Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä mä näin :o Kouluponit em

Lähettäjä: Sd 
Päivämäärä:   2.8.26 21:43:58

Siis näin nyt somessa muutamien ponityttöjen laittamia ”parhaita pätkiä” radoista. Kuin olisi ratsastuskoulun heB kisat menossa ratojen perusteella. Ihan hirveän noloa.

Re: Mitä mä näin :o Kouluponit em

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   2.8.26 22:28:54

Ja koet itse olevasi niin paljon parempi ratsastaja, että tulet tänne haukkumaan?

Päivämäärä:   2.8.26 22:33:37

No jokainen ratsastuskoulun heA starttaava taitaa olla. Hävettää.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   2.8.26 22:50:17

No siitä vaan postaamaan someen omaa ratsastusta, niin voidaan täällä ruotia. Ihme kiusaamispalsta tämäkin nykyään.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   2.8.26 23:04:01

Et sitten kuitenkaan itse ollut edustamassa EM issä? Onko siis varaa arvostella jos itse ei ole saavuttanut kyseisen tason kisoja? Ja jos olisit koskaan sillä tasolla ollut sinun ei täällä tarvitsisi arvostella. Sillä jokainen joka on riittävän kokenut ei näe syytä arvostella muiden ratsastusta. Jos taas haluaa arvostella niin he ovat tuomareita.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.8.26 23:45:10

Se nyt vaan on niin, että poniratsastajat on vielä lapsia. Ei he välttämättä pysty parhainpaansa jännässä kisassa. Ei kaikki aikuisetkaan pysty. Lisäksi ratsastus on heille harrastus, eikä sen tarvitse olla mitään muuta. Jos sinne on Suomesta lähetetty halukkaista parhaat hakemaan kokemuksia ja elämyksiä, mitä se on keneltäkään meistä ei ponien maajoukkueratsastajista pois. Nytkin taisi olla kolme ponia, eli ketään ei edes jätetty rannalle. Ei se ratsastus Suomessa nousuun lähde ainakaan sillä, että lytätään ne harvatkin, jotka lajiin haluaa panostaa. Ihan sama oliko heidän tavoitteensa olla ammattilaisia tai pysyä koko ikänsä harrastajina. Hyväpalkkaiset harrastajat on kuitenkin iso osa esim kilparatsastuksen maksajista, joten sekään ei voi olla argumentti, että "näistä ei ole hevosalalle ammattilaisiksi". Ei tarvitse ollakaan. Siitä huolimatta he on lajille tärkeitä ja on tärkeää pitää ratsastusta pinnalla arvokilpailuissa. Aina välillä sieltä voi sitten nousta joku Jone, jolla olisi arvoa myös valtamediassa. Mutta sekään ei sovi ratsastuksen parissa, koska silloin puhutaan vaan yhdestä ja sekin on ikävää. Eli pitää olla hyvä, muttei liian hyvä ja haluta ammattilaiseksi, mutta ihan vähin äänin. Vaikka nimenomaan ratsastus tarvitsisi sitä medianäkyvyyttä, jota Jonen kaltaiset ratsastajat tuottaa. Tai paikallismedioihin tämmöiset ikäluokkaratsastajat. Eihän ratsastukselle voi olla parempaa juttua kuin joku nuori saavuttamassa unelmaansa EM:issä.

Lähettäjä: Riio 
Päivämäärä:   2.8.26 23:47:36

Ainoa hävettävä asia on nyt aloittajalta tämän topan tekeminen. Noloa aloittaja, todella noloa sinulta.

Lähettäjä: Viinirypäle 
Päivämäärä:   3.8.26 00:23:04

Olet aloittaja varmasti vielä hyvin nuori, mutta ala vähitellen opetella toisen ihmisen osaan asettumista, empatiaa.

