Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hyvät tallit lopettaa

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   1.8.26 17:31:32

Suora lainaus VDC:n lopettamista koskien:
"Ongelmat liittyvät asiakkaiden vaatimustasoon, tallinpidon kannattavuuteen ja koko hevosalan muutoksiin ja haasteisiin.

”Kun asiakas nykyään tulee katsomaan tallipaikkaa, hän ilmoittaa, millä ehdoilla hän tulee”, Karkkolainen kuvaa. ”On mahdoton yhtälö miellyttää niin, että kaikki olisivat tyytyväisiä.”

Myös tallin pitämisen kustannusrakenne on osoittautunut järjettömäksi kulujen vielä koko ajan noustessa. Karkkolainen toteaa, että tallipaikkamaksuja ei pysty nostamaan sellaisiksi, että yrittäjä voisi saada itselleen kohtuullista palkkaa. Samalla talliyrittäminen on hyvin sitovaa ja aikaa vievää. Toiminta myös vaatisi isoja investointeja, joita ei kuitenkaan saa taloudellisesti kannattavaksi."

Todella hyvä päätös lopettaa. Toivottavasti ylivaativat asiakkaat ymmärtävät nyt hieman rajoittaa sitä, että he vain vaativat ties mitä palvelua. Joka ei yleensä liity hevosten hoitoon... Monet tuntuvat haluavan tallinpitäjästä terapeuttia, kengitysneuvontaa, ruokintaneuvontaa, ongelmahevosten käsittelyä, satulansovitusta, sitä tätä ja tuota. Vaikka esim. itse olen taitava kaikissa edellämainituissa, se ei kuitenkaan tarkoita, että nämä asiat sisältyisivät tallivuokraan. Tallivuokraan kuuluu hevosen perushoito: ruokinnat, tarhaus, loimitus, karsinansiivous jne. Muusta voi toki neuvotella, mutta nykyään ihmiset olettavat, että jos osaat jotain, olet velvollinen auttamaan ilmaiseksi siksi, että satut osaamaan.

Parhaita ovat ne joiden kanssa olet joustanut liikaakin, tehnyt todella paljon ylimääräistä. Kiitokseksi jättävät laskut maksamatta ja saattavatpa tehdä vielä jonkun oikein veemäisen tempun lähtiessään. Turhaa ja kuluttavaa.

Esim. omalla tallillani voi aina luottaa perushoitoon. Asiat tehdään sovitusti ja hoitoon voi aina luottaa. Hevoset ovat pysyneet todella terveinä ja omistajat voivat lomailla, koska tietävät että hoito toimii. Silti tämä ei tunnu riittävän monillekaan. Siksi olenkin ottanut vain tuttuja puoliammattilaisia ja ammattilaisia talliin, heillä tuntuu vielä olevan ymmärrystä ja arvostusta näille perusasioille, hevosten hyvinvoinnille ja terveydelle + ammattimaiselle käsittelylle. Pidän mieluummin karsinan vaikka tyhjänä kuin otan siihen maanvaivan. Nämä ammattilaiset ja puoliammattilaiset ovat viihtyneet tallillani jo yli kymmenen vuotta, jatkuvasti tallia vaihtaviakaan en enää ota.

Mutta todella ymmärrettävää, että monet lopettavat tallinpidon.

Re: Hyvät tallit lopettaa

Lähettäjä: ZiZi 
Päivämäärä:   1.8.26 17:40:47

Mä uskon siihen, että Ruotsin malli tulee yleistymään Suomessa. Omistajien tulee tehdä jatkossa enemmän esimerkiksi siivota karsina, pussittaa heinät yms. Täysihoidon konsepti on tullut tiensä päähän. Hinnat tuskin laskevat, mutta enemmän tullaan tekemään itse hevosen eteen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.8.26 17:42:07

Asiat muuttuu. Pitäisi joko tarjota itsehoitoa tai läpeensä sutomatisoitua pihattoa. Ymmärrettävää et jos toimeentulo on muuten hoidettu, niin miksipä sitä enää plutaisi hevosten kanssa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.26 17:45:21

Yleensä tallinpitäjät tunkee puuttumaan satulan sopivuuteen tai kengitykseen, vaikkei todellakaan ole pyydetty. Eivät ole parhaita kaikessa ja ammatikseen kengittävä saa mielummin päättää kengityksen. Jokainen pysyköön lestissään. Tallinpitäjille helposti tulee sellanen kaikkitietävän jumalan syndrooma ja sitä valistusta jaetaan kaikille alamaisille ympärillä.

Lähettäjä: Chai 
Päivämäärä:   1.8.26 17:48:10

Lähettäjä: ZiZi
Päivämäärä: 1.8.26 17:40:47

Mä uskon siihen, että Ruotsin malli tulee yleistymään Suomessa. Omistajien tulee tehdä jatkossa enemmän esimerkiksi siivota karsina, pussittaa heinät yms. Täysihoidon konsepti on tullut tiensä päähän. Hinnat tuskin laskevat, mutta enemmän tullaan tekemään itse hevosen eteen.

Eikös tämä ole jo meilläkin ihan tosi yleistä? Esim omalla lähialueella ei ole enää yhtäkään täysihoitotallia, eikä täysihoidon kaltaista saa ostettua edes lisäpalveluna, vaikka kuinka olisi valmis siitä maksamaan :/

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   1.8.26 17:57:19

On myös vanhanaikaisia paikkoja, jossa esim hevoset saa kolmesti heinää päivässä, karkearehun laatu ei ole riittävä tai jotenkin muuten puitteet, hoito jne eivät kohtaa tarpeita. Silloin ei tallivuokran korotuskaan auta, vaikka maksukykyä olisikin.
Uskon paikkojen jakautuvan selvemmin kahtia maksukyvyn ja hevosmateriaalin mukaan. Eikä kalliit paikat todellakaan nykyään tarkoita ei-hevoslähtöistä toimintaa.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   1.8.26 18:04:27

Kyllä, ihmiset vaativat tänä pvänä hevosille hyvät oltavat ja laadukkaan hoidon. Jos sitä ei voi tarjota niin asiakkaat äänestää jaloillaan. Luulenpa että näin kävi DC:ssa...

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   1.8.26 18:09:28

Terve suuntaus! Tällaisten pitkän linjan paikkojen lopettaminen on myös muille alan yrittäjille mahdollisuus järkeistää omaa toimintaansa, eli joko hintojen tai palvelutasojen tarkistus niin että päästään edes jotenkin kannattavalle tasolle.

Ihmisten maksukyky alkaa olla tapissaan, joten vaihtoehdoksi jää leikata palveluista ja pitää hinta ennallaan.

