|
Lähettäjä: hmm
Päivämäärä: 6.8.26 19:32:00
Itse olen ratsastuksenopettajana pidetty. Positiivista asiakaspalautetta tulee kaiken ikäisiltä ja tasoisilta ratsastuskouluoppilailta sekä oppilaiden vanhemmilta katsomosta (alkeis-heA). Joka viikko, lähes joka tunti. Opetan kolmella eri ratsastuskoululla säännöllisesti. Hyvää palautetta on tullut jo ohjaajaopintojen aikana lähes saman verran, silloin opetin eri ratsastuskouluissa kuin nyt eli otantaa on.
Olen positiivinen ja yritän oikeasti opettaa. Selitän asiat auki ja jos joku ei ymmärrä, keksin tavan selittää/näyttää jotta oppilas ymmärtää. Oppilaat kuvaavat minua vaativaksi eli ”hyvä hyvä”-palkinto tämä kehuminen ei myöskään ole. Tärkeimpänä tekijänä on varmasti hyvät kommunikointitaidot.
Minulla ei ole oppilaita, jotka eivät haluaisi oppia. En muista yhtäkään oppilasta, josta olisi tullut oppimishaluton olo. Eikä kukaan toivo ”automaattia” (ratsastettavuudeltaan simppelit tietenkin ovat mukavempia ratsastaa ja ymmärrän hyvin, että sellaisilla on kiva päästä harjoittelemaan sen sijaan, että aina seisoo kentän keskellä sen jumittavan ponin kanssa). Kaikki eivät ole tavoitteellisia, mutta jokainen oppilaistani pyrkii parempaan suoritukseen parhaimmalla kykenemällään tavalla. Myös ne oppilaat, joita muut opettajat parjaavat. Jotkut vaan tarvitsevat enemmän paneutumista niihin asioihin kuin toiset.
Aina ihmettelen, että miksei opettajan roolissa olevat vaan yritä opettaa paremmin, vaan alistuvat ainaiseen oppilasmateriaalin haukkumiseen. Ja joo, kyllä itseänikin turhauttaa eikä jokainen oppilastyyppi ole itselleni mieleinen että ei tämä nyt pelkkää ylitsepääsemätöntä riemua ole. Silti koen, että on naurettavan helppoa olla hyvä opettaja valtaosalle oppilaista.
Aloittajan tilanteessa antaisin uudelle opettajalle mahdollisuuden, mutta pyrkisin kyllä vaihtamaan toisen opettajan tunneille, jos tunneilla käyminen ei tunnu miellyttävältä kyseisen opettajan opissa. Ratsastus on kallis harrastus. En itse tuhlaa rahojani valmennuksiin, joista en koe saavani rahoilleni vastinetta enkä ikinä kannustaisi ketään muutakaan tekemään niin.
|