Toisaalta en ihmettele, aikuisethan (?) täällä näyttävät mallia, miten napataan joku "somettaja" tänne räävittäväksi. Plussat sulle, kun et sentään mainitse henkilöitä nimeltä.

Lähettäjä: Rinna 
Päivämäärä:   3.8.26 00:32:11

Pahinta tässä on se, että todennäköisesti aloittaja on ihan aikuinen ihminen. Hävettää sun puolesta.

Päivämäärä:   3.8.26 01:10:34

Olen ihan aikuinen ja nolottaa kun ponimateriaali on tuollaista ja treenata ei selvästi jaksa ratsastajakaan.

Päivämäärä:   3.8.26 01:41:58

Noloa lähettää tuollaista ratsastuskoulutasoa EM kisoihin ja tulokset puhuvat puolestaan ja paljon Markostakin.

Päivämäärä:   3.8.26 02:32:26

. : Tämä juuri. Lapset eivät voi vaikuttaa juurikaan varmaan poniensa laatuun, mutta voivat ne treenata kaiken maailman kavioeläimillä joita alleen vaan saa ja tulla oikeasti paremmaksi ratsastajaksi. Ja miksi noita Suomen poneja ei selvästi läpiratsasteta aikuisen toimesta! Näkee sokea reettakin että huonosti koulutettuja. Tekniikka ihan 0 ja laatu päälle 0.

Lähettäjä: Tsiisus 
Päivämäärä:   3.8.26 06:28:44

LähettäjäRiio
Päivämäärä2.8.26 23:47:36

Ainoa hävettävä asia on nyt aloittajalta tämän topan tekeminen. Noloa aloittaja, todella noloa sinulta.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   3.8.26 09:17:15

V mitä P. Jospa nyt annettais edes lapsille rauha hötöpaskalta.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   3.8.26 10:22:50

Tämä kyllä noloin aloitus ikinä täällä. Tuliko hyvä mieli?
MIssä kuplassa elät koska näitä "totuuksia" tänne lauot?
Kaikki vähänkin hevosgenressä elevät tietävät sanomattakin lajin reaaliteetin (raha), ja myös sen, että koska kv-kvaalit on saavutettu, on oikeus osallistua jos edustusjoukkueeseen valitaan.
Jos on ihan pakko päästä sanomaan, kuinka "noloa" on EM-kisoihin osallistua, niin oikea osoite on SRL eikä ht-netti ja syyllistää siitä ratsastajia ja vielä lapsia, tällä kertaa.
P.S. usko tai älä, tuo raha ei tarkoita vain yhtä laadukkaampaa ponia vaan USEITA LAADUKKAITA ratsuja ja myös enemmän laadukasta valmennusta, oheistreeniä, koko managementia.
Ei varmasti riitä "kaiken maailman kavioeläimet" siihen, että päästään kärkikahinoihin kv-kisoissa.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   3.8.26 10:24:35

Hyvä valmentajana saa kyllä huonommastakin materiaalista kilpailutilanteessa suorituksen, jossa ylittävät itsensä.

En valmentajana kehtaisi sanoa, että urheilija suoritti alle oman tasonsa, varsinkaan kaikista. Silloin kyse on heikosta valmennuksesta. Yksi voisi mennä epäinnistumisen piikkiin, mutta kaikki on vaikea muuten ymmärtää

Päivämäärä:   3.8.26 11:01:54

"Olen ihan aikuinen ja nolottaa kun ponimateriaali on tuollaista ja treenata ei selvästi jaksa ratsastajakaan."

Itse en ratsasta, mutta lapsi ratsastaa ja siksi haluankin oppia lisää. Kiinnostaisi kuulla, mitä näiden poniratsastajien pitäisi treenata enemmän, ihan sitä ratsastusta vai oheistreenejä ja jos oheisia, niin millainen oheistreeni olisi (koulu)ratsastajalle hyvä?