Itse- ja puolihoito ovat oikein hyviä suuntia, joissa voidaan vaikuttaa työvoimakustannuksen tarpeeseen. Näinä aikoina kun hevosmiestaito tuntuu olevan katoava luonnonvara eikä puoletkaan hevosen omistavista ymmärrä lajista mitään, on oikein hyvä että joutuvat osaksi hevosensa päivittäistä hoitoa. Ehkä vahingossa oppivatkin hevosesta eläimenä jotain mikä jäi puuttumaan ennen oman hankintaa :)

Lähettäjä: Hop 
Päivämäärä:   1.8.26 18:13:17

, juuri näin. Heinät jaetaan DC:ssä vain kolmesti päivässä tallin puolesta ja itse et saa antaa lisää. Ilta ja aamu heinien väli 12 tuntia. Myös kuivikkeen määrästä välillä pihisteltiin niin että betoni näkyi karsinassa.

Tälläiset yksinkertaiset asiat sai viemään hevosen kyllä ihan toisaalle

Päivämäärä:   1.8.26 19:06:24

Kolmesti päivässä on todellakin vanhanaikaista eikä sillä saa kyllä paikkaa kannattavaksi. Kerran päivässä ihan maksimi, mieluummin 1-2 kertaa viikossa on enemmän nykypäivää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.8.26 21:09:42

Talli jossa kokopäivätarhaus ei ole oletus ja sitä on saatavilla rajoitetusti, ei ole hyvä talli. Vaikka kuinka olisi hienot pohjat ja pinta kiiltää.

Päivämäärä:   1.8.26 21:27:37

Olkaa valmiita maksamaan vaatimuksienne mukaisesti. Kaikki hinnat nousseet, joka alalla, eikä se ole talliyrittäjien vika. Kyllä hevosilleen saa haluta sellaista hoitoa kuin kokee tarpeelliseksi, mutta kukaan ei ala sitä ilmaiseksi kenellekään mahdollistamaan. Joko hoidat itse tai maksat summan millä asia hoituu.

Päivämäärä:   1.8.26 21:33:27

En ymmärrä miksi ihmiset eivät hoida itse hevosiaan edes puolihoidolla? Miksi pitää ostaa hevonen, jos siitä ei jakseta pitää huolta?

Päivämäärä:   1.8.26 21:37:14

Alle 10 hevosen tallilla ei voi elää ja jos niitä hevosia on 10-20 niin ei sittenkään jos osa on omia. Turha ujeltaa miten ei kannata ja miten on pidetty tallia 20 vuotta ja miten ei ole koskaan lomaa ja miten slllä ei elä.

Harrastuksilla ei ole tarkoituskaan elää. Hevosalalla on niin paljon pää pilvissä kulkevia ihmisiä, jotka ei osaa laskea kuin omia vaivojaan. Vaikka kuinka harjaat sitä omaa hevostasi, kengität ja kisaat niin ei se muutaman vieraan pitäminen silti tuota palkkaa. Kun ne paskat on mätetty tunnissa ja muut hommat paketoitu toisessa niin miten siitä voisi saada kokopäivätyön palkan. No ei voi. Sitten hötölään haukkumaan asiakkaat kun ne toivoo että hevosilla olisi vettä saatavilla.

Lähettäjä: Hoppo 
Päivämäärä:   1.8.26 21:43:09

Meillä tehtiin niin että palkattiin hevoshoitaja 15 hevoselle. Ollaan kaikki puolihoitotallilla. Tulee edullisemmaksi kuin täysihoito ja voi käskyttää ihan eri tavalla omaa työntekijää.

Päivämäärä:   1.8.26 21:44:06

"En ymmärrä miksi ihmiset eivät hoida itse hevosiaan edes puolihoidolla? Miksi pitää ostaa hevonen, jos siitä ei jakseta pitää huolta?"

Itse hoitaisin mielelläni itse omaani mutta alueella puolihoito tarkoittaa sitä että on X määrän päiviä tallilla töissä, eli hoitaa ihan kaikkia tallin hevosia ja niiden tiloja ja on yksin täysin vastuussa kaikesta niinä päivinä. Myös huonosti käyttäytyviä hevosia. Voi kun olisikin täällä sellaisia joissa puolihoito tarkoittaisi jotain oman hevosen karsinan siivousta ja heinien laittoa...

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   1.8.26 22:09:10

”En ymmärrä miksi ihmiset eivät hoida itse hevosiaan edes puolihoidolla? Miksi pitää ostaa hevonen, jos siitä ei jakseta pitää huolta?"

Olen perheeni kanssa valinnut asuinpaikkani niin tyhmästi, että tästä on jokaiselle maneesitallille (oltava myös laitumet) vähintään 30min ajomatka. Silloin kun mulla vielä oli hevonen, ei muun elämäni ohella olisi ollut yksinkertaisesti aikaa mihinkään puolihoitosysteemiin. Tuskin olen ainoa jolla on tällainen tilanne. Harmittihan se, että ehdin käydä hevosella vain ratsastamassa ja pakolliset hoitamassa.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   1.8.26 22:09:52

Itse hoitaisin mielelläni itse omaani mutta alueella puolihoito tarkoittaa sitä että on X määrän päiviä tallilla töissä, eli hoitaa ihan kaikkia tallin hevosia ja niiden tiloja ja on yksin täysin vastuussa kaikesta niinä päivinä. Myös huonosti käyttäytyviä hevosia. Voi kun olisikin täällä sellaisia joissa puolihoito tarkoittaisi jotain oman hevosen karsinan siivousta ja heinien laittoa...

--

Niin, eli tallinpitäjä pitää kuitenkin hoitaa kaiken paitsi heinien pussitus ja karsinoiden siivous, joka on vain murto-osa tallinteosa. Ja olla paikalla joka ikininen päivä joa koko päivän.. Miten se tallinpitäjä tästä hyötyy? Yleensä puolihoitoon siirrytään koska tallinpito ei ole muulla tavoin kannattavaa ja tallinpitäjä on muuala töissä..

Lähettäjä: Toffifee 
Päivämäärä:   1.8.26 22:24:34

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 1.8.26 21:33:27

En ymmärrä miksi ihmiset eivät hoida itse hevosiaan edes puolihoidolla? Miksi pitää ostaa hevonen, jos siitä ei jakseta pitää huolta?

Itselläni kyse ei ainakaan ole jaksamisesta, vaan valitsen täysihoidon siksi, että olen joka viikko 1-2 päivänä työreissulla pois paikkakunnalta ja siten joka viikko yhden päivän kokonaan pois tallilta. Täysihoidossa voin stressittä tehdä näin, kun tiedän varmasti, että hevoseni on nuokin päivät ammattilaisen luotettavassa käsissä eikä sen arki tai aikataulut muutu minun poissaoloon takia mitenkään tai sen hoidosta puutu yhtään mitään, sillä on vain vapaa-päivä treeniohjelmassaan sinä päivänä. Jos sen takia pidät minua laiskana, joka ei jaksa pitää huolta hevosestaan, niin fine. Minulla on ollut hevoset myös pihassa kotitallissa, silloin kun omistin useampia ja oli erilainen työ, joten hevosenomistajan arki on tuttua. Mutta yhden hevosen omistajana ja nykyisessä työssä täysihoidossa pitäminen on myös hevosen kannalta paras ratkaisu.

