä ei saisi tehdä.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   7.8.26 15:34:06

Minä lopetin erään opettajan tunneilla käymisen, kun koko tunnin aikana sain vain yhden kommentin (ota lyhyemmät ohjat tms.). Käyn tunneilla oppiakseni. Aikaa hevosen selässä voin viettää muullonkin.

Päivämäärä:   7.8.26 17:48:22

Ainoa syy miksi olen vaihtanut opettajaa, on se, että halusin parempaa opetusta.

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   8.8.26 00:38:31

Minä toivon että ratsastistunneilla palattaisiin vanhaan kuriin , jörjestykseen ja vaatimiseen.Opettaja saisi sanoa vähän kovrmma äänenpainolla jos ei mene jakeluun. EI viitsisi maksaa 60 e että kivasti kevennellään.Toivon että tunnin jlk sekä minulla että hevosella olisi kunnon hiki.

Lähettäjä: Pois ne 
Päivämäärä:   8.8.26 03:01:48

Meillä kyllä sanottiin viihdetyypeille, että tämä ei ole sua varten.. ihan sai häipyä muita häiritsemästä tallustelemaan muihin paikkoihin. Kentän keskelle pääsi jos ei opetteleminen kiinnostanut eikä voinut räätälöidä muutakaan.

Lähettäjä: Asiaa 
Päivämäärä:   8.8.26 19:19:28

Lukekaapa ajatuksen kanssa hmm:n kirjoitus tässä ketjussa. Siinä on erinomaisesti kuvattu pedagogisesti taitavan opettajan toimintaa! Vanha sanonta kuuluu: "Jos oppilas ei ole oppinut, ei opettaja ole opettanut". Eli opettajalla täytyy olla kykyä muuttaa opetustaan oppilaan oppimiskyvyn mukaan. Ja erityisesti oppilaan oikeanlainen motivointi oppimaan on todella vaikeaa, eikä sitä kovin moni ratsastuksenopettaja hallitsekaan.

Päivämäärä:   8.8.26 19:38:22

Olen kyllä sitä mieltä, että oppilaan motivointi oppimaan ei ole ratsastuksenopettajan tehtäviä. Ratsastus on vapaaehtoinen harrastus eikä pakollista peruskoulua, jossa sielläkin on rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa oppilaan motivaatioon.

Lähettäjä: Asiaa 
Päivämäärä:   8.8.26 19:52:28

Vaikka oppilaalla olisi motivaatiota oppia, onnistuu pedagogisesti taitamaton opettaja sen motivaation kyllä tappamaan.

Aiemmin hmm tuolla kirjoitti:
"Olen positiivinen ja yritän oikeasti opettaa. Selitän asiat auki ja jos joku ei ymmärrä, keksin tavan selittää/näyttää jotta oppilas ymmärtää. Oppilaat kuvaavat minua vaativaksi eli ”hyvä hyvä”-palkinto tämä kehuminen ei myöskään ole. Tärkeimpänä tekijänä on varmasti hyvät kommunikointitaidot."

Tässä kuvausta opetustyylistä, joka motivoi.

Päivämäärä:   8.8.26 20:49:08

Okei no nyt ymmärrän paremmin. Varsinainen oppimaan motivoiminen on kuitenkin mielestäni eri asia kuin motivaation tappaminen huonolla opettamisella tai sen ylläpidon tukeminen hyvällä opettamisella. Mutta ei tästä sen enempää.:)

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   8.8.26 22:30:39

Ymmärrän. Käyn tunneilla vain yhden tietyn opettajan takia, koska hän on hyvä ja tarkka. Kukaan muu opettaja tallilla ei yllä lähellekään samaa. Jos häntä ei olisi, vaihtaisin tallia.

Päivämäärä:   9.8.26 00:30:33

Kaikki opettajat ei osaa opettaa. Itse haluan oppia mutta en tiedä miten se tapahtuu, jos opettaja huutaa "nosta se laukka" eikä anna mitään ohjeita miten se laukka nostetaan :D Ihan oikeasti tällaisia on. Ei siinä ratsastajan motivaatiot paljon auta eikä kukaan järkevä tällaisista opettajista pidä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.