Suomen kouluponeja olen pitänyt hyvinä. Tokihan ne eivät ihan Keski-Euroopan parhaimpaa tasoa ole, mutta laadukkaita silti. Taisi jokaisen(?) Suomi-ponin suku mennä Keski-Eurooppaan, eli oikeilla jäljillä ollaan. Ehkä Suomen kouluponijalostus on jämähtänyt sinne Pin Rocksien kulta-aikaan, vuosituhannen alkuun? Silloin tehtiin hienoa työtä, mutta jatkajia tarvittaisiin. Hyvä että saatiin lisävahvistusta jalostukseen saksalaisilla, moderneilla oreilla, toki tulos on nähtävissä vasta vuosien kuluttua. Viisaat (ja köyhät, kuten minäkin :D) ostaisivat nyt niitä syntyviä Troublemaker/Dimension-varsoja ja tekisivät siitä lapselleen ratsuja. Valmis poni Saksasta/Hollannista olisi lottovoitto, mutta hintalappu monelle suomalaiselle ehkä liikaa (monelle perheelle tämä on kuitenkin lopulta vain harrastus), siksi varsa.

Lähettäjä: Anj 
Päivämäärä:   3.8.26 11:38:17

Itselle

Päivämäärä:   3.8.26 11:38:27

mutta voivat ne treenata kaiken maailman kavioeläimillä joita alleen vaan saa ja tulla oikeasti paremmaksi ratsastajaksi

Eipä niitä kaikenlaisia kavioeläimiä aina saa alle ja edistyminen niiden avulla on erilaista kuin oikein ratsastetulla ja koulutetulla.

Päivämäärä:   3.8.26 12:28:00

Jos nuori lapsi haluaa oppia ratsastamaan oikein, hänen pitää lähtökohtaisesti ratsastaa oikein ratsastetuilla poneilla. Naapurin eläköityneet ravurit ei kehitä kenenkään taitoja kouluratsastuksessa eikä se ratsastuskoulun pukitteleva shetlanninponi kehitä kuin tasapainoa.

Päivämäärä:   3.8.26 12:36:53

... itselle tuli "yllätyksenä" aikoinaan, kun lapsi/junnu ratsasti ja kilpaili kansallisella tasolla, että ei riitä pelkkä hyvä hevonen vaan vaaditaan paljon muutakin.

Meillä aikoinaan mietittiin jopa paikkakunnan vaihtoa, jotta tyttö pääsisi hyvään valmennukseen, hevonen tarpeen mukaan lisäratsutukseen säännöllisesti ja muutenkin lähemmäs kaikkea lajiin liittyvää. Mutta päätettiin kuitenkin, että koska kyseessä oli vain yhden perheenjäsenen harrastus, ei voida laittaa kaikkia resursseja siihen ja pistää kaikkien muiden elämää uusiksi. Harrastettiin sitten sillä tasolla ja niillä rahkeilla, millä sen kotoa käsin oli mahdollista.

Kilparatsastus kv-tasolle pyrkiville on todella kallista ja vaatii paljon kuskilta ja vielä enemmän kotijoukoilta, kun kyse on alaikäisestä lapsesta/nuoresta. Sekä rahaa että muita rerusseja ja rakkautta lajiin :)

Päivämäärä:   3.8.26 12:52:16

Ja tämä:

"Jos nuori lapsi haluaa oppia ratsastamaan oikein, hänen pitää lähtökohtaisesti ratsastaa oikein ratsastetuilla poneilla. Naapurin eläköityneet ravurit ei kehitä kenenkään taitoja kouluratsastuksessa eikä se ratsastuskoulun pukitteleva shetlanninponi kehitä kuin tasapainoa."

