|
Lähettäjä: .
Päivämäärä: 5.8.26 13:37:05
Pyöritän pienehköä tallia jossa käy yksityishevosilla myös vuokraajia ja on tuntitoimintaa.
Eilen, siis aurinkoisena kesäpäivänä, tuli eräs hevosenomistaja tallille. Meidän talli on ns. moniosainen, jokaiseen osaan ja huoneeseen on oma valokatkaisijansa. Mitä tämä ihminen tekee ensimmäisenä, kun astuu jalallaan talliin? Hän käy sytyttämässä KAIKKI valot päälle. Siis pihavaloista lähtien, järjestelmällisesti käy jokaisen katkaisijan läpi.
Kun kysyin häneltä mitä hän tekee, vastaus oli että laittoi valot päälle. Kun kysyin, miksi hän tarvii aurinkoisena päivänä pihavaloja, tai valot toiseen varustehuoneeseen jota ei edes käytä, tai toiselle puolelle tallia mihin ei ole menossa, oli vastaus että kun on aina ollut tapana sytyttää kaikki valot.
Tämä yksilö ei myöskään ole ainoa joka tätä valojen sytyttelyä harrastaa. Sitten ne valot jätetään palamaan myös siksi aikaa, kun lähdetään pariksi tunniksi maastoon, ja parhaimmillaan ne jätetään päälle myös tallilta lähtiessä, koska joku voi olla tulossa vielä tallille (eikä osaa itse sytyttää niitä valoja uudelleen??).
Olen yrittänyt käydä näiden valojen polttajien kanssa rakentavaa keskustelua, että tietenkin valot on tarkoitettu käyttöä varten ja hämärällä niitä tarviikin, muttei tarvi ihmetellä kun tallivuokrat ja tuntien hinnat nousee, kun tallissa palaa valot aamusta iltaan, vaikkei ketään olisi paikallakaan.
Olen useasti sanonut asiasta, toistanut sanomaani, juossut perässä passiivisaggressiiviaesti sammuttamassa ne turhat valot, mikään ei mene perille.
Nyt on kuitenkin aikuisista ihmisistä kyse, joiden tulisi ymmärtää sähkönkulutuksesta.
Miten olette teidän tallilla saaneet asian menemään perille? Kuinka paljon teillä menee rahaa sähköön?
|