Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Henkinen väkivalta talleilla

Lähettäjä: MT 
Päivämäärä:   5.8.26 10:39:37

Oletteko te muut kohdanneet henkistä väkivaltaa talleille esimerkiksi toisen hevosen omistajan, opettajan tai vaikka tallityöntekijän tai -pitäjän toimesta. Keskustelimme asiasta pienemmässä porukassa eilen ja lähes jokaiselta löytyi aiheesta esimerkkejä. Toisissa tapauksissa tämä oli ollut jo pitkään jatkuvaa ja siihen oli jo ns. totuttu. Aihe josta puhutaan aivan liian vähän ja joka lisääntyy some:n ja puuttumattomuuden aikakaudella, mutta johon pitäisi ehdottomasti puuttua. Muiden kokemukset ja ajatukset sekä erityisesti esimerkit auttaisivat varmasti kaikkia meitä.

Re: Henkinen väkivalta talleilla

Lähettäjä: Tikku 
Päivämäärä:   5.8.26 11:00:38

Kyllä on nähty ja koettu. Moikataan vain harvoille ja valituille tallin työntekijän toimesta (ei ole tallin pitäjä). Vaikka kuinka vtuttaa jonkun naama tallilla, niin työntekijänä roolisi on olla työnantajan palveluksessa ja tulisi kohdella asiakkaita mahdollisimman tasapuolisesti. Passivisagressiivista ja huonoa käytöstä moinen moukkamaisuus.

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   5.8.26 11:03:29

On koettu ja tallia vaihdettu.

Nyt ollaan tallilla, jossa jokainen saa olla oma itsensä ja muiden tekemisiin ei puututa. Apua saa kun pyytää.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   5.8.26 11:17:33

Kyllä. Pyysin enemmän heinää mahahaavahevoselle. Sen jälkeen työntekijä jätti pitkään vastaamatta tervehdyksiin sun muuta sopimatonta. Kolmekymppisten ja vanhempien työntekijöiden kanssa ei ongelmia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   5.8.26 11:27:18

No ainakin yksi opettaja oli minusta kyllä välillä todella töykeä sekä suorastaan simputti.
Tämä opettaja ei ilmeisesti pitänyt harrastusmielessä ratastavista ollenkaan vaan olisi pitänyt olla suurinpiirtein kilpatasolla ratsastaja ja oli myös puolueellinen eli opetti omia( laji) kavereitaan sekä paikkakunnan rikkaita paremmin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.8.26 12:26:52

Kyllä, jännästi en tajunnut asian vakavuutta kuin vasta kun muutin tallilta pois. Aika paljon pidin vaan asiaan kuuluvana, sitten kun olinkin asiallisella tallilla niin huomasin miten esim. kommunikaatiota voi myös hoitaa. Huomasin myös että vanhalta tallilta oli jäänyt mieleeni joitain pysyviä jälkiä. Olin tottunut pelkäämään jokaista kohtaamista tallinpitäjän kanssa, ja tajusin sen vasta kun uudessa paikassa pelkäsin samalla tavalla mutta sitä odotuksen täyttävää tilannetta ei tullutkaan, vaan minulle oltiinkin asiallisia ja jopa ystävällisiä.

Päivämäärä:   5.8.26 12:47:27

Kyllä, valitettavasti talleilla ja ratsastuskouluissa elää (edelleen) vahva halu hierarkiaan. Ihmisille näytetään heidän paikkansa kohtelun kautta, puhumalla selän takana ja niin edelleen... usein ratsastuskouluilla vielä pahimpia paskanpuhujia ovat omistajat ja opettajat :'D

Päivämäärä:   5.8.26 12:53:53

-, mulla oli ihan sama tilanne ja huomasin sen vasta uudessa paikassa. Tp tuli talliin aina tietystä ovesta, joka piti tiettyä ääntä. Uudessa paikassa vessan ovi piti samaa ääntä. Meni varmaan puoli vuotta, kunnes opin uudessa paikassa olemaan reagoimatta vessan oven ääneen, kun heti tuli mieleen, että tp on nyt tulossa kulman takaa ja taas saa huudot jostain

Lähettäjä: Tika 
Päivämäärä:   5.8.26 12:54:23

Kyllä, on ollut pari ratsastuksenopettajaa jotka ovat olleet erittäin asiattomia asiakkaita kohtaan. Yksi otti silmätikuksi tunnilla koko kauden ajaksi ja haukkui (lasta) muiden kuullen. Yksi opettaja taas saa aikuisetkin itkemään, ihan vaan olemalla ilkeä ja asiaton palautteessaan, tuntuu olevan hänelle joku ilo kun saa kerrottua kuinka surkea ratsastaja kukin on….

Lähettäjä: lmäml 
Päivämäärä:   5.8.26 13:09:24

Kandeisko teidän vaihtaa harrastusta...

Päivämäärä:   5.8.26 13:13:52

Hevos ja koiralajit vetää puoleensa ne sekopäisimmät ihmiset. Ainoat tallit, jossa on mitenkään hyvä henki on ammattitallit, jossa on töissä ulkopuolisia työntekijöitä verokortilla ja tallissa on selkeät säännöt, joita kaikki noudattaa. Eikä kyseessä ole halvin talli. Pikku talleissa tallin omistajan asenne ja panostus ratkaisee usein ilmapiirin.

Nämä "ammattilaiset" joiden tallissa tekee kuka milloinkin tallia ja jossa lojuu lonkero tölkkejä ympäriinsä ja juoksee koiria ja kissoja irti miten sattuu on juurikin niitä no go paikkoja. Ihan katsomalla paljonko purua on karsinassa, missä kunnossa talikot on ja paljonko hevoset saa heinää ja miten aitoja, pohjia jne huolletaan selviää jo aika paljon omistajan panostus ja taloudellinen tilanne paikkaan.

Sitten kun selvittää kenen hevosia siellä on ja jutustelee vähän ihmisten kanssa niin selviää aika nopeaan ilmapiiri.

Harvassa on ne terve henkiset paikat. Yllättävän paljon löytyy ongelmaisia ihmisiä myös Suomen "huippu ratsastajista", joiden käytös on usein aivan järkyttävää. Esim yksi krapulainen viini juoppo esteratsastaja ei ollut kiva valmentaja aamupäivisin.

Hevos alalla jotenkin hyväksytään huono käytös vaikka muualla sitä ei hyväksyttäisiin.

Lähettäjä: abc 
Päivämäärä:   5.8.26 14:53:47

Kokeilin keväällä uutta, hyvämaineista ratsastuskoulua. Menin ekalle tunnille. +/- 50-vuotias tallityöntekijä jutteli toisen asiakkaan kanssa yksityiselämästään ja vilkaisi halveksivasti päästä jalkoihin, kun kysyin neuvoa hevosen ja varusteiden löytämisessä ja että mitkä on tallin tavat maneesin menon suhteen. Tooodella vaikeasti suostui neuvomaan jotain epämääräistä tällaiselle ei-toivotulle henkilölle kuin uusi asiakas, onneksi sitten se hänen kanssaan jutellut asiakas sitten keskeytti jutustelun ja tuli ystävällisesti opastamaan ja toivotti tervetulleeksi.

Ei henkistä väkivaltaa, mutta silti muistutus siitä, miten ihmeellinen ilmapiiri talleissa voi olla...

Päivämäärä:   5.8.26 15:06:21

Juu tuttua. Työntekijä näyttää uusille paikan ja räksyttää kaikesta mahdollisesta. Asiakkaat tekevät vain virheitä, vaikka yrittävät parhaansa mukaan olla ihmisiksi työpäivän jälkeen harrastuksen parissa. Yksi tavanomainen tapa on valittaa tallin wa tai fb-ryhmään ihan kaikesta. Eihän kukaan tahallaan pilaa sen työntekijän päivää vaan vahingossa voi joku tavara jäädä väärään paikkaan. Siitä otetaan heti kuva ja postataan valitusvirren kanssa kaikkien nähtäväksi. Ilmapiiristä tulee äkkiä outo. Harva parikymppinen heppakoulun käynyt soveltuu johtajaksi ja päätyy tyrannipäsmäriksi jos saa valtaa. Toki lahjoja tuovat vanhat asiakkaat saavat erilaista kohtelua. On talleja, joihin ei viitsi viedä hevosta tietyn työntekijän takia.

Päivämäärä:   5.8.26 15:18:24

Henkinen väkivalta talleilla on yksi vaikeimmista asioista, joihin hevosalalla pitäisi pystyä puuttumaan.
Se on todellinen ilmiö, ja aivan liian moni on sen kokenut, minäkin.
Usein se on hienovaraista ja vuosien aikana ns. normalisoitunutta.
Moni ei uskalla kertoa kokemuksistaan tai puolustaa itseään, koska pelkää menettävänsä valmentajan, hevospaikan, kilpailumahdollisuudet tai maineensa. Siksi vaikeneminen varmaan on niin yleistä.

Onko sitten niin, ettei tunnisteta edes, mitä henkinen väkivalta oikeasti on. Nöyryyttäminen, huutaminen, pelottelu, julkinen alentaminen, ulkopuolelle jättäminen, suosiminen ja vallan väärinkäyttö eivät kuulu hyvään valmennukseen eikö seura- ja tallitoimintaan. Esim. vaativa valmennus ja epäasiallinen kohtelu ovat kaksi täysin eri asiaa.
Miten saisimme turvallisen paikan ilmoittaa kokemuksista ilman pelkoa seurauksista?
Toivon, että kulttuuri muuttuu niin, että valtaosa ei enää hyväksy tätä ja uskaltaa puuttua.
Kenenkään ei pitäisi joutua valitsemaan oman hyvinvointinsa ja rakkaan harrastuksensa välillä.

Päivämäärä:   5.8.26 15:31:17

Hyvin kirjoitettu. Itse sain tallinomistajan ja henkilökunnan vihat päälleni kun uskalsin antaa kritiikkiä. Tallinomistaja puhuu yhä ihme juttuja ympäriinsä, eikä hoksaa, että ihmiset kyselevät minulta, että mikä homma tämä on. Myös nettikäyttäytymisestä jää aika näppärä jälki seurata, muttei taida sitäkään hoksata.

Lähettäjä: Kiitos 
Päivämäärä:   5.8.26 15:33:53

tästä aloituksesta. En olekaan ainoa ja vaan liian herkkä. Vuosikausien hienovarainen kiusaaminen vei lopulta mielenterveyden. Nyt olen jo toipumassa. Aivan uskomatonta. Toki tuo mikä lienee lmlmml kommentti sen kertookin, tunneälyttömyyttä on nykyään ihan hirveästi.

Lähettäjä: Evil 
Päivämäärä:   5.8.26 15:37:02

Olen kuullut itsekin lähipiirissä tapauksista, jossa tallimestari kohtelee asiakkaaita räikeän eriarvoisesti; ihan juuri alkaen siitä, että kaikkia ei tervehditä ja kaikkia ei kutsuta "yhteisiin" kahvihetkiin. Kun kuitenkin tallilla ostan ensisijaisesti hevoselleni täysihoitopalvelua, en miellä tätä henkiseksi väkivallaksi vaan kertakaikkisen huonoksi käytökseksi. Hyvinkin äänestä jaloillani, jos HEVOSEN täysihoito ei toteudu, mutta enhän minä herranen aika kahviseurasta maksa?

Sen sijaan luen tosi ihmeissäni joitain kuvauksia ja mietin, että kuinka herkkänahkaisesti ihmiset tekevät tulkintoja tilanteista, joiden taustoja eivät tiedä:

Esimerkki 1) olen ollut tallilla asiakkaana yli kymmenen vuotta. Tunnen tallin rutiinit hyvin ja kun hevoseni on kengityksessä, odotan eläinlääkäriä tms. luppoaikaa on, saatan siivota tallitupaa tai vaikkapa viikata pyykkihuoneesta pyykit pois työntekijän avuksi. Kun sitten työntekijä tämän on huomannut, on tarjonnut vastavuoroisesti hoitavansa minulle joskus esim. hevosen haun kengitykseen tms. homman, joka meillä normaalisti ei kuulu palveluun. Jos joku "uusi asiakas" tämän näkee, hän voi tehdä johtopäätöksiä hätäisesti ymmärtämättä, että olen keventänyt työntekijän päivää monessa muussa kohtaa ja saan ihan vain ystävällisyydestä vastapalveluksen, aivan kun olen itse ihan omasta halustani auttanut. Ei siis mitään oravannahka kauppaa harvojen ja valittujen kanssa.

Esimerkki 2) Asiakkaita täysihoitotallissa on hyvinkin se 26 ja päälle vuokraajat ja muut hevosen hoitajat. Kuinka tallityöntekijän tulee viestiä asiakkaille, että omat tavarat paikalleen kun ne a) ei ole merkittyjä, b) ei mitään hajua kuka hevosen neljästä käsittelijästä on törttöillyt ja c) kun niitä unohtelijoita on päivittäin? Eikö se ole helpointa laittaa sinne tallin taululle tai wa ryhmään, että tämmöiset löytynyt, kerätkää paikalleen tai joutuvat roskiin. Koska jos tekee sen mitä jokus on tehty, eli vie löytökorin roskiin kuukauden jälkeen, saa hirveän huudon kun se joku pinteli tai suoja on hävinnyt kuin pieru saharaan..

Ei kai sovituista asioista huomauttaminen ole henkistä väkivaltaa tai kiusausta?

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   5.8.26 16:06:57

Ei Evil, ei pelkkä asioista ystävällisesti huomauttaminen ole henkistä väkivaltaa tai kiusaamista.

Eikä kodikas suhteesi tallityöntekijään ole itsessään ongelmallinen.

Riippuu ihan siitä, miten aidon ystävällisesti kohtelette niitä, joilla ei ole yli kymmenen vuoden kokemusta ko tallista ja millaisen ilmapiirin talliin luotte noilla kotoisilla rutiineillanne.

Aika tavallistahan se on eri talleilla, että tallinpitäjiä ja tallintyötekijöitä 'lahjotaan' jollain tavalla. On se sitten töissä pyytämättä avustamista, viinipulloja ja lahjakortteja, hieronta- tai ratsutuspalvelujen ostamista.

Ja siinä on ihan hiuksenhieno raja, että milloin tuo on ok ja milloin se luo talliin kahden tai jopa kolmen kerroksen väkeä. Sitä on vaikea tänne kuvailla.