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   1.8.26 22:46:16

"Lähettäjä.

Päivämäärä1.8.26 21:33:27

En ymmärrä miksi ihmiset eivät hoida itse hevosiaan edes puolihoidolla? Miksi pitää ostaa hevonen, jos siitä ei jakseta pitää huolta?"

Toisin kuin sulla, ihmisillä on muutakin elämää kuin se talli.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   1.8.26 23:19:02

Kun menet katsomaan tallipaikkaa, mieti etukäteen mitä haluat, mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä ja mistä voit tinkiä. Jos haluat, että hevosesi saa heinää 4x pvä, valitse paikka, jossa se saa. Jos haluat kokopäivätarhauksen, valitse paikka, jossa se toteutuu.
Tallinpitäjät määrittelevät tarjoamansa palvelut ja asiakkat valitsevat itselleen sopivan paikan. So simple.

Päivämäärä:   2.8.26 00:04:54

S ei taida olla pääkaupunkiseudulta. Täällä hyviin paikkoihin jonotetaan ja voi jonottaa pitkäänkin. Siinä välissä sitten joustetaan muista kriteereistä.
VDC:n ongelmat olivat jo alusta alkaen aivan päätön sijainti. Esim RF on rakennettu paljon viisaampaan paikkaan Vihtiä niin että stadilaiset pystyy ajaan sinne. Yleensä VDC:stä on kyseiset henkilöt lähteneet kun ovat todenneet että eivät jaksa ajaa sitä tuntia tallille. Samoin kuiviketta tulee olla ja heinää. Hevosten hoito ei ole ollut ihan sitä kiiltokuvaa mitä annetaan mediassa ymmärtää, josta syystä sieltä on poistuttu. 3x päivässä heinä ei ole myöskään enää ihan nykyaikaa. Harmi että lopettavat, mutta kilpailua on tullut lisää joten markkinatalous karsii...

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   2.8.26 10:09:35

Aika monella tallinpitäjällä on ihan perusasiat hukassa ja rikkovat omia kirjallisia sopimuksiaan.

Lähettäjä: Ulla 
Päivämäärä:   2.8.26 10:40:34

Olihan paikka myynnissäkin.
Harminpaikka ainut vihdintalli jossa oli hyvä hoito ja kuva ilmapiiri.

Lähettäjä: Ups 
Päivämäärä:   2.8.26 10:40:41

^^ No tämä. Riittävästi heinää ja kuiviketta, vettä aina tarjolla. En paljon vaadi mutta nämä oli näköjään liikaa vaadittu.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   2.8.26 10:49:10

Millä laadukkaalla maneesitallilla saa jokaisen tallityöntekijän (ml. kesätuuraajan toimesta) riittävästi heinää? 4x heinäruokinta ei riitä kun määrät ovat pieniä ja iltaheinät syöty klo 22 mennessä. Huomautuksesta seuraa passiivis-aggressiivista käytöstä koska työstä ei saisi nykyään antaa asiallista ja aiheellista kritiikkiä.

Päivämäärä:   2.8.26 10:51:29

Eipä ole kehä III:n sisälläkään enää jonoja talleihin. Osassa talleja on tarkat kriteerit ja niihin mennään suhteilla. Mutta harvassa ovat hyvät tallit ja hevosille hyvät olot.

Päivämäärä:   2.8.26 11:23:25

Älkää ikinä käyttäkö sanaa "täyshoitotalli", se on harhaanjohtavaa ja voi koitua vielä ongelmaksi.
Kerron esimerkin: 10 vuotta sitten kun aloitin hevosyrittäjäurani, niin sopimuksessa käytin myös sanaa "täyshoitosopimus".
Istuttiin tallin terassilla illalla talliporukan kanssa (kuten oli monesti tapana), keitettiin kahvia ja höpöteltiin. Kun kello näytti iltatalliaikaa, niin nousin ylös ja sanoin, että: Hakeeko jokainen omansa sisälle? Johon yksi tallilainen vastasi, että: "Eikö me ollakkaan täyshoidolla täälä"? Ja omistaja meni valjashuoneeseen mukamas tavaroitaan järjesteleen. Piilotteli sielä sitten niin kauan, että hänen hevosensa tuotiin karsinaan.

Päivämäärä:   2.8.26 11:36:23

Niin osuva mutta surullinen esimerkki nimimerkiltä Hmm. Täyshoito-sana taitaa onneksi olla katoamassa ja hyvä niin!

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   2.8.26 12:22:04

Tottakai jokainen voisi vähän osallistua ja hakea sen omansa sisälle mutta on sekin ongelma jos omat työt koitetaan jatkuvasti sälyttää muille. Se tehdään mikä luvataan.

Päivämäärä:   2.8.26 12:55:58

Kyllä itsekin olisin olettanut että tallinpitäjä hoitaa hommansa.

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   2.8.26 13:20:53

Mikäänhän ei kyllä velvoita hevosen omistajia ottamaan hevosia itse sisään, jos sitä ei sopimuksessa ole mainittu. Ihan turha valituksen aihe.

Päivämäärä:   2.8.26 13:30:55

Huomaa kyllä edellisistä viesteistä, että miksi hyvätkin tallinpitäjätin väsyy...

Vaikka ollaan täysihoidolla, niin minusta joustaminen kuuluu molemmille osapuolille. Samoin työelämässä. Toki jos ette ikinä jousta missään, niin turha ihmetellä miksi muut pitävät teitä vaikeina.

Joskus voi omistaja hakea oman kopukan sisälle ja joskus voi taas vastavuoroisesti pyytää tallinpitäjältä jossain jutussa apua.

On töykeää lähteä varustehuoneeseen piiloon, jos tp kysyy hakeeko kaikki omansa sisälle mukavan illanistujaisen jälkeen.

Lähettäjä: Happy 
Päivämäärä:   2.8.26 13:55:20

Koko surkea hevosharrastus elinkeinona tulisi kieltää. Täysin osaamattomat "minä vaadin sitätätäjatota" -hevosenomistajat, joiden hierottavana käyvät pullamössö-hevoset syövät kaiken maailman masheja tuhannesta eri purkista, pilaavat vähine rahoineen koko alan. Se hevonen voisi kaikkein parhaiten syömällä pelkkää heinää. Tunnin köpöttely ratsastus päivässä ei vaadi mitään lisäruokintaa.
Sitten ihmetellään kun hevonen syö hiekkaa jossain kokopäivätarhauksessa postimerkki hiekkatarhassa yksin.
Isot tarhat laumoille ja köyhää heinää vapaasti = onnellinen, terve hevonen, jolla omistaja voi valmentautua siihen kauden päätavoitteeseensa, 60cm luokkaan 20km päässä kotoa, huoletta.

