Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi en koskaan saa niitä helppoja, kivoja (rk)

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   31.7.26 02:28:58

Käyn aina joskus ja jouluna muutaman tunnin ratsastuskoulussa kokeilemassa, että osaan yhä ratsastaa muillakin kuin omilla hevosilla. Alkaa kuitenkin harmittaa, etten saa ikinä niitä ”helppoja ja kivoja” ratsuja. Lähes aina päädyn sellaisen selkään, millä tietää, ettei lapset hyvin pärjää. Miksen minä saa maksavana asiakkaana koskaan vaan nautiskella olostani? :D

Re: Miksi en koskaan saa niitä helppoja, kivoja (rk)

Lähettäjä: Toive 
Päivämäärä:   31.7.26 02:45:03

Oletko toivonut helppoja ja kivoja hevosia? Meidän sennutunnilla käy aina silloin tällöin ratsastaja, joka ostaa ex-ravureita (lähinnä suokkeja), ratsuttaa ne ja myy eteenpäin.

Hän sai aina r.koulun osaavimmat hevoset, mutta ne eivät olleet niitä helppoja. Helpot ja kivat alkeishevoset kun ovat HeC-tasoa. Pomminvarmoja, mutta eivät osaa juuri mitään. Opettaja ajatteli, että kun kyseinen ratsastaja menee jatkuvasti osaamattomilla ex-ravureilla, hän varmasti tykkä kun saa välillä mennä osaavilla hevosilla, joilla VaB-VaA kisatuloksia. Jossain kohtaa tämä ratsastaja oli avannut suunsa ja sanonut, ettei hae rats.koulutunneilta osaavaa hevosta vaan rauhallista tuntipuksua. Alkoi sitten saada niitä alkeistuntihevosia ja on tyytyväinen.

Lähettäjä: kgm 
Päivämäärä:   31.7.26 02:45:34

Koska käyt joskus ja jouluna. Vakituiset, kouluun rahaa tuovat saavat kivat hepat, random vierailijoille annetaan ne jotka jää jäljelle.

Mutta täähän on provo.

Päivämäärä:   31.7.26 04:44:21

Miksi olisi provo? On hyvin silmiä avaavaa ratsastaa monella eritasoisella hevosella, kannattaa kokeilla.

Lähettäjä: Marina 
Päivämäärä:   31.7.26 08:36:47

Mene kouluun missä on kaikki hevoset kivoja, opi arvostamaan jokaista hevosta.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   31.7.26 09:04:43

Joka ratsastuskoulussa on niitä helppoja kivoja vain rajoitettu määrä, joten jos oley osaava ratsastaja niin yleensä nämä hepat tarvitaan alottelijoille. Jos asiakaskanta on aloittelijoista osaaviin, niin yleensä ne osaavien hevoset on laadukkaampia, mutta myös vaativampia. Aloittelija ei voi niillä mennä, joten ”idioottivarmat” pollet juoksee niiden kanssa, jotka ei muille pärjää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.7.26 09:20:56

Aloittaja haluaa nyt varmaan, että häntä kehutaan niin hyväksi ratsastajaksi, että saa "ikävät" hevoset läpiratsastettavakseen, jotta lapset sitten pärjäävät niille :)

Lähettäjä: Bufy 
Päivämäärä:   31.7.26 09:38:09

Mene vieraaseen kouluun ja valehtele tasosi alaspäin ja sano että olet arka.

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   31.7.26 10:34:28

Ainoa joka tähän osaa vastata, on ratsastuskoulu. He voisivat jopa mahdollisesti noudattaa alottajan toivetta, jos hän kertoisi toiveistaan.

Päivämäärä:   31.7.26 12:18:42

En minä ”läpiratsasta” kenenkään hevosia. Omiakin ratsastaa valkku, että pysyy joku tolkku hommassa. Tuntuu jotenkin siltä, etten halua viedä lapsen nenän edestä sitä hänen suosikkiakaan. Lapsilla yleensä tunteet heittelee kovasti hevosjaosta riippuen :D

Uudessa koulussa saan aika ekalle tunnille sen kaikista tasaisimman ja nöyrimmän puksun, mutta kun tykkään käydä samalla 3-5krt niin seuraaviksi kerroiksi ei enää heru niitä.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   31.7.26 13:22:07

Helppo ja kiva on suhteellinen käsite. Esim. itselleni viime vuosien helppo ja kiva oli monen muun tätiratsastajan mielestä kaikkea muuta, mutta minulle just passeli. Ei siksi, että olisin erityisen taitava ratsastaja, vaan siksi, että kyseinen hevonen oli minulle ja minun ratsastustyylilleni sopiva. Nöyryyttävimmät hetket on toisinaan tullut koettua niiden "tämä sopii kenelle vaan" -hevosten kanssa, kun ne ovatkin toimineet aivan eri tavalla :D

Päivämäärä:   31.7.26 13:49:40

Juu ei ne aina mene yks yhteen sen kanssa, että kaikille sopiva sopii kaikille :D Hevostelu on hassu harrastus.