Mutta tavallista se on, että sisäpiirin hevosilla on aina asiat mallillaan (heinen määrä, tarhausajat, kuivikkeet jne.) ja tieto tallin muutoksista yms. vähän ennen muita. Ja jos ei ole siinä sisäpiirissä niin kokemus ko. tallista on kyllä todennäköisesti ikävämpi kuin sisäpiiriläisillä. Ja kiusaamiseksi se muuttuu silloin, kun sisäpiiri ihan vähän vaan keskenään avautuu ja arvostelee ulkopiiriläisten hevosta, ratsastusta, hevosmiestaitoa tai lähinnä sen puutetta jne.

Päivämäärä:   5.8.26 16:32:13

Ikävää, mutta samalla lohdullista lukea näitä. Meidänkin tallillamme tätä on esiintynyt, mutta lopulta kiusaajat lähtivät pois. En avaa tätä enempää, kun asiat ja kokemukset olivat sen verran rankkoja ja tuoreita, myös itseäni kohtaan. Monta vuotta olen eri talleissa pyörinyt, mutta ensimmäisen kerran tuli tällaista vastaan.

Nyt on onneksi kaikki hyvin!

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   5.8.26 17:17:00

Eikä siitäkään ole kuin hetki, kun se oli ihan normaalia, että ratsastuksenopettaja huutaa kuin hinaaja. Ja sitä perusteltiin "no kun eihän muuten opi, jos ope ei huuda". Kas kun samat asiat menee perille ihan neutraalisti sanomalla...

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   5.8.26 17:31:42

Kyllä. Oltiin njotis6ja efäs hevosen omistaja, nuori tyttö hänkin esitti ja puhui miten harmittaa kun tulen tallille. Valehteli tekemisiäni ja sanomisiani myös kolussa. Tiesin hänen taustan, adoptoitu, ja vissiin pelkäsi, että kerron muille ettei ole alunoerin varakkaan perheen lapsi. Vai mikä lie sitten syynä.

Lähettäjä: Kiitos 
Päivämäärä:   5.8.26 17:41:23

Niin Evil.
Harrastat perseennuolentaa.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   5.8.26 17:56:48

xx juuri näin.
Kertoo kyllä aika paljon ihmisestä jos epämieluisan ihmisen hevonen hoidetaan huonommin ku muut.

Lähettäjä: Totta 
Päivämäärä:   5.8.26 17:58:01

Olen kokenut saman. Vaikka siitä on muutama vuosi (tallia vaihdoin), haavoista tuli syvät, vaikka esitänkin, että saamani kohtelu on taakse jäänyttä elämää. Pitkään arastelin seuraavaa tallinpitäjää enkä uskaltanut kysyä ihan normaaleitakaan asioita. Ja kun sitten monen päivän/viikon jälkeen uskalsin uudessa paikassa kysyä, olin aivan ihmeissäni, kun sain normaalin vastauksen ihan kuin normaalille ihmiselle olisi puhuttu.

Monessa tallissa ei valitettavasti panosteta normaaliin asiakaspalveluun ja normaaleihin hyviin käytöstapoihin. Tervehtiminen on yksi, jonka sanominen ei maksa yrittäjälle mitään... tai ainakin niin luulisin.

Onneksi voi vaihtaa tallia.

Lähettäjä: Nukke 
Päivämäärä:   5.8.26 19:28:56

Kaikkea mahdollista oli, tässä pieni kokoelma eri paikoista joissa olen ollut työntekijänä tai asiakkaana:

Sanoin tallikaverille, että sääli kun meillä ei hevosilla saa olla patjaa karsinassa kun oma tekee tosi hyvän patjan -> 22 jälkee soitettiin että miks mä teen mun hevoselle patjan karsinaan koska ei saa.

Asiakas hevonen potkaisi karsinan seinästä laudat irti = minä kuulemma irrotin ne. Myöhemmin tämä karsinaseinä romahti. (jolloin en enää ollut täällä kyseisessä paikassa, mutta varmaan sekin minun syyni)

Silloinen työkaveri valitti etten kuulemma tee töitä, ratsastan vain. Olin (ihan hänen tiedossaan ja tp:n tiedossa tunnilla klo 12-13) aamutalli oli hoidettu klo 12 mennessä joka ikinen aamu. Sitten kun tämä työntekijä siirtyi tekemään aamuja yksin hän oli sielä vielä klo 17 tallilla (meni usein 6 aamulla) koska ei kyennyt tekemään hommia. Minä tein yksin tallin 6-12.

Yksi keksi, että kuulemma varastan rehuja häneltä. Koska käytimme samaa rehua (aika moni tallilla käytti) eikä häneltä sitä kulunut yhtään enempää kuin muiltakaan, mutta tällä ihmisillä oli jonkin sortin pakkemielle minuun ja hevoseeni. Yritti ajaa hevostanikin pois karsinasta koska halusi sen omalleen.

Hevoselleni väkirehut unohdettiin toistuvasti.
Hevoseni karsinaa ei kuivitettu eikä minulle saanut kertoa asiasta.
Hevostani "ratsutettiin" ilman minun lupaani.
Hevostani annettiin itsenäiseen ratsastukseen ilman minun lupaani.
Hevostani käytettiin tunneilla ilman minun lupaani.

Päivämäärä:   5.8.26 21:54:34

Maneesissa jonkun tekemistä haukuttiin toiselle tallilaiselle joka kääntyi katsomaan mua. Hups, kuulin mitä musta puhuttiin ja se oli tarkoituskin. Sanojalla korkein koulutus, voisi luulla että käyttäytyisi mutta ei. Olin uusi, huonompi ratsastaja ja hevoseni oli laaduttomampi. Eli ansaittua kohtelua?

Ainahan niitä supisijoita on ja niitäkin jotka ei viitsi tervehtiä. Mutta jos ihan suoraan puhutaan paskettia läsnä olevasta henkilöstä niin on se aika rumaa. Tässä lajissa nostellaan itseä muiden yläpuolelle jos on rikkaampi, parempi hevonen ja auto, suhteita oikeisiin ihmisiin tai parempi vartalo (eli pulleita kiusataan). Hoitotalleissa en halua enää harrastaa, kotona saa olla rauhassa.

Lähettäjä: T. 
Päivämäärä:   6.8.26 01:05:36

Sain tunnille usein saman hevosen, jonka selästä myös putosin usein, joten jännitin ratsastaa sillä. Toivoin muita hevosia, koska muutkin esitti toiveita. Ja kukapa ei edes joskus haluaisi mennä sillä lempparilla, tai ainakin sellaisella jota ei erityisesti pelkää?

Lisäksi minulta menee polvi sijoiltaan, ja minulla on diagnoosi, joka vaikeuttaa pitkien ohjeiden ymmärtämistä. Opettaja/omistaja tiesi tämän. Mutta hän käytti tietoa hyväkseen, ja haukkui minua näistä useille muille asiakkaille.

Minua itketti, koska sain sen hevosen seitsemännen kerran peräkkäin. Edes toivetunnille en saanut muuta, vaikka kaikki muut sai jonkun kolmesta toiveesta. Olin laittanut hevosen valmiiksi, mutta hän hermostui, kun näki pelon ja jännityksen kyyneleet. Hän huusi ja raivosi. että nyt laittamaan heppa valmiiksi, ja että se on hyvä hevonen, siinä ei ole mitään vikaa. Menin karsinaan hänen perässä. Hän näki, että hevonen oli valmiina, ajoissa, kuten aina. Hän otti sen riimusta, ja alkoi taas huutaa minulle, että minä olen väärässä mielentilassa olla hevosten kanssa, että minun pitää mennä ulos tallista. Olin itse täysin rauhallinen, hån se joka huusi ja riehui, pidättelin kyyneliä, mutta en edes kyennyt sanomaan mitään, koska pelkäsin myös häntä. Lähdin kävelemään ulos, mutta hän ryntäsi perääni ja huusi etten saa mennä minnekään, Hän kävi minuun kiinni ja pelkäsin todella paljon ja yritin päästä irti.

Lähdin kävelemään ja soitin vanhempani hakemaan.

Hän oli valehdellut, että olin käynyt häneen kiinni hevosten jakotilanteessa. Ja tätä tarinaa levitettiin muille asiakkaille.

Tuolla tallilla kaikki sujui tosi hyvin kaikkien muiden opettajien kanssa, mutta tuo opettaja oli minulle aina tuollainen. Käänsi kaiken vain minun syyksi ja myös valehteli. Syytti että olisin haukkunut hevosta vaikka en tehnyt koskaan niin.

Minulta myös vaadittiin anteeksi pyyntö asiasta että olisin riehunut ja käynyt kiinni ja kieltäytynyt ratsastamasta hevosella ja haukkunut sitä.

Vaihdoin tallia. Mutta paha olo asioista ei hälvenny.

Lähettäjä: mums 
Päivämäärä:   6.8.26 03:47:16

Kokemukseni mukaan erään ratsastuskoulun ilmapiiri muuttui ajan myötä hyvin turvattomaksi ja henkisesti kuormittavaksi. Tasapuoliseksi tai avoimeksi en ollut kokenut sitä aiemminkaan.
Tallilla vallitsi pitkään ristiriitatilanne, jossa erään perheen lasten ja heidän vanhempiensa käytös koettiin joidenkin asiakkaiden näkökulmasta ongelmalliseksi. Tallin omistajat puolestaan näyttivät tulkitsevan tilanteen toisin: heidän käsityksensä mukaan kyseinen perhe oli muiden asiakkaiden kiusaamisen kohteena, ja heidän toimintansa nähtiin lähinnä yrityksenä luoda uusia ystävyyssuhteita omalla persoonallisella tavallaan.
Samaan aikaan kyseinen perhe kertoi useille asiakkaille kokemuksistaan, joiden mukaan tallin omistajat kohtelivat heidän lapsiaan ja muitakin asiakkaita epäasiallisesti sekä syrjivät ja kiusasivat heitä. Lisäksi heidän toimintansa vaikutti joidenkin asiakkaiden näkökulmasta lisäävän vastakkainasettelua: eri henkilöistä kerrottiin toisille väitteitä, joiden väitettiin olevan heidän sanomisiaan tai tekemisiään. Useat asiakkaat pitivät näitä väitteitä perättöminä tai ainakin vahvistamattomina.
Vaikutelmani oli, että tallin omistajat omaksuivat näkemyksen, jonka mukaan ristiriitojen syy oli pääasiassa muissa asiakkaissa eikä kyseisessä perheessä. Tämän seurauksena osa asiakkaista joutui kokemukseni mukaan epäasiallisen kohtelun, kostotoimilta vaikuttaneen käyttäytymisen sekä muun henkisesti kuormittavan toiminnan kohteeksi.
Minua on jäänyt erityisesti ihmetyttämään se, miksi ristiriitoja ei pyritty selvittämään avoimella keskustelulla kaikkia osapuolia kuullen. Sen sijaan tilanteet jäivät käsittelemättä tai niitä käsiteltiin tavoilla, jotka monet kokivat pelottaviksi, nöyryyttäviksi ja epäasiallisiksi.
Esimerkkejä kokemistani tai havaitsemistani tilanteista:
* Asiakkaita kiellettiin keskustelemasta keskenään. Tallille saapuva henkilö saatettiin ohjata erilleen esimerkiksi pilkkomaan omenoita rikkinäisellä veitsellä. Jos joku tuli juttelemaan hänen kanssaan, keskustelu saatettiin keskeyttää esimerkiksi laulamalla äänekkäästi tai puhumalla sekavasti. Joissakin tilanteissa asiakasta kehotettiin lähtemään lenkille ja jättämään puhelimensa tallille.
* Lapsi saatettiin jättää useiksi tunneiksi ilman opetusta.
* Lapsi jätettiin kilpailujen ulkopuolelle ilman, että päätökselle annettiin hänen tai huoltajiensa näkökulmasta selkeää perustelua.
* Tallissa huudettiin, kiljuttiin ja paiskottiin esimerkiksi luutaa lasten läheisyydessä tavalla, jonka useat kokivat pelottelevaksi.
* Asiakkaita, myös lapsia, velvoitettiin osallistumaan pitkiksi venyneisiin "keskusteluihin", jotka olivat käytännössä yksipuolista huutamista ja syyttelyä. Näitä käytiin esimerkiksi myöhään illalla kylmässä tallissa tai kesähelteellä siten, että lapset ohjattiin odottamaan kuumiin autoihin ikkunat suljettuina, jotta he eivät kuulisi aikuisten keskusteluja.
* Erästä henkilöä alettiin kutsua muiden asiakkaiden keskuudessa kiusaajaksi ilman, että hänen omaa näkemystään asiasta tietääkseni selvitettiin. Asiasta julkaistiin myös sosiaalisessa mediassa kirjoitus ilman nimeä, mutta henkilöllisyys kerrottiin suullisesti. Myöhemmin useat asiakkaat kertoivat käsityksensä mukaan, ettei väitteille ollut todellista perustetta.
* Lasten asiakkuuksia päätettiin juuri ennen kauden alkua ilman, että perheille kerrottiin päätösten perusteita. Vaikutelmani mukaan ratkaisut perustuivat käsitykseen lasten kiusaamisesta, vaikka heidän omaa näkemystään ei tietääkseni kuultu. Asiasta keskusteltiin heidän poissa ollessaan, ja muita kehotettiin välttämään heitä.
Kokemukseni mukaan ristiriitoja käynnistäneet henkilöt esittivät itsensä tilanteiden uhreina ja kertoivat, että heidän harrastusympäristönsä oli pilattu ja että heitä oli painostettu vaihtamaan tallia. Samalla useat muut asiakkaat kokivat joutuneensa juuri näiden ristiriitojen seurauksena epäasiallisen kohtelun, ulkopuolelle sulkemisen ja perusteettomien syytösten kohteeksi. Useat asiakkaat kertoivat myös, että eri ihmisistä levitettiin toisille tekaistuiksi koettuja väitteitä, jotka liittyivät kiusaamiseen.

Kaikkein surullisimpana pidän sitä, että myös ammattilaisten toiminta vaikutti ajoittain siltä, että he asettuivat osaksi vastakkainasettelua sen sijaan, että olisivat pyrkineet selvittämään tapahtumia puolueettomasti.

