Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pihattolaisia ei tarkasteta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.26 12:11:59

Hevonen asuu pihatossa, tallilla myös hevosia mitkä asuu karsinassa. Ja oon huomannut että noita pihatto hevosia ei erityisemmin tarkasteta. Joo varmaan jos näkyvästi ontuu tai on iso haava niin sitten ehkä ilmoitetaan. Mutta mun hevoselta on pudonnut joskus kenkä, mulle ei ilmoitettu mitään vaikka kenkä kuitenkin oli kerätty talteen. Hevosella ollut haava ja kun oon sitä puhdistellut siinä niin ja asia saattanut tulla puheeksi tp:n kanssa nii saattaa mainita "joo mä huomasinkin että sillä oli sellainen". Huomasi mutta ei katsonut asiakseen vaikka ilmoittaa mulle. En siis käy tallilla joka pv, joten esim. haavakin ei tule välttämättä heti hoidettua jos en sinä päivänä käy tallilla kun en tiedä että hevosella sellainen sattuu olemaan. Tai joku irtokenkä.
Pihattolaistenkin loimi tuskin on hieman niin ja näin, ei välttämättä loimitetaan vaikka pyydetään "koska muillakaan ei ole". Mutta karsinaasukkien märät loimet kyllä vaihdetaan vaikka kesken päivän..

Re: Pihattolaisia ei tarkasteta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.8.26 12:32:44

Kirjoittamalla foorumille asia ei selviä, sun pitää ihan kohteelle itselleen sanoa.

Päivämäärä:   5.8.26 12:33:23

Ei kiva.

Päivämäärä:   5.8.26 12:49:38

nää on ärsyttäviä, kun ei voi toistuvista pyynnöistä kertoa. meillä on sovittu, että hevoset saa aamulla kaksi kassia heinää (yht 8kg per ruokintakerta), joka riittää iltaan asti. Eli meidän ei tarvitse tulla päivällä antamaan itse heiniä. Talli ei siis jaa kuin aamulla ja illalla heinät ja tämä tyyli sopii meidän hevosille hyvin. Aina vaan ei aamulla anneta kuin yksi kassi, jos yöltä onkin heiniä syömättä. Ei siinä mitään, jos asiasta ilmoitettaisiin. Mutta kun ei ilmoiteta. Olen siinä uskossa, että hevosella on heinää, mutta ei sillä olekaan kuin iltapäiväksi asti. Heiniä on voinut jäädä syömättä esim sen takia, jos on satanut yöllä vettä ja näin lämpimillä keleillä sitten lähteneet pilaantumaan nopeasti. Eli ovat syömäkelvottomia vaikka näyttävätkin oklle. Haju on kuitenkin ihan hirveä. Tai sitten on vaan näyttänyt, että heinää on paljon jäljellä, mutta korret ovatkin vaan olleet niin ilmavasti, että oikeasti ei ole kuin pieni kasa. Ja taas on hevosella liian vähän heinää. Mun mielestä on ihan ok antaa vain yksi kassi, jos tp arvioi, että heinää on tarpeeksi. Mutta pitäisi siitä ilmoittaa, jos sovitusta poikkeaa, niin tiedän itse sitten tulla varuiksi aikaisemmin, jos on vaikka jompikumpi yllä mainituista tilanteista. Saan viestin ehkä kerran kymmenestä kerrasta, kun näin käy. Joka kerta olen pyytänyt ilmoittamaan, mutta ei..

Päivämäärä:   5.8.26 13:03:09

Eikö se pihattolainen pääse sisälle, jos sitä itseään alkaa häiritä, ettei sillä ole loimea?

Päivämäärä:   5.8.26 13:26:53

No jos ei ole katsottu että haava mitään hoitoa vaatisi niin miksi ilmoitettaisiin? Tai miksi pitäisi erityisemmin tarkistaa?

Lähettäjä: Imar 
Päivämäärä:   5.8.26 13:49:51

"Heiniä on voinut jäädä syömättä esim sen takia, jos on satanut yöllä vettä ja näin lämpimillä keleillä sitten lähteneet pilaantumaan nopeasti. Eli ovat syömäkelvottomia vaikka näyttävätkin oklle. Haju on kuitenkin ihan hirveä. "

Ihan uteliaisuudesta: minkälainen heinä pilaantuu muutamassa tunnissa, annetussa kasassa?

Lähettäjä: Joku muu 
Päivämäärä:   5.8.26 13:58:02

Itse olet valinnut itsellesi halvimman ja helpoimman voittavan. Jos kävisit päivittäin ja itse hoitaisit hevosen niin tulisi hoidettua juuri makusi mukaan.
Tallinpitäjä hoitaa hevoset niin että kestävät hengissä eikä paikat leviä käsiin ja se on aivan riittävä.

Päivämäärä:   5.8.26 14:15:03

., pääsee mutta jos esim. Kylmä pihatto niin ei siellä juurikaan sen lämpimämpi ole.

Joku muu, kunnon pihatto ei ole aina halvin.

Päivämäärä:   5.8.26 14:16:47

., koska se hevosen tarkistus kuuluu siihen tallin pitoon? Ja haava voi olla sellaisessa kohtaa mitä ei näy nopealla vilkaisulla tms.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   5.8.26 14:44:22

Kannattaisi siirtyä raviurheiluun. Ravitalleilla täysihoidossa olevista pidetään huolta.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.8.26 16:21:46

No mitä sopimuksessa sanotaan? Kuuluuko pihattohevosten tarkastus ja loimitus vuokraan? Jos kuuluu, keskustele asiasta tallinpitäjän kanssa. Jos ei kuulu, ei tallinpitäjällä tai tallityöntekijällä sinänsä ole mitään velvollisuutta tarkastaa hevosia ja tehdä muutenkaan mitään, jos nyt ei ole kyse ihan jostain akuutista eläinsuojelullisesta asiasta. Meillä lukee sopparissa, että hevoset tarkastetaan silmämääräisesti päivittäin, ja aina on kyllä ilmoitettu, jos on huomattu haava, irtokenkä tms. Loimitus ei kuulu vuokraan, vaan se on täysin omalla vastuulla.

Päivämäärä:   5.8.26 16:39:23

?, kuuluu.

Lähettäjä: Tyty 
Päivämäärä:   5.8.26 16:46:40

Sopparissa lukee että hevosen tarkistus omistajan vastuulla. Jos halutaan että tallityöntekijä tarkistaa, pitää sopia erikseen. Toki silti ilmoittavat omistajalle jos jotain tosi näkyvää huomaavat. Tää sama asuuko pihatossa vai karsinassa, mut tottakai karsinassa olevilta työntekijä huomaa helpommin ulos taluttaessa sen irronneen kengän tms.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.