Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hieno suokki - pitää vai myydä?

Lähettäjä: 010 
Päivämäärä:   31.7.26 11:34:34

Ostin reilut vuosi sitten kivan, nuoren tätipuksuttimen aihion, vähän projektimielessä, oli ostaessa aika kamalassa kunnossa. Nyt kun kaikki perusasiat on saatu kuntoon niin on pitänyt todeta että se onkin aika hieno. Kaikki käy, ja hevosella on hienot 3 askellajia. Erityisesti käynti ja laukka on mageet. Voi siis oikeasti tehdä kaikkea, liikkuu kivasti omalla moottorilla, on herkkä ja ammattilaistenkin mielestä hyvin ratsastettu vaikka ihan itse onkin tehty. Hieman sellaista "kilpahevosen luonnetta", ennemmin kuuma kuin rauhallinen, mutta mahdolliset reaktiot on kuitenkin pieniä. Tätiä ei tän kanssa pelota.

Noniin, koulusta on hyviä tuloksia heC-heB, käytännössä tulee aina kotiin ruusukkeen kanssa ja valmentajan mielestä potentiaalia on just niin pitkälle kuin haluaa/ratsastaja pystyy.

Mutta kun tämän lisäksi tamma hyppää kaiken mitä eteen laittaa kyselemättä vaikka sitä puolta ratsastaja eli minä ei hallitse sitten yhtään. Kai ihan hyvällä tekniikallakin.

Lisäksi voi ajaa, uittaa, hiihtoratsastaa, tehdä tosiaankin ihan mitä vain. Myös lapset voi ratsastaa, niillä on hyvin rauhallinen ja tasainen ja kuvailisin että opettaa ratsastamaan, että tekee jotain sitä pitää pyytää jämäkästi ja mielellään oikein. Ei itse ehdottele, toisin kuin paremmilla ratsastajilla mielellään tekee.

Hevonen ei tietysti itse ajattele menevänsä hukkaan, mutta meneekö tämä tätikouluratsastajalla hukkaan kun tuntuu että hevosen sisällä on joku kenttähevosen sielu? Ratsuttaja kävi kokeilemassa maastoesteitä, hyppäsi kaiken. Ei kuitenkaan muita tuloksia kuin koulu.

Ei ravitaustaa, ei käyttöön vaikuttavia vikoja, hyvä rakenne ja kaviot, terveyttä tutkittu ja hoidettukin kuitenkin jo melko laajasti. Ei ongelmallinen missään, mutta hieman persoonallinen kuitenkin käsitellä. Mikä voisi olla hintalappu jos päädyn myymään? Ei koitettu siementää, ei pitäisi olla estettä käyttää jalostukseen, erisukuinen.

Re: Hieno suokki - pitää vai myydä?

Lähettäjä: Melli 
Päivämäärä:   31.7.26 11:39:07

Ai että, minä sinuna pitäisin ehdottomasti hevosen itselläni ja nauttisin kätteni hyvästä työstä ja laadukkaasta harrastamisesta! Tuohan on aivan unelmatilanne.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   31.7.26 11:52:19

Jos olisin sinä, pitäisin ehdottomasti itse ja nautiskelisin upeasta hevosesta. Jos joskus haluat hevoselle kenttätuloksia, kyllä siihen varmasti ratsastaja löytyy.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   31.7.26 11:57:21

En helkkarissa myisi eikä mene hukkaan! Jos teillä on kivaa yhdessä niin kaikki on niin kuin pitääkin.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.26 12:11:09

En myisi. Jos tuntuu että menee hukkaan niin liisaa jollekkin esteille/kenttään.
Hyvästä hevosesta ei pidä luopua vaan sen takia että tuntuu sen menevän itsellä hukkaan. Se voi mennä "hukkaan" seuraavallakin.