Päivämäärä:   6.8.26 04:14:17

T. Toivottavasti vanhempasi pitävät puoliasi ja etsivät sinulle sopivamman tallin!

Nämä sisäpiirit ovat minullekin valitettavan tuttuja:
”Mutta tavallista se on, että sisäpiirin hevosilla on aina asiat mallillaan (heinen määrä, tarhausajat, kuivikkeet jne.) ja tieto tallin muutoksista yms. vähän ennen muita. Ja jos ei ole siinä sisäpiirissä niin kokemus ko. tallista on kyllä todennäköisesti ikävämpi kuin sisäpiiriläisillä. Ja kiusaamiseksi se muuttuu silloin, kun sisäpiiri ihan vähän vaan keskenään avautuu ja arvostelee ulkopiiriläisten hevosta, ratsastusta, hevosmiestaitoa tai lähinnä sen puutetta jne.”
Nykyisellä tallilla on aina sisäpiiri, henkilöt vain vaihtuvat. Nykyisessä sisäpiirissä on yksi täällä kirjoitteleva, joka haukkuu muita sisäpiiriläisiä ja tallinpitäjääkin selän takana. Toinen sisäpiiriläinen taas on käytöksellään onnistunut ajamaan jo useita asiakkaita muille talleille.

Näitä sisäpiiripaikkoja on harmillisen vaikea tunnistaa etukäteen. Harva tallia esitellessä kertoo, että hovia pidetään ja muita vähän pilkataan.

Päivämäärä:   6.8.26 05:07:36

Lähettäjä: Kiitos
Päivämäärä: 5.8.26 17:41:23

Niin Evil.
Harrastat perseennuolentaa.

Herranen aika sentään! Ystävällinen ja avulias käytöskö perseennuolentaa?

"Kiitos" taitaa taas olla se asiakas, joka istuu kahvilla odottamassa, että tallityöntekijä hakee hänen hevosensa sisään.

Lähettäjä: Konkka tulee 
Päivämäärä:   6.8.26 05:13:26

Ihan muutamia kertoja vasta ratsastustallilla käyneenä luin kauhulla näitä ja samalla ihmettelin miten huonosti / eriarvoisesti jne. asiakkaitaan kohtelevat tallit voivat enää olla edes toiminnassa.

Jos itse hommaan tulevaisuudessa hevosen, hommaan tallipaikan ja sitten kohtelu on tuollaista, niin se tallipaikka vaihtuu ääntä nopeammin kyllä toiseen. Olen itse kohtelian ja otan muut ihmiset huomioon parhaani mukaan, mutta tuollaista pelleilyä en katso sekuntiakaan. Eikä kenenkään muukaan pitäisi.

Nyt kun tuollaista vain siedetään eikä äänestetä lompakolla, niin käytökselle annetaan lupa jatkua, varsinkin jos se pahin tapaus on tallinpitäjä.

Lähettäjä: Joku muu 
Päivämäärä:   6.8.26 05:43:30

Se on kummallista miten jotkut kokevat kiusaamista joka paikassa eikä toiset huomaa mitään kummempaa.
Maailma on kova, ihmiset kovin puutteellisia älyssään, koulutuksessaan ja tunnetaidoiltaan. Moikka mahtuu joukkoon paljon mutta jotenkin oman elämän on jatkuttava. Asian voi ratkaista rakentamalla oman kuplan pysymällä lähinnä kotona ja olemalla tekemisissä vain mukavien ihmisten kanssa. Vaan pieneksi käy maailma.
Turha odottaa toisten muuttumista. Keskittymällä omaan tekemiseen vähemmän haittaa muiden tekemiset tai tekemättä jättämiset.

Lähettäjä: Kiitos. 
Päivämäärä:   6.8.26 07:30:30

. Ystävällinen ja avulias käytös muuttuu perseennuolennaksi siinäkohtaa luukun tehdään tiettäväksi kuka teki ja mitä JA odotetaan vastapalvelusta jota ei muille ole tarjolla.

Päivämäärä:   6.8.26 08:09:56

"Lähettäjä: Kiitos.
Päivämäärä: 6.8.26 07:30:30

. Ystävällinen ja avulias käytös muuttuu perseennuolennaksi siinäkohtaa luukun tehdään tiettäväksi kuka teki ja mitä JA odotetaan vastapalvelusta jota ei muille ole tarjolla."

Varsin välittynyt tulkinta sinulta tästä tekstistä:

"Kun sitten työntekijä tämän on huomannut, on tarjonnut vastavuoroisesti hoitavansa minulle joskus esim. hevosen haun kengitykseen"

Itse en huomaa tästä kirjoittajan tehneen mitään sen kummemmin tiettäväksi tai odottavan vastapalvelusta, jota ei muille ole tarjolla. Ovatko muut ylipäätään tehneet mitään palvelusta, josta voisi seurata vastapalvelus?

Päivämäärä:   6.8.26 09:35:28

Minähän nimenomaan en ODOTA vastapalvelusta, vaan aktivoin itseni koska seison tallilla tumput suorina eikx aikaaä netin pläräys kiinnosta ja kylmäkin tulee tyhjänpanttina varsinkin talvella. Pitäisi vissiin mennä tallitupaan juomaan kahvia tai autoon kököttämään? _Joskus_ sitten minulle on lisäpalvelua ostaessani - kyllä, meillä on lisäpalveluhinnasto- sanottu, että ei homma hoituu tämän kerran ilman veloitusta. Mutta yleisesti maksan joka lisäpalvelun.

Päivämäärä:   6.8.26 11:11:38

Evil
No miten vaan, ymmärrän pointin. Kirjoitit kuitenkin että ei kuulu palveluun ja työntekijä sitten työajalla kuskaa sun hevosta kengitykseen.
Itse näen ristiriidan. Ne ei näe johon kalikka kalahtaa ja tuskin olet ainoa joka näitä hyväntahdon eleitä tekee.
Teen itsekin. Mutta myös hoidan oman hevoseni itse tai joku kaveri hoitaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.26 11:24:45

Onneksi vaihtamalla usein paranee.

Ratsastuskoulun asiakkaita kehoitan vaihtamaan koulua, jos alkaa tulla huonoja fiiliksiä tunnille menemisestä.

Tämän takia myös vanhempien on tärkeää tietää mitä tallilla tapahtuu ja millainen ilmapiiri. Valitettavasti siellä tapahtuu paljon muutakin, kuin vain hevosten hoitamista ja ratsastamista.

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   6.8.26 12:07:54

Olen myös tavannut äiti-tytärparin, joiden mukaan heitä kiusataan jokapaikassa. Ovat itse itsekkäitä, eivät ota muita huomioon. Eivät, vaikka pyytäisi asiallisesti ja konkreettisesti, että voisitko tehdä tuon asian toisin, että muiden normaali tallielämä onnistusi. Meni noin puolivuotta, että tytär alkoi tervehtiä.

Mutta en koe tätä henkiseksi väkivallaksi. Olen jo keski-iän ylittänyt, paljon talliympäristöjä nähnyt, osaan luovia, ja hoitaa omat hommani sitten vaikka vähän vaikeamman kautta. En ala kiistelemään, osoittamaan mieltäni, tai kiukuttelemaan, jos ei tervehdi, niin oma häpeänsähän tuo on. Jos menee liian vaikeaksi vaihdan tallia.

Henkistä väkivaltaa olen kohdannut yhdellä tallilla, tallinpitäjän taholta. Otti aina yhden asiakkaan hampaisiinsa, ja yritti muita käännyttää myös hänta vastaan lukemattomin tavoin.

Päivämäärä:   6.8.26 12:49:41

Paljon tästä mainitusta "henkisestä väkivallasta" on kyllä vain huonoa käytöstä, josta ei pitäisi mitään traumoja kenellekään tulla.

Monesti myös "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" eli kannattaa joskus myös katsoa peiliin ja miettiä omaakin käyttäytymistään ja suhtautumistaan asioihin. Jos asioihin ei pysty vaikuttamaan, esim vaihtamalla tallia, keskustelemalle tms. ne pitää hyväksyä ja niiden kanssa pystyä elämään.

Retorinen kysymys myös, että tarvitseeko tallin sosiaalisen ilmapiirin olla mahtava, jos ratsastustunnit, opetus ja hevoset ovat hyviä tai jos oma hevonen viihtyy ja hyvin ja talli tarjoaa hyvät harrastusmahdollisuudet. Just thinking...

Muutama kommentti "Evil:n" viestiin kertoi kyllä paljon näistä mielensäpahoittajista. Jos näkee miellyttävän käytöksen "perseennuolemiseksi", niin ei mikään ihme, että tallilla ahdistaa..

Lähettäjä: Joop 
Päivämäärä:   6.8.26 13:59:15

Siis meijän tallilla on ihan super mukava tallityöntekijä (ei omistaja) mutta sitte hevosten omistajat on osa oikein mukavia ja osa todella vittumaisia. Jos annetaan esim ohjeeksi siivota omat jäljet niin ei voi siivota tai sit jos sikvoo kerran jonkuun muun kun oman hevosen paskat hoitopaikalta jos vaikka heppa on just ollu lähössä siitä ja oaskantannu ja sit käy vaan viemässä karsinaan ja sut aattelee et meenpäs nyt siivoomaan ne nii joku on jo siivonnu ne mut sit siit pitää kuuluttaa koko tallille että "MINÄ SIIVOSIN TÄNÄÄN POLLEN PASKAT KUN JOKU (sit täs tulee mulkasu omistajaa päin) OLI JÄTTÄNNY NE HOITOPAIKALLE!!!" ja ihan jokaselle vastaantulevalle. Silleen et anteeks et mul meni alle minuutti et sain ne siit siivottua. Sit saat mulkasuja ja silmien pyörittelyä koko loppupäivän tai viikon ehkä jopa kuukauden.

Sit kans jos tallityöntekijä antaa ohjeen että laittakaa se loimi oven eteen minkä haluatte hevosellenne huomenna. Noh yhellä hepalla oli laitettu oven eteen täs kesällä sade ja tuuli kelillä semmonen kevyt toppaloimi niin sit ku se laitettiin hevoselle päälle nii hirveet raivarit sai tallityöntekijä et et sä nyt mun rakkalle heviselle laita mitään toppaloimea kesällä. Silleen ööö itse olit sen siihen jättänyt.

Sit kans jos esim jonku joku tavara häviää vaikka tuulisella kelillä vaikka ois ihan ite hukannu sen tai unohtannu jonnekkii nii se on tallityöntekijän vika koska hän ei ole siirtänyt tätä tavaraa suojaan. Silleen öö toki jos tuulee nii laitetaan ovet kiinni mut ei sellasella 70 hevosen 4 tallirakennuksen tallilla oo ihan aikaa jokaista yksittäistä tavaraa siirtää jonnein lukkojen taakse tai pitää niistä kiinni ku ois oikeitaki töitä.

Ja sit sellasta määräilyä et kuka tulee esim maneesista ulos ekana jos on ruuhkaa?!? Ja toki ihan yleistä et ei moikata ja pyöritellään silmiä ja huokaillaan.

Päivämäärä:   6.8.26 14:20:34

Joop

Tuo ei ole henkistä väkivaltaa vaan huonoa käytöstä! Välinpitämättömyyttä ja ehkä myös jonkinlainen kommunikaatio- ja/tai sopimustekninen ongelma siellä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   6.8.26 14:48:24

Henkistä väkivaltaa on myös tallin vastuuhenkilöiden päätös kieltäytyä keskustelemasta kiusaamisesta ja päätös olla puuttumatta siihen.

Narsistin kanssa kun kiusaamista ei saa käsiteltyä, eikä narsistinen ihminen todella muutu persoonallisuudeltaan eikä käytökseltään, vaikka pystyykin näyttelemään mitä tahansa, minkä uskoo olevan itselleen eduksi. Erityisesti narsistin uhriksi joutunut tarvitsee yhteisön tuen, ja lopulta toimivaa on vain narsistisen kiusaajan täydellinen huomiotta jättäminen. Tässähän se suurin virhe sitten tehdäänkin: narsisti vaatii muilta paljon (huomiota, apua, tukea ym.), vetoaa tunteisiin, esittää itsensä uhrina. Toisten huomio ja tunteet (myös negatiiviset) ruokkivat häntä ja kaikesta toisten sanomisesta ja tekemisestä hän löytää syyn ja keinon kiusata kulisseissa. Narsisti näkee kaiken kilpailuna: parhaan palvelun, tallin omistajan tai opettajan huomion, hevosjaot, jopa ystävyyssuhteet. Osa ei tunnista narsistin henkistä väkivaltaa lainkaan, koska narsisti on äärimmäisen kaksinaamainen, mutta hurmaava ja vakuuttava, ja ystävyyssuhteetkin ovat hänelle vain peliä ja näytelmää.

Myös tallin omistaja tai muu vastuuhenkilö voi olla narsistinen kiusaaja, tai muutoin persoonallisuudeltaan tai mielenterveydeltään häiriintynyt. Tämäkin on nähty ja koettu. Tallin vastuuhenkilönä narsisti käyttäytyy niin, että hänellä on hovi, ja hän antaa osalle välillä kylmää, välillä lämmintä kohtelua, eikä elä samassa todellisuudessa kuin muut.

Mielenterveyden ja persoonallisuuden häiriöiden tilanteessa henkilöä usein kuvataan sanoilla ”vahva persoona”, ”suuri persoona”, ”kontrolloiva”, ”hallitseva”, ”neuroottinen asioissa”, ”erityisherkkä”, ”omasta mielestään vaistoaa asioita”, ”toimii tunnekuohuissa”, ”on vaikeuksia avoimesti keskustella”, ”sisäänpäinkääntynyt”, ”kyselee muista selän takana”, ”salakuuntelee”, ”käyttäytyy vainoharhaisesti”, ”luo paljon sääntöjä”, ”suhtautuu asiakkaisiin epätasapuolisesti”, ”esittää syytöksiä ilman perusteita”, ”osoittaa mieltä jättämällä tervehtimättä/puhumatta/opettamatta”, ”on kieltänyt itsestään puhumisen asiakkailta” ym. Jos kuulet tallin vastuuhenkilöstä tämän tyyppisiä kommentteja, valitse eri talli.

