Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pieni kotitalli vs. isompi talli

Lähettäjä: Kt 
Päivämäärä:   31.7.26 23:45:04

Harkitsen muuttoa pieneltä kotitallilta isommalle tallille. Hevoselleni nykyinen paikka on puitteiltaan pääosin hyvä, mutta itse koen tp:n ailahtelevuuden kuormittavana. Myös harrastusseura voisi toisinaan olla kiva juttu. Sijainti on syrjäinen ja paikalle on vaikeaa saada yhden hevosen vuoksi ammattilaisia.

Kiinnostaisi vaihtaa isommalle tallille joka ei toimi kenenkään omassa pihassa, vuokralaisia kohdeltaisiin tasapuolisesti ja talli olisi ammattilaisen pyörittämä. Hevoseni on asunut aina melko pienillä talleilla ja uudessa paikassa viihtyminen tietysti mietityttää.

Onko kokemuksia pienemmästä tallista isompaan muuttamisesta, miten on sopeuduttu? Oman hevosen kanssa harrastaminen on niin kallista että toivoisin löytäväni meille molemmille viihtyisän paikan, tässä nykyisessä kyllä hevonen voi hyvin (mikä on tietysti tärkeintä) mutta minä en.

Re: Pieni kotitalli vs. isompi talli

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   1.8.26 11:42:11

Mulla se meni onneksi vähän vahingossa, kun nykyinen talli oli paljon pienempi kun sinne muutettiin. Mutta oli se silti hiukan hyppäys. Meidän kohdalla homma parani huomattavasti.

Mun kokemuksella kotitallit on eläneet kädestä suuhun, ei mitään suunnitelmaa kehittämisestä tai miten rahaa käytetään. Tallinomistaja aina väsynyt, kun tekee yksin hommia. Osa on muuttunut tosi kiukkuisiksi asiakkaita kohtaan (vaikka itse yritän olla mahdollisimman paljon pois tieltä ja auttaa jos osaan/pystyn) ja osa taas tekee niin paljon ja hyvin kuin pystyy ja ovat ystävällisiä, mutta näkee ja monesta asiasta huomaa että jaksamisen rajalla mennään.

Osalla pikkutallien omistajista ammattitaitoa on tosi vähän. Talli on perustettu kun oma heppa ollut pari vuotta ja haluttu omaan pihaan. Se alkoi hiukan kyllästyttää. Itse toivoisin, että tallinpitäjällä olisi edes jonkinmoinen ammattitaito taustalla. Monella vaan ei ole. Aletaan pyörittämään tallia aivan liian vähäisellä osaamisella mun mielestä. Eikä osata oikeasti tehdä laskelmia, mitä se tallinpito maksaa.

Vaihdettiin sitten isommalle tallille. Tallilla toimii myös ratsastuskoulu. Silti tämä on mun kohdalla ehdottomasti paras paikka 20 vuoteen! Tallilla on henkilökunta paikalla 7-21. Eli aina käytännössä joku. Työntekijät on joko koulutettuja ammattilaisia tai hyvin pitkän linjan hevosihmisiä (ja myös todella mukavia! Ja selkeästi viihtyvät keskenään). Tallin puitteet on vanhat, mutta talli on siisti. Ratsastusalueet on hoidettu: kenttä ja maneesi lanataan päivittäin ja pääsenkin yleensä ratsastamaan suoraan lanan jäljiltä. Tallinomistajalla on selkeä suunnitelma miten toimintaa kehitetään hiljalleen. Hän on aina iloinen ja luottaa työntekijöihinsä. Tallille on helppo saada ell ja kengittäjä. Tallinomistaja puuttuu epäasialliseen käytökseen asiallisesti, mutta jämäkästi. Hän myös osaa pyytää apua nätisti, kun sitä tarvitsee. Vastaavasti tallilla saa lähes aina apua kun itse pyytää.

Saatta kuulostaa enemmän pinnallisille asioille, mutta näiden varaan minusta rakentuu koko tallin toiminta. Selkeyttä, ystävällisyyttä, ammattimaista toimintaa ja on osattu vielä laskea kulut ja tulot eikä vaan toivota parasta.

Lähettäjä: Kt 
Päivämäärä:   1.8.26 14:00:05

Kiitos näkökulmasta! Minustakin nuo kuulostavat ihmisen näkökulmasta ihan olennaisille asioille, etenkin tuollainen suunnitelmallisuus toiminnassa olisi tärkeää minullekin. Ei myöskään haittaisi yhtään maksaa tallipaikasta enemmän, jos olisi varmuus että se on sopiva minulle ja hevoselleni. Hankala aina yhden tutustumiskäynnin jälkeen tietää, miten homma oikeasti toimii ja turhaan en haluaisi hevosta muuttaa.

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   1.8.26 20:32:51

Meillä ollut aina se pieni kotitalli. Ollaan kuitenkin joskus aina viikon reissuilla isommilla talleilla. Ei tottunut hevonen ole kiinnostunut ympäristöasioista kunhan muuten hoito toimii kuin kotona.
Hassu että et saa valmentajaa kotiin kun minä olen kyllä aina saanut. Silti ollaan käyty välillä aina viikon treeneissä valmentajan luona. Tällä hetkellä ei mahdollista tehdä niin kun ei ole kotiin jäävälle ystävää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.