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   31.7.26 12:52:06

Pitäisin itsellä, jos kaikki sujuu niin todennäköisesti hevosellakin on sinulla todella hyvä elämä. Ei hevonen kaipaa kenttäkilpailuja tai esillä olemista.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   31.7.26 12:53:23

Samaa mieltä edellisten kanssa. Jos sulla on noin kiva hevonen omaan harrasteluun, niin miksi ihmeessä luopuisit siitä? Voin melkein vannoa, että tulet myöhemmin katumaan, jos myyt. Jos haluat hevosen myös este-, tai kenttäradoille, niin varmasti löytyy sopiva ratsastaja siihen hommaan mukaan kuvioihin.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   31.7.26 13:51:34

Jos haluat rahat pois ja uuden projektin, myisin. Muuten pitäisin itselläni ainakin vähän aikaa. Saahan sen sitten myytyä, jos kaipaa harrastukselta muuta myöhemmin.

Lähettäjä: Piupau 
Päivämäärä:   31.7.26 14:10:27

No todellakin pidät itse ja mahdollisesti käytät jalostukseen jossain kohtaa tai liisaat kasvattajalle jos itselle tulee ns. välivuoden toive. Hyvälle hevoselle löytää kyllä ratsastajan joka vaikkapa harrastemielessä haluaa käydä valmentautumassa esteillä ja kentässä. Kisatakin jos siltä näyttää.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   31.7.26 14:23:01

Hevonen ei kaipaa kisaamista. Älä myy. Ei kannata rahankaan takia koska harvoin kukaan nykyään kunnolla maksaa mistään. Itselläni oli lähes 20 vuotta enimmäkseen itse koulutettu, ihan todella hyvä suokki jolla täydellinen luonne, ja kun se piti lopettaa, lopetin koko harrastuksen. Kun on ollut kerran se joka tavalla hyvä hevonen, muut ei enää tunnu miltään.

Päivämäärä:   31.7.26 14:39:50

Oikeasti erisukuinen vai ravi-ihmisten erisukuinen (= ei Suikkua tai Vieskeriä kahdessa ensimmäisessä polvessa).

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.7.26 14:54:15

Miksi ihmeessä myisit, jos kerran sopii hyvin omaan käyttöösi? Itsellänikin on hieno suokki, ratsusukuinen nuori, hyvärakenteinen ja ryhdikäs, näyttävä ja kaunis (eikä vain omasta mielestäni), hienot isot liikkeet, kympin luonne. Pidemmälle koulutettuna olisi varmasti huomattavasti keskivertoa laadukkaampi koulu- tai valjakkosuokki. Monesti on kyselty, että mikset vie laatuarvosteluun ja mikset tee sitä ja tätä. Nyt onneksi on jo yli-ikäinen laatuarvosteluun, niin ne kyselyt ovat loppuneet, mutta nyt sitten pitäisi muka treenata tavoitteellisesti ja kisata ja sitä ja tätä. Mutta arvaa mitä? Olen tämän hankkinut ihan itseäni varten hyvän mielen tätihevoseksi eikä ole pienintäkään aikomusta raahata ikinä minnekään kisoihin tai muuten näytille, ei itse asiassa olla vielä koskaan poistuttu omalta tallilta muualle kuin maastoon. Harrastelen omalla tavallani omia tätijuttujani, maastoillaan, kärrytellään, ohjasajetaan, käydään metsäretkillä syömässä marjoja, talvella pulkkaillaan, mitä milloinkin huvittaa tehdä. Eipä tunnu hevonen sitä harmittelevan, että kun nyt menee ihan hukkaan tällaisena tädin silmäteränä ja lähinnä lemmikkihevosena.

Päivämäärä:   31.7.26 15:00:27

Oikeasti erisukuinen, 4 polvessa liki 50/50 ratsuja ja ravureita, ei oikein lainkaan matadoreja mutta kuitenkin joitain ihan tunnettuja männävuosien ratsuja.