Minut on narsistinen lapsi yrittänyt savustaa ulos tallilta, koska huomautin hänelle salakuvaamisesta ja materiaalin levityksestä ja muusta kiusaamisesta. Hän mm. levitti valheita, kuten että olen kiusaaja, teki tavaroille (omille ja tallin) tepposia, tuijotti murhaavasti ja kulki ohi hipoen tyhjässä tallissa, näytti keskisormea, naureskeli ivallisesti päin naamaa, kaupan pihalla ja kylillä huuteli perään ym. Vaihtoi tallia, kun asiat ei menneetkään kuten olisi halunnut. Savusti kavereita ulos tallilta ym. En tosin jäänyt itsekään tallille, jossa tämä ei suinkaan ollut ainoa ongelma ilmapiirissä. Vaihtamalla paranee!

Ihmiset vaan jää liikaa uskomaan hyvään, että järki ja oikeus lopulta voittaa. Mutta niin ei aina tapahdu, koska ei se tallin vastuuhenkilökään aina täysillä käy. Mutta asiallisiakin talleja, vastuuhenkilöitä ja harrastusporukoita löytyy! Ja niitä on suurin osa.

Päivämäärä:   6.8.26 14:50:54

Sekin oli 'kiusaamista' kun aikuiset asiallisesti opastivat teiniä, ettei hevosella ehkä ole hyvä hypätä ihan joka päivä.

Päivämäärä:   6.8.26 15:48:31

Kiitos. Saivarteluksi nyt menee, mutta ihan sillä työajallaan - mutta veloitettavana palveluna se sen hevosen siihen kengitykseen hakisi muutenkin. Mutta omalla toiminnallani mahdollistan hänelle jonain päivänä ehkä pidemmän tauon tai vain vähän kevyemmän päivän.

Ja kyllä - tiedän, että meillä on muitakin asiakkaita, jotka esim. siivoavat hevosensa tarhan, boxin tms. jos sattuvat olemaan sopivasti paikalla ja on ylimääräistä aikaa. Ihan koska miksi ei, jos siltä tuntuu? Autan minä töissäkin työkaveria, jos näyttää sille, että hukkuu työkuormaansa ja voin edes jotain tehdä ja naapuria lumitöissä jne. Ei kaikki tarvitse aina olla mitään väkinäistä vastapalveluvelan keräämistä. Sen nimittäin opin kauan sitten, että palvelu-palveluksesta toimii hyvin harvan kanssa. Jos auttaa jotakuta, se pitää olla auttamista - ei oravannahkakauppaa.

Päivämäärä:   6.8.26 16:40:33

Evil
Joo, niin menee saivarteluksi :D omalta kohdaltani myös.
Toki se raha on sit pois talliyrittjältä ellei ole sama kuin työntekijä.

Ja ihan aidosti uskon, että et oo vailla sen kummempia palveluksia. Mitä tarkoitin on se, että hyvin helposti näistä muodostuu kehä, jossa odotetaan sitä vastapalvelusta ja jos sitä ei tule, alkaa armoton puhe miten minä aina ja se ei koskaan. Tai tallin puolesta oletetaan että sinä (tai joku muu) tekee tietyt tehtävät säännöllisesti, enkä tarkoita tätäkään hlökohtaiseksi. Ja ihan tosiasiassa tämä ei liity kiusaamiseen mitenkään..ellei sit just noita vastapalveluksia tietämättömät pidä suosimisena.
Peace.

Päivämäärä:   6.8.26 19:54:53

^. Juuri näin, samalla linjalla ollaan!

Päivämäärä:   6.8.26 20:29:09

Vastauksena aloittajan kysymykseen, ei en ole kokenut eli tämän ketjun perusteella onnekas :)

Toki meillä talleilla ollut ihmisiä, jotka ovat jopa "pelänneet" tallinomistajaa, mutta itse olen aina kokenut hänet vain suorasanaiseksi, en pahansuovaksi. Itse olen monesti myös ulkopuolisena tullut ajatelleeksi, että joskus "kiusaamistapauksissa" on ollut kyse herkistä henkilöistä, jotka eivät kestä kritiikkiä, jollei se ole todella kauniisti muotoiltu.

Päivämäärä:   6.8.26 21:18:14

^^ Kaunista ajattelua. Henkinen väkivalta voi olla pahimmillaan sellaista käytöstä, että saa pelätä oman koskemattomuutensa puolesta.

Päivämäärä:   6.8.26 21:55:16

Ja myös niin hienovaraista että et oikein edes ymmärrä miksi olo on jatkuvasti huono ja tallille meno jännittää tms.
Oman lisän tähän tuo sitten se, jos hevonen viihtyy hyvin eikä haluaisi sitä stressata muutolla ja yrittää sitten vaan sinnitellä.

Joku tuolla kirjoittikin että ei ole vain tallien ongelma vaan yleisen keskustelukulttuurin.

Parempia aikoja toivoo mielensäpahoittaja :)

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   12.8.26 18:41:19

Henkistä väkivaltaa on

Nöyryyttävä kohtelu, kuten
• Syyttely
• Arvostelu tai aliarvioiminen
• Haukkuminen tai nimittely
• Muuten loukkaaminen
• Välinpitämätön kohtelu

Hallintaan pyrkiminen, kuten
• Uhkailu, kiristäminen tai pelottelu

Tarkkailu ja toiminnan rajoittaminen
• Odotetaan olevan ”tilivelvollinen” kaikista menemisistäsi ja tekemisistäsi etkä saa itse päättää asioistasi
• Vaatimukset tai pakottaminen toimimaan, kuten toinen haluaa, esimerkiksi väkivallalla uhkaamalla
• Eristäminen, esimerkiksi ihmissuhteisiin vaikuttamalla tai niitä kieltämällä

Henkisen väkivallan seuraukset ovat psyykkisiä. Tyypillistä on pelko väkivallan tekijää tai tekijöitä kohtaan, ahdistuksen, arvottomuuden ja syyllisyyden tunteet. Henkinen väkivalta voi pitkään jatkuessaan vahingoittaa syvästi esimerkiksi turvallisuuden tunnetta ja itsetuntoa sekä aiheuttaa masennusta ja vääristää minäkuvaa.

Mitä henkinen väkivalta ei ole?

On myös normaalia, että ihmisten käytös saattaa joskus loukata ja tulemme itsekin loukanneeksi toisia. Emme kuitenkaan aina tarkoita käyttäytymisellämme tai sanoillamme sitä, miten toinen on sen tulkinnut.

Jos huomaa loukkaantuneensa, asiasta kannattaa keskustella ja selvittää, mitä toinen toiminnallaan tarkoitti. On hyvä tuoda esiin, miten itse asian näki. Avoin keskustelu auttaa meitä tuntemaan paremmin toisiamme. Epäselvät ja selvittämättömät asiat saattavat helposti jäädä kaivelemaan.

Huomaamattaan toista loukannut ja muita ihmisiä kunnioittava ihminen usein ymmärtää toisten mahdolliset erilaiset tulkinnat ja on halukas keskustelemaan ja selvittämään asiaa.

https://mieli.fi/vaikea-elamantilanne/vakivalta/henkinen-vakivalta-satuttaa-sisaltapain/

Henkisen väkivallan terveysvaikutukset
Henkinen väkivalta – kuten vähättely, uhkailu, nöyryyttäminen, kontrollointi tai eristäminen – vaikuttaa terveyteen yhtä vahvasti kuin fyysinen väkivalta. Lapsen näkemä omaan läheiseen kohdistunut väkivalta vaikuttaa lapseen samoin kuin häneen itseensä kohdistuva väkivalta. Yleensä henkisen väkivallan tekijänä on uhrin tuntema henkilö. Pitkittynyt henkinen väkivalta aktivoi kehon stressijärjestelmän ja voi aiheuttaa

pitkäaikaista stressiä, joka kuormittaa hermostoa ja hormonijärjestelmää
unihäiriöitä, väsymystä ja toipumisen heikkenemistä
masennusta, ahdistusta ja paniikkioireita
muistivaikeuksia ja keskittymisongelmia
suurentunutta sydän- ja verenkiertoelimistön tautien riskiä (kuten kohonnut verenpaine)
vastustuskyvyn heikentymistä, mikä altistaa sairastelulle
kipuoireita, kuten päänsärkyä, niska-hartiakipua ja vatsaoireita.
Tutkimusten mukaan henkinen väkivalta voi olla yhtä haitallista tai jopa haitallisempaa kuin fyysinen väkivalta, koska se vaikuttaa kehon stressijärjestelmään jatkuvasti ja heikentää kokemusta turvallisuudesta ja omasta arvosta.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00312

Lähettäjä: Ax 
Päivämäärä:   13.8.26 01:26:47

Ihmisten ymmärrys on heikolla tasolla, kun ei ymmärretä, mitä on henkinen väkivalta.

Päivämäärä:   13.8.26 02:04:01

Kyllä, olen seurannut (liian pitkään puuttumatta, koska ymmärsin jotain olevan pielessä mutta en kokonaisuutta) ja myös itse kokenut henkistä väkivaltaa ratsastuskoulussa, ja aivan aikuisena ihmisenä. Aluksi tilanne ja sen vakavuus oli vaikea hahmottaa, koska henkisen väkivallan harjoittajat olivat asiansa osaavia ja ehtivät ensin rakentaa tarinoita, kuinka olisivat muka itse kiusatun asemassa ratsastuskoulussa, sekä saavuttaa uskottavuutta esittämällä, että olisivat omistustahon suosikkiasemassa olevia läheisiä ja siten enemmän perillä asioista kuin muut asiakkaat. Suurin syy aiheutuneisiin ongelmiin oli kuitenkin se, että ratsastuskoulun omistustaho kieltäytyi keskustelemasta aiheesta, mutta kuunteli ja uskoi kuitenkin henkisen väkivallan harjoittajia.

Omistajataho olikin lopulta vaikein osa ongelmaa, koska erilaisella perättömällä syyttelyllä, syyllistämisellä, huutamisella, kiukuttelulla, asiakkaiden keskinäisen viestinnän kieltämisellä ja muunlaisella kontrolloinnilla, palvelun eväämisellä ym. syyllistyi itsekin henkiseen väkivaltaan, useita asiakkaita (myös lapsia!) kohtaan.

Omistajataho meni siis täysin siihen ansaan, mikä heille oli viritetty, koska henkistä väkivaltaa käyttävä asiakastaho halusi kiusata ja saada savustetuksi pois muita asiakkaita leimaamalla heitä kiusaajiksi ja häiriköiksi omistajatahon silmissä, ainoastaan kateuteen pohjautuvista syistä. Henkistä väkivaltaa harjoittanut asiakastaho sai siis omistajatahon näyttämään syylliseltä ahdistusta aiheuttaneeseen tilanteeseen ja selitti omistajatahon hulluudella asian.

Lähettäjä: HP 
Päivämäärä:   13.8.26 13:32:19

kertoisitko p vähän esimerkkiä. mitä tehtiin sinulle ja mitä sitten muille.

olen jäänyt pois ratsastamisesta painon takia,mutta ymmärtänyt sen henkisen väkivallan vasta paljon myöhemmin, että ei asiat olleet mitä kaveri kertoi vaan hän järjesti muita tallilaisia vastaan toisiaan ja omistajaa

sit jos joku juttu ei mennyt läpi just kanssa syytti että omistaja on hullu ja muut asiakkaat kieroja

jotkut asiat vaivaa jopa vuosikymmenten takaa kun varmasti syytökset meni väärille ja syyllinen pääs kuin koira veräjästä

Päivämäärä:   14.8.26 14:42:55

Jos HP tarkoittaa jälkimmäistä p:tä eli minua?

Oli ylen ystävällisiä ja kutsututti itseään kylään ja myös kutsui itse, tehden selväksi, että ovat minun ja koko perheeni ystäviä. Minulla kuitenkin oli onnekkaasti taustatietoa sekä ammatin tuomaa ihmistuntemusta ja omia havaintoja. Siksi pidin ”käsivarren mitan päässä”. Halusin pitää tilanteen rauhallisena, ja vain keksiä tekosyitä, miksei tapaamiset järjesty. En jaksa mitään draamaa ja minua oli jo varoitettu asiasta, että näiden kanssa siltä ei välty.

Huomasin varsin kaksinaamaista käytöstä heidän ”ystäviä” kohtaan. Jokaisesta vuorollaan puhui kiusaajina, kieroina tai epärehellisinä, tai muiden hyväksi käyttäjinä, joten oli muka laittaneet välit poikki. Ja että tallinpitäjäkin käskenyt varoitella muita, ettei ole tekemisissä näiden ”tallihäiriköiden” kanssa, jotka vain "esitti jotain". Tallilla näkyi ja kuului kuinka näitä samoja painostettiin kyläilyllä ja vaadittiin palveluksia, koska ”meillä on tämä hyvä ystävyys ja ollaan niin läheisiä, onpa onni kun olemme saaneet teihin tutustua kun olette niin ihania!” Ihan järkyttävää kaksinaamaisuutta.

Ja samaa siellä puhuttiin minusta: toisaalta, että minä ja perheeni ollaan heidän hyvät, läheiset ystävät, toisaalta että olen tallin kieroin ja epärehellisin, ilkeä kiusaaja ja häirikkö, josta tallinpitäjäkin olisi käskenyt heidän varoittaa muita. Ja että välit ovat laittaneet poikki heidän harrastuksen häiriköinnin vuoksi.

Todella monenlaisia vakavia perättömiä syytöksiä ihmisten yksityis- ja työelämästä, lavastuksia ym. Onneksi enää ei olla samalla tallilla eikä ilmeisesti samalla alueellakaan. Nimittäin sellaista settiä se sekopää jengi kehitti muista harrastajista ja ammattilaisista. Sanoi yhdelle yhtä ja toiselle toista, ja kun talli-ilmapiiri oli muutenkin kontrolloitu ja puolueellinen, jolloin siellä ei ollut mahdollista eikä uskallettu oikein puhua mistään tai kyseenalaistaa, niin joidenkin osalta seuraukset oli vakavia ja kauskantoisia. Joitakin oli jopa uhkailtu, myös lapsia, että jos jostain havainnoista puhuu ”heitetään pois tallilta” ja ”kukaan ei uskoisi, joutuisit vaan ulkopuolelle”. Siinä sitten oli joillain lapsillakin mahakipua ja pääkipua, unettomuutta ja painajaisia, pelkoa ja ahdistusta, kun levinneiden valheiden takia ei koskaan tiennyt, mikä vastaanotto ja kohtelu tallilla on. Jotkut jopa lopetti ratsastamisen!

