|
Lähettäjä: kdxu
Päivämäärä: 2.8.26 04:23:47
"Lähettäjä: M
Päivämäärä: 31.7.26 22:31:25
HEH
Oikeasti, jos tuo tuntuu kalliilta niin kannattaa ostaa oma. Yllättäen ratsastaminen ja kilpaileminen 40€/kerta onkin halpaa, kun maksat saikuttavan hevosen tallivuokraa 800€ kuussa ja muut kulut siihen päälle."
^ Tämä.
Kun maksaa sen ~40 e/pv (tai ylikin, jos alkaa kaikkia mahdollisia kuluja esim. kisaamisesta laskemaan...) riippumatta siitä, näkeekö kyseisenä päivänä edes koko hevosta, niin muutaman kympin vuokrauskerta on oikeasti HALPA. Kun hankkii laadukkaat varusteet, niin silloin hevosen satulakin voi olla 4-6 tonnia ja kun satuloita on kaksi, niin meneehän siihenkin rahaa. Mutta laatuvarusteita ei tarvitse olla uusimassa koko aikaa, samat kamat menee vuodesta toiseen ja satuloitakaan ei tarvitse joka vuosi vaihtaa.
Sitten kun kasvatat oman varsan, niin tamma on vuoden telakalla, kun liian aikaisin ei halua vieroittaa. Ilmaistahan ei kasvattaminenkaan ole ja varsa vaatii myös hommaa, jotta siitä tulee helppo ja kaikkeen tottunut.
Kun tarvitsee ehkä oman kuljetuskaluston, niin auto ei voi olla mikään Micra ja traikku, jota ei heti ekana tarvitse rempata kaikin mahdollisin osin katosta lattiaan, maksaa vähän enemmän kuin pari tonnia.
Hevosen omistaja maksaa hevosestaan joka päivä, vaikka se olisi saikulla. Mutta elämä on valintoja. Halusin hevoselle hyvät puitteet ja itselleni hyvän sijainnin, niin sitten on maksettava hevosenpidosta aika runsaasti. En minä voisi nauttia harrastuksesta, jos puitteet olisi hevoselle ja minulle huonot. Mitä järkeä siinä olisi? Talvellakin säät voi olla aivan mitä sattuu, joten naapuritallin upea ja iso maneesi on ihana. Omalla tallilla on kenttä ja mahtavista maastoista ei vuodenajan ja sään vuoksi voi aina nauttia, vaan jo se 5 minuutin ratsastus naapuripihallekin saa muistelemaan, että miten katava vakuutus minulla olikaan. Kengittäjällekin maksaa mielellään, koska jalaton hevonen on kuollut hevonen.
Sitten vuokraajat nyyhkivät, kun hevosen vuokra maksa yli 15 e/kerta vaikka he niin vievät hevosta eteenpäin sillä persettämisellään, kantapääkaivamisella ja ohjista runkkaamalla. Eivät he osaa edes istua oikein, saati myödätä liikkeisiin niin, että käsijarru ei olisi päällä.
Jos vuokraajasta olisi hyötyä ja hän oikeasti veisi hevosta eteenpäin, niin sitten tietenkään minä en velottaisi mitään. Mutta tähän mennessä ei ole vielä ollut ainuttakaan vuokraajaa, "liikuttajaa" tai muutakaan, jonka edes suostuisin päästämään hevoseni selkään yli 15 minuutiksi ja alle satasella...
|