Lähettäjä: Toimitusjohtaja 
Päivämäärä:   2.8.26 14:06:53

En ihan hahmota tätä hevospuolen vinkumista ja talliyrittämistä. Sä tarjoat palvelun tietyllä sopimuksella asiakkaalle ja sitten valitat, kun joudut tekemään työn sopimuksen mukaan. Tehkää sopimukset sen mukaan, mitä pystytte tarjoamaan. Ja hinnoitelkaa palvelun ne myös oikein. Sen tallipaikan tarjoaminen on ihan yhtä lailla palvelun tarjoamista kuin mikä tahansa muukin, ei mitään kumppanuutta. Palvelun ostaja ei ole sun työntekijä jonka pitää joustaa sovitusta.

Lähettäjä: Janna 
Päivämäärä:   2.8.26 14:29:38

hei nummelassa on Rider Fix. Täyshoitotalli. Isot tilat,kenttä 2maneesia. Hyvät puitteet. Hyvä maastolenkki.käykää kattomassa:) me oltiin puolivuotta odotettiin että omapaikka valmistui.

Päivämäärä:   2.8.26 14:34:13

Niin, sitten kyllä varataan kengitys päiväsaikaan, kun itse ollaan töissä ja pidetään itsestään selvänä, että tallinpitäjä hakee hevosen sisälle ja pesee tarvittaessa jalat. Ja joo, tallinpitäjällä on tietenkin oikeus kieltäytyä tai ottaa palvelusta rahaa... mutta onko sekään nyt sitten hienoa, että joka asiasta laskua kirjoitetaan...
Täytyy sanoa, että hämmästyin ihmisten kommentteja, että sisälletuonti on tallinpitäjän homma... tottakai se on, mutta jos sää nyt olet siellä tallilla, niin kai sen verran pitää muutakin jaksaa tehdä, kuin juoda sitä kahvia. Tällä ajattelumallilla täytyisi myös laittaa laskuun lisäksi myös ne kahvikupilliset minkä hyvää hyvyyttäni tahdon tarjota!

Päivämäärä:   2.8.26 14:50:27

Hmm kyllä noille lisäpalveluille on fiksu olla hinnasto ja laskuttaa ne kerran kk.

Olen niitä vanhan liiton omistajia, joka hakee aina omansa sisään, jos vaan ehtii töiltä ja olisi valmis maksamaan extraa isommasta tarhasta ja kaverista siellä. Siivoan ja puunaan mielelläni ja hämmästelen niitä omistajia, jotka istuvat autossa odottamassa, että talli tuo hevosen sisään.

Se mitä vastasuuntaan ihmettelen, on hevosalan hassuus. Millä muulla asiakas joutuu kysymään erikseen hattu kourassa lisäpalveluista, että millä rahalla saisi ostaa? Asiakkaana joutuu myös kuulemaan valitusta, mitä missään muussa asiakassuhteessa ei joudu. Ikinä en ole valittanut maksuista ja silti joudun kuuntelemaan miten vähän tuottaa ala. Mietin jo pitäisikö maksaa enemmän kuin pyydetään joka kk? Lisäksi köyhä ja kipeä tallinpitäjä elää monin verroin paremmin kuin itse elän, vaikken vähäosainen olekaan. Meillä siis tallinpitäjä ei tee ollenkaan itse tallia. Tämä on myös ainoa bisnes, missä olen törmännyt asiakkaiden ostavan yrittäjälle lahjoja eikä toisin päin.

Päivämäärä:   2.8.26 15:27:25

” En ihan hahmota tätä hevospuolen vinkumista ja talliyrittämistä. Sä tarjoat palvelun tietyllä sopimuksella asiakkaalle ja sitten valitat, kun joudut tekemään työn sopimuksen mukaan. Tehkää sopimukset sen mukaan, mitä pystytte tarjoamaan.”

Aamen. Tämän takia en ymmärrä tuota VDC:n
”asiakas nykyään tulee katsomaan tallipaikkaa, hän ilmoittaa, millä ehdoilla hän tulee”
-valitusta. Tuohan on parasta mitä asiakasehdokas voi tehdä. Sitähän varten sitä paikkaa käydään katsomassa että katsotaan onko tarjonta ja kysyntä match yrittäjän ja asiakasehdokkaan välillä.
Jos asiakas sanoo että haluaa tallipaikalta asiaa X niin yrittäjä siinä kohtaa vastaa kuuluuko se palveluun vai ei, tai jos se on vaikka maksullinen lisäpalvelu.
Jos matchia ei synny niin sitten ei kirjoiteta sopimusta. Eikä niin että kirjoitetaan sopimus vaikka vaatimukset ovat liikaa, ja sitten ihmetellään kun asiakas haluaa niitä asioita.
Tai jopa aletaan tekemään asiakkaan eteen asioita jotka ei sopimukseen kuulu ja sitten itketään väsymystä ja sitä kun joutuu venymään. Sävelet selväksi tutustumiskäynnillä ja sopimus kattavaksi, ja siitä pidetään kiinni.

Lähettäjä: Helena M. 
Päivämäärä:   2.8.26 15:34:44

”Asiakkaana joutuu myös kuulemaan valitusta, mitä missään muussa asiakassuhteessa ei joudu. Ikinä en ole valittanut maksuista ja silti joudun kuuntelemaan miten vähän tuottaa ala. Mietin jo pitäisikö maksaa enemmän kuin pyydetään joka kk?”

Tämä. Ihan sama kokemus. Tallinpitäjä valittaa toistuvasti spontaanisti kuinka vaikeaa on kun ei saa palkkaa nostettua. Vuokria nostettu moneen kertaan ja kukaan asiakkaista ei ole koskaan sanonut mitään negatiivista kommenttia asiasta. Asiakkaina maksamme mitä pyydetään ja ymmärrämme miksi nostoja tehdään. Jos se ei ole tarpeeksi niin pyydä enemmän äläkä koko ajan valita kuinka nostosta huolimatta hinta on liian matala. Tulee juurikin tuo sama tunne, että pitääkö itsenäisesti maksaa tuplahinta vai mitä hän oikein odottaa.

Päivämäärä:   2.8.26 16:10:14

Joskus voi omistaja hakea oman kopukan sisälle ja joskus voi taas vastavuoroisesti pyytää tallinpitäjältä jossain jutussa apua.

Yleisesti ottaen kp-tarhaavia hakee omistajat ilta toisen perään ja se kaikki on pois iltatallin tekijältä.