Kenenkään motiivista ei tietenkään voi tietää varmasti, mutta tarkoitus vaikutti liittyvän ihmisten kontrolloimiseen ja oman aseman ja vallan vahvistamiseen. Ystävyyteen painostettiin voimakkaasti niitä, joista haluttiin hyötyä tai joiden haluttiin pysyvän lähellä koska ”näyttäisi itse hyvälle”, samalla kun samoista ihmisistä jaettiin muille varoituksia, tallinomistajan nimissä. Ihmisiä asetettiin vastakkain, heidän keskinäistä luottamustaan horjutettiin valheilla ja samalla pyrittiin määrittelemään, kuka on luotettava ja kuka ”häirikkö” tai ”kiusaaja”. Monet alkoi varoa toisiaan ja omaa toimintaansa. Sellaisessa tilanteessa kertomuksia hallitsevilla on huomattavan paljon vaikutusvaltaa muihin harrastajiin ja jopa tallin pitäjään, vaikutti että on haluttu vaikuttaa muiden harrastusmahdollisuuksia heikentävästi, kateuden takia, siten että muut näyttäisi olevan se ongelma.

Sanoisin silti, että ratsastuskouluja ei ole syytä pelätä tällaisen asian takia, koska tällaiset harrastajat, ja ammattilaiset jotka tällaiseen lähtevät mukaan, ovat varmasti hyvin harvassa kuitenkin. Ja kyllähän jutut liikkuu ja ihmiset puhuu, oikeasti ei normaalijärkisten kanssa tarvitse pelätä ettei kukaan usko!

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   14.8.26 15:56:47

Ratsastuskoulujen ja -seurojen säännöissä korostetaan usein sitä, että kaikki otetaan mukaan, toisia autetaan ja kaikille ollaan ystävällisiä. Tämä on tietysti hyvä lähtökohta, mutta turvallinen harrastusympäristö ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi olla keskenään kavereita tai edes tulla kaikkien kanssa toimeen.

Omat lapseni ja heidän ystävänsä kokevat tästä asiasta tällä hetkellä aika paljon paineita. He ovat ratsastuskoulussa kaikille ystävällisiä, juttelevat kaikkien kanssa ja pyrkivät ainakin auttamaan muita ja kysymään esimerkiksi ”miten tunti meni”. Silti tuntuu, että joka kaudella tulee jostain tilanteesta kokemus, että joku on tullut kiusatuksi tai jätetyksi ulkopuolelle.

Esimerkiksi yhden tytön kohdalla muut olivat ajatelleet, että hän haluaa mieluummin olla omassa rauhassaan. Hän tuli tallille kiireisesti ennen tuntia, keskustelutilanteissa tuijotti ujosti varpaitaan ja vastasi lyhyesti, ja tunnin jälkeen hoiti hevosen pikavauhtia ja ryntäsi kiireesti parkkipaikalle. Myöhemmin hän kuitenkin teki valituksen siitä, että neljä muuta tyttöä olivat tavanneet toisiaan pari kertaa vuodessa vapaa-ajalla eivätkä olleet kutsuneet häntä mukaan. Näillä kuitenkin oli takanaan vuosien ystävyys, kun taas tämä tyttö oli ollut heidän kanssaan samassa ryhmässä vasta noin kymmenen kertaa. Lisäksi nämä vapaa-ajan tapaamiset eivät edes olleet sellaisia asioita, joista tallilla olisi puhuttu tai joista olisi tehty muutoin numeroa.

Tässä kohtaa tulee minusta tärkeä ero: kaikkien kanssa pitää olla asiallinen ja ystävällinen, mutta kenelläkään ei voi olla oikeutta vaatia pääsyä toisen henkilökohtaiseen ystäväpiiriin. Ystävyyttä ei voi määrätä säännöillä.

Toinen esimerkki tuli, kun tämän tytön tilalle ryhmään tullut uusi harrastaja kysyi mahdollisuutta päästä yökylään tämän ystäväporukan kanssa. Hänelle tarjottiin mahdollisuutta tulla mukaan, mutta hän ilmoittikin, että kahden porukasta pitäisi jäädä pois, koska hän halusi näistä ystäväkseen vain kaksi. Siinä kohtaa totesimme, että ehkä jätetään yökyläily toistaiseksi väliin, kunnes se onnistuu jättämättä ketään pois. Sama homma jatkui, aina olisi pitänyt hänen mieliksi joku jättää porukasta. "Viisi on liikaa!" "Minä en halua olla kenenkään ärsyttävän näköisen kanssa!" "Niin mutta se sai taas mennä sillä ponilla, niin en jaksa olla sen kanssa!" Silti hän ja äitinsä syyttää, että muut eivät ottaisi tätä lasta porukkaansa myös vapaa-ajalla. Minusta ei ole kohtuullista, että lapsille syntyy ajatus, että heidän pitäisi joko ottaa jokainen harrastaja omaan ystäväporukkaansa tai heitä voidaan syyttää kiusaamisesta ja ulkopuolelle jättämisestä. Nyt kuitenkin tuo perhe on tallilla levitellyt, kuinka olemme kiusaajia, kun emme ole myöskään pyytäneet heitä esimerkiksi mökillemme? Vanhemmatkin ovat hyvin draamahakuisia, emme halua sellaisia ihmisiä lähemmin elämäämme.

Minusta olisi tärkeää opettaa lapsille samaan aikaan kaksi asiaa: ketään ei saa tahallisesti sulkea ulkopuolelle tai kohdella huonosti, mutta toisaalta jokaisella on oikeus valita omat ystävänsä ja viettää vapaa-aikaansa haluamallaan tavalla.

Turvallinen ja hyvä ilmapiiri syntyy siitä, että kaikkia kohdellaan kunnioittavasti - ei siitä, että kaikkien täytyy olla kavereita kaikkien kanssa.

Oikeaan kiusaamiseen pitää tietenkin puuttua.

Lähettäjä: b 
Päivämäärä:   14.8.26 16:11:05

Minusta keskustelu hyvän ilmapiirin vaalimisesta ratsastuksen parissa on paikoin kääntynyt jopa kiusaamista pahentavaksi ilmiöksi. Kun kaikille halutaan olla ystävällisiä ja säilyttää hyvä ilmapiiri, ei ehkä uskalleta puuttua tilanteisiin, joissa toinen käyttäytyy tarkoituksellisesti toista henkisesti vahingoittavalla tavalla. Myös ammattilaiselle puuttuminen voi olla vaikeaa, jos hän pelkää esimerkiksi yrityksensä maineen vahingoittamista kostona tai asiakasmenetyksiä.

Omaa lasta kiusattiin ratsastuskoulussa. Toinen samanikäinen tuli kateelliseksi, kun oma lapsi pääsi ulkopuolisiin kisoihin ja edistyi sillä hetkellä hieman nopeammin. Alkuunhan kiusaaminen on hienovaraista, joka kuitenkin helposti jatkuu ja laajenee ilman puuttumista. Ratsastuskoulun omistaja kuitenkin suositteli, että asiaan ei tule puuttua, koska se johtuu vain kateudesta, ja koska puuttumisesta tulisi kiusaajalle ja hänen äidilleen paha mieli.

Lopulta omistaja halusi puuttua, mutta edelleen kielsi meitä itseämme puhumasta asiasta suoraan ja ohjeisti, että kiusaamista ei pidä olla huomaavinaan. Ei saa sanoa mitään vastaan. Hän kertoi puhuneensa tuolle kiusaajalle ja äidille, ja heidän kieltäneen asian. Ja kysyneen kiusaajan parhaalta kaverilta, joka oli sanonut, ettei ole ollut kiusaamista. No, hän nyt ei edes samaan aikaan ollut tallillakaan... ja äitinsä tuli sanomaan, että oli opettanut lapselleen, että täytyy aina pysyä ulkopuolella, ja sanoa ettei ole tapahtunut mitään, vaikka oikeasti on... ja myönsi kiusaamisen.

No kiusaajan perhe vain laajensi kiusaamista meitä kohtaan ja meidät suljettiin valheista johtuen ulkopuolelle. Ei tervehditty, ei puhuttu. Kierrettiin eri puolelle kenttää ja mulkoiltiin. Porukka joka tätä teki vain laajeni. Jos joku lapsi eksyi lapseni seuraan, kiusaaja haki kädestä vetäen pois.

Vaihdoimme tallia, ja kas kummaa. Siellä olikin ilmapiiri täysin toisenlainen. Iso joukko mahtavia ystäviä eikä kiusaamista missään. Joskus kuulemma ollut, mutta siihen heti puututtu.

Lähettäjä: Dollari 
Päivämäärä:   16.8.26 13:53:59

Kaikkea on nähty ja koettu. Kun tallipitäjä ei ymmärrä olla arvostelematta asiakkaitaan negatiivisesti niin silloin kulkee omat eutot muulalle. Ei kannata maksella yli 1000 € kk henkilölle joka ei osaa käyttäytyä.

Päivämäärä:   16.8.26 14:04:20

Myös tallin omistaja tai muu vastuuhenkilö voi olla narsistinen kiusaaja, tai muutoin persoonallisuudeltaan tai mielenterveydeltään häiriintynyt. Tämäkin on nähty ja koettu. Tallin vastuuhenkilönä narsisti käyttäytyy niin, että hänellä on hovi, ja hän antaa osalle välillä kylmää, välillä lämmintä kohtelua, eikä elä samassa todellisuudessa kuin muut. Lainasin ylempää tämän tekstin.

Tallissa missä ollaan nyt, on juurikin omistaja häiriintynyt kiusaaja, oma puolisokin kulkee katse maassa. Omaa lastaan suosii tallityössä mutta kaikki muut haukkuu seläntakana. Haukkuu ja valehtelee poistuneiden asiakkaiden päälle. Tallilla on aina tilaa ja joku lähdössä. Odotetaan naapurin maneesitalliin paikkaa. Toivottavasti päästää pian irtisanomaan. Opittu on että ne tallit joissa edelliset asiakkaat haukutaan on eniten ongelmia, hevosen hoidossa ja talli hengessä lähinnä.

Lähettäjä: Nähty 
Päivämäärä:   16.8.26 21:32:31

Nähty on kuinka seuran puheenjohtaja huutaa, pelottelee ja vääristelee sanomisiaan tarpeen mukaan. Kaipa tuohon oikea sana on kiusaaja. Hallituksen muut jäsenet tietävät tämän, mutta eivät uskalla tehdä asialle mitään. Tallin asiakkaat ovat mukavia, mutta puheenjohtaja pilaa tallin hengen. Mielestäni myös ne, jotka sulkevat silmänsä tältä kaikelta kiusaamiselta, ovat yhtä pahoja. He mahdollistavat kiusaamisen jatkumisen.

Päivämäärä:   17.8.26 00:43:00

Henkistä väkivaltaa EI OLE
- kylmäkiskoisuus
- tarkkuus
- sääntöjen noudattamisen vaatiminen
- epätasa-arvoisuus ja ihmisten erilainen kohtelu
- se, että ei ole kiva tai mukava
- eikä sekään, että ei tervehdi

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   17.8.26 00:46:23

Kaikki on nykyään henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Toivottavasti elämä antaa kokijoille skaalaa.

Päivämäärä:   17.8.26 01:57:51

Oulussa, Pikkaralassa R niminen tallinomistaja kiusaa lapsia ja nuoria ja käyttää henkistä väkivaltaa alaikäisiin. Hänellä itsellä kaksi hevosta. Lapsi kävi vuokrahevosella ratsastamassa ja R alkoi kiusaamaan häntä ja otti silmätikuksi. Toisille samanikäisille oli mukava, eli lapsen kaverille muunmuassa. Toiset hän vaan nostaa ”kohteeksi” ja toisille on hyvinkin asiallinen. Todella harmi, että aikuinen ihminen ja paikan omistaja käyttäytyy näin, ei voinut muuta kun vaihtaa tallia ja vuokrahevosta kun kyseessä omistaja itse. Eli niinkuin ylempänä joku kirjoittikin, paikan omistaja voi hyvin olla se kiusaaja.

Lähettäjä: Ss 
Päivämäärä:   17.8.26 23:29:38

Arvostan tallinpitäjässä sitä, että hän sanoo asiat suoraan, mutta en arvosta tapaa jolla hän parannettavat asiat ilmaisee. Näihin tapoihin kuuluu nykyään liian usein huutaminen ja ihmeellinen yksilöiden syyttely. Sääntöjä on vaikea noudattaa, jos ne muuttuvat viikoittain eikä asiakasta infota niistä.

Olen jo jonkin aikaa harkinnut yrittäisinkö ottaa kommunikaatioon ja viestintään liittyvät haasteet puheeksi vai vaan kaikessa hiljaisuudessa etsiä uuden tallipaikan. Kokemukset puheeksi ottamisesta ovat huonoja, tp:llä on hankaluuksia ottaa vastaan hänen toimintaansa liittyvää kritiikkiä. Toisaalta haluaisin antaa vielä mahdollisuuden, sillä talli on mukava ja hevoselleni sopiva. En jaksa jatkuvaa varpaillaan olemista.

Red flag tuleviin tallinpitäjiin on kyllä se, miten he puhuvat entisistä asiakkaistaan ja esim. naapureistaan. Jos kaikissa naapureissa on vikaa samoin kuin entisissä tai jopa nykyisissä asiakkaissa, on hälytyskellojen soitava.

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   17.8.26 23:55:53

Henkistä väkivaltaa on juuri kaikki tuo mistä "piste" kirjoittaa. Katsotaan asiaa hieman toisin. Jos opettaja on oppilasta kohtaan kylmäkiskoinen, kohtelee tätä eriarvoisesti eikä tervehdi häntä, on se henkistä väkivaltaa, johon on hyvin vaikea puuttua. Kaiken lisäksi hän ei noudata tuolla käytöksellä mitään sääntöjä tarkkuudesta puhumattakaan. Ala-arvoista käytöstä.