Ja kv-karkeloissa menestyneet poniratsastajat ovat nimenomaan ratsastaneet pienestä pitäen aina oikean tasoisella ponilla ikäänsä nähden. Ponia on päivitetty sen mukaan, kun pikkukuskin taito lisääntyy. Systemaattisesti on rakenettu ratsastajia pienestä pitäen. Ja olen jopa kuullut, että keski-Euroopassa aikuiset ratsastavat kisaponeja ja tytöillä on sitten eri treeniponit arkeen. Eli varmasti hyvin läpiratsastettuja :)
Meillä Suomessa on ollut tapana mennä poniluokat samalla ponilla alusta loppuun. Nyt viime vuosina on toki muutama vaihtanut sopivampaan tai joillakin on ollut jopa pari ponia käytössään. Ja meillä täällä systeemi usein on ollut, että sekä lapsi että hevonen opettelevat yhdessä asioita :)

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   3.8.26 13:01:53

Kyllähän em- top ponit on varmasti yli 100t€ hinnaltaan. Ratsastajille on 3-4 ponia jolla treenaavat, myös junnuhepat jo rinnalla. Niillä hyvinkoulutetuilla perusponeilla treenataan ratoja. Ratsutajat pitää ykkösponit huippu vireessä ja nämä ponitytöt menee niillä vähemmän. Ei tällaiseen kellään Suomessa ole mahdollisuutta.

Suomen ponien kapasiteetti ei riitä tuolla tasolla enää. On ihan eri saada Virossa hyvä kv-tulos kuin tuolla. Varmasti ratsastajat sen myös itsekin tietävät, sekä valmentajat. Tuonne viedään kuitenkin ratsukoita, jotta nähdään tasoa ja jos joku perhe vaikka innostuisi panostamaan, jos on pinkka kunnossa. En tiedä onko Suomessa näin rikkaita, mutta jos on..

Yksi keino on saada ponikasvatuksen kautta kilpaponeja, mutta niitä ei hetkessä tule, eikä nekään ilmaisia ole, mutta varsoina halpoja. Poneille löytyy pieniä aikuisia ratsuttamaan ja kisaamaan niitä alkuun. Näissäkin pitää vaan löytää se laatu. Sitten nämä joku päivä siirtyisi lapsille niin ratsuttamista olisi jatkettava, ettei ne olisi pelkästään lapsilla, siksi tarvitaan useampi poni, jotta ratsastajan taito kehittyy.

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   3.8.26 13:39:38

Näillä ei taida olla edes treeniolosuhteet kunnossa, parilla ei edes kenttää kotona missä harjoitella. Tai no, toiselle taidettiin tehdä joku pieni läntti kotiin, aiemmin treenattiin savipelloilla. Kilpaile siinä sitten hienoja poneja vastaan, jotka treenaa valmentajan silmän alla useita kertoja viikossa hyvissä olosuhteissa vuoden ympäri kun nää räpiköi kurassa syksyn sateilla….

Päivämäärä:   3.8.26 13:47:30

No näinhän se on että täällä suomessa yritetään pärjätä näillä resursseilla mitä meillä täällä on ja parhaamme tehdään. Ei täällä ole aatelisten ratsastuskulttuuria ja historiaa kuten muualla, täällä on hevosilla lähinnä raivattu peltoja.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   3.8.26 14:07:40

"Ihan hirveän noloa."

Hyvä, että ymmärrät itsekin kuinka noloa tällaisten ketjujen aloittaminen on.

Lähettäjä: Evil 
Päivämäärä:   4.8.26 10:22:50

Minä todella toivon, että yksikään poniratsastaja ei tämmöisiä ketjuja näe, mutta valitettavasti varmasti saavat vähintäänkin tietoonsa mitä heistä ja heidän suorituksistaan kirjoitetaan.

Alaikäisten arvostelu tällä tavalla julkisesti on vain ja ainoastaan kiusaamiseksi tulkittavaa. Jos haluaa arvostella aikuisten valintoja ponijoukkueesta tai poneista, osoittaa tämmöiset kirjelmät valmennusjohdolle suoraan ja varmistuu, etteivät lapset näitä koskaan näe.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.