Lähettäjä: Yrittäjä 
Päivämäärä:   2.8.26 16:31:37

Valitettavasti hinnoista nurisijoita löytyy. Yrittäjänä saa kuulla olevansa ahne ja milloin mitäkin vaikka viivan alle jää heikoimpina kuukausina alle 2k. Ohimenorahan osuus on valtava. Lisäksi yksittäisten työntekijöiden kiukuttelu kun ei joka kerta saa kaikkea haluamaansa. Onneksi iso osa asiakkaista kommunikoi ja käyttäytyy reilusti. Kiitos teille ja sympatiat muille yrittäjille.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   2.8.26 16:40:42

Olen asiakkaana tallissa jossa sekä ratsuja että ravihevosia. Olen pannut kyllä merkille ongelman kuinka laiskoja ratsujen omistajat ovat. Just ja just saavat hevosensa liikutettua, muuta ei sitten oikein tekisikään. Ratsujen liikutus on lähinnä huvittavaa, vähän narukävelyä, kentällä vähän maastakäsittelyä. Hevoset mahdottoman huonossa fyysisessä kunnossa, ikinä eivät liiku hikeen asti, mikä olisi aineenvaihdunnan kanssa hyvin tärkeää.
Ratsutätien mielestä heidän hevosillaan on aina jotain vaivaa, jumissa sieltä ja jumissa täältä. Tosiasiassa niitä vaivaa säännöllisen liikunnan puute. Meidän tallilla on aktiivitreenissä olevat ravihevoset terveempiä, kuin nämä harrasteratsut, jotka lihovat tarhassa.

Lähettäjä: Hei ! 
Päivämäärä:   2.8.26 16:58:32

Monta eläinlääkäriä sanonut ettei ravihevosilla ole ähkyjä taikka suolisto tulehduksia. Juuri sen takai että liikkuvat säännöllisesti jolloin suoli toimii . Ratsu tädit niin laiskoja liikuttajia. Luulevat että kokopäivä arhaus riittää liikunnaksi . Voisi olla vähemmän tarhassa ja liikkua hikeen ratsain

Lähettäjä: Näinhän se on 
Päivämäärä:   2.8.26 17:53:29

Myös hiekan syöntiongelmat ovat yleisempiä ratsuilla. Turhaantuvat tarhoissaan, kun liikunta on niin kovin pientä...

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   2.8.26 18:13:03

Ravureitahan ei todellakaan liikuteta joka päivä :D
On vähän eri asia liikuttaa hevonen ratsain joka ikinen päivä vs. ajaa sitä hetken aikaa pari kolme kertaa viikossa.

Voin kyllä myöntää ihan auliisti olevani "laiska". Oma hevonen siirtyi pihattoon ja hoidan aamusta iltaan muiden hevosia, säässä kuin säässä, joka päivä. Laiska minä!

Lähettäjä: Oat 
Päivämäärä:   2.8.26 18:20:27

LähettäjäHei !
Päivämäärä2.8.26 16:58:32

Monta eläinlääkäriä sanonut ettei ravihevosilla ole ähkyjä taikka suolisto tulehduksia. Juuri sen takai että liikkuvat säännöllisesti jolloin suoli toimii .

On niillä, yhtälailla kuin ratsuillakin T: hevosklinikalla töissä, niitä potilaita hoitamassa

Päivämäärä:   2.8.26 18:55:48

Sanotaan myös ettei ravureilla ole hiekkaa mutta kun on.

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   2.8.26 19:08:07

” ”Kun asiakas nykyään tulee katsomaan tallipaikkaa, hän ilmoittaa, millä ehdoilla hän tulee”, Karkkolainen kuvaa. ”On mahdoton yhtälö miellyttää niin, että kaikki olisivat tyytyväisiä.” ”

Tässä mennään jo pieleen. Vuokralainen ei sanele ehtoja, ne määrää tallinpitäjä. Kyllä siihen tallinpitäjä väsyy jos yrittää palvella jokaista ihan kaikessa mahdollisessa.
Tallilla on palvelut jotka se myy tallipaikan yhteydessä siihen hintaan. Piste. Loput palvelut voi ostaa erikseen jos sellaisia on tarjolla.
3x/pv ruokinta ei ole tätä päivää, etenkään kun yli 6h ruokintavälejä ei saisi olla. Jollei sitten heinää anneta niin reilusti että se riittää useita tunteja, ja tämä ei sitten ole kovin kustannustehokasta ostoheinällä. Ja taas ostoheinällä on pysyttävä kartalla heinänkulutuksessa, muuten kaudeksi varatut/ostetut heinät eivät riitä jos jokainen hakee heinää useita kiloja päivässä ylimääräistä.
Lasketaanpa, jos omistaja jakaa itse omin luvin hevoselleen päivässä 3kg ylimääräistä heinää (joka on vielä aika pieni määrä, ikeakassiin menee n4-5kg) tekee se 90kg/kk. Jos hevosia on tallissa 20 ja jokainen toimii näin, on heinänkulutus noussut kuukaudessa 1800kg, joka on 5 isoa pyöröpaalia heinää, n90€/kpl.
Eli ihan ymmärrettävästi omistajia kielletään jakamasta itse heinää.

Minusta paikka ei ole kaukana, riippuu tietysti mistä katsoo. Onhan tuo tietty pääkaupunkiseudun mielestä landella, mutta hevostani en mihinkään Helsingin keskustan talliin edes veisi seisomaan pieniin aitauksiin pariksi tuntia päivässä. Hevonen on luotu liikkumaan.

Ja mitä tulee ratsut vs ravurit. Ratsuja liikutellaan joka päivä, lähes samassa tahdissa. Eivät hikoile kunnolla, eivät lepää kuin maks päivän viikossa.
Ravurit hiitataan kerran kaksi viikossa kunnon vauhdeilla, hölkkälenkki tai palauttava kävely. Niillä ei vedetä samaa hölkkää päivästä toiseen, semmoisesta menee lihaksisto tukkoon, niin ratsuilla kuin ravureillakin.
Ratsujen pitäisi päästä irroittelemaan kunnolla täysiä vähintään joka toinen viikko, kaiken sen hölkkäilyn, maastokävelyn ja kokoamistreenin ohella. Monipuolinen, monipuolisesti rasittava liikunta. Ja sen ohella riittävä palautuminen.
Hevonen ei palaudu yhdessä vapaapäivässä karsinassa seisoen suurimman osan.

Lähettäjä: Jee 
Päivämäärä:   2.8.26 19:20:40

"Kyllä itsekin olisin olettanut että tallinpitäjä hoitaa hommansa."