Lähettäjä: Ax 
Päivämäärä:   18.8.26 01:20:04

Termi vaikuttaa olevan useimmille vieras

Lähettäjä: Minä myös 
Päivämäärä:   18.8.26 09:52:17

mietin että mitä nuo pisteen listaamat asiat sitten ovat :D

Lähettäjä: hippo 
Päivämäärä:   18.8.26 10:13:21

Mahdotonta vaikuttaa jos tekijä on omistaja

Päivämäärä:   18.8.26 10:46:56

Henkinen väkivalta on toisen ihmisen psyykkisen hyvinvoinnin tahallista vahingoittamista ja murentamista. Se on sanoilla, teoilla tai ilmeillä tapahtuvaa alistamista, jossa pyrkimyksenä on hallita ja kontrolloida toista. Koska se ei jätä fyysisiä jälkiä, sitä voi olla vaikea tunnistaa, mutta sen seuraukset mielenterveydelle ovat usein hyvin vakavat.
Miten henkinen väkivalta ilmenee:
Haukkuminen ja mitätöinti: Toisen pilkkaaminen, nimittely, huutaminen tai jatkuva arvostelu.Kontrollointi ja eristäminen:
Muiden ihmissuhteiden rajoittaminen, menemisten vahtiminen tai tarkka ohjaus siitä, mitä toinen tekee tai sanoo.
Syyllistäminen ja manipulointi: Omista teoista syyttäminen, kaasunvalaistus eli todellisuuden vääristely, tai asioiden kieltäminen tapahtuneeksi.
Uhkailu ja pelottelu: Uhkaaminen väkivallalla, tavaroiden hajottaminen, itsemurhalla kiristäminen tai lemmikkien satuttaminen.

Lähettäjä: h. 
Päivämäärä:   18.8.26 11:01:14

Hyvä kirjoitus toisesta topasta:
"Kun olin itse lapsi, ratsastuskoulu tuntui minusta turvallisemmalta paikalta kuin miltä monet tallit vaikuttavat nykyään. Tuolloin tallin omistajalla ja opettajilla oli selkeä auktoriteetti, ja kiusaamiseen puututtiin yksiselitteisesti. Seurauksina saattoi olla puhuttelu, porttikielto, kilpailuista pois jättäminen tai hoitohevosen tai nimikkotreeniratsun menettäminen määräajaksi. Ja ennen kaikkea vanhemmille kerrottiin aina, mitä oli tapahtunut.

Nykyään olen ystävieni lasten harrastamista seuratessani huomannut monissa tilanteissa aivan päinvastaista. Kiusaajan käytöstä saatetaan selitellä ja jopa paapoa: ”Ei hän ole tahallaan ilkeä, hänellä on vain paha olo.” Tai: ”Hänellä on vain huono itsetunto, siksi hän kiusaa.” Tämän jälkeen kiusaajalle saatetaan antaa erityistä huomiota ja parhaat mahdolliset palvelut, jotta hänelle ei vain tulisi tunnetta siitä, että hän jää missään asiassa muita huonompaan asemaan.

On totta, että kiusaaminen, niin sanottu kyynärpäätaktiikka ja muu epäreilu käytös voivat liittyä huonoon itsetuntoon, kateuteen ja oman pahan olon purkamiseen muihin. Tämä pätee riippumatta siitä, onko henkilöllä mitään diagnoosia vai ei. Siksi diagnoosilla ei tässä asiassa oikeastaan ole merkitystä.

Merkitystä on sillä, kokeeko lapsi olonsa turvalliseksi.

Tavallisella, hyvin kasvatetulla lapsella ei välttämättä ole keinoja puolustautua lasta vastaan, joka on oppinut hyvin itsekkäitä, manipuloivia tai muita alistavia toimintatapoja. Siksi aikuisten on tärkeää olla tilanteista perillä ja puuttua niihin.

Kiusaajalle tai muuten epäreilusti toimivalle lapselle ei pidä antaa periksi vain siksi, ettei hänelle tulisi paha mieli. Hänen päätään ei pidä silitellä ja samalla tarjota erityishuomiota tai etuuksia muiden kustannuksella. Se on karhunpalvelus sekä tälle lapselle itselleen että kaikille muille lapsille.

Lapselle pitää opettaa, että omalla käytöksellä on seurauksensa. Kiusaamalla, manipuloimalla tai muuten epäreilusti toimimalla ei saa saavuttaa asioita ”ohi muiden”.

Tähän ei tarvita edes diagnoosia. Aikuisten tehtävä on huolehtia siitä, että kaikkien lasten harrastusympäristö on turvallinen ja että samat reilun pelin säännöt koskevat kaikkia."

Lähettäjä: B.ella 
Päivämäärä:   18.8.26 11:16:17

Kiusaaminen ja henkinen väkivalta ovat osittain päällekkäisiä käsitteitä, mutta kaikki kiusaaminen ei automaattisesti tarkoita henkistä väkivaltaa.

* Henkinen väkivalta tarkoittaa esimerkiksi jatkuvaa alistamista, uhkailua, pelottelua, kontrollointia tai vähättelyä, jolla pyritään vahingoittamaan toisen psyykkistä hyvinvointia.
* Kiusaaminen voi olla henkistä (esim. nimittely, ulkopuolelle jättäminen tai nöyryyttäminen), mutta se voi olla myös fyysistä, seksuaalista tai digitaalista.
* Kiusaaminen voi myös tapahtua yksittäisenä tekona, kun taas henkiseen väkivaltaan usein liittyy toistuvuutta tai vallankäyttöä.

Eli esimerkiksi toistuva haukkuminen ja tarkoituksellinen ulkopuolelle sulkeminen voivat olla sekä kiusaamista että henkistä väkivaltaa.

Lähettäjä: hohhoijaa 
Päivämäärä:   18.8.26 11:23:54

Kaikki ei ole henkistä väkivaltaa, mutta huonoa käyttäytymistä. Ja sitäkään ei pitäisi sallia. Ja valitettavasti näitä löytyy niin talleilta kuin myös työpaikoilta. Olen vaihtanut niin tallia kuin työpaikkaakin kun löytyy henkistä väkivaltaa, huonoa käyttäytymistä jne. Myös huonoa johtamista (tallin omistaja, työpaikan esihenkilö) kuten esim ettei uskalleta laittaa rajoja näille tietyille ihmisille, ei uskalleta rajoittaa jne

Lähettäjä: lumihiutaleet 
Päivämäärä:   18.8.26 11:30:57

Nykyään tuntuu, että ihmiset ovat erityisherkkiä ja loukkaantuvat ihan ihmeellisistä asioista. Mä teen tallitöitä, lähinnä viikonloppuisin ja olen tallinpitäjältä aina välillä saanut kuulla, että joku asiakas valittaa minusta, en ole tarpeeksi sosiaalinen yms. Tallinpitäjä jonka tunnen parin vuosikymmenen ajalta onneksi osaa suhtautua.

Lainaan edellä kirjoitettua:
Henkistä väkivaltaa EI OLE
- kylmäkiskoisuus
>> tämä on luonteenpiirre, kaikki ei ole extroverttejä puheautomaatteja. Tämä on ollut yleisin valituksen aihe.
- tarkkuus
>> huithapelit asiakkaat voivat yrittää parantaa käytöksensä eikä sotkea
>> Sama kuin edellä, ei ole henkistä väkivaltaa jos huomautan asioista. Asiakkailla on mitä ihmeellisimpiä päähänpistoja joskus. Lisäksi se kuuluu mun työhön, huomauttaa jos joku tekee jotain tyhmää.
>> Uusi asiakas on eri asemassa kuin joku jonka olen tuntenut vuosia ja on kehittynyt esim vastavuoroisuussysteemit. He saavat erityispalveluksia koska auttavat minua jossain muussa. Jos uudesta asiakkaasta tulee vanha asiakas ja tullaan toimeen niin asia muuttuu.
>> katso ensimmäinen kohta. Lisäksi olen tallilla tekemässä töitä ja liikuttamassa hevoseni, en seurustelemassa ihan jokaisen kanssa. Olen kuitenkin AINA kohtelias ja asiallinen. Minkä joku herkkis tulkitsee että olen vihainen ja epäystävällinen ja valittaa tallinpitäjälle. Joka onneksi tuntee minut ja toimii sitten psykiatrina asiakkaalle.
>> no mä kyllä tervehdin aina. Aina en kyllä tiedä karsinaa siivotessani, että onko jostain kauempaa huudettu "moi" tarkoitettu minulle vai niille kolmelle muulle jotka ovat tallilla ja lähempänä moikkaajaa joten saatan jättää vastaamatta ellei ole katsekontaktia ja näen, että oli minulle. Tästäkin on joku valittanut, "se oli siellä tallin puolivälissä karsinassa, en nähnyt mutta tiesin kun kottarit oli siinä, enkä kuullut moikkaavan takaisin..."

Lähettäjä: Asiakkaana 
Päivämäärä:   18.8.26 11:45:40

voin siis introverttiyteeni vedoten olla tervehtimättä työntekijöitä?
Voin myös huomautella jokaikisestä asiasta, mikä ei ole paikoillaan, toistuvasti, vaikka työntekijällä olisi vielä hommat kesken, eli olen vain tarkka?
Voin myös olla mukava kollegallesi, auttaa häntä aamutallin teossa tai tuoda illalla hevoset sisään koska meillä on erityinen suhde, ehkäpä sinäkin pääset piireihin, ehkä et, riippuu osaatko käyttäytyä.

Kuulostaa ihan ok koska mä kuitenkin maksan sun palkan?

Päivämäärä:   18.8.26 11:50:04

Kyllä, minua ei ole kenenkään pakko tervehtiä. Minä kyllä yleensä tervehdin kaikkia. Mutta en ota ongelmaa jos joku pitää tapana, ettei tervehdi.

Ei, et voi huomautella minulle töistäni jos ne ovat vielä kesken. Minä voin huomauttaa asiakkaalle jos jättää hoitopaikalle harjakassit, vaihtokengät ja kaikki kun lähtee ratsastamaan koska on sääntö, että niitä ei saa jättää.

Kyllä, voit auttaa kollegaa, mutta et minua, koska teillä on läheisempi suhde ja tapa autella toisianne. Eikä sinun tarvitse koskaan auttaa minua missään, ei ole ongelma.

Päivämäärä:   18.8.26 12:02:39

en kyllä tulisi asiakkaaksi tuollaiselle tallille.
Työpaikoilla ei veljeillä työaikana asiakkaiden kanssa, vapaa-ajalla sitten jokainen voi olla ystävä kenen kanssa haluaa.
Hyvä ilmapiiri lähtee tasa-arvosta, avoimuudesta ja asiakkaiden ja työntekijöiden arvostuksesta.

Päivämäärä:   18.8.26 12:05:31

Ja otetaan sitten vielä esimerkki, että mikä ON henkistä väkivaltaa:

kylmäkiskoisuus
>> jos joku henkilö on mukava kaikille muille paitsi jollekin
- tarkkuus
>> Jos vain yhdelle huomautellaan, mutta sama käytös muilta ei aiheuta huomauttelua
>> Jos vain yhtä tai paria vaaditaan noudattamaan niitä, mutta muita ei.
>> Sama, jos jotain kohdellaan täysin eri tavalla kuin muita, ilman erityistä syytä
>> Ja taas, katso ensimmäinen kohta
>> Ei ole henkistä väkivaltaa jos joskus ei huomaa tervehtiä. Jos mielenosoituksellisesti ja säännönmukaisesti ei tervehdi niin se on.

Päivämäärä:   18.8.26 12:08:37

"Työpaikoilla ei veljeillä työaikana asiakkaiden kanssa"

Jos tuntee asiakkaan kymmenen vuoden ajalta ei hän ole enää pelkästään asiakas. Olisi aika absurdia vaatia, ettei voisi tallilla keskustella hänen kanssaan keskiviikkona koska taas viikonloppuna tulen tekemään iltatallin ja tulemme ikuisesti olemaan työntekijä-asiakas statuksella ellei jompi kumpi vaihda tallia :D

Päivämäärä:   18.8.26 12:11:14

Ja lainaan vielä ensimmäistä lausettani: "Nykyään tuntuu, että ihmiset ovat erityisherkkiä ja loukkaantuvat ihan ihmeellisistä asioista."

Nimimerkki "asiakkaana" todisti tämän aika hyvin.

Päivämäärä:   18.8.26 12:25:59

Asiakas on aina asiakas. Vaikka olisin käynyt 20v samalla kampaajalla ja viettäisimme aikaa muutenkin yhdessä, sillä sekunnilla kun istun kampaamoissa, jossa hän on palkattuna työntekijänä töissä, olen asiakas. Maksan palvelusta normaali hinnan enkä saa mitään extraa hänen työnantajansa piikkiin vain, koska olen hänwn ystävänsä. Eikö niin?
En myöskään jää kampaamoon lakaisemaan lattioita :)

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   18.8.26 12:49:33

Kiusaajalle ei ole tarve olla kaveri eikä yhtä ystävällinen kuin muille joihin on normaali suhde ja jotka eivät siis ole kiusaamassa minua.

Tämä että kaikille pitää olla yhtä paljon kaveria on tapa jolla kiusattua kiusataan ja syyllistetään vielä lisää.

Päivämäärä:   18.8.26 12:53:11

”Tervetuloa tallimme asiakkaaksi. Meillä on täällä käytössämme monimutkainen palkitsemisetuohjelma joka perustuu asiakkaanaolovuosiin, persoonallisuuteen, palvelus-palvelus bonusjärjestelmään ja ystävyyssuhteisiin. Kaikki valituksesi kaikuvat kuuroille korville koska työntekijä on ollut täällä jo pitkään”

Lähettäjä: Kirja 
Päivämäärä:   18.8.26 12:57:08

Mä voisin kirjoittaa kirjan tästä aiheesta. Ollaan vuosia oltu tallilla jossa asiakkaat lähes lahkon omaisesti pelkäävät tallin omistajaa, mutta talli on sen verran ”hyvä” hintaansa ja sijaintiinsa nähden että homma toimii ja ihmiset maksaa.
Ihmiset työskentelevät ilmaiseksi tapahtumissa ja sponsoroivat suurillakin summilla. Lisäksi tallipaikan lisäksi ostavat tunteja ja jopa hevosensa hänen kautta, millä tekee siis räikeästi välistä vetämällä rahaa.
Hevosen sopivuudella asiakkaalle ei niin väliä, kunhan välistä saa mahdollisimman paljon.
Mä en sponsoroi enkä osta tunteja tai hevosia hänen kautta, mutta tämä häntä ärsyttää ja tosiaan aikalailla kaikkensa on yrittänyt jotta saa kapuloita työnnettyä rattaisiin.
Kääntänyt ihmiset systemaattisesti minua vastaan ja aina mahdollisuuden tullen yrittää sabotoida ratsastuksia. Kerran ihan todistettavasti hevoseni erikoisruuat löytyivät hänen hevosensa karsinasta ym.