Lähettäjä: Sh 
Päivämäärä:   31.7.26 15:11:26

Tuskin hevosen mielestä sen kyvyt menee hukkaan eli jos on mielestäsi superkiva, niin pidä itse.

Lähettäjä: 2 
Päivämäärä:   31.7.26 15:26:20

Jos se pääsee sun kanssa tekemään monipuolisesti, eli myös hyppäämään ja maastoon, niin älä myy. Ellei sitten ole rahalle tarvetta, sitten vaan loppukauden kenttäkisoihin ja re-tuloksia myös.

Päivämäärä:   31.7.26 16:07:34

Joo, pääsee maastoon ja pääsee hyppäämäänkin. Kuten sanottu tän kanssa ei tätiä pelota, on vaan niin rehti tyyppi vaikka vähän luonnetta onkin. Isoja en koe tarpeelliseksi hypätä koska omat taidot on siinä niin vajaat, mutta olen kyllä vakavasti harkinnut myös siinä valmentautumista ja tarvittaessa kyllä yksi nuori pätevä paikallinen esteratsastaja on ollut innokas kokeilemaan enemmänkin.

Eikä myöskään ole rahalle tarvetta - se vain eniten mietityttää kun oma mielenkiinto on ehdottomasti eniten niissä "projekteissa". Mutta on tässä toki vielä tekemistäkin, ei ole missään nimessä mitenkään päin valmis.

Päivämäärä:   31.7.26 17:03:40

Minä en nää syytä myydä hyvää ja mukavaa hevosta pois, että voi itse harrastaa huonommilla tai ikävämmillä. :D Toki jos itse haluaa harrastaa nimenomaan projektien kouluttamista, ja vanha on jo "valmis ja tylsä", niin ehkä silloin. Tosin siitä valmiista tammasta saa suht pienellä vaivalla lisää projekteja, kun astuttaa...

Lähipiirissä on turvallisia tätiratsuja myyty viime aikoina n. 5-6 tonnilla. Niillä vähemmän tehty kuin tuolla sinun (ei kisattu, ratsastettu askellajit, ristikoita + maastoilu), mutta luonne ihan 10+ ja voi tehdä mitä vaan. Vähän enemmän varmaan saa helppo B-tasoisesta. Helppo A-tasoinen, paljon kisannut ja myös yltiöturvallinen, pienten lastenkin ratsastama myytiin 10 000e.

Päivämäärä:   31.7.26 18:32:02

Tee varsa sillä tammalla, odottele että se varsa on sen ikäinen, että siinä on projektia ja mieti sitten, haluatko vielä pitää tamman.

Lähettäjä: Nauti! 
Päivämäärä:   31.7.26 18:52:14

LähettäjäMelli
Päivämäärä31.7.26 11:39:07

Ai että, minä sinuna pitäisin ehdottomasti hevosen itselläni ja nauttisin kätteni hyvästä työstä ja laadukkaasta harrastamisesta! Tuohan on aivan unelmatilanne.

No just näin!

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   31.7.26 19:13:26

Jos ja kun toimii itsellä, pidä ja nauti hyvästä hevosesta. Ei hevonen tiedä millä tasolla se suorittaa. Isojen kisojen ratsuna voi mennä muutaman kauden jälkeen rikki ja jäädä sitten jonnekin tekemään varsoja, onhan sekin hevosen elämää.

Jos siinä ei ole rahaa kiinni, mikä pitää saada pois, niin älä edes harkitse myymistä. Jos haluat katsoa mihin hevosen rahkeet riittävät, voit antaa jonkun muun kisata sillä hetken aikaa. Kulje itse mukana kisoissa hoitajana, niin pystyt kuitenkin olemaan hevosesi kanssa.

Kävisin eri valmentajien tunneilla itse hakemassa oppia ja kommentteja. Siinähän sitten voitte kokeilla eri lajeja myös.