Tuollaiset syöpäläiset pilaavat kyllä koko homman. Tallinpitäjä kelpaa viihdyttämään, katsomaan lasten perään, toimimaan terapeuttina ja vaikka hierojana, joustamaan kaikessa, mutta syöpäläinen on toisinpäin niin tarkka rajoista, ettei omaa hevostaan taluta karsinaan.
Tällainen oli meillä kerran kotitallissa. Hänen hevonen oli ainut, joka yöpyi kesällä karsinassa. Pyysin heittämään iltaheinät valmiiksi karsinaan, kun ottaa kakat. Nosti hirveän äläkän, kun ei lue sopimuksessa sellaista. Syytti kiusaamisesta ja ties mistä. Sai lähteä ensitilassa. Myöhemmin hylkäsi hevosensa yhteen talliin. Ei kiinnostanut tarpeeksi.

Lähettäjä: - - 
Päivämäärä:   2.8.26 19:25:40

Siitä vaan jokainen nyt kokeilemaan kuinka helppoa ja rahakasta hommaa on tallinpito.

Päivämäärä:   2.8.26 19:31:01

- - aika harva homma on nykyään helppoa ja mukavaa. Valitettavasti. Veikkaan, etteivät kaikki tallinpitäjätkään pitkään pärjäisi mun duunissa. Meillä valitettavan moni palaa loppuun ja iso osa lopettaa vähän ennen sitä totaalistoppia. Samoin kuin en pärjäisi tallinpitäjänä ellen jostain saisi velatonta tilaa, missä aloittaa tekeminen.

Lähettäjä: ------- 
Päivämäärä:   2.8.26 19:36:08

Treenissä olevilla ravihevosilla on kyllä huomattavasti vähemmän ähkyjä kuin ratsuilla. Yhtenä syynä tähän pidän sitä, että useammalla ravitallilla on käytännössä vapaa kuivaheinä, siitä ei pihistellä, sekä jatkuvasti sellaista vettä tarjolla niin sisällä kuin tarhoissa, jota hevoset varmasti juovat, sekä runsas lisäjuotto sekä simppelimmät väkirehut.
Vatsahaavat sen sijaan ovat samanlainen ongelma stressaavilla hevosilla kuin ratsuillakin. Myös IBD ja muut suolistotulehdukset ovat selvästi harvinaisempia, liki olemattomia ravureilla, versus ratsut.

Päivämäärä:   2.8.26 19:41:41

"Monta eläinlääkäriä sanonut ettei ravihevosilla ole ähkyjä taikka suolisto tulehduksia."

Keitä nämä "monta eläinlääkäriä" ovat jotka valehtelevat suut ja korvat täyteen?

Lähettäjä: Omalla 
Päivämäärä:   2.8.26 19:59:46

Itsekin tallinpitäjä (muun paljon tuottoisamman yritystoiminnan ohella), mutta monissa kollegoissa on kyllä erikoisia, kuten asiakkaissakin. Itse pyrin kertomaan asiat mahdollisimman karusti tallipaikkojen katsojille, vain ne perusasiat jotka tehdään.

Silti mukaan on vuosien varrella mahtunut muutama, joka on valehdellut silmät ja suut täyteen, että olisin luvannut ties mitä. Jotkut eivät tunnu tosiaan arvostavan sitä, että hevoset ovat terveitä ja hyvinvoivia, vaan kuvittelevat että he voivat valehdella ja vaatia ihan mitä vain. Onneksi näitä ei ole mikään pakko pitää asiakkaina.

Lähettäjä: Eläinlääkäri 
Päivämäärä:   2.8.26 20:15:08

Ravi_tädille tiedoksi: Mahahaavat ovat ravureilla yleisempiä kuin ratsuhevosilla.

Päivämäärä:   2.8.26 21:01:18

"Treenissä olevilla ravihevosilla on kyllä huomattavasti vähemmän ähkyjä kuin ratsuilla. Yhtenä syynä tähän pidän sitä, että useammalla ravitallilla on käytännössä vapaa kuivaheinä, siitä ei pihistellä, sekä jatkuvasti sellaista vettä tarjolla niin sisällä kuin tarhoissa, jota hevoset varmasti juovat, sekä runsas lisäjuotto sekä simppelimmät väkirehut."

Tämä ja lisäksi ovat monesti myös talvella yöt ulkona ja yleensä vähintään kaverin kanssa tai laumoissa.

Lähettäjä: viiva 
Päivämäärä:   2.8.26 21:12:52

Mun hevoset, nyt jo neljäs, ovat olleet erinomaisessa tallissa. Sopparissa on selvästi lueteltu ne asiat jotka tallivuokraan kuuluu. Jos haluaa ekstraa, siitä maksaa erikseen, ja sen saa JOS tallimestarilla on aikaa ko homma hoitaa. Ja ei ole kokopäivätarhausta, ja hevoset voivat hyvin ja ovat tyytyväisiä ja rauhallisia. heinät 5x vrk. Asiakkaat ovat tyytyväisiä, ja tähän talliin todellakin jonotetaan. Ja arvatkaa mikä on salaisuus: tallivuokra on niin korkea, ts paljon yli tonnin, että kaikki hevosenomistajat ovat hyvinkin varakkaita.
Olen huomannut että mitä persaukisempi tyyppi, sitä vaikeampi hevosenomistaja.
Jos raha ei ole ongelma, voit ostaa ne palvelut tallista, hankkia parhaat kengittäjät, viedä klinikalle heti eikä kuukauden päästä, hevosella on laadukkaat sopivat varusteet jne.

Päivämäärä:   2.8.26 21:15:09

Ei kaikilla ravitalleilla ole sama. Joissain ei ulkona vettä kuin kesällä. Joissain tarhaus pienissä tarhoissa 4h. Ihan samaa hajontaa kuin ratsutallien välilläkin. Eikä todellakaan kakkki syötä riittävästi ja vain kuivaa heinää.

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   3.8.26 01:12:56

Erittäin moneen ongelmaan hevosalalla on kyllä syynä persaukiset hevosenomistajat. Miksi on pakko pitää hevosta jos siihen ei oikeasti ole varaa???
Tuottaa vain kaikille ympärillään paljon harmia ja ongelmia.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   3.8.26 01:26:20

Ihan samaa mieltä kuin toimitusjohtaja.

Mulla on kiireinen työ ja todellakin ostan sieltä saamalla hyvällä palkalla erilaisia palveluita - kotisiivousta, puutarhanhoitoa ja hevosten täysihoitoa.

Eikä huolta kaikki HT:n vaanivat nenälle näpäyttäjät, köyhässä nuoruudessa mulla oli useita hevosia itsehoitotallilla, joten osaisin kyllä hoitaa ne alusta loppuun itse ja tehdä tallia, mutta nyt en enää ehdi. En imuroida, pestä pyykkiä enkä siivota karsinoita. Sitä varten on kodinhoitaja ja tallityöntekijät. Mielelläni käytän rahaa siihen, että muut työllistyy / voi yrittää.