Meillä on hyvin riisuttu puolihoito ja sen verran toimiva systeemi ettei omistajan sekoilu paljon kuitenkaan vaikuta elämään. Jos hän yrittää aiheuttaa jotain häiriöitä kun ratsastan, pääsen vain näyttämään että hevoseni ovat sen verran koulutettuja etteivät vähästä hätkähdä, eikä hänen suosionsa voisi vähempää kiinnostaa.
Kun tulin tallille hän yritti lähennellä, mutta on ymmärtänyt ettei moista tarvitse enää tehdä, lähentely muuttui lähes vihaksi ja sillä tiellä ollaan jatkettu. Jotenkin kyllä on aina saanut tehtyä meille lisää tilaa ja hevospaikkoja tarpeen tullen, vaikka asiakkaita hänellä kyllä riittäisi. Tämä on aina vähän ihmetyttänyt ja vielä asiakkuus jatkuu.

Lähettäjä: Kertokaapa 
Päivämäärä:   18.8.26 13:11:23

Mä olen ollut samalla tallilla yli 20 vuotta ja täällä on useampi jotka on olleet suunnilleen saman verran. Teen myös viikonlopun aamutalleja ja iltatalleja viikolla joskus. Omistan traikun mitä en juuri enää käytä kun en enää kisaa.

Yksi näistä pitkäaikaisista kavereista on rahallisesti heikoilla nyt kun tuli avioero. Hyvässä kisakunnossa oleva hevonen mutta ei oikein ole rahaa kisata. Lupasin auttaa niin että saa lainata mun traikkua kun oli pakko luopua omasta mikä oli miehen nimissä. Lainasin sitä myös yhdelle tutulle joka oli tulossa meidän tallilla olevaan valkkuun. Muuten se on aina ollut että en lainaa enkä vuokraa.

Yksi asiakas syytti mua kiusaamisesta ja syrjinnästä kun en halunnut vuokrata hänen kisareissuunsa. Että tallityöntekijän pitää olla tasapuolinen kaikkia asiakkaita kohtaan.

Eli kertokaapa mitä teen? Jätän pitkäaikaisen tallikaverin kisahaaveet kun ei ole varaa vuokrata traikkua? Vai olenko pakotettu nyt vuokraamaan sen kaikille tallilaisille jotka haluaa?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   18.8.26 13:28:59

"Vuokraan vain vanhoille hyville kavereille ja traikku saa jo nyt enemmän käyttöä ja kulumista kuin mitä haluaisin. Yleiseen vuokraukseen on varmaan jollakulla toisella julkaistu hinnasto jota palvelua minä en ole mainostanut enkä tarjoa. Saanko minä vaatia sinun autoa vuokralle ja sanoa rumasti jos et anna. Varmaankin olet antanut jollekulle perheen jäsenelle auton lainaan ja minun pitää saada sama tai muuten kiusaat ja syrjit minua."

Tää on just seurausta näistä muka optimaalisen kanssakäynnin periaatteista joita ilkeät ihmiset osaa kyllä käyttää hyväkseen että heille pitäisi antaa kaikkia etuja ja huomiota.

Päivämäärä:   18.8.26 14:08:49

”Tervetuloa tallimme asiakkaaksi. Meillä on täällä käytössämme monimutkainen palkitsemisetuohjelma joka perustuu asiakkaanaolovuosiin, persoonallisuuteen, palvelus-palvelus bonusjärjestelmään ja ystävyyssuhteisiin. Kaikki valituksesi kaikuvat kuuroille korville koska työntekijä on ollut täällä jo pitkään”

Kyllä, sitä kutsutaan ihmissuhteiksi ja elämäksi. Mitä pidempään olet asiakkaana sitä tiiviimpiä ystävyyssuhteita tallillakin tulee. Persoonallisuus vaikuttaa sikäli, että kaikista ei tule ystäviä, mutta tuttavia kuitenkin. Kaikki hevoset hoidetaan samalla lailla, mutta pitkäaikaisen tallikaverin hevonen saatetaan hakea kengitykseen (mitä muuten ei saa edes rahalla) koska tietää saavansa esim oman hevosen karsinansiivouksen kun on lomapäivä. Ja tämä extra ei ole työnantajalta pois koska työssäni on urakkapalkka, ei tunti. Kyse on puhtaasti vastavuoroinen palvelus kaverille. Kehoitan hankkimaan itsekin tällaisia kavereita tallilta niin ei harmita niin paljon.

Mikään valitus ei kaiu kuuroille korville, ainoastaan johonkin järkevään reagoidaan ja tehdään toimenpiteitä. Tallikokouksiakin on säännöllisesti.

Päivämäärä:   18.8.26 16:20:23

Kyllä minä ainakin 30 vuotta kohta työelämässä olleena olen ihan alusta alkaen törmännyt ilmiöön, että "hyvä asiakas ja hyvä asiakaspalvelija tunnetaan" ja heitä henkilökohtaisesti palkitaaan. Ei, emme tippaa kun emme ole ravintola-alalla, mutta esimerkiksi aikatauluissa toimittajan kanssa voimme molemmat käyttää kokemuksen tuomaa luottoa siinä, että jos minä en ehdi toimittaa materiaalia normaaliin viimeinen dl hetkeen mennessä, kokenut vastapuolen asiakaspalvelija tietää, että se on siellä sähköpostissa tai ovella seuraavana aamuna klo 6 ja se oikeasti riittää ja hän ei tästä mitään erityislaskuja laita. Vastaavasti, hän saattaa vinkata minulle tietyt uutuudet tai näkymät hieman etukäteen ennen kuin asiasta on tullut yleinen tiedote, jotta ehdin valmistelemaan asiaa etukäteen.

Nämä ovat win-win tilanteita, jossa optimoidaan molempien osapuolien ajan ja/tai rahankäyttöä ja resursseja, mutta EI muiden kustannuksella, mitä nämä nykyajan mielensäpahoittajat eivät tunnu ymmärtävän.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   18.8.26 16:34:21

lumihiutaleet taisi juuri keksiä urakkapalkan :)

Lähettäjä: Tallitonttu 
Päivämäärä:   18.8.26 17:09:51

Mitähän nimimerkki -no- tarkoittaa? Mä teen tallitöitä urakkapalkalla, eli tietyt hommat teen ja on arvioitu miten kauan menee ja sen mukaan maksetaan. Tämä mahdollistaa sen, että voin kesken töiden vaikka liikuttaa hevoseni ja siivota loput karsinoista sen jälkeen. Ei ole mitenkään harvinainen juttu.

Päivämäärä:   18.8.26 19:23:15

Kyllä olen kokenut paljonkin. Monesti olen miettinyt, että miten ihmeessä tällaisia pahoja ilkimyksiä edes palkataan. Mennyt täysin usko ammattihevosihmisten hyvyyteen. Hevosiakin usein kohtelevat kovakouraisesti. Äänestäkää jaloillanne.

Päivämäärä:   18.8.26 20:21:30

"Henkistä väkivaltaa EI OLE
- kylmäkiskoisuus
- tarkkuus
- eikä sekään, että ei tervehdi"

Tarkkuus tai sääntöjen noudattamisen vaatiminen ei tietenkään ole henkistä väkivaltaa eikä mitään muutakaan negatiivista, mutta miksi ihmeessä ei esimerkiksi voi tervehtiä ihmisiä? Ei se nyt henkistä väkivaltaa ole ettei tervehdi, mutta huonoa käytöstä.se kyllä on. Tai minkä takia ei voisi pyrkiä olemaan mukava toisille elleivät nämä toiset itse käyttäydy inhottavasti? Hevosalalla on tunnetusti aika paljon ihmisiä, joille peruskohteliaisuus on tuntematon käsite, mutta ihan oikeasti kannattaisi edes yrittää. En tiedä mistä hevosmaailmaan on pesiytynyt sellainen kulttuuri, että mahdollisimman töykeä ja moukkamainen käytös nähdään suorastaan hyveenä, mutta olisi sen jo aika muuttua. Osa tällekin palstalle kirjoittelevista ei luultavasti pärjäisi millään muulla työpaikalla vaikka tallilla heidän käytöstään siedetäänkin. Normaalit käytöstavat eivät ole mitään ekstraluksusta vaan perusedellytys useimmilla työpaikoilla. Ja sivistyneiden ihmisten välisessä kanssakäymisessä ylipäänsä.

Voi olla introvertti, olen itsekin enemmän sitä, mutta huonotapaisuus ei ole mitään introverttiutta vaan ihan vain huonotapaisuutta. Ja jos sosiaalisissa taidoissa on hirveästi puutteita, niin tämäkin on asia, jota voi opetella. Minullahan on itselläni oikein diagnosoituna asperger-piirteitä ja meikäläisiähän yleensä pidetään niinä, joilla on sosiaalisissa taidoissa haastetta. Ja tiedän, että itselläni tietyissä asioissa kyllä onkin, mutta koska tiedostan, että jotkut minulle ominaiset tavat, joita itse en näe epäkohteliaina, sellaisiksi yleisesti mielletään (esimerkiksi se, että en osaa luontaisesti katsoa toista silmiin keskustellessa vaan saattaisin olla jopa kääntyneenä keskustelukumppanista pois päin), olen pyrkinyt kiinnittämään niihin huomiota ja tekemään eri tavalla, sillä en halua aiheuttaa toiselle kiusallista tunnetta eikä minulle muutenkaan ole samantekevää, kuinka tökerönä tyyppinä minua mahdollisesti pidetään.

Päivämäärä:   18.8.26 21:47:17

Piste kirjoittaa täyttä asiaa.

Päivämäärä:   19.8.26 09:21:22

Tallinpitäjä kun haukkuu kaikki asiakkaat muille asiakkaille se on henkistä väkivaltaa mutta myös lisäksi mustamaalaa tallin.

Törmätessäsi tälläiseen toimintaan lähde nopeasti. Silloin usein on isoja ongelmia mitä peitellään käytöksellä.

Lähettäjä: mummeli 
Päivämäärä:   19.8.26 12:55:24

Muistetaan myös että joku toisten nähdäkseen heikommin käyttäytyvä voi olla ollakin se henkisen väkivallan uhri.

On vallalla myös sellaista, että väitetään kiusaajiksi vaikka totuus taustalla on jotain ihan muuta. Levitetään tätä kiusaajan mainetta ja sitten kun muiden suhtautuminen on vaikea, on hyvin hankala enää olla oma itsensä, kun saa pelätä mitä on vastassa. enemmän sitten alkaa vältellä vaan muita ettei tule hankalia tilanteita ja sitten taas joku katsoo että ei puhu ei tervehdi onm epäkothelias.

Myös sellainen itsetunnon nujertaminen. tallin omistaja on vahvasti vastuussa ja voi myös olla se kiusaaja. Ehkä tavallaan alun perin tahtomatta mutta uskoo huhujaan. kohdistaa sitten toimiaan ja käskee pysyä erossa muista. niin vaikea on sitten muullakaan talllla ihan ennakkoluutoton olla toisia kohtaan. varmsti pitkään menee että luottaa ja rentoutuu jos moikkauksesta on ennen sanottu ett äon kiusausta ja häirintää.

Päivämäärä:   19.8.26 13:23:34

"Osa tällekin palstalle kirjoittelevista ei luultavasti pärjäisi millään muulla työpaikalla vaikka tallilla heidän käytöstään siedetäänkin. Normaalit käytöstavat eivät ole mitään ekstraluksusta vaan perusedellytys useimmilla työpaikoilla. Ja sivistyneiden ihmisten välisessä kanssakäymisessä ylipäänsä."

Tuo on aika yleinen harhaluulo, että jos teet tallitöitä niin olet joku surkea luuseri. Itselläni on ihan yliopistotason koulutuksen vaativa kokopäivätyö hyvällä palkalla ja teen lähinnä viikonloppuisin aamu- tai iltatalleja. Ihan siksi kun hevosala oli aina unelma, mutta tajusin, ettei kannata ja opiskelin kunnon ammatin. Ja tykkään kuitenkin tehdä niitä tallitöitä joten teen.

Sitten kun mennään siihen oikeaan työhön, niin ylemmillä palkkaluokilla kollegat ovat itselläni ainakin älykkäitä ja ihmissuhdetaitoisia ja osaavat suhtautua kaikenlaisiin ihmisiin. Toisin kuin hevostallin asiakkaat jotka tuntuvat loukkaantuvan pienistäkin asioista, odottavat palvelua ja hymyilyä ja keskustelua ja mitälie tallivuokransa vastineeksi.

Päivämäärä:   19.8.26 21:05:14

"Tuo on aika yleinen harhaluulo, että jos teet tallitöitä niin olet joku surkea luuseri."

En todellakaan pidä tallityötä jotenkin arvottomana työnä, teen itsekin työtä, jota ei usein hirveästi arvosteta, vaan tarkoitin sitä, että hevosalalla monesti sallitaan sellainen käytös, jota ei useimmilla muilla työpaikoilla katseltaisi ja ihmiset, jotka ovat hevosmaailmassa tottuneet siihen, ettei heiltä odoteta alkeellisimpiakaan tapoja, eivät todellakaan muissa työpaikoissa pärjäisi. Elleivät sitten muuttaisi käytöstään huomattavasti, mikä lienee vaikeaa jos on vuosikaudet tottunut siihen, että voi olla aivan kuinka tökerö tahansa.

Päivämäärä:   20.8.26 11:58:08

Hevosalalla jotkut asiakkaat kohtelevat tallityöntekijää kuin kaupan kassaa.

