|
Lähettäjä: Imar
Päivämäärä: 5.8.26 09:29:24
No jo on taas vastauksia. Täällä neropatit ovat sitä mieltä että varsan käsittely kuuluu aloittaa vasta vieroitusikäisenä? Antakaa mun kaikki kestää taas. Siltähän kuuluu kavioitakin tarkistaa ammattilaisen toimesta viimeistään kolmikuisena, jos haluaa että kaikki menee hyvin. Mitenkä luulette tämän onnistuvan, jos ei se osaa seistä riimussa ja nostaa jalkoja?
Oikeassa väki on toki siinä mielessä, että turhia ei ole mitään syytä sählätä- eli ihan tammaa hoitaessa siinä vain "ohimennen" käpelöidään varsa; sivellään läpi joka paikasta, rapsutellaan, ja nostellaan jalat. Tammaa taluttaessa talutetaan myös varsa; tästä moni on eri mieltä mutta kyseessä on turvallisuusasia. Varsa on syytä opettaa riimuun ja taluttamiseen alusta saakka, sillä ikinä ei tiedä mitä voi tapahtua. Entäpä jos yhtäkkiä tulee vaikka klinikkareissu. On sata kertaa helpompaa suorittaa se varsan kanssa joka osaa kulkea riimussa, kuin jolle se on täysin uusi asia.
... Mutta ei sitä varsaa tietenkään mitään turhia talutuslenkkejä lähdetä tekemään, vaan talutetaan ainoastaan tarpeelliset matkat tamman mukana, eli ei turhaa härväystä tässäkään.
Itse aloituksen asiaan. Kyseessä on niin pieni varsa, että lähtisin tässä vaiheessa vielä lähestymään tilannetta, mikäli suinkaan mahdollista, niin ennakoimalla. Eli tönäät pyllyn poispäin jo ennenkuin potku tulee ja käsket topakasti vaan kauemmas jo ennenkuin hyppy kohtipäin tulee. Vaatii valppautta ja sellaista asennetta, että varsa huomaa sinun vaativan omaa tilaa. Kun sitten itse lähestyt varsaa, lähesty lapaa kohti, äläkä tee sitä käsi ojennettuna, koska muutoin se hämmentyy tässä vaiheessa- jos käsket sitä pois päin käsi kohti ojennettuna ja seuraavassa käänteessä haluatkin lähestyä käsi kohti ojennettuna- se ei enää ymmärrä mitä siltä haluat. (Tämä on muutes yleinen virhe minkä ihmiset tekevät arkaa varsaa lähestyessä; lähestyvät sitä käsi ojossa... ne menevät siitä hämilleen.) Varsa on tässä kohtaa vielä niin pieni, että älä anna sen kääntyä itseäsi kohti tai takapäätä itseäsi kohti, vaan pysy sivulla. Äläkä missään tapauksessa orivarsaa työnnä taikka rapsuta ryntäiden kohdalta- se saattaa herkästikin laukaista kohti pystyyn hyppäämisen joillakin.
Mutta varsa on tässä vaiheessa nyt niin nuori, että katselisin pari päivää josko tasoittuisi ennenkuin yhtään koittaisin koskea. Jos tammaa hoitaessa ihan päälle tulee hyökkimään, niin hätyytä pois, mitäpä siinä muuta on tehtävissä. Karkuun ei saa mennä itse. Pidä riittävän pitkää riimunarua mukana jonka toisen pään voit "heittää" varsaa kohti niin se saa pienen töpsähdyksen muttei varsinaista iskua- pitäisi riittää herättämään pikkuvarsa pysähtymään ja lopettamaan mitä oli tekemässä.
|