Lähettäjä: pilkunviilaaja 
Päivämäärä:   31.7.26 14:41:34

Kun on omistanut pitkään yksäreitä niin kyllä ne ratsastuskoulun hevoset on vähän vaikea saada kulkemaan samalla tavalla, ovat sen verran pahasti pois avuilta alussa ;)
Vaikka olisivat kilttejäkin eli eivät heitä selästä tai tee mitään muitakaan temppuja.

Omistajilla vaatimustaso siitä mitä ja miten tunneilla pitäisi suorittaa, on yleensä korkeampi kuin niillä, jotka ovat koko ajan käyneet pelkästään ratsastuskoulussa.

Lähettäjä: viiva 
Päivämäärä:   31.7.26 14:46:23

Rats koulut inhoaa näitä koulushoppaajia jotka käy joskus ja jouluna ja hyppii sinne tänne. Ne vie paikan tunnilla joltain koko kauden maksaneelta. Niiden pitääkin saada huonoimmat hevoset! Ja se muutama kymppi jonka ne maksaa joskus ja jouluna - no niitä ilman pärjätään hyvin.

Päivämäärä:   31.7.26 14:48:44

No joo, toikin on totta! Ratsastuskoulussa usein törmää siihen, että ratsastetaan vaan jonossa sitä tehtävää. Pysähdytään odottamaan omaa vuoroa eikä osata tehdä ympyröitä/voltteja jne odotellessa. Ehkä itse pidän liiankin suuria välimatkoja, kun olen tottunut ratsastamaan yksin/parina.

Päivämäärä:   31.7.26 14:49:40

On kyllä kurjaa, jos vihataan. Pidän kuitenkin siitä, että pääsee tekemään monipuolisesti.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   31.7.26 15:02:08

"Helppo ja kiva on suhteellinen käsite. Esim. itselleni viime vuosien helppo ja kiva oli monen muun tätiratsastajan mielestä kaikkea muuta, mutta minulle just passeli. Ei siksi, että olisin erityisen taitava ratsastaja, vaan siksi, että kyseinen hevonen oli minulle ja minun ratsastustyylilleni sopiva. Nöyryyttävimmät hetket on toisinaan tullut koettua niiden "tämä sopii kenelle vaan" -hevosten kanssa, kun ne ovatkin toimineet aivan eri tavalla :D"

Minulla muuten aivan sama kokemus! Usein kanssani eivät toimi ne "tämä sopii kaikille vauvasta vaariin" -hevoset, mutta jos etukäteen sanotaan, että "tämä on sellainen vähän erikoinen", niin niiden kanssa useammin toimii. Hassu ilmiö.

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   31.7.26 15:36:48

"Rats koulut inhoaa näitä koulushoppaajia jotka käy joskus ja jouluna ja hyppii sinne tänne. Ne vie paikan tunnilla joltain koko kauden maksaneelta. Niiden pitääkin saada huonoimmat hevoset! Ja se muutama kymppi jonka ne maksaa joskus ja jouluna - no niitä ilman pärjätään hyvin."

Sitten ei ehkä kannattaisi myydä tunteja ulkopuolisille

Lähettäjä: viljami 
Päivämäärä:   31.7.26 15:46:42

Ei kannattaisikaan. Ne tuottaa tappiota.

"Se hevonen ei toimi mun kanssa" - ei. Vaan "en osaa ratsastaa sitä hevosta." Eikä siinä ole mitään "nöyryyttävää" että joutuu toteamaan olevansa huono ratsastaja. Koska vaan 99% meistä on sitä.

kannattaisi toivoa niitä jotka ovat itselle vaikeimpia, koska sitä kautta on toivoa oppia ratsastamaan. Mutta sitähän harva nykyään haluaa. Halutaan "fiilistellä" ja tuntea olevansa hyvä.