Tallipaikalta odotan, että puitteet on hyvät varsinkin hevoselle, pelisäännöt selvät ja hinnoittelu mietitty niin, että homma kannattaa. Mun hevosenpito ei ole satasista kiinni, voin maksaa mulle ja hevosille toimivasta paikasta just sen mitä pyydetään. Mutta mun homma ei todellakaan ole mun miettiä tallinpitäjän yritystoiminnan kannattavuutta, joten oletan, että hän on osannut hinnoitella kaiken oikein.

On myös erittäin paljon talleja, jonne en veisi hevosta halvallakaan. VDC on valitettavasti yksi niistä, sijainnista johtuen. Sitä ei valitettavasti pysty korjaamaan hienot puitteet tai houkuttelevan valmeennus. Talli vaan on liian kaukana käydä kiireisen työn ja lapsiperheen ohella päivittäin Helsingistä. Tiedän tuttuja, jotka on kokeillut sitä ja tulleet melko pian samaan lopputulokseen ja siirtäneet hevosen takaisin lähemmäs kotia. Kävin siellä itse välillä ratsastamassa yhtä tutun hevosta ja tuli ihan selväksi, että omiani en sinne veisi matkan takia.

Lähettäjä: Pumpuli 
Päivämäärä:   3.8.26 06:40:49

Tuo on kylä vale, ettei ravureilla muka olisi ähkyjä tai suolistotulehduksia! Koska voin sanoa myös eläinlääkäriä työkseni avustavana (ja muutenkin myös ravihommissä vähän pyörivänä), että voi kuule kyllä ravureilla niitä on! Ravuri yleisesti ei siinä poikkea ratsuista. Ja myös mainittuja mahahaavoja ravureilla varsinkin on reippaasti.

Päivämäärä:   3.8.26 08:14:54

Asun Helsingissä ja tallimatkani on 1h15min autolla. Joskus meen junalla ja bussilla. Tämä sen takia, koska löysin täydellisen ja luotettavan tallin, jossa hevoseni saa ulkoilla laumassa 10-12 tuntia päivässä ja sen lisäksi puitteet ovat kunnossa hyvin hoidetuilla pohjilla maneesilla, kentällä, turvallisilla maastoilla ja hyväpohjasilla nurmi-, metsä- ja hiekkatarhoilla. Tällaista en Helsingistä löytänyt. Viihdyn erinomaisesti ja viihtynyt jo 8 vuotta. Perheellinen ja työssäkäyvä. Lisäksi hevoseni ulkoilee niin paljon, ettei tarvitse joka päivä käydä.. 4-5x viikossa on oikein passeli määrä

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   3.8.26 08:54:08

Pk-seudun liikenneruuhkat ovat pahentuneet 20 vuodessa, eli se aika mikä meni vaikka VDC:hen ajamiseen tallin aloittaessa, ei nykyään enää riitä. Ja kuten yllä mainittiin, niin kaupunkitallin (Rusa, Dumi) ja VDC:n välille mahtuu nykyään hyviä vaihtoehtoja.

Lähettäjä: Asiakas 
Päivämäärä:   3.8.26 09:02:59

Monet asiakkaat eivät yksinkertaisesti ole halukkaita tai kykeneviä maksamaan hintaa, joka olisi kohtuullinen korvaus heidän edellyttämistään puitteista ja palveluista.

Köyhä tai pihikin voi pitää hevosta hyvin, kun ei oleta pennosillaan pääsevänsä harrastamaan upeisiin puitteisiin ja saavansa hevoselleen valtavaa salaojitettua tarhaa sekä heinäruokintaa neljän tunnin välein. Jos ei ole varaa luksusautoon, -asuntoon tai -ravintolaan, voi tyytyä vaatimattomampaan. Sama tallipaikan kanssa.

Lisäksi tallinpitäjiä tuntuu kuormittavan se, että jotkut asiakkaat ovat kohtuuttomia, joustamattomia tai suorastaan pakkomielteisiä/typeriä omien vaatimustensa kanssa. Kun esimerkiksi Uudellamaalla drooniuhkan vuoksi aamulla oli ulkonaliikkumiskielto, meinasi meillä tulla draamaa siitä, pääsevätkö hevoset heti aamulla ulos. Siis ei siitä, että saapuuko työntekijä niitä ajoissa ruokkimaan (saapui) vaan siitä, että pääsevätkö ne tavalliseen aikaan ulos. (Pääsivät ulos sen jälkeen, kun ei tallin yläpuolella ollut pahemmin ylimääräistä lentoliikennettä.) Talvella pöhköimmät jaksavat kantaa huolta - ja myös huolensa ilmaista - jos päivittäinen tarhausaika lyhenee sen vuoksi, että loimittaminen kestää tai kun hevoset uudenvuodenaattona otetaan aikaisemmin sisään.

Lähettäjä: u 
Päivämäärä:   3.8.26 10:01:37

Mä olen ollut samalla tallilla pitkään. Se oli ensin täyshoitotalli, paitsi että tarha piti siivota itse. Useita vuosia sitten se muuttui puolihoitotalliksi, tallin puolesta viedään ulos ja sisään ja annetaan omistajan pussittamat heinät ja väkkärit, kaiken muun tekee omistaja.

Täytyy sanoa, että se paransi asiakasvalikoimaa huomattavasti. Kaikki palvelua vaativat asiakkaat lähtivät ja tilalle tuli niitä jotka ovat valmiita tekemään myös itse. Kukaan ei enää ruikuta heinistä tai kuivikkeista koska asiakas maksaa syöttämänsä kilomäärän mukaan ja kuivikkeet ostetaan itse. Asiakkaat tuuraavat toisiaan jos joku lähtee lomamatkalle tai joutuu muuten olemaan poissa. Ihan erilaista yhteisöllisyyttä on syntynyt kun jokainen tiedostaa, että tarvitsee muiden apua aina välillä ja siksi auttaa myös itse.

Päivämäärä:   3.8.26 12:36:58

Yep, samaa mieltä kuin u. Täällä myös hyviä kokemuksia puolihoidosta. Itse hoidan karsinan ja pussitan heinät, talli tarhaa ja ruokkii. Ei valittamista ja apuja saa aina tarvittaessa tallikavereilta tai ystäviltä.

Lähettäjä: Hups 
Päivämäärä:   3.8.26 12:48:03

Eihän palvelun vaatiminen ole ongelma.

Ongelma syntyy silloin, jos asiakas ei ymmärrä, mitä on tullut ostaneeksi.

Ja tästähän on yleensä kyse, ei siitä, että talli olisi huono tai tallinpitäjä laiska tai rahanahne. Kysehän on ihan päinvastaisesta. Näissä tapauksissa hevosen omistaja on huono hevosenomistaja, laiska ja rahanahne.

Kannattaa lukea, minkälaiseen sopimukseen on nimensä laittanut ja alkaa vaatimaan vasta sen jälkeen. Vaatimuksia ei ole syytä perustaa johonkin kuvitelmaan siitä, mitä kuukausittaisen tallipaikkamaksuun kuuluu omasta mielestä sisältää.

