Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkä tasoiselle tunnille ratsastuskoulussa?

Lähettäjä: ratsastaja 
Päivämäärä:   31.7.26 03:18:12

Minulla on ratsastuskokemusta 15v+ josta useita vuosia oma hevonen jolla valmentauduin. Parhaimmillaan olin silloin tasoa heB-A.

Tästä on kuitenkin 10 vuotta aikaa. Viime vuosina olen ratsastanut hyvin epäsäännöllisesti ja ollut useidenkin vuosien taukoja.

Rehellisesti arvioituna, jos menisin tältä istumalta kisoihin, en menisi ikinä korkeampaan luokkaan kuin Helppo C. Ratsastuskoulun hevosella jopa tuostakin alhaisempi (perusmerkkitasoa), koska ne ovat yleensä huomattavasti vähemmän herkkiä kuin omat ja kavereiden hevoset, joihin olen tottunut siitä lähtien kun sain oman ponin 11 vuotiaana. En saa kaikkia ratsastuskouluhevosia edes laukkaamaan.

Itse järkeilin, että jos ratsastukseni on tuota tasoa ratsastuskoulun hevosella, niin minun kuuluu silloin mennä sen tasoiselle tunnille. Eli perusmerkki, tai korkeintaan C tason tunnille.

Mutta pitkäaikainen ratsastuskaverini, jonka VaB tasoista kouluhevosta olen pari kertaa viime vuosina ratsastanut, on taas sitä mieltä, että minun kuuluisi mennä sen tasoiselle tunnille, joka vastaa aiempaa tasoani tai sitä tasoa, jonka asioita pystyn treenaamaan hänen hevosellaan. Eli B tason tai jopa B-A tunnille.

Kumpi on oikeassa?

Re: Minkä tasoiselle tunnille ratsastuskoulussa?

Lähettäjä: Riippuu 
Päivämäärä:   31.7.26 03:44:04

Soita rats.kouluun ja kysy.

Toisessa rats.koulussa HeC-tunnit tarkoittavat, että ratsastajat ovat HeD-tasoa ja opettelevat HeC:n asioita.

Toisessa rats.koulussa HeC-tunneilla ratsastajat ovat (vahvaa) HeC-tasoa ja opettelevat HeB:n asioita.

Olen kaverisi kannalla. Jos (teoriassa) tiedät, mitä eroa on avolla, sululla ja pohkeenväistöllä ja edes jollain tasolla saat hevosen jalat kulkemaan avon, sulun tai pohkeenväistön uraa (kokoamisasteesta ei tarvitse välittää), paikkasi on siellä HeB/A ryhmässä eikä HeD/C ryhmässä, jossa yritetään muistaa, miten se kokorataleikkaa ratsastettiinkaan.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   31.7.26 07:02:08

Onko sillä kauheasti väliä ekalla tunnilla? Oletettavasti ope kysyy ratsastustaustasi tunnin alussa, ja myös näkee ratsastuksestasi että missä mennään, ja ohjaa sinut sitten oikeaan ryhmään.

Lähettäjä: Brave 
Päivämäärä:   31.7.26 07:57:57

Kysy ihan rohkeasti suoraan tallilta minne olet tunneille menossa! :) Kerro juurikin tuo pohdintasi, niin sinut ohjataan kyllä oikealle tunnille sinulle sopivaan ryhmään. Ja mahdollsiesti ekan tunnin jälkeen vaihdetaan sopivampaan, jos sille on tarve. Eli yhteys sinne talliille vaan!

Lähettäjä: kgm 
Päivämäärä:   31.7.26 15:09:05

Menet jollekin vaan tunnille, kyllä rats ope osaa sitten katsoa mihin ryhmään kuulut taitojesi perusteella. Turhaa noita mietit itse, puhumattakaan kuuntelet jonkun kaverisi viisauksia...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.7.26 19:39:11

Kysy tallilta. Se, ettet saa ratsastuskouluhevosia laukkaamaan kertoo jotain siitä perusratsastuksen tasosta. Sillon paikkasi on siellä heC ryhmissä. Jos menet askellajit ja teet heA asioita niin varmaan heB-A ryhmä

Lähettäjä: ) ( 
Päivämäärä:   31.7.26 22:43:32

Ensisijaisesti keskustelu valitsemasi ratsastuskoulu opettaja kanssa jolloin hän valitsee sinulle sopivan kuuloisen ryhmän, mutta näin lonkalta sanoisin vähintään HeC. Pärjäät varmasti sen verran ettet ole tiellä tai saattaa tosiaan koulusta riippuen olla liian helppokin tunti. Tunnin jälkeen sitten keskustelu open kanssa että miten hyvin osui.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.7.26 22:59:31

Mulla sama tilanne ja kysyin tallilta neuvoa (kävin siellä joskus ja tiesivät tasoni). Sovittiin että menen ensin just tyyliin johkin perustason (C) tunnille ja siitä katsotaan mikä tilanne. Voi olla että joutuu pari tuntia palauttaa mieleen hienosäätöjä, mutta aika nopeastihan varmasti muistuu mieleen ja sitten voi edetä taas pikkuhiljaa sinne mihin jäikin. :)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.26 18:35:21

Mun kokemuksen mukaan hyvin monella tallilla HeC on juurikin sellaisia parin vuoden sisään alkeiskurssin käyneiden tai muuten rennosti humputtelevien tunteja.

Jos olisi sinun asemassasi varattava tunti ns. sokkona eli ilman kontaktia tallille, niin katsoisin jotain heC/heB tai HeB - ryhmää.

Vaikka kaikki ei enää sujuisi kuin Strömsössä, niin jo siinä on ero, että sinä tiedät jotain aloittelijaa paremmin miten jotain asiaa pyydetään/miten se tulisi suorittaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.8.26 22:17:34

Mulla oli 15v tauko aktiiviratsastuksesta ja oletin olevani c-tasoa. Ratsastuksenopettaja kuitenkin sanoi, että helposti voin tulla he b-a tunneille. Istunnan kanssa on kosolti tekemistä, mutta pystyin yllättäen istumaan perus tuntihevosella harjoitusravissa ja sujui väistöt sekä vastalaukkatehtävät. Kankeiden ratsastuskouluhevosten taivuttaminen voltilla on ollu vaikeinta, kun avut ei tuu ihan automaatilla ja hevoset vähän poltettuja. Mutta aika nopeesti kaikki muistuu mieleen, kun rupee tekemään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.