Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen potkii seiniä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.26 13:48:06

Mitä tekisit?
Muutimme vuosi sitten karsinapaikalta pihattotalliin. Karsinatallilla meillä oli ongelmana että sisälle tullessa hevonen potki seiniä vähän aikaa jonka jälkeen rauhottui. Karsinassa oli heinää sisälle tullessa jonka vuoksi tutkittiin hampaita ja tähystettiin vatsa, ilman löydöksiä. Hevonen on eläinsuojelutapaus jolla traumaa ahtaista paikoista.
Muutimme vuosi sitten pihattoon ja ongelmaa ei ole ilmennyt ennen kun nyt. Hevonen potkii jälleen seiniä välillä kun tulevat pihattoihin suojaan paarmoja. Varsinkin kun joku muu hevonen lähestyy tms. Pihattomökeissä ei ole ruokaa eli ei liity syömiseen ja mökkejä on monta eli pääsee omaan rauhaan, mutta potkii jos joku on viereisessä mökissä esim. Ei oireile muuten. Mitä sinä tekisit, voiko olla että ötökät ja valahtanut ötöloimi ärsyttää ( ei tunnu löytyvän hyvin istuvaa) vai lähtisitkö tutkimaan vielä terveydentilaa. Tuntuu tosi turhauttavalta joutua jatkuvasti miettimään miksi tekee tätä. Muutoksia laumassa on ollut ja johtaja hevonen lopetettiin jonka myötä tämä hveonen ottanut johtajan paikkaa laumassa ja käskyttää nuorempia hevosia muutenkin mutta kuitenkin suht kohteliaasti.

Re: Hevonen potkii seiniä

Päivämäärä:   4.8.26 14:24:36

Johan kerroit itse syyn. Hevosta ahdistaa ahtaat paikat, tulevat paarmoja suojaan pihattoon, hevonen kokee ahtaaksi pihaton kavereiden kanssa ja niiden lähestyessä?

Päivämäärä:   4.8.26 14:53:46

Mutta sitten pystyy kuitenkin nukkumaan rauhassa pihatossa, toki niin että on yksin. Mut se mietityttää miksi ei potkimista ole ollut pitkään aikaan mutta nyt taas… mietin onko paarmat syynä että ”täytyy” olla sisällä, vaikka periaattessa saa itse valita mutta pihalla on niin sietämättömästi paarmoja

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   4.8.26 15:08:54

Onko tamma?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   4.8.26 15:10:15

Antaisin sille heiniä.

Päivämäärä:   4.8.26 17:37:30

Ruuna. Ja on 24/7 laitumella mutta pahimpaan paarma aikaan tulevat itse sisälle pihattoihin suojaan

Päivämäärä:   4.8.26 18:13:13

Laumanjohtajan rooli on kaikkein stressaavin rooli, pitää olla vastuussa muiden turvallisuudesta. Joten mä sanoisin, että se vähän stressaa tota lauman siirtymistä pihattoon. Ja sitten "vanha hyvä stressin poisto keino" on kaivettu vanhoista maneereista.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   4.8.26 18:17:44

Meillä tallin pomo komentaa potkimalla seiniä jos nätimmin ei mene perille. Pari välillä paksukalloista, toinen soittaa kaltereita ja toinen kiljuu. Mutta harvemmin, yleensä uskovat tuon korvia, viimeistään kun ampuu kaltereihin hampailla. Olisiko sitä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.