Newsflash: oikeasti hyvin palkatuissa vaativissa töissä ollaan toki kohteliaita ja hyvin käyttäytyviä, mutta ei odoteta tekopirteyttä. Minä käyttädyn töissä samalla lailla kuin tallilla, olen asiallinen ja kohtelias. Töissä se on kaikille aina ollut ok, tallilla ärsyttää aina välillä jotain, kun en ole hymyileväinen ja mukava ja palveleva ja suunnilleen toivota hyvää päivänjatkoa kun asiakas lähtee tallilta... Osittain tämä voi johtua siitä, että asiakas tuntee ylemmyyttä ja pitää tallityöntekijää yksinertaisena matalapalkkatyöläisenä jonka tehtävä on palvella. Tätä minun käytöksestä valittamista tosin on ollut vain uusien asiakkaiden taholta. Vanhat tietävät ammattini ja tuntevat minut ja osaavat arvostaa pätevää hevostenkäsittelijää.

Ja miksi olen saanut pitää tämän työni tallilla satunnaisista valituksista huolimatta? Koska olen oikeasti pätevä hevosten kanssa. Osaan käsitellä oreja, varsoja, nuoria, kiimatammoja, havaitsen jos jotain on hevosessa vialla, osaan ennakoida ettei katastrofeja synny. En juoruile asiakkaiden asioista muille kuin tallinpitäjälle ja toiselle tallintekijälle enkä koskaan hauku asiakkaita toisilleen.

Pointti: me ihmiset olemme monenlaisia. Tallityöntekijän päätyö on ne hevoset. Asiakkaille pitää olla kohtelias, mutta ei tarvitse olla muuta. Ennen kuin loukkaannut jonkun käytöksestä niin mieti. Oliko henkilö oikeasti epäkohtelias? Henkinen väkivalta on käytöstä jonka TARKOITUS on satuttaa. Henkistä väkivaltaa ei ole jos ihmisen perusluonne ei ole sellainen minkä haluaisit sen olevan.

Päivämäärä:   20.8.26 12:58:29

Kyllähän minä olen sitä nähnyt ja hieman kokenutkin. Olen kuuttakymmentä lähestyvä harrastaja ja käynyt paljon niin ratsastuskouluissa kuin yksityistalleillakin ja pitänyt myös kotitallia. Se henkinen väkivalta on hyvin piilossa olevaa, mutta sitä on. Sen kohde voi olla kuka vain, mutta sitä harjoittavat vain tietynlaiset, henkisesti sivistymättömät ihmiset.

Tässä nyt on puhuttu ihmisten henkisestä sivistyksestä ja viitattu sen yhteydessä korkeakoulutukseen. Olen harvinaisen paljon ja korkeasti koulutettu, mutta sanoisin että henkisellä sivistyksellä on vain epäsuora ja monimutkainen yhteys koulutuksen tai esimerkiksi älykkyyden kanssa. Henkinen sivistys tarkoittaa ihmisen sisäistä kasvua ja kykyä ymmärtää itseään, muita ihmisiä ja maailmaa syvemmin. Henkisesti sivistynyt tuntee itsensä, on avaramielinen, empaattinen, eettinen, kriittinen, utelias ja oppiva ja kykenee kohtaamaan vaikeita asioita. Henkinen sivistys on kykyä ajatella syvästi, suhtautua toisiin ihmisiin inhimillisesti ja pyrkiä jatkuvasti ymmärtämään paremmin itseä ja muita. Myös ihminen, jolla ei ole paljon koulutusta, voi olla erittäin sivistynyt henkisesti.

Siitä olen samaa mieltä, että henkisellä sivistyksellä on yhteys henkisen väkivallan harjoittamattomuuteen ja hyväksymättömyyteen. Jos kaikki talleilla kävijät olisivat henkisesti sivistyneitä, ei henkistä väkivaltaa tai kiusaamista tapahtuisi laisinkaan.

Kaikki eivät kuitenkaan kasva riittävästi henkisesti elinikänäänkään, jotta voisivat harrastaa muita vahingoittamatta. Ihminen voi vanheta, kouluttautua ja hankkia paljon kokemusta ilman, että hän oppii todella tuntemaan itseään, tarkastelemaan omaa toimintaansa kriittisesti tai ottamaan vastuuta siitä, miten kohtelee muita. Henkinen kasvu edellyttää halua kohdata myös omat puutteensa, epävarmuutensa ja virheensä sekä kykyä nähdä toinen ihminen itsestään erillisenä, yhtä arvokkaana ihmisenä. Kaikilla ei ole tähän halua tai kykyä, eikä pelkkä elämänkokemus sitä automaattisesti opeta.

Siksi myös aikuisissa ja pitkään harrastaneissa tai pitkään tallia pitäneissä ihmisissä voi olla niitä, jotka purkavat omaa epävarmuuttaan, vallantarvettaan tai pahaa oloaan muihin ja samalla pitävät omaa toimintaansa oikeutettuna.

Päivämäärä:   20.8.26 13:56:03

Huomaan, että palstalla on käyty keskustelua myös narsismista. Erityisesti narsistisesti toimiva ihminen voi käyttää henkistä väkivaltaa hyvin hienovaraisesti ja tavalla, jota ulkopuolisen on vaikea tunnistaa. Talliympäristö voi tarjota tällaiselle ihmiselle otollisen ympäristön, koska siellä syntyy erilaisia ryhmiä, asetelmia ja epävirallisia valta-asemia.

Narsistisesti toimiva voi rakentaa itselleen auktoriteettiasemaa esimerkiksi:
- käymällä samalla tallilla pitkään
- hankkimalla kilpailumenestystä
- liittymällä seuran hallitukseen tai kisatiimiin
- hakeutumalla läheisiin suhteisiin tallin omistajan tai muiden vaikutusvaltaisten ihmisten kanssa.

Narsismissa olennaisin asia on se, että henkilö pitää itsestään liikaa eikä hyväksy, eikä välttämättä edes tiedosta, minäkuvan ”haavoittuvuutta”, vaan haluaa jatkuvasti ylläpitää tätä vakaata käsitystä omasta arvostaan hakien vahvistusta muista ihmisistä ja myös heidän kustannuksellaan. Tämä puolestaan johtaa ongelmiin empatiassa ja vastavuoroisissa ihmissuhteissa.

Koska narsistin minäkuva riippuu voimakkaasti asemasta, ihailusta ja muiden suhtautumisesta, alkaa narsisti helposti nähdä muut ihmiset kilpailijana, uhkana tai välineenä oman aseman ylläpitämiseksi. Silloin esimerkiksi toisen onnistuminen voi herättää kateutta, kritiikki voidaan kokea sietämättömänä loukkauksena ja oman aseman säilyttämiseksi voidaan pyrkiä vähättelemään tai kontrolloimaan toista. Narsistiseen persoonallisuushäiriöön liittyykin muun muassa taipumus hyödyntää muita omien päämäärien saavuttamiseksi, erityiskohtelun odotus ja vaikeus huomioida muiden tarpeita ja tunteita.

Narsisti saattaa vaikuttaa erityisen ystävälliseltä, avuliaalta ja kannustavalta ja saada toisen luottamaan itseensä. Myöhemmin suhtautuminen muuttuu vähätteleväksi, kontrolloivaksi tai vihamieliseksi. Kohdetta voidaan arvostella hänen ratsastuksestaan, hevosenpidostaan, ulkonäöstään, iästään, taidoistaan tai tavastaan olla muiden seurassa, ihan mistä tahansa. Arvostelu voidaan naamioida hyväksi tarkoitetuksi neuvoksi, huumoriksi tai suorastaan huoleksi.

Narsistisesti toimivalle ihmiselle on myös tyypillistä, että hän ei välttämättä koe itseään kiusaajaksi tai henkisen väkivallan harjoittajaksi. Jos hänen toimintaansa arvostellaan, hän siirtää vastuun kohteelle: toinen on liian herkkä, kateellinen, hankala, epävarma tai muuten itse aiheuttanut tilanteen. Näin itse teko jää tarkastelematta ja huomio siirtyy siihen, millainen kohde hänen mukaansa on.

Tallilla tämä voi näkyä myös sosiaalisena eristämisenä, joka voi tapahtua esimerkiksi vihjailevia, valheellisia kertomuksia levittämällä. Yksittäiset teot voivat vaikuttaa pieniltä, mutta niiden toistuessa ihminen alkaa helposti epäillä itseään ja omaa asemaansa yhteisössä. Juuri tässä henkisen väkivallan salakavaluus on: harvoin kyse on yhdestä suuresta tapahtumasta, vaan monista pienistä viesteistä, joilla toiselle tehdään selväksi, ettei hän ole samalla viivalla muiden kanssa.

Henkisesti sivistynytkin ihminen voi loukata, erehtyä ja käyttäytyä huonosti, mutta hän pystyy pysähtymään, kuuntelemaan toista ja tarkastelemaan omaa toimintaansa. Hän ei tarvitse toisen ihmisen pienentämistä tunteakseen itsensä suuremmaksi. Talliyhteisössä, kuten missä tahansa muussakin yhteisössä, turvallinen ilmapiiri syntyy ennen kaikkea siitä, että ihmiset ymmärtävät tämän ja uskaltavat puuttua myös hienovaraiseksi naamioituun henkiseen väkivaltaan.

Lähettäjä: niinpä 
Päivämäärä:   20.8.26 14:03:19

Juuri näin kuin B.ella kirjoittaa. Narsistillehan se toinen ihminen on peili, jossa nähdään omat viat ja puutteet ja itseä kohtaan ollaan täysin sokeita näitä asioita kohtaan. Narsisti hakeutuu usein myös ns johtotehtäviin.

Päivämäärä:   20.8.26 14:38:08

”niinpä”, nimenomaan. Narsistisesti toimivalle ihmiselle toinen ihminen toimii peilinä.

Narsistisesti käyttäytyvä ei pysty hyväksymään itsessään kielteisiä piirteitä, kuten kateutta, aggressiivisuutta, vallanhimoa tai kiusaavaa käyttäytymistä. Sen tunnistaminen uhkaa hänen ylikorkeaa minäkuvaansa, joten hän alkaa ”siirtää” oman toiminnan toisen ominaisuudeksi: ”en minä kiusaa, vaan tuo toinen kiusaa minua”, ”en minä arvostele jatkuvasti sinun tallinpitoa tai ratsastusta, vaan muut arvostelevat sinua”.

Omat vaikeasti hyväksyttävät piirteet ja toimintatavat heijastetaan toiseen ihmiseen. Jos hän itse kiusaa, vähättelee tai pyrkii kontrolloimaan toista, hän kuitenkin kertoo tilanteen päinvastoin: toinen onkin kiusaaja, kateellinen, hankala tai häntä vainoava. Näin oma toiminta voidaan irrottaa omasta minäkuvasta ja sijoittaa toisen syyksi.

Talliyhteisössä tämä voi johtaa tilanteeseen, jossa henkisen väkivallan kohde leimataan itse kiusaajaksi ja alkuperäinen vallankäyttö jää muiden silmissä näkymättömäksi.

Lähettäjä: //( 
Päivämäärä:   20.8.26 15:47:09

Talleilla näkee monenlaisia ihmisiä. Osa käy puhtaasti hevosensa vuoksi eikä halua erityisemmin seurustella muiden asiakkaiden kanssa, sanat "moi" ja "heippa" riittävät heille ellei ole jotain todellista asiaa, kuten "onko kenelläkään tulossa kengittäjää kun Polle on irroittanut kengän?" Meidän tallilla tällaisia on muutama eikä kukaan vedä herneitä nenään tästä puhumattomuudesta. Paitsi seuraavaan ryhmään kuuluvat:

Sitten on näitä jotka haluavat tallilta seuraa, haluavat jutella ihmisten kanssa maat ja taivaat. He ovat rasittavia tapauksia näille jotka eivät hae tallilta sosiaalista seuraa. Astetta rasittavammaksi muuttuvat jos juoruilevat kuulemansa vielä eteenpäin. Yksi pahimmista meidän tallilla on tällainen, erittäin puhelias tapaus, jo kun tuli asiakkaaksi sain minäkin pari varoitusta, että harkitse mitä sanot hänelle kun kertoo sitten vähän muunneltuna ne eteenpäin. Tämä on johtanut siihen, että monikaan ei halua jutella hänen kanssaan muuta kuin "onpas nätti päivä tänään, eilen satoikin paljon" - tasolla. Jos tulee uusi asiakas niin välittömästi hakeutuu seuraan ja lypsää kaiken mahdollisen tiedon. Ellei joku ehdi väliin varoittamaan. Ja jos pari ihmistä puhuvat jostain minkä eivät halua kantautuvan lähistön tallien kaikille hevosihmisille päiviteltäväksi niin puhe hiljenee kun hän tulee paikalle.

Epäilemättä hän kokee itsensä jollain tasolla kiusatuksi tämän vuoksi, mutta minkäs teet?
Ja tämä juoruilu ei ole kuviteltua / mustamaalausta, ihan useamman kerran todettu kun hän kertoo asian X jollekin ja tieto sitten tarkistetaan asianosaiselta eikä mennyt niin kuin juoruilija oli kertonut... Itsekin todennut kun tallinpitäjä soittaa ja kysyy, että onko totta mitä tämä juoruilija on kertonut. Melkein kaikki jo onneksi tajuavat kyseenalaistaa hänen puheensa.

Sitten oli teini joka oli tallinpitäjän tuttavan lapsi ja tuli vuokraajaksi yhdelle hevoselle. Tieto annettiin, että on koulukiusattu ja kiusattu edellisellä tallilla ja ottakaahan hyvin vastaan. Näin tehtiin, mutta lopulta tästä teinistä tuli tallin pahoin kiusaaja itse, erittäin huonokäytöksinen, haukkui osaa asiakkaista henkilökohtaisuuksiin menevillä asioilla (ruma, läski, huono ratsastaja...). Meni sitten johonkin hevoskouluun eikä ole sen koommin nähty, kaikki huokaisivat helpotuksesta. Olisi saanut lähdöt jo aiemmin ellei tallinpitäjä olisi tuntenut hänen äitiään. Myöhemmin kuultiin, että oli valittanut miten häntä kiusattiin meidän tallilla.

Olen todennut, että kaikista parhaat asikkaat on ne hiljaiset hevoseen keskittyvät selväpäiset ihmiset. Jos asiakkaaksi on tulossa joku joka valittaa, että häntä on kiusattu tallilla niin se on iso red flag enkä ottaisi ennen kuin olen tarkistanut talleilta totuuden.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.