Lukekaa myös tallin säännöt ja päiväohjelma sekä muut mahdolliset ohjeistukset.

Kun näitä oman elämänsä prinsessoja on yhä enenevässä määrin vaatimassa asiakaspalvelun nimissä palvelua, josta eivät maksa, on tallinpitäjäjien syytä tarkistaa sopimuksensa ja muuttaa niitä siten, ettei tyhminkään prinsessa voi niitä ymmärtää väärin. Lienee vaikea tehtävä, mutta kannattaa edes yrittää.

Lähettäjä: Toinen toimari 
Päivämäärä:   3.8.26 13:03:28

Ois kyllä mahtava systeemi myydä palvelu asiakkaalle ja sit sanoa, että hei tee sä ite tää homma mikä meidän diilissä on, ja kun asiakas ei tee, valittaa siitä ympäriinsä. Ja sais vielä komppaajia, että onpas paska asiakas kun se ei tee näitä juttuja mitkä kuuluu mun firman tehtäväksi ja mistä asiakas maksaa.

Vain hevospiireissä.

Päivämäärä:   3.8.26 14:27:08

Ai että olen tyytyväinen itsehoidossa! Ei löydy yhtään karenia eikä hienostelijaa eikä minäminää.

Lähettäjä: Onni on oma talli 
Päivämäärä:   3.8.26 16:47:53

Näitä kun lukee, niin voin taas kerran huokaista, että onneksi on hevoset omassa tallissa. Saa tehdä just niinkuin haluaa ja on puitteet just hyvät kuin on itselleen tehnyt ja pysyvät just siinä kunnossa kun haluaa ne pitää. Apua ja lomitusta saa maksamalla.

Lähettäjä: kgn 
Päivämäärä:   3.8.26 17:38:27

Isoin ongelma on se, että ihmiset vaativat kuun taivaalta, mutta eivät ole valmiita maksamaan mistään. Sama ridakouluissa, vaaditaan että hepat liikkuu max tunnin päivässä, että ne ovat vähintään Vaativan tasolla koulutettuja, että niillä on priima varusteet, että ne tarhaa laumoissa jne - ja en kyllä maksa ikinä
yli 30e tunnista!!

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   3.8.26 18:50:04

Maailman saa näyttämään tosi mustalta, kun ottaa esimerkiksi hankalimman tuntemansa ihmisen, paisuttelee hänen tekemisiään reilusti ja yleistää näin saadun ihmisen niin, että väittää ihan kaikkien olevan just tällaisia.

Onneksi oma hevostodellisuus on ihan erilainen: harrastan vaan kivojen, maksukykyisten ja -haluisten, hevosista hyvin huolehtivien, järkevien ja hauskojen ihmisten kanssa hyvin hoidetulla tallilla ja on ollut tosi kivaa jo 6,5 vuotta.

Niille, joiden ympärillä tuntuu olevan vain kusipäitä - tehkää ihmeessä muutoksia elämäänne, jotta ei tarvitse olla noin negatiivinen ja ahdistunut. Jos hevoset on vain harrastus, postimerkkeily, kännykän räpläys jne on halpoja harrastuksia, joita voi rauhassa harrastaa yksin kotona ilman muita ihmisiä ja eläimiä.

Jos tallinpito on ammatti - no, se kannattaa vain harvoille ja valituille huippuammattilaisille, jos heillekään. Miettikää siis joko sen oheen tai tilalle ihan muita tulonlähteitä. Kuten täällä on jo viisaasti todettu, on naiivi mutta valitettavan yleinen fantasia kuvitella, että tekemällä tallinpidosta ammatin voi elää helposti ja mukavasti ja hyvin ja jatkaa kallista hevosharrastusta.

Päivämäärä:   3.8.26 19:05:27

Tallia (tai mitä tahansa asiakaspalveluyritystä) pitäville olisi suotavaa omata, tai kehittää, viestintätaidot.

Selkeästi, täsmällisesti, ystävällisesti kertomalla asiat eivät eskaloidu. Vaikka tuo droonitapaus: ”drooniuhkasta huolimatta aamutalli päästiin aloittamaan normaaliin aikaan klo 6:30. Hevosten tarhaus alkaa heti, kun se on viranomaistietojen perusteella turvallista”

Lähettäjä: Asiakas 
Päivämäärä:   3.8.26 21:01:56

Droonitapauksrssa viestintä nimen omaan ei auttanut, koska hevosen on päästävä aamulla tarhaan riippumatta siitä, mitä viranomaiset sanovat tai siitä, onko turvallista tai ylipäätään mitään järkeä viedä niitä ulos hävittäjien ylilentoja odotellessa.

Päivämäärä:   4.8.26 04:54:21

xx:llä erittäin hyvä pointti, kannattaa lukea viesti ajatuksella.

Meidänkin tallilla valtaosa on tosi fiksuja tyyppejä. Joskus joku tosi omituinen hetkeksi eksyy, mutta eivät pitkään yleensä viihdy. Ei niistä kannata provosoitua vaan voi todeta, että paikka ei ole heitä varten valitettavasti.

Lähettäjä: TallinpitäjäX 
Päivämäärä:   4.8.26 08:33:42

Lähettäjäxx
Päivämäärä3.8.26 18:50:04

Maailman saa näyttämään tosi mustalta, kun ottaa esimerkiksi hankalimman tuntemansa ihmisen, paisuttelee hänen tekemisiään reilusti ja yleistää näin saadun ihmisen niin, että väittää ihan kaikkien olevan just tällaisia.

Onneksi oma hevostodellisuus on ihan erilainen: harrastan vaan kivojen, maksukykyisten ja -haluisten, hevosista hyvin huolehtivien, järkevien ja hauskojen ihmisten kanssa hyvin hoidetulla tallilla ja on ollut tosi kivaa jo 6,5 vuotta.

Niille, joiden ympärillä tuntuu olevan vain kusipäitä - tehkää ihmeessä muutoksia elämäänne, jotta ei tarvitse olla noin negatiivinen ja ahdistunut. Jos hevoset on vain harrastus, postimerkkeily, kännykän räpläys jne on halpoja harrastuksia, joita voi rauhassa harrastaa yksin kotona ilman muita ihmisiä ja eläimiä.

Jos tallinpito on ammatti - no, se kannattaa vain harvoille ja valituille huippuammattilaisille, jos heillekään. Miettikää siis joko sen oheen tai tilalle ihan muita tulonlähteitä. Kuten täällä on jo viisaasti todettu, on naiivi mutta valitettavan yleinen fantasia kuvitella, että tekemällä tallinpidosta ammatin voi elää helposti ja mukavasti ja hyvin ja jatkaa kallista hevosharrastusta.

Tämä! Hyvin sanoitettu, samat ajatukset itselläkin (sanottuna näin onnellisena tallinpitäjänä)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.