Päivämäärä:   31.7.26 16:00:47

Kyllä se minusta on aika ajoin tärkeää, että tuntee olevansa hyvä ja pääsee fiilistelemään sitä, miltä asioiden kuuluu tuntua. Ei sitä muuten tiedä, mitä tavoittelee. Eikä kenenkään motivaatio pysy yllä sillä, että jatkuvasti tuntee olevansa surkea.

Päivämäärä:   31.7.26 17:10:01

Toki on hyvä, jos oppii ratsastamaan mahdollisimman monenlaisilla hevosilla. Minun akilleen kantapääni ovat ns. hitaat (tai sellaisiksi ratsastetut) hevoset. Sovin yleensä paremmin vilkkaille ja nopeille, jopa vähän "sählille" hevosille. Mutta juuri siitä syystä on hyvä ratsastaa myös niillä hevosilla, jotka tuntuvat itselle hankalilta, siinähän sitä vasta oppii uusia taitoja.

Päivämäärä:   31.7.26 17:11:28

On se tärkeää joo, en tarkoita sitä ollenkaan.

Päivämäärä:   31.7.26 17:12:03

... ja jos hevonen ei ns. toimi minun kanssani, niin sitähän se juuri tarkoittaa, etten itse osaa sillä hevosella ratsastaa. Tai voihan se mennä ihan ok, mutta parantamisen varaa jää vaikka ja kuinka.

Lähettäjä: Luy 
Päivämäärä:   31.7.26 17:13:02

Millä logiikalla irtotuntilainen vie kausikorttilaisen paikan?? Jos tunnilla on tilaa, niin kausikorttilaisia ei ole tunnin täydeltä tai ovat pois ko.tunnilta. Eli tulevat rästimään joskus. Tunti on kuitenkin vajaa, jos sinne voi irtotuntilaisen ottaa. Irtotuntilainen tuo siis lisää rahaa sen kausikorttilaisen lisäksi :D

Lähettäjä: nnn 
Päivämäärä:   31.7.26 17:19:34

"ja jos hevonen ei ns. toimi minun kanssani, niin sitähän se juuri tarkoittaa, etten itse osaa sillä hevosella ratsastaa."
etkö siis näe, että juuri silloin sulla on ainutlaatuinen mahdollisuua OPPIA lisää ja oppia ratsastamaan paremmin??

Lähettäjä: Aa 
Päivämäärä:   31.7.26 20:17:42

Helppo ja kiva kuulostaa yksisarviselta

Päivämäärä:   31.7.26 20:59:37

Mun toinen heppa on tällainen helppo ja kiva yksisarvinen :D Ainakin mulle. Jännittää kun vanha hevonen pitää joskus laittaa pois, että millainen työmaa on löytää uusi.

Lähettäjä: Marina 
Päivämäärä:   31.7.26 21:16:38

Lähettäjä: Luy
Päivämäärä: 31.7.26 17:13:02

Millä logiikalla irtotuntilainen vie kausikorttilaisen paikan?? Jos tunnilla on tilaa, niin kausikorttilaisia ei ole tunnin täydeltä tai ovat pois ko.tunnilta. Eli tulevat rästimään joskus. Tunti on kuitenkin vajaa, jos sinne voi irtotuntilaisen ottaa. Irtotuntilainen tuo siis lisää rahaa sen kausikorttilaisen lisäksi :D

--

Tämä, tuntilainen perunut tuntinsa jolloin se jäisi tyhjäksi ja joku ulkopuolinen voi ottaa siihen irtotunnin. Myös monet paikat myyvät ihan 5-10 kerran kortteja ettei tarvi ottaa koko kautta.

Outo ajatus että irtotunnin ottaja vie paikan, koska vakituntilaisenhan pitää ensin perua tuntinsa että sinne se paikka aukeaa.

Päivämäärä:   31.7.26 22:00:51

nnn, no sitåhän olen tuolla koittanut sanoa, että sen "vaikean" kanssa oppii uusia taitoja!

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.8.26 12:15:49

Aloittaja haluaa nyt varmaan, että häntä kehutaan niin hyväksi ratsastajaksi, että saa "ikävät" hevoset läpiratsastettavakseen, jotta lapset sitten pärjäävät niille :)

---

Jep tämähän näissä on usein taustalla.

Päivämäärä:   1.8.26 13:31:18

Tämä ketju on pysynyt asiallisena. Ei nyt jakseta kaikesta aina vääntää jotain pahantahtoista. Saa myös jättää kommentoimatta :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.