Lähettäjä: XxX 
Päivämäärä:   31.7.26 21:36:54

Jos saat sille esim ammattilaisen alla hyvät tulokset, on se hevonen suht arvokas silloin myydessä.

Eli jos meinaat myydä niin tuloksia alle ja hinta ylös.
Tai pidä itse ja nauti hevosestasi.
Miten haluat :)

Lähettäjä: oho 
Päivämäärä:   31.7.26 22:40:26

riippuu ihan siitä kuinka suuri prosentti tuosta kerronnasta on omaa kuvitelmaa ja kuinka paljon todellisuutta! laitatko nimen niin voidaan arvioida realistisesti?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   31.7.26 23:07:49

Eikä myyminenkään ole helppoa, renkaanpotkijoita ja tinkijöitä riittää, mutta ostajia ei.

Päivämäärä:   31.7.26 23:57:44

En kuitenkaan viitsi kertoa nimeä mutta on tästä tullut jo useampi ostohalukkuuden ilmaus. En ole ikinä vielä varsaa itse tehnyt joten se kyllä on ihan kiinnostava mahdollinen projekti tämän kanssa, mutta tarvittais perheeseen ennemmin joku iso hevonen toiseksi eikä toista suomenhevosta. Toisaalta.... Varsan tekoon, sitten voi miettiä pitääkö varsan vai tamman ja miettiä sitä vääränrotuista hevosta kaveriksi. Tämä kausi nyt kuitenkin vielä jatketaan tulosten keräilyä kun kaikki tuntuu sujuvan kovin nousujohteisesti!

Lähettäjä: Wanha 
Päivämäärä:   1.8.26 00:04:26

Pidät itte tietenkin ja nautiskelet elämästäs! Monella on rahaa, mutta harvalla on hyvä hevonen :)

Lähettäjä: Yup 
Päivämäärä:   1.8.26 00:30:00

Myy jos saat itseasi miellyttävän hinnan, pidät jos sille tuntuu. Mitäpä tuossa ihmeellistä, kaikilla pmasta mielestään on yksisarvinen.

Lähettäjä: Uy 
Päivämäärä:   1.8.26 09:16:59

Käy ne jotkut porschella postilaatikolla ja se on täysin sallittua. Pidät tietenkin itse

Päivämäärä:   2.8.26 12:51:10

Jos haluaa nähdä mihin hevosesta on, laita se vaikka 6kk ammattilaiselle joka vie eteenpäin ja tekee tuloksia kisoissa. Samalla voit itse valmentautua hevosen kanssa pari kertaa viikossa ja saada parhaat fiilikset hyvin ratsastetusta hevosesta valmentajan kanssa joka tietää miten se reagoi mihinkin apuun. Sitten sulla joko on hieman paremmin eteenpäin viety hevonen itsellesi tai jos haluatkin myydä, hinnallisesti arvokkaampi hevonen tuloksien ja eteenpäin viennin kautta.

Joka tapauksessa, pidit tai myyt, käyttäisin niitä oikeita suokkeja tehneitä ammattilaisia apuna enkä mitään tallikaverin tyttöä jonka mainitsit. Ammattilaisissa on se hyvä puoli että kun ovat ratsastaneet hevostasi niin valmennuksesta saat itse huomattavasti enemmän irti kun pyydät samaa ihmistä sekö opettamaan sinua että hevosta. Avut pysyvät selkeinä ja samoina, hevonen menee rehellisemmin eteenpäin kun ei tule eri neuvoja saman asian tekemiseen. Ja hyvin eteenpäin viedyllä hevosella on mukavampi aina harrastaa itsekkin. Esim. Taikatumma on hyvä esimerkki. Omistaja antoi ratsuttajan viedä hevosen pitkälle ja nyt nauttii kyydistä hyvin tehdyllä hevosella.

Lähettäjä: Tiistai 
Päivämäärä:   3.8.26 10:20:35

En ymmärrä miksi pitäis myydä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.